IS: Kallis sähkö ajanut ihmiset säästämään kaikesta
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009253304.html
Mitä ajatuksia herättää, oletko itse kenties samassa tilanteessa?
Ymmärrän hyvin ihmisten ahdingon etenkin pelkästään sähkölämmitteisissä taloissa ja eivät polttopuutkaan tietenkään ilmaisia ole. Isoa kansakoulua ei varmasti kylmänä talvena kannatakaan lämmittää, mutta ensimmäisenä juttuun haastatellun otsalamput kuulostavat jo vähän yliampuvalta.
Kommentit (910)
vastailija kirjoitti:
Onneksi osan sähkölaskusta voi vähentää verotuksessa.
Jos sähkölasku on 1500 tai isompi. Tosin soten takia verotus nousee 150 kuukaudessa ja asuntolainan korkovähennys on 0 tammikuussa.
S-cl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-cl kirjoitti:
Meillä 2026 vuoteen saakka 0,059 e/kWh Lumpeen pitkä sopimus, mutta ei tule mieleenikään tuhlata sähköä vaan saunomista yms. olen vähentänyt, koska yhteiset talkoot nämä on.
Mitkä he*vetin yhteiset talkoot, jos yksi maksaa 10 kertaa enemmän sähköstä kuin toinen?
Jos et ole huomannut, niin kyse on kahdesta joskin osittain samasta asiasta. Vaikka maksaisit sähköstä nyt 0,6 e/kWh, niin silti sitä voidaan joutua säännöstelemään tulevana talvena. Kulutusta vähentämällä tähän voidaan vaikuttaa. Siksi yhteiset talkoot. Se että minulla on edullinen sopimus on osittain tuuria toki.
Eiköhän se energia säästy jo sillä, että niin monet on pakotettu taloudellisesti vähentämään sähkön kulutusta.
Ennestään köyhä joutuu vielä ahtaammalle nyt viedään jo perusasiat kohta varmaan vettä ja ruokaa säännöstellään "talkoo voimin"
Vierailija kirjoitti:
Ennestään köyhä joutuu vielä ahtaammalle nyt viedään jo perusasiat kohta varmaan vettä ja ruokaa säännöstellään "talkoo voimin"
Rikkaat, tai kiinteän vesisopimuksen tehneet voivat sitten halunsa mukaan osallistua talkoisiin, jos millään viitsivät.
Tämä keskustelu teki mut surulliseksi. Tapellaan keskenään, että "en varmana auta ketään vähävaraista tukia tarvitsevia, kun joku sellainen sanoi ikävästi, että olen elänyt yli varojen!" ja "olisiko kannattanut olla puskuria ja olla ostamatta sitä taloa lälläslää", kun tämä on juuri sitä vastakkainasettelua, joka hyödyttää vain ja ainoastaan ahneita päättäjiä ja yhtiöiden johtajia, jotka takovat loistavaa tulosta kansan ahdingolla. Fakta on se, että Suomessa eläminen on kallistunut niin paljon, että tukia tarvitsevia on yhä enemmän (ja kyllä, siellä on myös työssäkäyviä, joilla on pieni palkka) ja töitä ei vain yksinkertaisesti riitä kaikille. Niitä ei riittänyt ennen koronaa eikä riitä nytkään, koska nämä moninkertaistuvat kulut tulevat kaatamaan yhä useamman yrityksen nurin. Siinä samalla sitten menetetään yrittäjien lisäksi myös työntekijöitä. Minulla ei ole isot tuet ja niitäkin on vähennetty, koska minulla on yritystoimintaa, jota yritän kasvattaa. Tosin se tulee olemaan haastavaa, kun monilla ei ole enää varaa kuin peruselämiseen ja minunkin sähkölaskuni on järkyttävä viime kuulta.
Keskittäkää viha jooko heihin, jotka ovat tämän aiheuttaneet. Älkää jo valmiiksi heikossa asemassa oleviin. Tästä tilanteesta kärsii ihan yhtä lailla yksinasujat, lapsiperheet, työttömät, pieni- ja keskipalkkaiset työssäkäyvät, yrittäjät ja tuottajat ellei ole sähköyhtiön tai ruokakauppojen pomo tai joku monikansallisen firman johtaja.
Ja olen sitä mieltä, että tuet eivät suurimmaksi osaksi ole liian isoja, vaan palkat liian pieniä. Ymmärrän, että se herättää närää, kun työssäkäymisestäkin on tehty niin kallista, mutta se ei ole tuensaajien vika, vaan tämän järjestelmän vika. Työstä pitää saada kelpo korvaus käteen ja niin, että se on oikeasti taloudellisesti kannattavampaa kuin jäädä kotiin.
Itänaapurin trollitko täällä vain kirjoittelee, kun niin kannatetaan VKK:ta, joka puolestaan mielellään liittäisi Suomen itänaapuriin?
Meillä korot nousivat ja vaikka ei ole sähkölämmitystä, sähkölasku nousi sen verran että tuntuu. Ei ole suuresti säästetty muuta kuin ruuasta ostamalla edullista esim. ostettiin juuri parin kilon pussi lanttuja 1,50 euroa ja siitä saa vaikka mihin lisukkeita. Lisäksi minä hommasin lisätyön, jota voi onneksi kotoa käsin tehdä. Tein sitä samaa ennen ollessani hoitovapaalla, mutta se pitemmän päälle ole kokopäivätyöksi riittävä. Saan nyt ensimmäisessä tilissäni nettona nelisen sataa.
Tuo IS:n juttu ja muutama Ylen juttu sähkön sankarisäästäjistä aiheutti sen, että laitoin tänä aamuna auton lämpiämään, kävin kuumassa suihkussa ja säädin ilmalämpöpumppua lämpimämmälle.
Olen työssäkäyvä ihminen. En voi koko päivää lämmitellä tarkkoja tai peseytyä vain kerran viikossa pihasaunassa. Molemmat kyllä löytyy - hyvin pidettyä tulisijoja ja puukiukainen pihasauna.
Miksi näihin juttuihin kerätään aina jotkut seitsemän lapsen lähihoitajavanhemmat, työttömät, eläkeläiset ja etätyöläiset?
Talvea on vielä vähintään kaksi ja puoli kuukautta jäljellä. Lämmitä uuneja, mutta en minään nokisankarina jäädytä itseäni ja taloani.
Minulle ei ole pörssisähkö vaan 40 sentin toistaiseksi oleva. Ottaa päähän toki. Bruttopalkka noin 2000 euroa. Teen lisäksi kahta osa-aikatyötä satunnaisesti. Nostaa kuukausituloja muutamalla sadalla eurolla. Onneksi luottotiedot kunnossa. Säästöt ja pankin kulutusluotto on oma ratkaisuni. Ei varmasti sovi kaikille, mutta en voi mennä töihin tukka rasvaisena. Etätyöt ei onnistu ammatissani.
Vaikka sähkö on törkykallista, on pakko elää elämää.
Määäkijätkuorossa kirjoitti:
Osa on tuossa jamassa ihan omaa hölmöyttään. Suomalaiset ovat asuneet liian isosti viimeset kolme vuosikymmentä, 1-2 ihmistä isoissa taloissa ja valtion tämä pitäisi kustantaa.
Suomesta on ennenkin lähdetty mökeistä töihin Ruotsiin ja kaupunkeihin, ei me nykyajan ihmiset olla sen parempia.
Jos ei ole varaa asua jossain sitten ei asuta. Haluaisin minäkin asua Hawaijilla vain raha puuttuu.
Todennäköisesti eläisit halvemmalla jossain lämpimässä maassa...
vastailija kirjoitti:
Onneksi osan sähkölaskusta voi vähentää verotuksessa.
Niin, kulutuksen osalta. Mutta sitä sähkön siirtohintaa ei voi vähentää. Se on yleensä yli puolet kaikilla siitä sähkölaskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ollut koko Jan vihersiirtymään tavoite. Saksa seisottaa 13 ydinvoimalaa terrorisoiden joko Eurooppaa.
Suomessa hävitettiin ydinvoimalan verran varavoimaa vasta ja nyt tulis tarpeeseen. Kiitos vihreille tästäkin.
Ja turpeeseen ei vihreiden ansiosta saa koskea, vaikka siinä on Suomella suuremmat energiavarat kuin rikkaalla Norjalla koko öljyvarannoissaan! Turve tosin uusiutuva luonnonvara, toisin kuin öljy, joten tottakai sen käyttö on vihervasemmiston nurinkurisen ideologian mukaan estettävä. Saa kansa kärsiä ja vieläpä maksaa siitä että saa kärsiä , koska "oman maan edun ajaminen on vahingollista!". Vihersiirtymä on vain varallisuudensiirtymää vähävaraisilta varakkaille!
Itseäni on alkanut vituttamaan tämä touhu, siis ihan kaikki tässä maassa nykyään, sen verran ettei huvita enää ajatella yhteistä hyvää missään asiassa. Mitä enemmän pahoinvointivaltio kiristää otettaan lompakostani, sitä enemmän koen tarvetta muuttaa muualle, vähintään keskelle metsää pois kaupungista.
Ei huvita enää kuluttaa sen jälkeen mihinkään kun pakolliset laskut on maksettu.
Ei kiinnosta enää käydä riennoissa, maistaa uusia ruokia tai katsella elokuvia, teatteria, mitä vaan.
Suomen alennustilasta tulee mieleen täysin todellinen tapahtuma nälkävuosilta, koskien juurikin verotusta: kansalaisia kaatui niin paljon ja vauhdilla, että verottaja epäili heidän kuolleen vain siksi, että välttyisivät maksamasta veroja. Tuo summaa hyvin valtion asenteen alamaisiinsa tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset oikein luuli, että siitä mulle nyt ja kaikki heti oikeasti seuraa? Kun tulee se paskane loppu valtiolla on joku hiton velvollisuus tulla apuun kun on itse ryssinyt?
Mä olen tätä myös miettinyt. Ollaan eletty kuin ellun kanat useampi vuosikymmen. Nyt kun on takaisinmaksun aika niin itketään sitä, että ei ole rahaa. Kukaan, ei kukaan käske ostamaan sitä omakotitaloa, jossa on jokaiselle ipanalle oma huone, iso keittiö, iso olohuone, käytäviä, sauna, suihkuhuone, kolme wc:tä, vaatehuoneita, ja mitä kaikkea muuta ihmiset ovat hamstranneet ja nolla-aikoina juuri ja juuri maksukykyisenä. Sanoin miehelle jo 2014, että sähkölämmitteistä taloa ei osteta missään nimessä eikä ikinä, eikä osteta kämppää jostain huitsin kuusesta (niin, että lähimpään asutukseen on 30 km tai yli, mua ei kiinnosta ajella autolla), eikä osteta kämppää, jossa ollaan pelkästään kunnallistekniikan varassa. Meitä on neljä: kaksi lasta, minä ja mies. Asutaan omakotitalossa, neliöitä on 70. Pojat jakavat huoneen ja tulevat jakamaan huoneen, meillä aikuisilla on oma huone. Olohuone ja keittiö löytyvät. Rantasauna löytyy ja siellä on mahdollisuus elää myös yksiössä, sen lämmitys tulee saunasta ja sen yhteydessä olevasta varaavasta takasta. Meillä on aurinkopaneelit ja aggregaatti + akut, hake/puulämmitys varaavat takat, siihen lisäksi öljy jos oikein kehnosti käy hakkeen kanssa. Ilmalämpöpumppu on myös. Sähkö saadaan tuotettua itse ja emme ole kytkettynä valtakunnalliseen verkkoon tällä hetkellä. Käyttövesi saadaan kaivosta, autokatoksen vesi tulee järvestä. Asunto on pieni, mutta se on tarkoituksella pieni. En halua maksaa asumisesta yhtään enempää kuin on pakko. Meillä ei perheenä vietetä makuuhuoneissa aikaa kuin nukkumisen verran, joten en todellakaan ymmärrä miksi lapsilla pitäisi olla omat huoneet. Vessassa osataan käydä kun se on vapaa, jos ei ole vapaa niin sitten pidätetään. Suihkussa osataan käydä yksitellen ja hyvänä mittarina on lämminvesivaraaja. Sieltä kun vesi loppuu niin kaikki kärsii. Me ollaan ilmeisesti hyvin palkattua, nettopalkka on yhteensä 9000€/kk. Asumiseen menee se 1/3, kuten on suositus. Mies metsästää ja meillä on pieni puutarha, jossa kasvatetaan perunaa ja muita juureksia. Loput rahat säästetään ja maksetaan lainoja pois.
Oikeen käytäviä ja kaikkea :D
Kehno provo, koksa ei ole mitään "emme ole TÄLLÄ HETKELLÄ liitettynä kunnan sähköverkkoon". Siinä joko ollaan tai ei olla, ei sitä katkota mielen mukaan ;) Maksaa älyttömiä summia liittyminen joka kerta. Lisäksi Suomessa ei ole mahdollista yksityistalouden tuottaa omaa sähköään talvella, vaikka olisi miljoona-akku (joka tietenkään ei ole sijoitus, eikä maksa koskaan itseään takaisin pikkuperheelle)
On hienoa, kun emme voi käyttää turvetta energiaksi, koska Suomi on katsonut sen uusiutumattomaksi luonnonvaraksi. Erikoista on, että Ruotsi on katsonut saman uusiutuvaksi luonnonvaraksi ja voi käyttää. Olisiko energiapulaan apua ottaa turve käyttöön? Jep, olisi. Mutta ei meillä Suomessa.
Nyt olisi vappusataselle käyttöä.
Mutta onneks sähköyhtiöiden pomot kerää ennätysmiljoonabonukset tästäkin vuodesta, eikö vaan?!?!?
:(((((
Pitäiskö ilmoittaa verottajalle 0% veroprosentiksi. Sanon, että jättäydyn yhteiskunnan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu teki mut surulliseksi. Tapellaan keskenään, että "en varmana auta ketään vähävaraista tukia tarvitsevia, kun joku sellainen sanoi ikävästi, että olen elänyt yli varojen!" ja "olisiko kannattanut olla puskuria ja olla ostamatta sitä taloa lälläslää", kun tämä on juuri sitä vastakkainasettelua, joka hyödyttää vain ja ainoastaan ahneita päättäjiä ja yhtiöiden johtajia, jotka takovat loistavaa tulosta kansan ahdingolla. Fakta on se, että Suomessa eläminen on kallistunut niin paljon, että tukia tarvitsevia on yhä enemmän (ja kyllä, siellä on myös työssäkäyviä, joilla on pieni palkka) ja töitä ei vain yksinkertaisesti riitä kaikille. Niitä ei riittänyt ennen koronaa eikä riitä nytkään, koska nämä moninkertaistuvat kulut tulevat kaatamaan yhä useamman yrityksen nurin. Siinä samalla sitten menetetään yrittäjien lisäksi myös työntekijöitä. Minulla ei ole isot tuet ja niitäkin on vähennetty, koska minulla on yritystoimintaa, jota yritän kasvattaa. Tosin se tulee olemaan haastavaa, kun monilla ei ole enää varaa kuin peruselämiseen ja minunkin sähkölaskuni on järkyttävä viime kuulta.
Keskittäkää viha jooko heihin, jotka ovat tämän aiheuttaneet. Älkää jo valmiiksi heikossa asemassa oleviin. Tästä tilanteesta kärsii ihan yhtä lailla yksinasujat, lapsiperheet, työttömät, pieni- ja keskipalkkaiset työssäkäyvät, yrittäjät ja tuottajat ellei ole sähköyhtiön tai ruokakauppojen pomo tai joku monikansallisen firman johtaja.
tiedätkö kuinka paljon meitä köyhiä vuokralla asujia on haukuttu? Ja haukutaan ihan koulussakin syrjitään lastani kun minä vaka ope asun lapseni kanssa vuokralla? Minun silmissäni ihmiset jotka asuvat ok taloissa ovat rikkaita jotka ovat tähän asti lällätelleet minulle. Nyt kun heilläkin voi lähteä talo alta ja joutua neukkuluutioon ei vaan säälitä yhtään. sellainen joka on saanut vaikka 300 000 lainan on varakas turha lätistä muuta.
Jos et ole huomannut, niin kyse on kahdesta joskin osittain samasta asiasta. Vaikka maksaisit sähköstä nyt 0,6 e/kWh, niin silti sitä voidaan joutua säännöstelemään tulevana talvena. Kulutusta vähentämällä tähän voidaan vaikuttaa. Siksi yhteiset talkoot. Se että minulla on edullinen sopimus on osittain tuuria toki.