IS: Kallis sähkö ajanut ihmiset säästämään kaikesta
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009253304.html
Mitä ajatuksia herättää, oletko itse kenties samassa tilanteessa?
Ymmärrän hyvin ihmisten ahdingon etenkin pelkästään sähkölämmitteisissä taloissa ja eivät polttopuutkaan tietenkään ilmaisia ole. Isoa kansakoulua ei varmasti kylmänä talvena kannatakaan lämmittää, mutta ensimmäisenä juttuun haastatellun otsalamput kuulostavat jo vähän yliampuvalta.
Kommentit (910)
Vierailija kirjoitti:
Jos järkeä puhutaan niin tyynellä säällä sisälämpö on 17 °C ja se riittää kyllä jokaiselle. Lisänä on syytä käyttää vilttiä ja tietysti lämmin villatakki ja villasukat kuuluvat asiaan.
Meillä käytetään istuessa ja vuoteessa lämpöpulloja, joita myyvät myös halpaliikkeet. Ne ovat muovi/kumisia täytettäviä pulloja. Kannattaa hankkia.
Noin 30 euron hintaan saa kaupasta sähköisen vuoteenlämmittemen tai sähköpeiton. Teho 50W. Sähköpeitto on mukava esim telkkaria katsoessa ja vuoteenlämmitin lämmittää sängyn nopeasti. Ei tarvitse pitää kauaa päällä. Näin voi nukkua mukavasti viileämmässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovela tapa hävittää keskiluokka. Vanhempaan velattomaan kerrostaloasujaan ei osu, mutta ok-talossa asuvan lapsiperheen elintaso palaa 70-luvulle.
Suurelle ikäluokallehan annetaan nyt eläkkeisiin korortus, joita esim työttömät ei koskaan tule näkemään. Mistä edes se keskimäärin 500 euroa lisää eläkettä revitään?
Kaksi vaihtoehtoa, alennetaan tulevien eläkeläisten eläkkeen tasoa tai nostetaan TyEL-maksuja entisestään.
Koska eläkkeestä hyötyjä on enemmän kuin sitä maksavia niin tottakai nyt työssä olevien maksurasitusta lisätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovela tapa hävittää keskiluokka. Vanhempaan velattomaan kerrostaloasujaan ei osu, mutta ok-talossa asuvan lapsiperheen elintaso palaa 70-luvulle.
Suurelle ikäluokallehan annetaan nyt eläkkeisiin korortus, joita esim työttömät ei koskaan tule näkemään. Mistä edes se keskimäärin 500 euroa lisää eläkettä revitään?
Kaikki eläkeläiset saavat sen korotuksen, myös nuoret masentuneet.
Minulla on se käsitys että korotus tulee työeläkkeisiin. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kyllähän se indeksi korottaa myös kansaneläkettä ,mutta hieman vähemmän?
Ruokavero siirtomaksu ja vero kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitäs sitten luulet, että työttömät on aina tehneet esim. ei saunavuoroa, ei parturia, ei lemmikkiä.
Niin, eipä työttömien vyönkiristykset ketään etenkään rikkaiden mediaa kiinnostanut ole.Paremminvoivien jokaista vastoinkäymistä 3% koroista omakotitalon lämmityksen hintaa joka päivä mediassa läpikäydään, voivotellaan ja käsiä väännellään.
Mietitäänpä miksi. Kun "paremminvoiva" keskiluokka joutuu kuluissaan säästämään nousevien kustannustensa vuoksi, kaikki tämä vähentää tavaroiden ja palvelujen ostamista. Kun kulutus vähenee ja tavaran tuottajien ja myyjien sekä palvelujen tuottajien kulut nousee , näillä alkaa pian konkurssiaalto ja ihmiset jäävät työttömiksi ,jolloin taas kulutetaan vähemmän ja pikkuhiljaa lama leviää uusille aloille ja syvenee. Tämä rupeaa vaikuttamaan verotuloihin ja tukia ja palveluja leikataan .
Paljon vihattu keskiluokka pitää yllä mm. seuratoimintaa, pienyrittäjiä yms.
Mutta saako keskiluokka ymmärrystä, kun sen on pakko alkaa karsia menoista jotta pystyy maksamaan nousevat elinkustannukset? Ei saa. Keskiluokka haukutaan lyttyyn mm. siitä, että ei olla osattu varautua. Että mitäs ostit/rakensit talon! Miksi pitää olla lapsia, häh? Mitä et tyhmä tehnyt halpaa sähkösopimusta? Miksi et investoinut maalämpöön? Miksi et omista metsää, oletko niin kädetön ettet edes sellaista ole tajunnut?
Minä vastaan kritiikkiin olemalla lahjoittamatta yhtään mitään mihinkään jouluapuihin, ja lopetan kirpputoreilla myymisen. Annan jollekin toiselle keskiluokkaiselle perheelle ilmaiseksi. Tämä kommentti varmasti huvittaa monia, mutta minkäs minä sille voin. Pienistä puroista kuitenkin kasvaa isoja jokia, ja kehoitan jokaista keskiluokkaista lopettamaan vähävaraisten tukemisen.
Niin. Miksi siis rakensit talon, jos siihen ei ole varaa? Miksi hankit lapsia, jos et pysty huolehtia heistä? Miksi et tehnyt investointeja silloin kun kaikki oli länsimaalaiselle todella halpaa?
Kaikki nämä ovat objektiivisesti tarkastellen erittäin hyviä kysymyksiä. Katsos kun SINULLA on vastuu omista ratkaisuistasi, ei kellään muulla.
Juuri näin. Minä en asu omakotitalossa, minulla ei ole autoa, ei lemmikkiä, eikä montaa muutakaan asiaa mitä monella on. Voin olla tyytyväinen valintoihini nyt. Tulen toimeen erinomaisen hyvin, vaatimattomasti, mutta omiin tarpeisiini nähden mukavasti. Tinkimään olen toki joutunut ja joudun yhä kieltäytymään monista asioista, jotka toisille ovat itsestäänselvyyksiä. Mikä teitä estää tinkimättä mukavuuksista?
Noin ne tyhmät ja itsekeskeiset ajattelee, minä minä minä, jolla oli tuuria.
Jos asuisit sähkölämmitteisessä rivarissa ja sähkölaskusi nousi 300 e:sta kymmenkertaiseksi kuten monella käy, niin mitäpä sanoisit?
SIIS YLEENSÄ OMISTUS ASUNNOSSA KUTEN RIVARI SÄHKÖLÖMMITYS MAKSAA 100-150€ KK SEN YHTIÖVASTIKKEEN PÄÄLLE ELLEI SE JO SISÄLLY SIIHEN. VUORA ASUNNOSSA SÄHKÖ MAKSETAAN ERIKSEEN VUOKRAN LISÄKSI JOS LÄMMITYS ON SÄHKÖLLÄ SE MAKSAA ERIKSEEN TOISISSA.Mutta JOS SÄHKÖÄ MENEE JO 300-1000 € KUUSSA JOKU KUSETTAA TAI TALOSTA VUOTAA LÄMPÖ ULOS KYLMÄ KATTO SEINÄT OVET VUOTAA EI OLE ERISTEITÄ LAITETTU. KESKIMÄÄRIN PIENI PAKASTIN VIE SÄHKÖÄ SIINÄ 35-40€ VUODESSA.
Pakastimen kulutukseen kommentoisin sen verran, että se riippunee siitä maksaako sähkö esim 5 senttiä / kWh, vai esim 50 senttiä / kWh. Sekä siitä, onko pakastin aina päällä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 6c/kwh loppukevääseen asti. Kyllä kelpaa käyttää sähköä:)
Minulla on 42 c/kwh.
Osalla kansalaisista ei siis ole mitään käsitystä realiteeteista vielä.
Toivottavasti laitat sen markkinahinnan ja edullisen sopimuksesi erotuksen säästöön, etkä tuhlaa menemään. Ensi talvena tulee olemaan nämä ihan samat sähköongelmat kuin tänäkin talvena. Lisäkapasiteettia ei vuodessa rakenneta. Lisäksi tulee leikkauksia valtiontalouteen ja monilla käytettävissä olevat tulot vähenevät.
Lisäkspasiteettiä itseasiassa on olemassa. Kunhan Suomessa saadaan Olkiluoto 3 täyteen toimintaan ja Ruotsissa 2 vuosihuollossa olevaa ydinvoimalaa toimintaan. Tässä nähdään kouriintuntuvalla tavalla, miksi tuuli- ja aurinkovoima eivät ole ratkaisu. Niiden tuottajat pitää velvoittaa hankkimaan tuotantokapasiteettinsä suuruinen määrä säätövoimaa verkkoon omalla kustannuksellaan kun eivät tuota sähköä. Joka päivä ennakoidaan tuulivoimasta saatavan 2000 MWh ja kuinka ollakaan toteutuma on keskimäärin 300 MW. On väärin panna kuluttajat maksamaan kallis säätövoima. Tämä kulu kuuluu sille energiateollisuudelle, joka ei toimita lupaamaansa määrää sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha enää poliitikkojen selittää, miten vauras maa Suomi on. Ei se sitä ainakaan tavallisille kansalaisille ole ollut pitkään aikaan. Ehkä joku etuoikeutettu eliitti voi elää hyvinvoivasti edelleen, mutta tavallinen työntekijä elää kädestä suuhun, ei osta mitään ylimääräistä, laittaa lapsensa ylitursuaviin päiväkoteihin, ei pääse lääkäriin/hammaslääkäriin ja laittaa lapsensa kouluun, jossa ei edes opi lukemaan kunnolla. Jengirikollisuus yleistyy ja avuntarvitsijoita olisi enemmän kuin on varaa auttaa. Niin nuoret kuin aikuisetkin masentuu ja ahdistuu.
Muuta hyvä ihminen pois sieltä pääkaupunkiseudulta. Ei ole mitään noista ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitäs sitten luulet, että työttömät on aina tehneet esim. ei saunavuoroa, ei parturia, ei lemmikkiä.
Niin, eipä työttömien vyönkiristykset ketään etenkään rikkaiden mediaa kiinnostanut ole.Paremminvoivien jokaista vastoinkäymistä 3% koroista omakotitalon lämmityksen hintaa joka päivä mediassa läpikäydään, voivotellaan ja käsiä väännellään.
Mietitäänpä miksi. Kun "paremminvoiva" keskiluokka joutuu kuluissaan säästämään nousevien kustannustensa vuoksi, kaikki tämä vähentää tavaroiden ja palvelujen ostamista. Kun kulutus vähenee ja tavaran tuottajien ja myyjien sekä palvelujen tuottajien kulut nousee , näillä alkaa pian konkurssiaalto ja ihmiset jäävät työttömiksi ,jolloin taas kulutetaan vähemmän ja pikkuhiljaa lama leviää uusille aloille ja syvenee. Tämä rupeaa vaikuttamaan verotuloihin ja tukia ja palveluja leikataan .
Mutta saako keskiluokka ymmärrystä, kun sen on pakko alkaa karsia menoista jotta pystyy maksamaan nousevat elinkustannukset? Ei saa. Keskiluokka haukutaan lyttyyn mm. siitä, että ei olla osattu varautua. Että mitäs ostit/rakensit talon! Miksi pitää olla lapsia, häh? Mitä et tyhmä tehnyt halpaa sähkösopimusta? Miksi et investoinut maalämpöön? Miksi et omista metsää, oletko niin kädetön ettet edes sellaista ole tajunnut?
Minä vastaan kritiikkiin olemalla lahjoittamatta yhtään mitään mihinkään jouluapuihin, ja lopetan kirpputoreilla myymisen. Annan jollekin toiselle keskiluokkaiselle perheelle ilmaiseksi. Tämä kommentti varmasti huvittaa monia, mutta minkäs minä sille voin. Pienistä puroista kuitenkin kasvaa isoja jokia, ja kehoitan jokaista keskiluokkaista lopettamaan vähävaraisten tukemisen.
Niin. Miksi siis rakensit talon, jos siihen ei ole varaa? Miksi hankit lapsia, jos et pysty huolehtia heistä? Miksi et tehnyt investointeja silloin kun kaikki oli länsimaalaiselle todella halpaa?
Kaikki nämä ovat objektiivisesti tarkastellen erittäin hyviä kysymyksiä. Katsos kun SINULLA on vastuu omista ratkaisuistasi, ei kellään muulla.
Juuri näin. Minä en asu omakotitalossa, minulla ei ole autoa, ei lemmikkiä, eikä montaa muutakaan asiaa mitä monella on. Voin olla tyytyväinen valintoihini nyt. Tulen toimeen erinomaisen hyvin, vaatimattomasti, mutta omiin tarpeisiini nähden mukavasti. Tinkimään olen toki joutunut ja joudun yhä kieltäytymään monista asioista, jotka toisille ovat itsestäänselvyyksiä. Mikä teitä estää tinkimättä mukavuuksista?
Jos asuisit sähkölämmitteisessä rivarissa ja sähkölaskusi nousi 300 e:sta kymmenkertaiseksi kuten monella käy, niin mitäpä sanoisit?
SIIS YLEENSÄ OMISTUS ASUNNOSSA KUTEN RIVARI SÄHKÖLÖMMITYS MAKSAA 100-150€ KK SEN YHTIÖVASTIKKEEN PÄÄLLE ELLEI SE JO SISÄLLY SIIHEN. VUORA ASUNNOSSA SÄHKÖ MAKSETAAN ERIKSEEN VUOKRAN LISÄKSI JOS LÄMMITYS ON SÄHKÖLLÄ SE MAKSAA ERIKSEEN TOISISSA.Mutta JOS SÄHKÖÄ MENEE JO 300-1000 € KUUSSA JOKU KUSETTAA TAI TALOSTA VUOTAA LÄMPÖ ULOS KYLMÄ KATTO SEINÄT OVET VUOTAA EI OLE ERISTEITÄ LAITETTU. KESKIMÄÄRIN PIENI PAKASTIN VIE SÄHKÖÄ SIINÄ 35-40€ VUODESSA.
Idioottiko olet kun huudat?
Jos sähkön osuus ollut 300 e kun hinta ollut 5 c, ja nyt hinta nousee 50 senttiin, niin silloin sähkön osuus nousee 3000 euroon, ja siihen lisäksi siirtomaksu, TAJUATKO?
Ihana, aivan mahtava kommentti!
Näin paljon en ole nauranut aikoihin 😂😂😂
. Työt kärsii ja harrastukset rajoittuu telkkarin katseluun. Konkursseja tiedossa palvelualoilla, kun moni muukin toimii samoin. Kiittäkää sähköpörssiä ja johdannaiskauppaa.[/quote]
Sama täällä. Onneksi tuli rakennettua kotikuntosali koronasulkujen aikaan joten treenaaminen onnistuu kotona. Säästöä tulee myös salijäsenyydestä kun irtisanon sen. Saattaahan täällä neljän seinän sisällä tulla hulluksi mutta näin meidän halutaan elävän.[/quote]
En ole ihan varma, halutaanko meidän kohta enää elävän.[/quote]
Täällä ei naapuri sentään pommita infraa ja asuntoja paskaksi. Vielä.
Tänään tuotanto suurempaa kuin kulutus ja pörssisähkön hinta 55 senttiä. Hyvää bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
S-cl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-cl kirjoitti:
Meillä 2026 vuoteen saakka 0,059 e/kWh Lumpeen pitkä sopimus, mutta ei tule mieleenikään tuhlata sähköä vaan saunomista yms. olen vähentänyt, koska yhteiset talkoot nämä on.
Mitkä he*vetin yhteiset talkoot, jos yksi maksaa 10 kertaa enemmän sähköstä kuin toinen?
Jos et ole huomannut, niin kyse on kahdesta joskin osittain samasta asiasta. Vaikka maksaisit sähköstä nyt 0,6 e/kWh, niin silti sitä voidaan joutua säännöstelemään tulevana talvena. Kulutusta vähentämällä tähän voidaan vaikuttaa. Siksi yhteiset talkoot. Se että minulla on edullinen sopimus on osittain tuuria toki.
Eiköhän se energia säästy jo sillä, että niin monet on pakotettu taloudellisesti vähentämään sähkön kulutusta.
Tietenkään n se, että yritykset lopettaa toimintansa vähentää sähkönkulutusta. Niillä ihmisillä ,joilla ei ole varaa energiaan ,on jo muutenkin kulutus niin vähäistä ettei se, että lakkaa kokonaan kuluttamista vaikuta yhtään mitään kokonaisuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastimen kulutukseen kommentoisin sen verran, että se riippunee siitä maksaako sähkö esim 5 senttiä / kWh, vai esim 50 senttiä / kWh. Sekä siitä, onko pakastin aina päällä..
Minulla 300 litran pakastin on nyt täynnä ja koko ajan päällä. Sähkön hinta alle 5 senttiä / kWh.
Sähkön kulutus + siirto alle 15 euroa / kk ja siihen vielä käytän pyykkikonetta silloin tällöin eli ei tuo pakastin niin kauhean paljon sähköä vie.
Yli 90 % pakastimen sisällöstä itse kerättyjä ilmaisia marjoja tällä hetkellä. Sähköä säästyy myös, kun kerralla tekee isoja annoksia ruokaa pakasterasioihin ja lämmittää nopeasti mikrossa. Saattaa mennä yli parikin viikkoa etten lämmitä sähköhellan levyä kertaakaan. Uunia ehkä neljä kertaa vuodessa. Ei tarvitse ostaa pikaruokiakaan.
Voisiko sähkö maksaa saman kaikille? Koska hinta normalisoituu? HS:n seurantajutussa vastataan lukijakysymyksiin
Mitäs jos jokaiikka jättää sähkölaskut maksamatta tammikuusta alkaen?
Vierailija kirjoitti:
On hienoa, kun emme voi käyttää turvetta energiaksi, koska Suomi on katsonut sen uusiutumattomaksi luonnonvaraksi. Erikoista on, että Ruotsi on katsonut saman uusiutuvaksi luonnonvaraksi ja voi käyttää. Olisiko energiapulaan apua ottaa turve käyttöön? Jep, olisi. Mutta ei meillä Suomessa.
Eikös turoeennostajille maksettu, että toimittavat koneensa ja lopettavat toiminnan? Eihän sitä edes voi nostaa kuin kuivilla kesäsäillä.
Täysi vääryys että osa ihmisistä saa sähkön lähes ilmaiseksi ja toiset joutuu hakea velkaa että saa laskut maksettua. Onko tämä tasa-arvoa?!?!?!
Mitä varten pienituloinen asuu sähkölämmitteisessä omakotitalossa?
Ihmiset eläneet ylivarojensa ja yksi pikkukriisi tarvittiin näyttämään ketkä eivät osaa käyttää rahaa tai pitävät yllä kulissejaan vaikka siihen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Täysi vääryys että osa ihmisistä saa sähkön lähes ilmaiseksi ja toiset joutuu hakea velkaa että saa laskut maksettua. Onko tämä tasa-arvoa?!?!?!
Kuka pakotti muuttamaan sähkölämmitteiseen omakotitaloon?
Terveisin yksiöstä. 25€ sähkölasku.
Espanjassa tallakin hetkella yli 20c ja aurinko paahtaa!
Ei huolen haivaa
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos jokaiikka jättää sähkölaskut maksamatta tammikuusta alkaen?
Menis sahkofirmat konkkaan. Mitas sitten?
Sahkot katkeaisivat ainakin
Aiemmin puolison tulot vaikutti työttömyysturva saantiin , nykyään ei vaikuta.