Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Kallis sähkö ajanut ihmiset säästämään kaikesta

Vierailija
11.12.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009253304.html

Mitä ajatuksia herättää, oletko itse kenties samassa tilanteessa?

Ymmärrän hyvin ihmisten ahdingon etenkin pelkästään sähkölämmitteisissä taloissa ja eivät polttopuutkaan tietenkään ilmaisia ole. Isoa kansakoulua ei varmasti kylmänä talvena kannatakaan lämmittää, mutta ensimmäisenä juttuun haastatellun otsalamput kuulostavat jo vähän yliampuvalta.

Kommentit (910)

Vierailija
361/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 6c/kwh loppukevääseen asti. Kyllä kelpaa käyttää sähköä:) 

Sen jälkeen sitten kymmenkertaistuu :)

Vierailija
362/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää antako edes käytettyjä alushousuja sillä venäläiset myy niitä netissä miehille. Roskiin laitetaan vain saksilla silpuksi paperit ja vaatteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen sitten kymmenkertaistuu :)

Se on sen ajan murhe. Pääsee ainakin 2023 talvesta halvalla:)

Vierailija
364/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä niittää mitä kylvää. Yksikin ulisee iltapäivälehdessä kun on ollut jo ennen tätäkin ollut tiukkaa. Eläköön nyt sitä omakotitalo unelmaansa viiden kuuden lapsensa kanssa.

Joku niistä lapsista saattaa opiskella esim lähihoitajaksi ja pyyhkiä sinunkin hanurisi hoivakodissa.

Ilman häntä saisit maata sonnassasi.😅💩

Ihan hirveästi ei sitä luottoa ole. Joka päivä 10 alle 30 vuotiasta jää eläkkeelle kun on vähän nyt raskasta esim käydä sitä lähärikoulua.

Kyllä ne koulut alkaa pikkuhiljaa maistua, kun makoilusta lopetetaan maksaminen.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia ja työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.

Ja eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia.

So?

Vierailija
365/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

insinööri_66 kirjoitti:

Keravan energia ja toistaiseksi voimassa ollut sopimus jo yli 10 vuotta ja sähkön hinta nousi 11 >49

Eli kyllä on surkeaa tämä maailman meno. Eikö viisaat ole osannut ennakoida?

Mistä päätäjille maksetaan  jos ei osata varautua?

Lisäksi Suomessa on pohjoismaiden korkein sähkö!

Eikö paikallisesti voisi sähköä myydä ihmisille suoraan eikä kierrättää laskutusta sähköpörssin hinnoilla?

Minä haluaisin myös tietää, että miksi osa sähköyhtiöistä kykenee myymään tälläkin hetkellä omille paikallisasukkailleen sähköä jollain 5cnt kwh hinnalla, mutta nuo isommat firmat kuten Fortum ja Helen esimerkiksi eivät millään kykene myymään sähköä alle 30cnt? Oliko se nyt Kouvolassa vai missä kun paikallisyhtiö myy halpaa sähköä omalle paikkakunnalleen. Haisee kusetus. 

t. Fortumin asiakas

Kyllä meille Helen myy sähköä 7cnt hinnalla vielä ainakin vuoden verran.

Minulla on Helenin sopimus 9,45cnt vajaa pari vuotta vielä.

Onnittelut.

Meillä 4,3 cent kWh. Silti sisälämpötila alhainen ja sähkönkulutus leikattu minimiin. Ja puuta poltetaan.

Miten pitkät sopimukset teillä oikein on noilla lähes ilmaishinnoilla?

Mulla parin vuoden 4.5 c/kwh. Sopparin otin 2021 loppukeväällä ja päättyy 2023 loppukeväästä. Eli hyvin pääsee vielä 2023 talven yli halvalla:)

Vierailija
366/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavero siirtomaksu ja vero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitäs sitten luulet, että työttömät on aina tehneet esim. ei saunavuoroa, ei parturia, ei lemmikkiä.

Niin, eipä työttömien vyönkiristykset ketään etenkään rikkaiden mediaa kiinnostanut ole.Paremminvoivien jokaista vastoinkäymistä 3% koroista omakotitalon lämmityksen hintaa joka päivä mediassa läpikäydään, voivotellaan ja käsiä väännellään.

Mietitäänpä miksi. Kun "paremminvoiva" keskiluokka joutuu kuluissaan säästämään nousevien kustannustensa vuoksi, kaikki tämä vähentää tavaroiden ja palvelujen ostamista. Kun kulutus vähenee ja tavaran tuottajien ja myyjien sekä palvelujen tuottajien kulut nousee , näillä alkaa pian konkurssiaalto ja ihmiset jäävät työttömiksi ,jolloin taas kulutetaan vähemmän ja pikkuhiljaa lama leviää uusille aloille ja syvenee. Tämä rupeaa vaikuttamaan verotuloihin ja tukia ja palveluja leikataan .

Paljon vihattu keskiluokka pitää yllä mm. seuratoimintaa, pienyrittäjiä yms.

Mutta saako keskiluokka ymmärrystä, kun sen on pakko alkaa karsia menoista jotta pystyy maksamaan nousevat elinkustannukset? Ei saa. Keskiluokka haukutaan lyttyyn mm. siitä, että ei olla osattu varautua. Että mitäs ostit/rakensit talon! Miksi pitää olla lapsia, häh? Mitä et tyhmä tehnyt halpaa sähkösopimusta? Miksi et investoinut maalämpöön? Miksi et omista metsää, oletko niin kädetön ettet edes sellaista ole tajunnut? 

Minä vastaan kritiikkiin olemalla lahjoittamatta yhtään mitään mihinkään jouluapuihin, ja lopetan kirpputoreilla myymisen. Annan jollekin toiselle keskiluokkaiselle perheelle ilmaiseksi. Tämä kommentti varmasti huvittaa monia, mutta minkäs minä sille voin. Pienistä puroista kuitenkin kasvaa isoja jokia, ja kehoitan jokaista keskiluokkaista lopettamaan vähävaraisten tukemisen. 

Niin. Miksi siis rakensit talon, jos siihen ei ole varaa? Miksi hankit lapsia, jos et pysty huolehtia heistä? Miksi et tehnyt investointeja silloin kun kaikki oli länsimaalaiselle todella halpaa? 

Kaikki nämä ovat objektiivisesti tarkastellen erittäin hyviä kysymyksiä. Katsos kun SINULLA on vastuu omista ratkaisuistasi, ei kellään muulla.

Juuri näin. Minä en asu omakotitalossa, minulla ei ole autoa, ei lemmikkiä, eikä montaa muutakaan asiaa mitä monella on. Voin olla tyytyväinen valintoihini nyt. Tulen toimeen erinomaisen hyvin, vaatimattomasti, mutta omiin tarpeisiini nähden mukavasti. Tinkimään olen toki joutunut ja joudun yhä kieltäytymään monista asioista, jotka toisille ovat itsestäänselvyyksiä. Mikä teitä estää tinkimättä mukavuuksista?

Noin ne tyhmät ja itsekeskeiset ajattelee, minä minä minä, jolla oli tuuria.

Jos asuisit sähkölämmitteisessä rivarissa ja sähkölaskusi nousi 300 e:sta kymmenkertaiseksi kuten monella käy, niin mitäpä sanoisit?

SIIS YLEENSÄ OMISTUS ASUNNOSSA KUTEN RIVARI SÄHKÖLÖMMITYS MAKSAA 100-150€ KK SEN YHTIÖVASTIKKEEN PÄÄLLE ELLEI SE JO SISÄLLY SIIHEN. VUORA ASUNNOSSA SÄHKÖ MAKSETAAN ERIKSEEN VUOKRAN LISÄKSI JOS LÄMMITYS ON SÄHKÖLLÄ SE MAKSAA ERIKSEEN TOISISSA.Mutta JOS SÄHKÖÄ MENEE JO 300-1000 € KUUSSA JOKU KUSETTAA TAI TALOSTA VUOTAA LÄMPÖ ULOS KYLMÄ KATTO SEINÄT OVET VUOTAA EI OLE ERISTEITÄ LAITETTU. KESKIMÄÄRIN PIENI PAKASTIN VIE SÄHKÖÄ SIINÄ 35-40€ VUODESSA.

Idioottiko olet kun huudat?

Jos sähkön osuus ollut 300 e kun hinta ollut 5 c, ja nyt hinta nousee 50 senttiin, niin silloin sähkön osuus nousee 3000 euroon, ja siihen lisäksi siirtomaksu, TAJUATKO?

Vierailija
367/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 42 c/kwh.

Osalla kansalaisista ei siis ole mitään käsitystä realiteeteista vielä.

Toivottavasti laitat sen markkinahinnan ja edullisen sopimuksesi erotuksen säästöön, etkä tuhlaa menemään. Ensi talvena tulee olemaan nämä ihan samat sähköongelmat kuin tänäkin talvena. Lisäkapasiteettia ei vuodessa rakenneta. Lisäksi tulee leikkauksia valtiontalouteen ja monilla käytettävissä olevat tulot vähenevät.

Vierailija
368/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä niittää mitä kylvää. Yksikin ulisee iltapäivälehdessä kun on ollut jo ennen tätäkin ollut tiukkaa. Eläköön nyt sitä omakotitalo unelmaansa viiden kuuden lapsensa kanssa.

Joku niistä lapsista saattaa opiskella esim lähihoitajaksi ja pyyhkiä sinunkin hanurisi hoivakodissa.

Ilman häntä saisit maata sonnassasi.😅💩

Ihan hirveästi ei sitä luottoa ole. Joka päivä 10 alle 30 vuotiasta jää eläkkeelle kun on vähän nyt raskasta esim käydä sitä lähärikoulua.

Kyllä ne koulut alkaa pikkuhiljaa maistua, kun makoilusta lopetetaan maksaminen.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia ja työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.

Ja eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia.

So?

Sinä maksat nuo verojen ja eläkemaksujesi kautta.

Vierailija
369/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha enää poliitikkojen selittää, miten vauras maa Suomi on. Ei se sitä ainakaan tavallisille kansalaisille ole ollut pitkään aikaan. Ehkä joku etuoikeutettu eliitti voi elää hyvinvoivasti edelleen, mutta tavallinen työntekijä elää kädestä suuhun, ei osta mitään ylimääräistä, laittaa lapsensa ylitursuaviin päiväkoteihin, ei pääse lääkäriin/hammaslääkäriin ja laittaa lapsensa kouluun, jossa ei edes opi lukemaan kunnolla. Jengirikollisuus yleistyy ja avuntarvitsijoita olisi enemmän kuin on varaa auttaa. Niin nuoret kuin aikuisetkin masentuu ja ahdistuu.

Tämä on totta, asiat ovat huonontuneet hirveästi ysäriltä lähtien.

Vierailija
370/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vasta alkua. Vuoden päästä sähkö maksaa 2€/km

Vierailija
371/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä vielä muutakin keksitään, jos sähkölasku ei vielä nujerra kaikkia. Nostetaan lämmityksen kustannuksia 10-kertaisiksi, nostetaan ruoan hintaa 10-kertaiseksi, vesilaskunkin voisi nostaa 10-kertaiseksi.

Jos joku vielä noidenkin jälkeen on hengissä, niin mietitään lisää.

372/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi osan sähkölaskusta voi vähentää verotuksessa.

Vierailija
373/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no voi v ttu kun minä asun maalla ;p

Vierailija
374/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän talven vietän kotona ja lämmitän takkaa kaksi kertaa päivässä. Työt kärsii ja harrastukset rajoittuu telkkarin katseluun. Konkursseja tiedossa palvelualoilla, kun moni muukin toimii samoin. Kiittäkää sähköpörssiä ja johdannaiskauppaa.

Sama täällä. Onneksi tuli rakennettua kotikuntosali koronasulkujen aikaan joten treenaaminen onnistuu kotona. Säästöä tulee myös salijäsenyydestä kun irtisanon sen. Saattaahan täällä neljän seinän sisällä tulla hulluksi mutta näin meidän halutaan elävän.

Vierailija
375/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän talven vietän kotona ja lämmitän takkaa kaksi kertaa päivässä. Työt kärsii ja harrastukset rajoittuu telkkarin katseluun. Konkursseja tiedossa palvelualoilla, kun moni muukin toimii samoin. Kiittäkää sähköpörssiä ja johdannaiskauppaa.

Sama täällä. Onneksi tuli rakennettua kotikuntosali koronasulkujen aikaan joten treenaaminen onnistuu kotona. Säästöä tulee myös salijäsenyydestä kun irtisanon sen. Saattaahan täällä neljän seinän sisällä tulla hulluksi mutta näin meidän halutaan elävän.

En ole ihan varma, halutaanko meidän kohta enää elävän.

Vierailija
376/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lämpötila on asunnossa liian alhainen ja tulee vesivahinko niin vakuutus ei korvaa.

Vierailija
377/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2026 vuoteen saakka 0,059 e/kWh Lumpeen pitkä sopimus, mutta ei tule mieleenikään tuhlata sähköä vaan saunomista yms. olen vähentänyt, koska yhteiset talkoot nämä on.

Vierailija
378/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa päähän nää rahakkaat jotka ei välitä energian säästötalkoista tuon taivaallista,istutaan ulkoporeammeissa ihan niin kuin ennenkin ja haalitaan lisää materiaa millä pröystäillään.

Vierailija
379/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitäs sitten luulet, että työttömät on aina tehneet esim. ei saunavuoroa, ei parturia, ei lemmikkiä.

Niin, eipä työttömien vyönkiristykset ketään etenkään rikkaiden mediaa kiinnostanut ole.Paremminvoivien jokaista vastoinkäymistä 3% koroista omakotitalon lämmityksen hintaa joka päivä mediassa läpikäydään, voivotellaan ja käsiä väännellään.

Mietitäänpä miksi. Kun "paremminvoiva" keskiluokka joutuu kuluissaan säästämään nousevien kustannustensa vuoksi, kaikki tämä vähentää tavaroiden ja palvelujen ostamista. Kun kulutus vähenee ja tavaran tuottajien ja myyjien sekä palvelujen tuottajien kulut nousee , näillä alkaa pian konkurssiaalto ja ihmiset jäävät työttömiksi ,jolloin taas kulutetaan vähemmän ja pikkuhiljaa lama leviää uusille aloille ja syvenee. Tämä rupeaa vaikuttamaan verotuloihin ja tukia ja palveluja leikataan .

Paljon vihattu keskiluokka pitää yllä mm. seuratoimintaa, pienyrittäjiä yms.

Mutta saako keskiluokka ymmärrystä, kun sen on pakko alkaa karsia menoista jotta pystyy maksamaan nousevat elinkustannukset? Ei saa. Keskiluokka haukutaan lyttyyn mm. siitä, että ei olla osattu varautua. Että mitäs ostit/rakensit talon! Miksi pitää olla lapsia, häh? Mitä et tyhmä tehnyt halpaa sähkösopimusta? Miksi et investoinut maalämpöön? Miksi et omista metsää, oletko niin kädetön ettet edes sellaista ole tajunnut? 

Minä vastaan kritiikkiin olemalla lahjoittamatta yhtään mitään mihinkään jouluapuihin, ja lopetan kirpputoreilla myymisen. Annan jollekin toiselle keskiluokkaiselle perheelle ilmaiseksi. Tämä kommentti varmasti huvittaa monia, mutta minkäs minä sille voin. Pienistä puroista kuitenkin kasvaa isoja jokia, ja kehoitan jokaista keskiluokkaista lopettamaan vähävaraisten tukemisen. 

Niin. Miksi siis rakensit talon, jos siihen ei ole varaa? Miksi hankit lapsia, jos et pysty huolehtia heistä? Miksi et tehnyt investointeja silloin kun kaikki oli länsimaalaiselle todella halpaa? 

Kaikki nämä ovat objektiivisesti tarkastellen erittäin hyviä kysymyksiä. Katsos kun SINULLA on vastuu omista ratkaisuistasi, ei kellään muulla.

Turhaan tappelette keskenänne siitä miten kukin pärjää. Tätä tekee tahallaan meidän w e f johtoinen ns. hallitus. Nyt pitää selvittää miksi tätä tehdään. Kohta on myöhäistä.

Kyllä sinäkin varmasti tiedät miksi tätä tehdään.

Käynnissä on omaisuuden uusjako, suuri nollaus ja keskiluokan tietoinen tuhoaminen.

Ja kaikki on liian myöhäistä jo nyt, ei ole ainoatakaan laillista keinoa pysäyttää tätä kehityskulkua.

Edessämme on painajainen.

Siis tämä tyyppi se jaksaa, kuukaudesta, vuodesta ja keskustelusta toiseen.

Ei taida käydä töissä

Vierailija
380/910 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-cl kirjoitti:

Meillä 2026 vuoteen saakka 0,059 e/kWh Lumpeen pitkä sopimus, mutta ei tule mieleenikään tuhlata sähköä vaan saunomista yms. olen vähentänyt, koska yhteiset talkoot nämä on.

Mitkä he*vetin yhteiset talkoot, jos yksi maksaa 10 kertaa enemmän sähköstä kuin toinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme