Työpaikalla yksi henkilö on ottanut minut silmätikuksi. Mitä voin tehdä?
Työpaikka on muuten ok, mutta tämä yksi henkilö naljailee minulle koko ajan asiattomasti. Kaikki on hänestä huonosti, oli kyse mistä vain tekemästäni. Muilta ei samanlaista palautetta työstä tule. Kritiikkiä tulee erityisesti silloin, jos paikalla on muitakin.
-turkulainen
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän arvostelee vain sinun työsi jälkeä, niin käsi sydämellä, teetkö oikeasti hyvin työsi?
Eihän tuo asiallista käytöstä tietenkään ole, mutta jos esimies on tämän huomannut, eikä juuri toimi, niin kuulostaa siltä, ettei kiusaaja ole ainoa, jonka toiminnan pitää muuttua.
Totta. Riitaan ja tai erimielisyyteen tarvitaan aina vähintään kaksi
Se ei ole riita silloin, jos nälvitään yksipuolisesti. Se on kiusaamista.
Minulla oli aivan samanlainen tilanne aiemmin töissä. Sanoisin, että pysy kylmähermoisena, älä provosoidu. Voit halutessasi sanoa vaikka, että "ymmärrän että haluat kovasti antaa palautetta työstäni, mutta voisitko antaa minulle työrauhan. Jos havaitset vakavia puutteita niin voidaan pitää vaikka joku palaveri jossa käydään nämä kerralla läpi". En suosittele sanomaan takaisin vihaisesti tai kostamaan, siitä lähtee helposti liikkeelle lumipalloefekti.
Ja kaikista tärkeintä: pidä esimies kartalla. Kerro hänelle AINA, kun noin tapahtuu. Tuollaisilla hankalilla tyypeillä on tapana kannella myös esimiehelle ties mitä älytöntä, joten on tärkeää, että esimies kuulee molemmat versiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän arvostelee vain sinun työsi jälkeä, niin käsi sydämellä, teetkö oikeasti hyvin työsi?
Eihän tuo asiallista käytöstä tietenkään ole, mutta jos esimies on tämän huomannut, eikä juuri toimi, niin kuulostaa siltä, ettei kiusaaja ole ainoa, jonka toiminnan pitää muuttua.
Vaikka työn jälki ei olisi täydellistä, niin siltikään ei oikeuta käytöstä. Välillä kyllä ihmettelen sinunkaltaistesi kommentteja. Kollegalle ei kuulu toisen työntekijän työn jälki.
Juuri näin. Kyllä ihmisten kuuluisi olla inhimillisiä toisiaan kohtaan siellä työpaikalla.
Työpaikalla on kuitenkin myös TODELLA hankalaa kaikkien olla, jos yhden ihmisen toiminta on koskematonta siinä mielessä, että työn jäljessä on sanottavaa, mutta kukaan ei siitä uskalla/saa sanoa.
No, onko se kollegan asia vai ei, on tietysti hyvä kysymys, mutta kukaan ei sitäkään tosiasiaa voine kieltää, että kyllä se kollegaankin vaikuttaa ja kollegalle näkyy.
Hyvä työyhteisön jäsen siis kuitenkin muistaisi sen ikävän käytöksen kanssa hanskaamisen rinnalla myös tarkastella sitä omaa tekemistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloin kannattaa vaihtaa työtä tai työpaikkaa. Miksi tehdä sellaista työtä jossa on tuollaista? Alanvaihdosta voi muutenkin saada aivan uutta suuntaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloin kannattaa vaihtaa työtä tai työpaikkaa. Miksi tehdä sellaista työtä jossa on tuollaista? Alanvaihdosta voi muutenkin saada aivan uutta suuntaa elämäänsä.
Yhdestä paikasta soitettiin ja houkuteltiin hakemaan sinne töihin. Houkutteleva vaihtoehto, koska silloin pääsisi kerralla eroon nälvijästä.
- turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä riita se on, jos kateellinen ihminen nälvii sen takia toiselle, kun ei osaa käsitellä omia hankalia tunteitaan rakentavasti?
- turkulainen
Henkisesti aikuinen, vakaa ja tasapainoinen keskitiellä oleva ihminen kyllä osaa käsitellä hankalia tunteitaan. Kaikki eivät ja se kuuluu elämään.
Mitäs jos ottaisit esimiehesi kanssa puheeksi sillä tavoin että onko hän samaa mieltä kuin valittaja.Ellei ole niin pyydä puuttumaan asiaan. Rohkeampi temppu sitten on ellei esimies kuitenkaan puutu niin mennä siitä sitten seuraavalle tasolle keskustelemaan. Kenenkään ei tarvitse kärsiä huonosta johtamisestakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ottaisit esimiehesi kanssa puheeksi sillä tavoin että onko hän samaa mieltä kuin valittaja.Ellei ole niin pyydä puuttumaan asiaan. Rohkeampi temppu sitten on ellei esimies kuitenkaan puutu niin mennä siitä sitten seuraavalle tasolle keskustelemaan. Kenenkään ei tarvitse kärsiä huonosta johtamisestakaan.
Pomo on kyllä julkisesti puolustanut minua kuullessaan nälvimistä. Ilmeisesti tilanne on hänellekin hankala, koska neuvoksi tuli yrittää saada keskustelu päätettyä kiittämällä kommentista tai sanomalla jotain vastaavaa.
- turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti aikuinen, vakaa ja tasapainoinen keskitiellä oleva ihminen kyllä osaa käsitellä hankalia tunteitaan. Kaikki eivät ja se kuuluu elämään.
Eivät tietenkään. Alan vain itse olla nälvimisen takia todella kuormittunut.
- turkulainen
Sinun on tärkeää ymmärtää, että ihmiset pelkäävät konflikteja. Aina. Myös esimies. Tämän vuoksi esimies on mieluummin puuttumatta ja ympärillä olevat työkaverit vaikenevat. Ilmiö selittää paljon miksi kiusaamista on alkaen kouluista työpaikoille saakka.
Et saavuta yhtään mitään olemalla ilkeä tai vittuilemalla. Saat vain ilkeän vittuilijan maineen. Työkaverit kokevat olonsa ikäväksi ja mieluummin vetäytyvät kuin puolustavat sinua. Kaikki ovat kyllä huomanneet tuon ilkeilyn. Todennäköisesti joku työkavereista on itse joskus joutunut ilkeilijän hampaisiin. Kukaan ei halua huomata tai puuttua, koska pelkäävät oman nahkansa puolesta.
Pelaa sen sijaan viisaammin kuin tämä kiusaaja. Kysy AINA hänen ilkeillessään rauhallisella äänellä (oli muita paikalla tai ei): Mitä sinä tuolla tarkoitat? tai Minkä vuoksi sinä sanoit tuolla tavalla? Ensimmäinen on yleensä parempi kysymys ja sopii useimpiin tilanteisiin. Mikäli hänen ilkeilynsä on joskus hyvin pieni, niin silloin voit vain katsoa häntä alla kuvatulla tavalla.
Muista ottaa mukaan kehon kieli! Et saa näyttää muiden työkavereiden silmissä ilkeältä tai ylimieliseltä. Sanoessasi: Mitä sinä tuolla tarkoitat?.
Laita pää hieman kallelleen ja katso häntä kohti ystävällisen kysyvä ilme kasvoillasi. On todennäköistä, että hän jatkaa heittämällä jonkun ilkeilyn. Silloin sinä jatkat pää kallellaan ystävällisen kysyvä ilme kasvoillasi: Mitä sinä tuolla tarkoitat? Jatkat vaikka kuinka monta kertaa. Tämä metodi on yksinkertaisuudessaan todella tehokas.
Pään laittaminen kallelleen on tehokas psykologinen keino. Pää pystyssä näytämme uhkaavilta, mutta pää kenossa emme ole uhkaavia. Ystävällisen ihmettelevällä ilmeellä ja rauhallisella puheella täydennettynä ilmaisemme halua tietää ja ymmärtää.
Ole siis kärsivällinen ja toista tätä/näitä kysymyksiä aina kun tämä kiusaaja heittää ilkeitä sanojaan sinulle. Usko tähän metodiin! Me ihmiset kaipaamme helposti enemmän sanoja ja lauseita ja kuvittelemme niiden olevan tehokkaita, mutta eivät ne ole. Ne vain antavat kiusaajalle sanoja ja asioita mihin tarttua kiusatakseen lisää.
Älä koskaan missään tilanteessa hauku tätä henkilöä, vaikka joku yrittäisi saada sinut sanomaan luottamuksellisesti jotain ilkeää hänestä esim. lounaspöydässä. Vaihda aihetta tai sano korkeintaan Mirkulla on varmasti paha olla ja sitten puhu muusta.
Lopulta huomaat, että kiusaaja alkaa välttämään näitä itselleen kiusallisia tilanteita, missä hänen ilkeilynsä nousee huomion keskipisteeksi ja hän ei pysty perustelemaan sitä.
Sinä et ole tehnyt mitään muuta kuin katsonut ystävällisesti ja halunnut yksinkertaisesti vain tietää mitä hän tarkoittaa sanomallaan.
Lopuksi juuri sinua pidetään fiksuja ja mukavana ihmisenä, joka ei ole aiheuttanut työyhteisölle ikäviä konflikteja, vaan hoitanut tilanteen tyylikkäästi.
Olen itse selvinnyt todella vaikeasta ja ilkeästä kiusaajasta juuri yllä kuvatulla tavalla. En aluksi uskonut metodiin ja vaati päättäväisyyttä ja suurta kärsivällisyyttä toistella samaa ja vääntää naaman ilme neutraalin ystävälliseksi pää kenollaan. Nopeasti tajusin menetelmän olevan timantti. Aika pian muutamat työkaverit alkoivat kehumaan minua epäsuorasti vihjaillen miten hyvin selviän ja sitten pikkuhiljaa tilanne oli ohi. Koska oma tilanteeni oli erittäin vaikea ja monimutkainen, se kesti usean kuukauden. Voi sitä onnen tunnetta, kun tajusin selviytyneeni voittajana ja olevani kaikkien mielestä se kiva työkaveri. En edes uskalla ajatella mihin tilanne olisi mennyt, jos olisin alkanut ilkeilemään. Toki hyvällä tai edes normaalilla esimiestyöllä kiusaajani olisi saatu kuriin, mutta esimieheni oli täysi nolla.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen tehtäviin kuuluu epäasialliseen käytökseen puuttuminen. Se ei ole mikään valintakysymys, vaan velvollisuus. Liian moni esimies on selkärangaton liero, joka ei halua puuttua huonoon käytökseen, koska siinä vaadittaisiin johtajuutta. Narsistit eivät myöskään koskaan puutu kiusaamiseen, koska he nauttivat sekasorrossa ja muiden pahasta olosta.
Mikäli esimies ei puutu kiusaamiseen, se on työsuojelurikos.
Kysyisin ensikerralla että voisiko kertoa konkreettisesti asia tehdään paremmin (ei siis tarkoita että ap:n työssä olisi vikaa...). Toisaalta osin ymmärrän esimiehen puuttumattomuuden.Olin itse aikoinaan hankalan työntekijän esimies ja kun puutuin siihen niin luottamusmies ja hr oli täysin sen kiusankappaleen puolella.Ei kuunnelleet sanaakaan mitä sanoin,kollegani sanoivat samaa kun minä ei auttanut...Otin loparit...
Työelämä on usein niin p.a, kun yksi hullu pilaa koko työyhteisön hengen.
Mä tekisin niin että aina hänet nähdessäni ottaisin pilkallisen virneen ja jopa heiluttasin hymyillen päätäni että ei ei.
Tee ilmoitus asiattomasta käytöksestä. Ja valmistaudu siihen, että vänkäämiseksi menee.
Tee ilmoitus!
Ehkä pääsette keskustelemaan keskenännne mikä välillänne hiertää.
Mun työpaikalla mies on on pahimman luokan urpo: jankuttaa samoja negatiivisia asioita päivästä toiseen. Ikinä mikään ei ole hyvin. Alkaa ihan oikeasti mennä hermo. Pidän työstäni, mutta en jaksa jatkuvaa negatiivista tulkutusta. Olen pariin otteeseen sanonut siitä hänelle, mutta tämä urpo reagoi siihen vauhkoontumalla entistä negatiivisemmaksi.
Mä niin haluaisin tietää miten tollaset saa järkiinsä. En halua lähteä työpaikasta tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä paikasta soitettiin ja houkuteltiin hakemaan sinne töihin. Houkutteleva vaihtoehto, koska silloin pääsisi kerralla eroon nälvijästä.
- turkulainen
Tästä nyt ainakin kannattaa pomolle vihjaista. Voi olla, että ovat halukkaita panostamaan työviihtyvyyteen, ettei tarvitse taas alkaa rekrytä uutta tekijää.