Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NAISILLE: Miten toimia, jos joku mies seuraa epäilyttävästi syrjäisellä seudulla?

Vierailija
10.12.2022 |

Itse jouduin eilen lähtemään illalla juoksuun kotia kohti, kun mies pimeässä kujilla seurasi selvästi, oli tyyliin 20 kohtaa missä kääntyä eri kohtaan, mutta seurasi minua ja välillä vilkuili taaksensa. Paikka oli niin syrjässä ettei siihen kellon aikaan illasta-yöstä ollut muita ihmisiä alueella.

Hyvin pelottava kokemus. Varsinkin kun lehdissä on ollut juttua siitä miehestä, joka on vuosikymmeniä naisia metsästänyt ja tehnyt hirveyksiä.

Miten te toimitte tai toimisitte, jos jossain missä ei ole muita ihmisiä, lähtee joku mies teitä seuraamaan?

Kommentit (1308)

Vierailija
181/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin vuosia sitten itsepuolustuskurssilla. Opin siellä liikkeitä millä lamauttaa hyökkääjä hetkeksi jotta saa juoksuun etumatkaa. Kurssin vetäjä sanoi, että ennen kuin joku käy päälle kannattaa esittää arvaamatonta hullua. Semmoiseen ei kukaan halua käydä käsiksi. Sanoi, että jos alkaa vaikka laulaa Rölli-laulua niin moni pervo kääntyy kannoillaan. Kun ilmoille kajahtaa TÄSSÄ TULEE HIRMUINEN RÖLLI niin raiskaajalta menee saletisti fiilikset.

Jep. Mummoni kertoi että oli muutaman kerran joutunut tilanteeseen että pappa oli kylillä ja hän oli yksin kotona, ja epämääräistä porukkaa saapui pihapiiriin. Mummo reippaana tyttönä saman tien alkoi esittää hullua, puhui olemattomille hengille ja keinutti itseään ees taas. Kuulemma toimi.

Kerran oli tehnyt saman kadulla, kun joku outo hiippari oli lähestynyt ja ottanut hihasta kiinni. Oli alkanut höpistä jotain päästään keksimäänsä kirousta ja yrittänyt ottaa mahdollisimman hullun ilmeen. Tyyppi oli päästänyt irti ja juossut karkuun.

Ei toki varmasti kaikille toimi mutta olen ajatellut kokeilla jos ei ketään ole auttamassa ja tällaiseen tilanteeseen joutuu. Ei siinä ehkä häviäkään mitään.

Vierailija
182/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain ohjelmassa neuvottiin ettei missään nimessä pidä päästää tilannetta siihen että joutuu autoon vastoin tahtoaan. Pitää huutaa ja tapella viimeiseen asti estääkseen sen tilanteen koska sen jälkeen peli on menetetty.

Juuri näin. Jos hyökkääjä saa vietyä uhrin toiseen paikkaan, tämän selviytymismahdollisuudet pienenevät dramaattisesti. On paljon epätodennäköisempää että henki lähtee siinä ensimmäisen kontaktin paikassa, eli kaikin voimin pitää vastustaa siinä eikä vain mennä autoon hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puukkoa kylkeen ensin, kysymykset sitten

Vierailija
184/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimeen sijaintitiedot päälle ja soitto 112. Sitten kääntyisin ja lähtisin takaisin, miehen ohi. Jos vieläkin seuraisi, pyytäisin häkeä lähettämään poliisit. 

Ongelma on siinä, että seuraaminen ei ole laitonta, joten 112 soitto ei käytännössä auta mitään, koska poliisilla on muutenkin yössä kiirettä tehtävillä ja prioriteetissa tuollainen soitto menisi sinne ihan pohjimmaiseksi.

Itse en uskaltaisi seuraavaa miestä päin kävellä, sehän voi helposti repiä puskaan, jos pääsee lähelle. 😳 Tuollaisia uutisia on jatkuvaan ollut viime vuosina, että mies repi naisen sivummalle ja raisk. 😳

kyllä seuraaminen on aina vakavasti otettava uhkaava tilanne ja vaaraksi hengelle, ja uskon että hätäkeskus osaa toimia oikein ja lähettää partion sinne. Ainakin on hyvä edes kertoa vaikka 112:een että joku seuraa, kuvailla tuntomerkit siltä varalta että se tyyppi hyökkää, tai itse katoat. Osataan jälkeenpäin etsiä tai yhdistää  johonkin sarjamur.....aan.

Vierailija
185/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelottaa, niin soita jollekin tutulle tai sukulaiselle, harva sekopää tulee iholle jos on puhelimessa. Käytin tätä konstia itse 42-kiloisena teininä aika paljon kun tuli kuljettua monesti iltaisin vähän epämääräisillä seuduilla harrastuksista tai asemalta kotiin.

Yleensä riittää, kun jatkaa normaalisti matkaansa eikä arastele. Suurin osa näistä yksikseen seurailevista etsii pelokkaita ja epävarmoja "uhreikseen".

Väittäisin, että suurin osa naisten takana kulkevista miehistä on vain menossa jonnekin.

Voi olla, en osaa ajatella miltä miehistä tuntuu yleistys? Miehiä pelätään kaikkien uutisten ja jopa valistusten perusteella.

Se että mies kulkee perässä vahingossa ei vähennä pelkoa yhtään.

Kyllähän se melko pahalta tuntuisi jos näkisi että joku on selkeästi peloissaan tai lähtee jopa juoksemaan karkuun, kun itse tietää että on vain kävelemässä kotiin, kauppaan tai mihin lie. Ei kyllä koskaan ole omalla kohdalla tapahtunut, tai en ainakaan ole huomannut. 

En kyllä koe että minun pitäisi olla mitenkään pahoillani, hidastaa vauhtiani, muuttaa reittiäni tjsp. sen takia että joku näkee aiheelliseksi pelätä, tai pitää minua epäilyttävänä vain siksi että olen samalla kävelytiellä, menossa samaan suuntaan osan matkasta.

No kyllä mulla ainakin riittää empatiaa muita ihmisiä kohtaan sen verran, että jos toimintani - tahattomastikin - aiheuttaa heissä pelkoa, muutan sitä toimintaani hieman. Koska miksi en? Vaikka minulla on oikeus kävellä tuonne lähimarkettiin metsäpolun läpi juuri sillä nopeudella kuin haluan, en ole niin ylpeä ettenkö voisi toisen ihmisen vuoksi muuttaa askeltani vähäsen. Sitä paitsi en itsekään halua kävellä liian lähellä vierasta, oli se edellä kulkeva mies tai nainen.

Vierailija
186/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

otan pippurisumutteen laukusta käteen ja sumutan kasvolle.

Vierailija
187/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti pitää soittaa hätäkeskukseen eikä mennä kotiin, kävelee vaikka poliisiasemaa kohti, tai menee johonkin kauppaan, kioskille.

Jos menet kotiisi, se voi saada sut kiinni oven luona ja tulla sisään.

Vierailija
188/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

heilutan avainnippua ja jos ei auta niin näytän tumppua ja jos sekään ei auta niin valistan henkilöä esittämällä sen "no no zone" -tanssin...

Vierailija
189/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen syyllistynyt tällaiseen seuraamiseen. Kaksi tyttöä (n. 10 vuotta) käveli edelläni. Toinen heistä vilkuili vähän väliä taakse. Sitten eräässä kohdassa tytöt menivät lasten leikkipaikalle. Pysähdyin siihen koska leikkipaikka oli pokemon go:ssa gymi, jonka valtasin. Jatkoin matkaa ja samat tytöt tulivat juuri leikkipaikalta eteeni. Suretti ajatus että tyttö varmaan pelkäsi minua ja ihan syyttä. Teki mieli huutaa että ei ole syytä pelätä, en ole heitä stalkkaamassa vaan pelaan pokemonia :D. Huuto olisi varmaan ollut vielä pelottavampaa, joten päätin vain muuttaa kävelyreittiä ja lähdin suosiolla eri suuntaan vaikka tytöt menivät reittiä jota olin aikonut mennä.

Sarjassa miehen elämää.

Niin. Kumpikohan on pahempaa, joutua koko ajan varomaan ja pelkäämään henkensä edestä ulkona liikkuessaan vai hieman joskus muuttaa kulkureittiään?

Ei naiset joudu koko ajan varomaan ja pelkäämän henkensä edestä.

Tuon väittäminen on vihjailua että miehet olisivat jotain eläimiä jotka saalistavat naisia.

no ei kai kukaan ajattelekaan että kaikki miehet olisi, Se jo riittää jos on yksi 10000:sta. EI ne normimiehet kyttää kaduilla tai puskissa ohikulkevia yksinäisiä naisia. Mutta kun kohdalle osuu se yksi, se voi koitua kohtaloksi.

Vierailija
190/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelottaa, niin soita jollekin tutulle tai sukulaiselle, harva sekopää tulee iholle jos on puhelimessa. Käytin tätä konstia itse 42-kiloisena teininä aika paljon kun tuli kuljettua monesti iltaisin vähän epämääräisillä seuduilla harrastuksista tai asemalta kotiin.

Yleensä riittää, kun jatkaa normaalisti matkaansa eikä arastele. Suurin osa näistä yksikseen seurailevista etsii pelokkaita ja epävarmoja "uhreikseen".

Väittäisin, että suurin osa naisten takana kulkevista miehistä on vain menossa jonnekin.

Voi olla, en osaa ajatella miltä miehistä tuntuu yleistys? Miehiä pelätään kaikkien uutisten ja jopa valistusten perusteella.

Kyllähän se melko pahalta tuntuisi jos näkisi että joku on selkeästi peloissaan tai lähtee jopa juoksemaan karkuun, kun itse tietää että on vain kävelemässä kotiin, kauppaan tai mihin lie. Ei kyllä koskaan ole omalla kohdalla tapahtunut, tai en ainakaan ole huomannut. 

En kyllä koe että minun pitäisi olla mitenkään pahoillani, hidastaa vauhtiani, muuttaa reittiäni tjsp. sen takia että joku näkee aiheelliseksi pelätä, tai pitää minua epäilyttävänä vain siksi että olen samalla kävelytiellä, menossa samaan suuntaan osan matkasta.

No kyllä mulla ainakin riittää empatiaa muita ihmisiä kohtaan sen verran, että jos toimintani - tahattomastikin - aiheuttaa heissä pelkoa, muutan sitä toimintaani hieman. Koska miksi en? Vaikka minulla on oikeus kävellä tuonne lähimarkettiin metsäpolun läpi juuri sillä nopeudella kuin haluan, en ole niin ylpeä ettenkö voisi toisen ihmisen vuoksi muuttaa askeltani vähäsen. Sitä paitsi en itsekään halua kävellä liian lähellä vierasta, oli se edellä kulkeva mies tai nainen.

Niin, meinaat että jos olet vaikka pururadalla juoksemassa ja näet että edessä menee ihminen, jäät polkemaan paikoillesi kunnes katoaa näkyvistä, oikaiset metsään tai vaihdat suuntaa, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä - Koska olet, ah, niin empaattinen ja ylevä ihminen.

Kukin tyylillään.

Vierailija
191/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19v ja minua seurattiin myös keskellä yötä yhdessä lähiössä. Olin matkalla bileistä kotiin. Soitin kaverille ja kerroin tilanteen. Sovimme, että hän soittaa 112, jos kuulee puhelimesta tarpeen. Lopulta juoksin karkuun ja piilouduin jonkun pihan pensaikkoon. Näin kun hyypiö etsi minua vähän aikaa ja lähti sitten lampsimaan pois.

Ihan hirveä tilanne ja olen monta kertaa miettinyt, että miten kuuluisi toimia ja mitä asiasta ohjeistan tyttärelleni. En tiedä vieläkään.

Vierailija
192/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimeen sijaintitiedot päälle ja soitto 112. Sitten kääntyisin ja lähtisin takaisin, miehen ohi. Jos vieläkin seuraisi, pyytäisin häkeä lähettämään poliisit. 

Ongelma on siinä, että seuraaminen ei ole laitonta, joten 112 soitto ei käytännössä auta mitään, koska poliisilla on muutenkin yössä kiirettä tehtävillä ja prioriteetissa tuollainen soitto menisi sinne ihan pohjimmaiseksi.

Itse en uskaltaisi seuraavaa miestä päin kävellä, sehän voi helposti repiä puskaan, jos pääsee lähelle. 😳 Tuollaisia uutisia on jatkuvaan ollut viime vuosina, että mies repi naisen sivummalle ja raisk. 😳

kyllä seuraaminen on aina vakavasti otettava uhkaava tilanne ja vaaraksi hengelle, ja uskon että hätäkeskus osaa toimia oikein ja lähettää partion sinne. Ainakin on hyvä edes kertoa vaikka 112:een että joku seuraa, kuvailla tuntomerkit siltä varalta että se tyyppi hyökkää, tai itse katoat. Osataan jälkeenpäin etsiä tai yhdistää  johonkin sarjamur.....aan.

Juu ehdottomasti soitto, jos oikeasti pelottaa.

Hei, nimeni on X, olen kävelemässä paikassa X ja tämmöinen henkilö on seurannut minua nyt X minuuttia. Henkilön tuntomerkit: pituus, vaatetus, hiukset jne. Omat tuntomerkkini. Kuvaus tilanteesta ja henkilön käyttäytymisestä juuri nyt. Vastaukset häken kysymyksiin, ohjeet heiltä että miten nyt seuraavaksi toimii.

Jos on turha soitto, hyvä. Jos ei ole, niin jää nauhalle kuvaus tapahtuneesta ja seuraajasta.

Vierailija
193/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FBi-agentilta tuleva neuvo (olen katsonut haastattelun Youtubesta) on, että itsevarmuus ja ryhdikäs käveleminen vaikuttavat. Mitä enemmän vaikutat pelokkaalta ja epävarmalta heikolta kohteelta, sitä enemmän stalkkeri seuraa. Joten jos huomaat että stalkkeri seuraa, muuta kävelyäsi ja olemustasi voimakkaammaksi.

Jos sinulla ei ole turvahälytintä mukana, soita kännykällä kaverille tai jonnekin. Tai käänny itsevarmasti stalkkeriin päin suoraan - huom tämä on psykologisesti tehokasta, koska yleensä hiipparin mukavuusalue on epäsuora hiiviskelyalue ja hyökkäyksen osalta yllättäminen nimenomaan takaapäin - ja voimakkaasti huuda hiipparille, mitä helvettiä seuraat ja alas mennä kotiis ennen kuin poliisit rahnaa persees häkkiin. 

Stalkkerin psykologinen profiili on yleensä sekoitus fantasiaa ja pakkomiellettä, hänellä on sinua varten rooli päässään ja kuvio, miten haluaisi homman menevän. Kun rikot fantasian ja katkaiset zonen, jossa on, fiilinki menee hänellä offiin. 

Jopa sellainen voi toimia, että yhtäkkiä alat käyttäytyä aivan hullusti, huudat ihan mitä sattuu, siis sekoja ällöjä juttuja, niin johan alkaa hiippari itse paeta vikkelään. Hullu ei halua vastenmielisesti hullumpaa. 

Toimii harmittomaan naisenkipeään ressukkaan mutta entä jos tyyppi on täysin pipi ja taskussa puukko? Henki lähtee  kesken kipeän kirahvin imitoinnin.

Vierailija
194/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, meinaat että jos olet vaikka pururadalla juoksemassa ja näet että edessä menee ihminen, jäät polkemaan paikoillesi kunnes katoaa näkyvistä, oikaiset metsään tai vaihdat suuntaa, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä - Koska olet, ah, niin empaattinen ja ylevä ihminen.

Kukin tyylillään.

En kirjoittanut mitään tuollaista. Jos huomaan että pimeällä metsäpolulla edellä oleva vilkuilee minua ja kiristää omaa tahtiaan selkeästi huolestuneena (ja vaikka soittaa kaverille tms), niin kyllä, hiljennän vauhtiani. En varo jokaista ihmistä koko ajan kaikkialla. Asiaa ei tarvi liioitella.

Vierailija
195/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kulje perässäsi vahingossa, olen matkalla johonkin. Se että pelkäät on mielisairauttasi, eikä liity minuun mitenkään. 

Sinä olet ongelma, en minä.

Vierailija
196/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan poliisille.

Vierailija
197/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyökkäys on paras puolustus enkä tarkoita nyt fyysisesti ,vaan kääntyy ja kysyy kovalla äänellä "MITÄ SINÄ HALUAT?" Mies menee hämilleen eikä tiedä miten reagoida.

Vierailija
198/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan tässä on naisen kannalta se, että koskaan et voi tietää varmaksi ennenkuin se takana kulkeva joko tarttuu kiinni tai menee ohi.

Sama ongelma on miehillä. Koskaan ei voi tietää sairaalaan mennessä onko siellä vastassa oman elämänsä Aino Nykopp-Koski

Vierailija
199/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kulje perässäsi vahingossa, olen matkalla johonkin. Se että pelkäät on mielisairauttasi, eikä liity minuun mitenkään. 

Sinä olet ongelma, en minä.

Ei vaan ongelma on ne oikeasti hullut ja rikolliset jotka tuolla kyttäävät. Naisena joudun olemaan joka kerta varovainen kun menen yöllä kotiin (ja joskus päivälläkin). Varon ihan jokaista miestä, ja kyllä naisiakin, vaikka 99% on aivan normaaleja mukavia ihmisiä. Minulla on täysi oikeus siihen eikä voisi vähempää kiinnostaa loukkaako se takanani kulkevaa kivaa tyyppiä joka itsekin on vain matkalla kotiin. Se nimittäin riitti että yhden kerran se takanani hiipparoinut oli oikeasti pahoissa aikeissa. Parempi pelätä ja olla epäkohtelias kuin päätyä ruumispussiin. T. Eri

Vierailija
200/1308 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se seuraaja ei oikeasti seuraa. Mulla on kahdesti käynyt niin, että kun tulen yöbussilla ja lähden kävelemään kotia kohti, niin edellä kävelee nainen samaan suuntaan. Olan yli vilkuilusta olen jo huomannut, että hän varmaan ajattelee mun seuraavan/vaanivan häntä. Tilanne on tietenkin yö ja ei ketään muita ympärillä. Toisella kertaa nainen hetken päästä pysähtyi ja kääntyi mua kohti sanoen: ethän sä tee mulle mitään. Totesin että no en tietenkään, ihan tässä vain kotiin olen menossa. Toisella kertaa nainen lähti yhtäkkiä juoksemaan kovaa.

Että aina se seuraaja ei ole oikeasti seuraaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi