NAISILLE: Miten toimia, jos joku mies seuraa epäilyttävästi syrjäisellä seudulla?
Itse jouduin eilen lähtemään illalla juoksuun kotia kohti, kun mies pimeässä kujilla seurasi selvästi, oli tyyliin 20 kohtaa missä kääntyä eri kohtaan, mutta seurasi minua ja välillä vilkuili taaksensa. Paikka oli niin syrjässä ettei siihen kellon aikaan illasta-yöstä ollut muita ihmisiä alueella.
Hyvin pelottava kokemus. Varsinkin kun lehdissä on ollut juttua siitä miehestä, joka on vuosikymmeniä naisia metsästänyt ja tehnyt hirveyksiä.
Miten te toimitte tai toimisitte, jos jossain missä ei ole muita ihmisiä, lähtee joku mies teitä seuraamaan?
Kommentit (1308)
Vierailija kirjoitti:
Aina se seuraaja ei oikeasti seuraa. Mulla on kahdesti käynyt niin, että kun tulen yöbussilla ja lähden kävelemään kotia kohti, niin edellä kävelee nainen samaan suuntaan. Olan yli vilkuilusta olen jo huomannut, että hän varmaan ajattelee mun seuraavan/vaanivan häntä. Tilanne on tietenkin yö ja ei ketään muita ympärillä. Toisella kertaa nainen hetken päästä pysähtyi ja kääntyi mua kohti sanoen: ethän sä tee mulle mitään. Totesin että no en tietenkään, ihan tässä vain kotiin olen menossa. Toisella kertaa nainen lähti yhtäkkiä juoksemaan kovaa.
Että aina se seuraaja ei ole oikeasti seuraaja.
Ei tietenkään, suurin osa varmasti on vain matkala omaan määränpäähänsä. Sitä ei kuitenkaan pidä ottaa henkilökohtaisena loukkauksena jos joku nainen pelästyy syyttä. Ikinä ei voi tietää josko hän on vaikka jo joutunut uhriksi. Voin kokemuksesta sanoa että se muuttaa sieluasi pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäys on paras puolustus enkä tarkoita nyt fyysisesti ,vaan kääntyy ja kysyy kovalla äänellä "MITÄ SINÄ HALUAT?" Mies menee hämilleen eikä tiedä miten reagoida.
Tietysti se menee hämilleen.
Se ottaa kuulokkeet korvistaan ja ihmettelee miksi raivoat kun hän on matkalla kotiinsa.
Itse soittaisin tuollaisen jälkeen 112 ja ilmoittaisin väkivaltaisesta naisesta, luultavasti huumeissa. Ahdisteli myös lapsia ja sillä on iso leipäveitsi jolla se uhkailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitään. Jos uskon päihittäväni juosten, juoksen. Jos en, säästän voimia tappeluun ja katselen jos ympärillä on jotain kättä pidempää. Ja psyykkaan itseni siihen tilaan, että mä oon se, jota hyökkääjän kannattaa pelätä. Olen myös päättänyt, että mieluummin tapan kuin tulen raiskatuksi. Oon lapsena kokenut aika rankkaa väkivaltaa, joten mun kipukynnys on myös aika korkea.
Etkai tosissasi kuvittele, että pärjäisit fyysisesti vahvempaa osapuolta (mies) vastaan? Tajuatko että tuollaisessa tilanteessa voi käydä hyvin huonosti?
Totta kai tajuan. Mutta tiedän myös, että taisteluhalullakin on vaikutusta. Onhan niitä sekopäänaisia, jotka on miehiä teilanneet. Oon ollut todistamassa tilannetta, jossa 160 senttisen naisen taltuttamiseen tarvittiin 3 poliisia.
Asenteeseen kuuluu se, että hyväksyn sen, että voin kuolla. Ja se tekee musta sen hullun, jolla ei ole mitään menetettävää.
Taltuttamiseen voi tarvita kolme poliisia siksi, koska poliisi miehet ei saa käyttää sellaisia otteita, jotka voi vammauttaa naisen.
Sen sijaan sellainen seuraaja, jolla on pahat mielessä niin ei niitä poliisin turvakeinoja käytä naisen taltuttamisessa.
Sun voimafantasia taitaa nyt kuulua, ettei nainen koskaan, missään olosuhteissa, voi pärjätä miehelle? Faktat on sua vastaan. Miehen tappaneita naisia on Suomen vankiloissa.
Näin voimailulajeja harrastaneena voin kertoa ja aihepiiriin tutustuneena, että ne nais tapppajat on 99% sellaisia, jotka yllättäen iskee puukoolla selkään tyyliin.
Oikeassa elämässä fyysisessä taistelussa meidän naisten saumat on todella pienet. Parempi välttää sitä viimeiseen asti ja ennemmin paeta ja huutaa apua.
No mä kyllä olen tehnyt myös töitä heidän kanssaan. Monilla on tosi rankkaa taustaa, ovat tulleet hakatuksi ja raiskatuksi. Tuollaisten kokemusten jälkeen ihmisestä voi tulla todella sekopää, joka ei välitä mistään enää. Ja alkaa tehdä muille asioita, joita itselle on tehty.
On paljon ihmisiä joita on kaltoin kohdeltu esim hyväksikäytetty lapsena, mutta siltikään eivät vahingoita muita. Eli vaikea lapsuus ei selitä saati oikeuta vahingoittamaan muita millään tavalla.
Tässä on tärkeä asia tajuta (tiedän työni puolesta):
Yksikään tapaus ei ole samanlainen.
Kaikista hirveän lapsuuden kokeneista ei tule rikollisia tekojen toistajia (monilla on joku suojeleva asia ollut, joka on ollut jotain hyvää siellä joukossa mikä on pelastanut tulevaisuuden), mutta kaikilla näitä hirveyksiä tekevillä on karmea lapsuus. Satoja tapauksia olen työssäni tutkinut.
Ja aiheeseen liittyen: parasta juosta kuin kuvitella, että tosi tilanteessa päihittää sen miehen, jos sillä on pahat mielessä.
Hyvin tiivistetty!
Näin miehenä koen todella ikäväksi että naiset pelkäävät minua vaikka olen ihan suorinta reittiä ketään seuraamatta tai kellekään mitään pahaa haluamatta vain menossa esim ravintolasta suorinta reittiä kotiin. Joskus olen tahallani hidastanut ja joskus vaihtanut leveämmällä kadulla kadunpuolta ja sitten sitä kautta kiihdyttänyt naisen ohi mutta kyllä se ikävältä tuntuu että minua epäillään predatoriksi vain sukupuoleni takia.
Itse aiheeseen vinkkinä niin suosittelisin laittamaan puhelimesta sijainnin päälle ja soittamaan jollekin ja pitämään linjaa auki ja puhumaan kovaan ääneen niin pitkään kunnes tilanne on ohi eli olet joko ihmisten ilmoilla tai kotona tai vahvistunut että kukaan ei seuraa. Mieluiten vielä videopuhelu jos akkua riittää että toinenkin osapuoli näkisi mahdollisen hyökkääjän. Jos joku on tulossa päälle pippurisumute voi kanssa toimia mutta vain jos sitä osaa ja uskaltaa oikeasti kunnolla käyttää ja se on hyvälaatuinen eikä ole kovin tuulista. Toki jos osaa esittää täysin hullua sekin ehkä toimisi mutta menee vähän samaan kategorian kun kunnolla vastaan tappelu, helppoa teoriassa mutta itse tilanteessa psyyke saattaa tehdä tepposet eikä pystykään toimimaan kuten suunnitteli.
Onneksi ns puskaraiskaukset on käsittääkseni kuitenkin suht harvinaisia että ei nyt elämää kannata ehkä sen pelon takia kovin paljon rajoittaa tai liikaa pelätä. Toki aina voi sattua on sitten mies tai nainen.
Aiemmin ajattelin, että se seuraaja vain kävelee samaan suuntaan. Ehkä siksi että tämä on pikkukaupunki ja öiset(kin) kadut ovat minulle tutut. Kerran sitten kävelin töistä noin klo 23 ja pysähdyin sitomaan kengännauhoja kun tajusin, että perässäni jonkin aikaa kävellyt kookas mies oli myös pysähtynyt. Ja samassa alkoi huuto " HEITÄNKÖ HU""A SUT JOKEEN?!" (edessä oli pieni silta ja joki) . Aloin juosta ja mies tuli perässä järjettömästi raivoten. Pääsin sillan yli ja juoksin viereiselle hautasmaalle eikä keskiyön piilonen se kopään kanssa pimeällä hautausmaalla ollut todellakaan mikään miellyttävä kokemus. Mies aikansa mesosi, potki hautakiviä ja lähti.
Onneni oli se, että mies alkoi huutaa ennen hyökkäystä. En ollut yhtään varuillani kun luulin että vain kävelee samaan suuntaan! Tuon jälkeen asenteeni muuttui, hiuslakkapullo laukussa (kyllä se hetkeksi pysäyttää kun silmissä kirvelee) ja valppaana olo.
Vierailija kirjoitti:
heti pitää soittaa hätäkeskukseen eikä mennä kotiin, kävelee vaikka poliisiasemaa kohti, tai menee johonkin kauppaan, kioskille.
Jos menet kotiisi, se voi saada sut kiinni oven luona ja tulla sisään.
"Jos menet kotiisi, se voi saada sut kiinni oven luona ja tulla sisään."
Ja vaikka selviäisitkin sillä kertaa pelkällä säikähdyksellä, niin seuraaja tietää siitä hetkestä lähtien missä asut ja alkaa varmasti vaanimaan sinua.
Eri
Mä pakenen metsään nii se ei löydä mua sitte
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä koen todella ikäväksi että naiset pelkäävät minua vaikka olen ihan suorinta reittiä ketään seuraamatta tai kellekään mitään pahaa haluamatta vain menossa esim ravintolasta suorinta reittiä kotiin. Joskus olen tahallani hidastanut ja joskus vaihtanut leveämmällä kadulla kadunpuolta ja sitten sitä kautta kiihdyttänyt naisen ohi mutta kyllä se ikävältä tuntuu että minua epäillään predatoriksi vain sukupuoleni;
Ymmärrän että se ei ole kiva tunne, mutta toivottavasti ymmärrät sinäkin osaltasi että se nainen ei pelkää sinua. Hän pelkää sitä pientä mutta todellista mahdollisuutta että siellä takana yhden kerran kulkeekin joku hullu. Tai on jo joskus joutunut uhriksi. Eli kiitos sinulle jos et tahallasi provosoi tilannetta vaan hidastat tai vaihdat puolta. Se voi oikeasti olla todella merkityksellistä sille joka tilanteessa on syystä tai toisesta pelästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi kilistellä avaimia. Näin YLE opetti. Mitään pahaa ei pääse tapahtumaan, kunhan vain kilistelee avaimia.
Avainten kilisyttämisen lisäksi kannattaa myös tanssia This is my no-no-square -tanssi siinä samalla.
Auttaiskohan noi samat temput jos venäjä päättäisi hyökätä tänne?😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelottaa, niin soita jollekin tutulle tai sukulaiselle, harva sekopää tulee iholle jos on puhelimessa. Käytin tätä konstia itse 42-kiloisena teininä aika paljon kun tuli kuljettua monesti iltaisin vähän epämääräisillä seuduilla harrastuksista tai asemalta kotiin.
Yleensä riittää, kun jatkaa normaalisti matkaansa eikä arastele. Suurin osa näistä yksikseen seurailevista etsii pelokkaita ja epävarmoja "uhreikseen".
Väittäisin, että suurin osa naisten takana kulkevista miehistä on vain menossa jonnekin.
Niin on. Ja osa taas ei. Pakko varoa kaikkia.
mahtaa olla raskasta elää katkerana miehiävihaavana feministinä
Mahtaa olla raskasta olla tuollainen reppana, joka ajattelee, että se on jotenkin itseltä pois, jos joku ventovieras nainen pelon takia haluaa ottaa varman päälle... Miten se sinua häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin ajattelin, että se seuraaja vain kävelee samaan suuntaan. Ehkä siksi että tämä on pikkukaupunki ja öiset(kin) kadut ovat minulle tutut. Kerran sitten kävelin töistä noin klo 23 ja pysähdyin sitomaan kengännauhoja kun tajusin, että perässäni jonkin aikaa kävellyt kookas mies oli myös pysähtynyt. Ja samassa alkoi huuto " HEITÄNKÖ HU""A SUT JOKEEN?!" (edessä oli pieni silta ja joki) . Aloin juosta ja mies tuli perässä järjettömästi raivoten. Pääsin sillan yli ja juoksin viereiselle hautasmaalle eikä keskiyön piilonen se kopään kanssa pimeällä hautausmaalla ollut todellakaan mikään miellyttävä kokemus. Mies aikansa mesosi, potki hautakiviä ja lähti.
Onneni oli se, että mies alkoi huutaa ennen hyökkäystä. En ollut yhtään varuillani kun luulin että vain kävelee samaan suuntaan! Tuon jälkeen asenteeni muuttui, hiuslakkapullo laukussa (kyllä se hetkeksi pysäyttää kun silmissä kirvelee) ja valppaana olo.
Ehkä se on "kilttis" mies joka päivystää joka Jumalan päivä täällä 7-23 ja paasaa miesvihasta:D eikun vakavasti puhuen tuollaiset miehet ovat naisvihaajia, olis varmaan r"iskauks"n lisäksi m u r hannut sut.
Pitää vielä kerran kirjoittaa juuri se mitä joku jo kirjoitti eli ei ne tilanteet ole mitään otteluita missä kaikki menee sääntöjen mukaan. Oli sitten harrastamasi laji mikä vaan. Se väkivalta tilanne yms on täysin eri juttu. Siinä ei voi tietää mitä toinen aikoo tehdä ja millä tavalla. Siinä on myös voimasuhteet erilaiset. Myös tekijöitä voi olla enemmän kuin yksi. Näin en koskaan luottaisi mihinkään judo taustaan tai vastaavaan. Siinä valehtelee itselleen minusta jos luulee pärjäävänsä sen avulla. Kaikki taidot pärjäämiseen liittyen ovat tietysti hyväksi. Sitä en kiellä, mutta ajattelu tyyliin, että olen harrastanut judoa 20 vuotta ja pärjään jokaista miestä vastaan joka tilanteessa on jo typerää minusta. En hyvä myös tunnustaa omat rajansa.
Itsellä ei oikein ole muita keinoja kuin välttää tiettyjä alueita ja kulkea paikassa missä olisi muita ihmisiä. Tosin eipä kaikki edes auta hätätilanteessa. Minulla ei ole ketään kelle soittaa paitsi hätänumerot yms. Samalla yritän olla aina järkevä ja miettiä tarkkaan miten toimin. Seuraan tilanteita ja ennakoin. Jos tulee fiilis, että kaikki ei ole ok niin luotan siihen ja teen muutoksia sen mukaan. Varmasti yrittäisin paeta tarvittaessa. Siihen asti yrittäisin kulkea neutraalisti ja niin että minua ei pelota. Myös piiloutuminen jonnekin tai harhautus sekä johonkin paikkaan pyrkiminen missä ihmisiä olisivat mielessä. Tosin tämä on helppo kirjoittaa, kun minun ei tarvitse miettiä kunnolla näitä juttuja ainakaan vielä. En varmaan voisi asua paikassa missä joutuisin jatkuvasti kohtaamaan nämä jutut. Se ei sopisi minulle.
Mulla on aina veitsi taskussa ja osaan sitä myös käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoititko poliisille tapauksesta? Jos et, niin ilmoita nyt.
Vierailija kirjoitti:
Hyökkäys on paras puolustus enkä tarkoita nyt fyysisesti ,vaan kääntyy ja kysyy kovalla äänellä "MITÄ SINÄ HALUAT?" Mies menee hämilleen eikä tiedä miten reagoida.
Sillä metodilla sain aikoinaan yhden hullun hämilleen ravintolassa. Sovin kaverini kanssa, että menen juttelemaan minua lähes koko illan seuranneelle ja tuijottaneelle tyypille.
Kävelin hänen luokseen, kun hän siirtyi baartitiskille tuijottamaan minua. Sitä ennen hän oli kulkenut pitkin ravintolan seinustoja ja tuijottanut minua herkeämättä.
Baaritiski olikin hyvä paikka minulle, koska ympärilläni oli sekä muita ravintolan asiakkaita että ravintolan työntekijöitä (baarimikot). Olin siis turvassa. Kaverini tarkkaili myös tilannetta lähietäisyydeltä.
Hyppäsin kyttääjän viereen istumaan ja sanoin reippaasti "Moi! Sä oot tuijottanu mua melkein koko illan. Onko sulla mulle jotain asiaa?". Ukko meni aivan lukkoon ja osasi vain änkyttää takaisin jotain ihme soperrusta. Jatkoin, että varmaan puoli ravintolaa on nähnyt hänen tuijotuksensa pitkin iltaa ja kerroin, että se on saattanut antaa vääriä signaaleja ihmisille. Kysyin, että "et kai sä sellasta halua?". Ukko oli niin hämillään yllättävästä käytöksestäni, että lähti lopulta pois koko ravintolasta.
Yllättävä käytös pistää aina hullujen pasmat ihan sekaisin. He kun ovat mielikuvitelleet koko tekoprosessinsa etukäteen ja myös olettavat etukäteen, että potentiaalinen uhri käyttäytyy tietyn kaavan mukaan alusta loppuun saakka. Sitten kun niin ei käykään, niin he ovat pihalla kuin lumiukot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelottaa, niin soita jollekin tutulle tai sukulaiselle, harva sekopää tulee iholle jos on puhelimessa. Käytin tätä konstia itse 42-kiloisena teininä aika paljon kun tuli kuljettua monesti iltaisin vähän epämääräisillä seuduilla harrastuksista tai asemalta kotiin.
Yleensä riittää, kun jatkaa normaalisti matkaansa eikä arastele. Suurin osa näistä yksikseen seurailevista etsii pelokkaita ja epävarmoja "uhreikseen".
Väittäisin, että suurin osa naisten takana kulkevista miehistä on vain menossa jonnekin.
Mahtaa olla raskasta olla tuollainen reppana, joka ajattelee, että se on jotenkin itseltä pois, jos joku ventovieras nainen pelon takia haluaa ottaa varman päälle... Miten se sinua häiritsee?
Koska hän on se koira, johon kalikka kalahtaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on kehoitettu soittamaan poliisille, kertomaan ahdistelusta ja antamaan tuntomerkit. Vainoharhaiset naiset myös tekevät some-postauksia kuvauksien ja esim. rekisteritietojen kanssa syyttäen työtään tekeviä esim. pedariksi.
Mikäköhän siinä häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään laitonta tai väärää ole, jos jotakuta seuraa. Harrastuksensa kullakin.
Tämä on totta. Suomi on vapaa maa. Kyllä täällä saa kävellä toisen perässä ihan miten kauan haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on kehoitettu soittamaan poliisille, kertomaan ahdistelusta ja antamaan tuntomerkit. Vainoharhaiset naiset myös tekevät some-postauksia kuvauksien ja esim. rekisteritietojen kanssa syyttäen työtään tekeviä esim. pedariksi.
Mikäköhän siinä häiritsee?
Tämä!
Itse mietin tätä myös. Tähän mennessä on ollut tuuria matkassa. Lähes kaikki näistä seuranneista miehistä ovat yrittäneet ottaa kontaktia, mutta ovat onneksi olleet niin huonossa kunnossa että olen saanut vikkelillä jaloillani heidät karkotettua. EHkä pelottavin oli yksi mies joka käveli vastaan, pysähtyi minut nähdessäni ja sitten alkoi seuraamaan. Liikennevaloissa tuli eteeni, ei puhunut mitään ja yritti estää pääsyni eteenpäin. Yritin kysellä että mikä ongelma, mutta pyrki vain estämään kulkuni. Pääsin bussipysäkille ja kerroin pysäkille oleville muille miehille, mutta he vain vähättelivät ja naureskelivat. Tämä heppu sitten pysäytti jokaisen tulevan bussin, katse siirtyi sitten minuun katsomaan nousenko kyseiseen bussiin. En noussut, joten ei hänkään ja pysäytti taas seuraavan. No, siirryin sitten pikkuhiljaa siihen kohtaan mihin bussin etuovi pysähtyy, tämä kriiperi jäi kauemmaksi. Oman bussini kohdalla nousin sitten ovesta sisään kun ovi alkoi jo sulkeutumaan ja näin pääsin bussiin ilman tätä miestä. Jos olisi tullut bussiin, olisin varmaan kertonut kuskille/muille ihmiselle siellä ja varmistamaan että hän ei jää samalla pysäkillä kuin minä.
Ja näitä tapauksia on siis useita, tämä oli vain yksi. Valitettavasti töiden, harrastusten vuoksi tai kavereilla vierailujen takia joutuu joskus tuolla ulkona liikkumaan. Huomaa tästä keskutelusta loistavasti miesten vähättelyn ja miksi edelleen tarvitsemme feminismiä. Nämä tapahtuvat myös keskellä päivää, eikä ratkaisuna ole muslimimaiden tyyliin lukita nainen sisälle ilman saattajaa.