Väkivaltainen taapero
Mulla on 3-vuotias joka on aika väkivaltainen, meitä vanhempia ja läheisiä kohtaan sekä tuntemattomia. Mielestäni läheisten lyöminen on alkanut vähentyä viime aikoina mutta tänään taas mäjäytti ihan puskista sekä selvästi vanhempaa serkkupoikaa että erästä omanikäistään yhdellä leikkipaikalla. Olen kokeillut erilaisia reagointitapoja, yritän olla aika neutraali mutta estän toki väkivallan jatkumisen ja kerron että se on väärin, toisinaan suutahdan selkäytimestä, mutta hieman neuvottomalta tuntuu. Muilla kokemuksia vastaavasta? Pitääkö tässä alkaa etsiä psykologia?
Kommentit (52)
Kun on ensimmäisiä kertoja kokeillut näitä mäjäyttelyitä, niin miten olette reagoineet? Lapsen tehtävä on kokeilla kaikenlaista, aikuisten reaktiot sitten määrittää jatkuuko kokeilut.
Turha sanoa että on puututtu jämäkästi jos vaikka ensimmäiset viikot on päässyt kesyllä paimentamisella. Tottunut että pääsee kuin koira veräjästä. Näin ne ongelmat alkaa ja niitä on äärettömän vaikea korjata.
Jos sinusta on kasvattajaksi saat itse korjattua kovalla työllä. Se vaatii muutakin kuin "ei" sanomista kun lapsi vain jatkaa lyömistä. Mikäli olet näitä vapaakasvattajia joiden työkalupakista löytyy pelkkä "ei" niin suosittelen kääntymistä ammattilaisten puoleen.
Ei 3v oo taapero. Jämäkästi puututtava jokakerta kun satuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on ensimmäisiä kertoja kokeillut näitä mäjäyttelyitä, niin miten olette reagoineet? Lapsen tehtävä on kokeilla kaikenlaista, aikuisten reaktiot sitten määrittää jatkuuko kokeilut.
Turha sanoa että on puututtu jämäkästi jos vaikka ensimmäiset viikot on päässyt kesyllä paimentamisella. Tottunut että pääsee kuin koira veräjästä. Näin ne ongelmat alkaa ja niitä on äärettömän vaikea korjata.
Jos sinusta on kasvattajaksi saat itse korjattua kovalla työllä. Se vaatii muutakin kuin "ei" sanomista kun lapsi vain jatkaa lyömistä. Mikäli olet näitä vapaakasvattajia joiden työkalupakista löytyy pelkkä "ei" niin suosittelen kääntymistä ammattilaisten puoleen.
Emme ole koskaan antaneet väkivallan jatkua mutta alussa reagoimme varmaan turhan ankarasti, lueskelin silloin aiheesta ja kaikkialla sanottiin että ei pidä reagoida kovin voimakkaasti. Tämä auttoi kotona mutta ei noiden muiden lasten kanssa, tämä siis estää lapsen tutustumisen muihin lapsiin jossain leikkipaikoilla. Päiväkodissa tätä ongelmaa ei ole vaan lapsi on siellä ujonpuoleinen mutta pari kaveria löytyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No miten se psykologi sinua auttaisi? Se kertoisi että sinä olet vanhempi, sinä olet aikuinen, sinä olet kasvattaja, jonka tehtävänä on puuttua aina joka ikiseen tuollaiseen tilanteeseen. Noin pienelle pitää olla lempeä, mutta jämättä. Lempeä niin, että lapsi ei koe että hänessä on vikaa tai että nyt hänet jätetään tai hylätään, ei sillä tavalla. Vaan niin, että puutut tilanteeseen ja kiellät. Ja silti pysyt lähellä ja olet huolehtiva ja välittävä vanhempi. Kun lapselle tulee ikää lisää, lapsi ymmärtää aina enemmän ja asioita voi myös alkaa perustella ja selittää, mutta ei liikaa. Yksi selitys olisi: "Nämä nyt ovat näitä elämän pelisääntöjä, jotka koskevat meitä kaikkia, aikuisia ja lapsia. Aikuiset joutuvat vääristä teoista jopa vankilaan."
Jos lapsen käytöksen aiheuttaa erityinen syy, nuo keinot eivät toimi.
Lasta tulee myös opettaa kuinka ollaan muiden kanssa ja kuinka ei. Mitkä ovat hyväksyttäviä tapoja tutustua ja koskettaa ja mitkä eivät. Kyllä minä itse aikanaan lapselle ilmoitin reilusti jos minua satutti ja käytin ilmeitä,eleitä ja ääntä. Samalla ohjasin toivottuun käytökseen. Satutus ei ole neutraalin reagoinnin asia.
Monet aikuisena väkivaltaiset ovat olleet sitä jo ihan lapsuudesta asti.
Lapsi kokee turvattomuutta eikä tunne rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kokee turvattomuutta eikä tunne rajoja.
Meillä on kyllä rajat, en ole mikään tossukka vaikka toki olen joustavakin.
Ap
Jo liikkuvalle vauvalle pitää ilmaista jos hän satuttaa jotakuta. Jos taapero lyö, raapii, repii aikuista, hänelle pitää selkeästi näyttää että se tekee kipeää ja tuntuu tosi pahalta, ketään ei saa kovakouraisesti koskettaa.
Nykyään on tosiaan muotia että lapsen lempeä ja hellä kohtelu kattaa myös sen että jos lapsi tekee pahaa muille, häntä vain pusutellaan ja sanotaan hellällä äänellä että voi kulta, nyt koski. Miisa Nuorgam on hyvä esimerkki tästä. Heillä taapero on saanut hakata aikuisia naamaan, kertaakaan ei ole osoitettu että se on epätoivottavaa käytöstä. Ja niitä tilanteita on tosiaan videoitu monta.
Vierailija kirjoitti:
Jo liikkuvalle vauvalle pitää ilmaista jos hän satuttaa jotakuta. Jos taapero lyö, raapii, repii aikuista, hänelle pitää selkeästi näyttää että se tekee kipeää ja tuntuu tosi pahalta, ketään ei saa kovakouraisesti koskettaa.
Nykyään on tosiaan muotia että lapsen lempeä ja hellä kohtelu kattaa myös sen että jos lapsi tekee pahaa muille, häntä vain pusutellaan ja sanotaan hellällä äänellä että voi kulta, nyt koski. Miisa Nuorgam on hyvä esimerkki tästä. Heillä taapero on saanut hakata aikuisia naamaan, kertaakaan ei ole osoitettu että se on epätoivottavaa käytöstä. Ja niitä tilanteita on tosiaan videoitu monta.
Ööh, itsehän yritin kuvata että ensin lapsen lyödessä minua, reagoin voimakkaasti, huusin, vein lapsen toiseen huoneeseen jne. Tämä ei auttanut. Se auttoi että jätin voimakkaat ilmaukset ja estin lasta lyömästä. Nyt on kuitenkin vielä jäljellä tämä että silmän välttäessä lyö muita lapsia vaikka itse pyytää päästää leikkipaikalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh, itsehän yritin kuvata että ensin lapsen lyödessä minua, reagoin voimakkaasti, huusin, vein lapsen toiseen huoneeseen jne. Tämä ei auttanut. Se auttoi että jätin voimakkaat ilmaukset ja estin lasta lyömästä. Nyt on kuitenkin vielä jäljellä tämä että silmän välttäessä lyö muita lapsia vaikka itse pyytää päästää leikkipaikalle.
Ap
Ap, minusta sinä olet toiminut ihan oikealla tavalla. Uskon, että lapsi luopuu ei toivottavasta käytöksestä, kun itse pysyt johdonmukaisena. Voit tehdä sen selväksi, että leikkipaikalta lähdetään heti pois, jos lapsi satuttaa toista. Se kun toistuu tarpeeksi monesti, niin varmasti alkaa mennä jakeluun.
Ei lapsi ole kuin kone, että kun painaa nappulasta tuo ja tuo, niin lapsi toimii tietyllä tavalla. Vaikka täällä ollaankin heti tuomitsemassa, että väärin kasvatettu, kun lapsi toimii ei toivotulla tavalla, vaikka kerran on jo sanottu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin kerroit, eli reagoit voimakkaasti ja hallitsemattomasti. Se on yhtä paha kuin tämä ettei reagoi. Aikuisen reaktion täytyy olla rauhallinen. Tottakai lapsi lyö muita kun tietää että siihen reagoidaan. Sinä menet lapsen kanssa leikkipaikalle mukaan ja olet aivan vieressä ja sitten estät fyysisesti sen että hän lyö muita. 521
Ex-vaimo sillain hennosti kieltää. Tätä kun viljeli tarpeeksi pitkään ja lapsi havaitsi ettei väkivallasta seuraa toruja kummempaa. Ongelma syntyi eikä ole loppunut tähän päivään mennessä äitinsä seurassa.
Itse laitoin pari kertaa nurkkaan arestiin miettimään tekojaan. Kyllähän se omaa sydäntä raastoi kun lasta harmitti aresti. Mutta tiesin ettei sitä tarvitse tehdä montaa kertaa ja asiat korjaantuu sillä ainakin omalta osaltani. Ja näinhän se oli viesti meni perille. Nykyisin kun lapsi on minulla niin riittää pelkkä kieltäminen kaikessa, lapsi tietää että kurjasta käyttäytymisestä on kohteen lisäksi myös tekijälle seurauksia. Yleensä ei tarvitse mennä edes kieltämiseen asti.
Lapsi on täysin eri ihminen seurassani ja ex-vaimon seurassa. Lyö äitiänsä, uhkailee lyömisellä äitiänsä, minun seurassani on kuin enkeli. Molemmat meistä antaa lapselle rakkautta ja hellyyttä, mutta vain minä asetan myös todellisia rajoja. Päiväkodissa lapsi on sitten jotain tältä väliltä, mutta isot ongelmat vain ex-vaimoni läsnäollessa.
Ex-vaimoni mielestään pitää kuria ja kieltää myös topakasti. Lukee myös kirjoista miten pitäisi kasvattaa. Näin taitaa aika moni muukin vapaakasvattaja tehdä. Tulos on sen mukainen.
Kaikki lapset ovat väkivaltaisia siihen asti, kunnes oppivat hallitsemaan tunneilmaisuaan. Otat ap tilanteen aivan liian vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin kerroit, eli reagoit voimakkaasti ja hallitsemattomasti. Se on yhtä paha kuin tämä ettei reagoi. Aikuisen reaktion täytyy olla rauhallinen. Tottakai lapsi lyö muita kun tietää että siihen reagoidaan. Sinä menet lapsen kanssa leikkipaikalle mukaan ja olet aivan vieressä ja sitten estät fyysisesti sen että hän lyö muita. 521
Lol mikä on tämä rauhallinen reaktio? Nykyään itse pysyn rauhallisena mutta estän toiminnan. Mitä muuta pitäisi vielä ilmaista?? 😀😀😀
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsi ole kuin kone, että kun painaa nappulasta tuo ja tuo, niin lapsi toimii tietyllä tavalla. Vaikka täällä ollaankin heti tuomitsemassa, että väärin kasvatettu, kun lapsi toimii ei toivotulla tavalla, vaikka kerran on jo sanottu asiasta.
Hei haloo nyt! Toisen ihmisen lyömisessä NOLLATOLERANSSI. Vaikka kohde olisi kuinka lapsi niin myös lapset ovat ihmisiä. Täyttä höpöhöpä tämä "Meidän Nelli-Timjami ei ole kuin kone, kyllä täytyy ymmärtää että vähän mäiskii muita turpaan kun ei tätä nyt saa napilla painettua kerrasta poikki."
Lapsuudesta muistan miten juuri näiden vanhempien lapsista tuli taparikollisia, heiltä löytyi aina ymmärrystä lastensa harjoittamalle väkivallalle. Vanhemmuudesta täytyisi järjestää joku pääsykoe jonka läpäistyä saa oikeuden tehdä lapsia.
Ei kiinnosta pätkääkään miten hoidat sen ettei lapsesi lyö muita lapsia. Jos tulee minun lastani lyömään leikkipaikalla, tartun samantien ranteeseen kiinni. Jos sinä et estä väkivaltaa, minä estän. 3v jo ymmärtää puhetta, mikäli meitä lähestyy satuttamisaikeissa, sanon että noita leikkaa sormet pois yöllä niiltä jotka tekevät muille pahasti. Eiköhän usko, tervetuloa kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään miten hoidat sen ettei lapsesi lyö muita lapsia. Jos tulee minun lastani lyömään leikkipaikalla, tartun samantien ranteeseen kiinni. Jos sinä et estä väkivaltaa, minä estän. 3v jo ymmärtää puhetta, mikäli meitä lähestyy satuttamisaikeissa, sanon että noita leikkaa sormet pois yöllä niiltä jotka tekevät muille pahasti. Eiköhän usko, tervetuloa kokeilemaan.
Jeesus, minähän estän väkivallan, mutta eipä tullut mieleenkään että lapsi ensi töikseen löisi toista lasta, kun ei ole aiemmin näin nopeasti toiminut. Pyysin anteeksi tältä lapselta ja lähdimme leikkipaikalta heti pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ex-vaimo sillain hennosti kieltää. Tätä kun viljeli tarpeeksi pitkään ja lapsi havaitsi ettei väkivallasta seuraa toruja kummempaa. Ongelma syntyi eikä ole loppunut tähän päivään mennessä äitinsä seurassa.
Itse laitoin pari kertaa nurkkaan arestiin miettimään tekojaan. Kyllähän se omaa sydäntä raastoi kun lasta harmitti aresti. Mutta tiesin ettei sitä tarvitse tehdä montaa kertaa ja asiat korjaantuu sillä ainakin omalta osaltani. Ja näinhän se oli viesti meni perille. Nykyisin kun lapsi on minulla niin riittää pelkkä kieltäminen kaikessa, lapsi tietää että kurjasta käyttäytymisestä on kohteen lisäksi myös tekijälle seurauksia. Yleensä ei tarvitse mennä edes kieltämiseen asti.
Lapsi on täysin eri ihminen seurassani ja ex-vaimon seurassa. Lyö äitiänsä, uhkailee lyömisellä äitiänsä, minun seurassani on kuin enkeli. Molemmat meistä antaa lapselle rakkautta ja hellyyttä, mutta vain minä asetan myös todellisia rajoja. Päiväkodissa lapsi on sitten jotain tältä väliltä, mutta isot ongelmat vain ex-vaimoni läsnäollessa.
Ex-vaimoni mielestään pitää kuria ja kieltää myös topakasti. Lukee myös kirjoista miten pitäisi kasvattaa. Näin taitaa aika moni muukin vapaakasvattaja tehdä. Tulos on sen mukainen.
Juuri näin, jämäkkyys palkitaan.
Meillä on suvussa myös pienokainen, joka ei kykene leikkimään muiden lasten kanssa. Tosi ilkeän oloinen, minä minä ja minun leluni -lapsi. Ihan sääliksi käy, vanhemmat ovat sellaisia liian kilttejä ja sivistyneitä. Oikeastaan ovat ihan hukassa. Tekisi niin mieli sanoa tenavalle, että NYT SITTEN LYÖMINEN LOPPUU TÄHÄN. KERRAN VIELÄ NIIN OLET ARESTISSA. Ja tämä myös toteutetaan, ihan joka kerta ja prikulleen. Mikä tässä on niin vaikeaa?
No miten se psykologi sinua auttaisi? Se kertoisi että sinä olet vanhempi, sinä olet aikuinen, sinä olet kasvattaja, jonka tehtävänä on puuttua aina joka ikiseen tuollaiseen tilanteeseen. Noin pienelle pitää olla lempeä, mutta jämättä. Lempeä niin, että lapsi ei koe että hänessä on vikaa tai että nyt hänet jätetään tai hylätään, ei sillä tavalla. Vaan niin, että puutut tilanteeseen ja kiellät. Ja silti pysyt lähellä ja olet huolehtiva ja välittävä vanhempi. Kun lapselle tulee ikää lisää, lapsi ymmärtää aina enemmän ja asioita voi myös alkaa perustella ja selittää, mutta ei liikaa. Yksi selitys olisi: "Nämä nyt ovat näitä elämän pelisääntöjä, jotka koskevat meitä kaikkia, aikuisia ja lapsia. Aikuiset joutuvat vääristä teoista jopa vankilaan."