Yllättävä gyne
Kävin julkisella th:ssa gynellä. Huoneeseen sisälle tietämättömänä kävellessäni, yllätyksekseni gyne olikin mies ja panikoin jo heti alkuun siitä vähän...
Vastaanotto alkoi hyvin ripeästi ja hädin tuskin kerkesin istahtaakaan, kun gyne aloitti kysymällä muutaman kysymyksen ja sitten tokaisi vain että "gynekologinen ultraäänitutkimushan me sulle tehdään" ja että "menehän riisuuntumaan verhojen taa".
Sitten mukana oleva sairaanhoitaja opasti mut siihen tutkimustuoliin ja sit tää lääkäri vaan tokaisi kysyvästi, että "sullehan on tehty tää ennenkin??" (joo yhden kerran aiemmin) ja työnsi samalla sen ultrakepin mun sisään. Sitä se siellä sit liikutteli, eikä puhunut muuta kuin vaan kerran sanoen, että joutuu painamaan nyt kovempaa ja kysyi "pärjäilenkö".
Sitten hän lopuks vaan veti mitään sanomatta sen ultravehkeen pois mun sisästä ja pyysi mua laskeutumaan vielä vähän alaspäin tuolilla. Sitten hän nousi seisomaan ja tokaisi vaan (siis selittämättä mitään mitä aikoo tehdä), että nyt voi tuntua vähän ikävältä ja työnsi sormen mun pers*****n. Säikähdin tota oikeesti ja liikahdin ja sit hän luuli, että siellä oli jokin kipeä kohta ja alkoi tenttaamaan siitä. Tän jälkeen onneks koko sessio päättyi ja pääsin pukeutumaan.
Lopuksi lääkäri sitten vaan muutamalla sanalla kommentoi mun "tilannetta" ja lähdin pois.
Ei mulla muuta, mutta oli kyllä elämäni nopein ja nöyryyttävän yllättävä gynekäynti. Toivottavasti tuleville lääkäreille opetetaan yhä enemmän asiakkaan kohtaamiseen vaadittavia vuorovaikutustaitoja...
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Huono provoooo
Minustakin tämä on ilmeselvä gynefantasia. Joku runkkaa nyt tälle ja kommenteille aivan onnessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on TH
Mikä on TJ?
Provohan tää oli. Omaan perseeseeni on myös työnnetty sormi lääkärissä. Ei se mitään mukavaa ollut, vaan ällöttävää. Toki sain asiallisen tiedon tästä toimenpiteestä etukäteen.
Gynekologit ovat erikoislääkäreitä ja työskentelevät keskussauraaloissa eivät tk.ssa.
TK.sta lähete.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Peräsuolenkin kautta tehtävä tutkimus kuuluu asiaan. Älä nyt, hyvä ap, liioittele. Eivät gynekologit näitä tutkimuksia niin sanotusti huvikseen tee.
Eikä muuten kuulu mitenkään automaattisesti. Olen 43v nainen, monta lasta saanut, monessa vaivassa käynyt, eikä ikinä ole peräluukun puolelle sorkittu.
Yleensä Suomessa lääkärin tai hoitajan sukupuolella ei ole väliä.
Tämä älytön ketju on edesvastuuton. Taas luodaan mielikuvaa jostain perversseistä lääkäreistä vaikka selvästi on tehnyt vain työtään. Aloittajan kokemus on hänen päänsä sisällä oleva juttu, ei mitään ehdotonta todellisuutta. Tämä on haitallista kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Peräsuolenkin kautta tehtävä tutkimus kuuluu asiaan. Älä nyt, hyvä ap, liioittele. Eivät gynekologit näitä tutkimuksia niin sanotusti huvikseen tee.
Eikä muuten kuulu mitenkään automaattisesti. Olen 43v nainen, monta lasta saanut, monessa vaivassa käynyt, eikä ikinä ole peräluukun puolelle sorkittu.
Kun kohtu ei tunnu emättimen kautta niin sitten kuuluu asiaan. Sinun anatomiasi on siis erilainen kuin aloittajalla. Lisäksi voi olla muitakin syitä.
Naisgynekologi sattui olemaan myös urologi. Hän on ainoa, joka on näinä monina vuosina tutkinut myös pebareiän kautta. Kertoi kyllä että myös sitä kautta saa käsitystä. En kyllä ymmärrä jos suoli on puoliksikin täynnä tavaraa, miten sitä kautta voi saada mitään käsitystä. En kyllä enää ole mennyt sille gynelle. Mieluummin ne muut, jotka ovat kaikin puolin olleet aina asiallisia.
N47
Julkinen terveydenhuolto ei juuri tarjoa mitään gynepalveluita, vaan on mentävä yksityiselle.
Terveyskeskuksissa ei työskentele gynekologeja. Vain jos saa syöpäepäilyn yms. takia lähetteen naistensairaalaan, voi päästä julkisen terveydenhuollon kautta.
Lisäksi ap, n kirjoitustyyli vaikuttaa provolta.
Sehän oli kuin minun hammaslääkäri.
Naislääkärin tutkiessa eturauhasvaivaa persereiän kautta on kyseessä raiskaus? Eiköhän ne lääkärit persreikää sormeile ihan ammatillisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Naisgynekologi sattui olemaan myös urologi. Hän on ainoa, joka on näinä monina vuosina tutkinut myös pebareiän kautta. Kertoi kyllä että myös sitä kautta saa käsitystä. En kyllä ymmärrä jos suoli on puoliksikin täynnä tavaraa, miten sitä kautta voi saada mitään käsitystä. En kyllä enää ole mennyt sille gynelle. Mieluummin ne muut, jotka ovat kaikin puolin olleet aina asiallisia.
N47
No peräsuolessa ei ole tavaraa, se täyttyy vasta vähän ennen ulostamista. Se gyne painaa sormella varmaankin sitä peräsuolen etuseinämää joten tunnustelee emätintä/kohtua sitä kautta. Peräsuoli ja emätin ovat aivan lähekkäin, niiden välissä on väliliha.
Ikinä ei ole tutkittu suolen kautta enkä ole keneltäkään muultakaan tällaista kuullut. Ei todellakaan kuulu perus juttuihin. Olen kuitenkin käynyt lapsettomuushoidoissa, synnyttänyt ja vähän erikoisempia muitakin vaivoja on tutkittu. Siltikään ei.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pitäisi kieltää laissa ehdottomasti. Se on raiskaus. Sitä tekee vanhat miesgynet ja osaamaton mieslääkäri, jos joku valittaa vaivoja. Se että sen sanotaan olevan yleinen käytäntö, on sairasta. Ei normaali naisgyne edes mene sinne b-osioon, eikä sille ole tarvetta. Ihmisten pitäisi päästä yksityiselle gynelle joka on asiallinen nainen.
Malliesimerkki tietämättömän kommentista jolla lietsotaan perusteetonta epäluuloa lääketieteen ammattilaisia kohtaan.
Christiiina kirjoitti:
Yleensä Suomessa lääkärin tai hoitajan sukupuolella ei ole väliä.
Olen samaa mieltä, ja näin sen pitäisi olla muidenkin mielestä. Tämä toimii nimittäin molempiin suuntiin, kuka tahansa voi alkaa vaatia sukupuolen perusteella vaikka mitä ja kohta koulutetut ihmiset eivät pysty tekemään työtään. Eikö se ole pääasia että koulutettu ihminen hoitaa työnsä vai mitä sieltä vastaanotolta mennään hakemaan? Ajatelkaa näitä asioita hyvät ihmiset...
Eihän mieslääkäri tiedä edes miltä kuukautiskivut tuntuvat, tai avautumispoltot.
Vierailija kirjoitti:
Eihän mieslääkäri tiedä edes miltä kuukautiskivut tuntuvat, tai avautumispoltot.
No ei tiedä synnyttämätön naislääkärikään. Mitä sitten?
Mikä on TH