Yllättävä gyne
Kävin julkisella th:ssa gynellä. Huoneeseen sisälle tietämättömänä kävellessäni, yllätyksekseni gyne olikin mies ja panikoin jo heti alkuun siitä vähän...
Vastaanotto alkoi hyvin ripeästi ja hädin tuskin kerkesin istahtaakaan, kun gyne aloitti kysymällä muutaman kysymyksen ja sitten tokaisi vain että "gynekologinen ultraäänitutkimushan me sulle tehdään" ja että "menehän riisuuntumaan verhojen taa".
Sitten mukana oleva sairaanhoitaja opasti mut siihen tutkimustuoliin ja sit tää lääkäri vaan tokaisi kysyvästi, että "sullehan on tehty tää ennenkin??" (joo yhden kerran aiemmin) ja työnsi samalla sen ultrakepin mun sisään. Sitä se siellä sit liikutteli, eikä puhunut muuta kuin vaan kerran sanoen, että joutuu painamaan nyt kovempaa ja kysyi "pärjäilenkö".
Sitten hän lopuks vaan veti mitään sanomatta sen ultravehkeen pois mun sisästä ja pyysi mua laskeutumaan vielä vähän alaspäin tuolilla. Sitten hän nousi seisomaan ja tokaisi vaan (siis selittämättä mitään mitä aikoo tehdä), että nyt voi tuntua vähän ikävältä ja työnsi sormen mun pers*****n. Säikähdin tota oikeesti ja liikahdin ja sit hän luuli, että siellä oli jokin kipeä kohta ja alkoi tenttaamaan siitä. Tän jälkeen onneks koko sessio päättyi ja pääsin pukeutumaan.
Lopuksi lääkäri sitten vaan muutamalla sanalla kommentoi mun "tilannetta" ja lähdin pois.
Ei mulla muuta, mutta oli kyllä elämäni nopein ja nöyryyttävän yllättävä gynekäynti. Toivottavasti tuleville lääkäreille opetetaan yhä enemmän asiakkaan kohtaamiseen vaadittavia vuorovaikutustaitoja...
Kommentit (93)
Ja sille joka solvasi tätä mun kuvailemaa yllätyksellisyyttä, tämä kerta oli todellakin mun toinen kerta gynellä ja varmaan sen vuoksi jäi vähän epämiellyttävä olo tästä koko jutusta.
Ekalla kerralla mut tutki naislääkäri ja jotenkin oletin viattomasti, että tämäkin lääkäri olisi ollut nainen. Eikä siinä, en yhtään epäile/pelkää mieslääkäreitä, ihmisiä kun on niin monenlaisia, mutta tästä käynnistä jäi joka tapauksessa huono mieli, eikä sen syy ole mitenkään yhteydessä lääkärin sukupuoleen. Samanlaisen tökerön ja nöyryyttävän vastaanoton olisi voinut luoda ihan yhtä hyvin naislääkärikin.
Julkisella käyn, koska sinne sain lähetteen, enkä ala nuorena opiskelijana maksaa yksityisen maksuja. Tämä sitten varmaan hinta siitä.
Tekisin valituksen. Kyselisin anonyymisti muiden kokemuksia sos mediassa kys. lääkäristä.
Ihan normaalilta gynekäynniltä kuulostaa. Itse vihaan sitä teennäistä jutustelua mitä jotkut lääkärit harrastaa. Hoitakoon hommansa vaan nopeesti ja sitten housut jalassa voidaan taas keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalilta gynekäynniltä kuulostaa. Itse vihaan sitä teennäistä jutustelua mitä jotkut lääkärit harrastaa. Hoitakoon hommansa vaan nopeesti ja sitten housut jalassa voidaan taas keskustella.
Joo, jotkut alkaa small talkata jotain turhaa siinä 😳 Hitto se on ärsyttävää! Tekis mieli sanoa että jos keskittyisit vaan tekemään sen työsi kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? on raiskaus, että tutkitaan?
Ihme logiikkaa täällä.Tökerö lääkäri, mutta ihan työtään teki. Ei osannut huomioita, mutta teki työnsä varmaankaan hyvin.
Pääasia kai, että tutki.Älkää langetko omiin ansoihinne noilla miituu kommenteilla.
Tutkimus on tutkimus! Sisätutkimus.
Sitäpaitsi kuka tietä mitä Aapeelle on sanottu? Ei ole itse tajunnut mitä lääkäri on sanoi. On ehkä sanonut jo alussa, että tekee sisätutkimuksen.
Ja kyllä se sormi sinne pyllyyn työnnetään, kun palpoidaan.
Teki tutkimuksen kunnolla. Aapeen oireiden mukaisen tutkimuksen.kaikkiin hoitotoimenpiteisiin pitää saada potilaalta suostumus. esim sormien työntäminen takapuoleen on ok tutkimuskäytäntö mutta potilas saa silti kieltäytyä siitä. potilas saa kieltäytyä kaikista hoitotoimenpiteistä. väkisin sormien sisääntyöntäminen on raiskaus.
Miksi sitten edes menee lääkäriin, jos kieltäytyy kategorisesti toimenpiteistä? Tyhjän saa pyytämättäkin, turhaan tuhlata kenenkään aikaa ja yhteiskunnan varoja. Lääkäriin mennään hoitoa saamaan, eikä skitsoilemaan, paitsi psykiatrille voi.
Ei ole koskaan lääkäri työntänyt mitään peräaukkoon. Outoa, koska ei kertonut, miksi teki niin. Alapeukuttajat ja solvaajat, ovatko epäasiallisia lääkäreitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan lääkäri työntänyt mitään peräaukkoon. Outoa, koska ei kertonut, miksi teki niin. Alapeukuttajat ja solvaajat, ovatko epäasiallisia lääkäreitä?
Kyllä lääkärityöntää sormen naisen peräsuoleen kun tunnustelee eturauhasen. Käyhän miehet myös miestenlääkärillä joka työntää sormen miehen peräsuoleen ja tekee gynekologisen tutkimuksen. Normaalia lääkärin työtä ja hoitoa. Ihan perusteltua lääkäriltä.
Mitä helvettiä. Ei ole ikinä gyne laittanut sormea perseeseen. Ei tuo ole normaalia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkärityöntää sormen naisen peräsuoleen kun tunnustelee eturauhasen. Käyhän miehet myös miestenlääkärillä joka työntää sormen miehen peräsuoleen ja tekee gynekologisen tutkimuksen. Normaalia lääkärin työtä ja hoitoa. Ihan perusteltua lääkäriltä.
Ap:n lääkäri ei perustellut. Ehkä perustelua ei ollut tunkeutumiseen. Jos olisi ollut, olisi sanonut sen.
Kävin lääkärillä selittämättömän huonon olon vuoksi. Naislääkäri tsekkasi kassit, ettei ole patteja. En kirjoittanut vuodatusta tänne, vaan olin tyytyväinen, että asia tarkastettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta naisella ei ole eturauhasta..
Multa puhkesi joskus kysta munasarjasta ja jouduin sairaalaan. Gyne työnsi ihan yhtäkkiä sormen peräsuoleen selittämättä, olis ollut kiva saada tietoa että miksi, huusin kivusta enkä edelleenkään tiedä että mitä se etsi sieltä.
Sittemmin on ollut oikein hyvä naispuoleinen vanhempi gyne, selostaa ihana mitä tekee ja miksi ja miltä saattaa tuntua. Tekis mieli melkein lähettää kukkia hänelle aina.
Jotkut vaan on väärässä ammatissa.
Itsellä endometrioosiepäily ja käsittääkseni peräpäätä voidaan tunnustella pesäkkeiden takia, mutta todellakin noista pitäisi kertoa ja pitää potilas ajan tasalla.
Se on aina muutenkin epämukavaa ja noloa kun vieras lakkaa alapäähän, lääkäreiden tulisi tajuta tämä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärillä selittämättömän huonon olon vuoksi. Naislääkäri tsekkasi kassit, ettei ole patteja. En kirjoittanut vuodatusta tänne, vaan olin tyytyväinen, että asia tarkastettiin.
Sä et olisi yhtään ihmetellyt, jos lääkäri olisi tunkenut jotain sun peräsuoleen ilman tietoa miksi?
Tuossa tiedät jo, miksi kassit on tsekattu.
Tuo pitäisi kieltää laissa ehdottomasti. Se on raiskaus. Sitä tekee vanhat miesgynet ja osaamaton mieslääkäri, jos joku valittaa vaivoja. Se että sen sanotaan olevan yleinen käytäntö, on sairasta. Ei normaali naisgyne edes mene sinne b-osioon, eikä sille ole tarvetta. Ihmisten pitäisi päästä yksityiselle gynelle joka on asiallinen nainen.
Sun alapää haisi niin pahalle että siksi lääkäri oli niin ripeä.
Että sellainen fantasia ap,lla...
Viimeisin gyne oli mies ja tosi hyvä. Edes ultraaminen ei oikeastaan tuntunut missään. Olin kylläkin etukäteen pyytänyt jotai puudutusgeeliä tms kivun välttämiseksi. Ehkä sitä laitettiin, ei kertonut:). Pää-asia kai siellä käynnissä on kuulla kaiken olevan hyvin.
Pyllyn kautta on joskus tutkittu myös, nyt ei. Pitää asennoitua: menen läkäriin, minua tutkitaan. Jos tutkimusta alkaa raiskaukseksi kutsua, on hiukan outoa sekin.
Vierailija kirjoitti:
Huono provoooo
Valitettavasti tuota on tapahtunut ja saattaa tapahtua edelleen. Ellei joku tee lakeja ja puutu siihen. Kaikenlaisia sadisteja voi olla jotka käyttävät valtaa asiakkaisiin.
Tämäpä juuri. Hands up, en ole aloituksessani väittänytkäån, että minut olisi muka raiskattu. Alakappaleessa vain nimenomaan tiivistin asiani pointin, joka oli juurikin nämä lääkärin huonot vuorovaikutustaidot, minkä vuoksi tutkimus oli yllätyksellinen, koska hän ei missään vaiheessa kertonut mitä tekee.