Yllättävä gyne
Kävin julkisella th:ssa gynellä. Huoneeseen sisälle tietämättömänä kävellessäni, yllätyksekseni gyne olikin mies ja panikoin jo heti alkuun siitä vähän...
Vastaanotto alkoi hyvin ripeästi ja hädin tuskin kerkesin istahtaakaan, kun gyne aloitti kysymällä muutaman kysymyksen ja sitten tokaisi vain että "gynekologinen ultraäänitutkimushan me sulle tehdään" ja että "menehän riisuuntumaan verhojen taa".
Sitten mukana oleva sairaanhoitaja opasti mut siihen tutkimustuoliin ja sit tää lääkäri vaan tokaisi kysyvästi, että "sullehan on tehty tää ennenkin??" (joo yhden kerran aiemmin) ja työnsi samalla sen ultrakepin mun sisään. Sitä se siellä sit liikutteli, eikä puhunut muuta kuin vaan kerran sanoen, että joutuu painamaan nyt kovempaa ja kysyi "pärjäilenkö".
Sitten hän lopuks vaan veti mitään sanomatta sen ultravehkeen pois mun sisästä ja pyysi mua laskeutumaan vielä vähän alaspäin tuolilla. Sitten hän nousi seisomaan ja tokaisi vaan (siis selittämättä mitään mitä aikoo tehdä), että nyt voi tuntua vähän ikävältä ja työnsi sormen mun pers*****n. Säikähdin tota oikeesti ja liikahdin ja sit hän luuli, että siellä oli jokin kipeä kohta ja alkoi tenttaamaan siitä. Tän jälkeen onneks koko sessio päättyi ja pääsin pukeutumaan.
Lopuksi lääkäri sitten vaan muutamalla sanalla kommentoi mun "tilannetta" ja lähdin pois.
Ei mulla muuta, mutta oli kyllä elämäni nopein ja nöyryyttävän yllättävä gynekäynti. Toivottavasti tuleville lääkäreille opetetaan yhä enemmän asiakkaan kohtaamiseen vaadittavia vuorovaikutustaitoja...
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Peräsuolenkin kautta tehtävä tutkimus kuuluu asiaan. Älä nyt, hyvä ap, liioittele. Eivät gynekologit näitä tutkimuksia niin sanotusti huvikseen tee.
Eikä muuten kuulu mitenkään automaattisesti. Olen 43v nainen, monta lasta saanut, monessa vaivassa käynyt, eikä ikinä ole peräluukun puolelle sorkittu.
Kun kohtu ei tunnu emättimen kautta niin sitten kuuluu asiaan. Sinun anatomiasi on siis erilainen kuin aloittajalla. Lisäksi voi olla muitakin syitä.
Olen käynyt perustarkastuksissa usealla yksityisellä naisgynellä. Näistä vain yksi laittoi sormen perseeseen ja varoittamatta. Viittaisi siihen että potilaan anatomian vaikutuksen sijaan on kyse lääkärikohtaisista eroista toimintatavoissa.
Te, joiden mielestä tuo p*rseeseen sormen työntäminen on normaalia. Perustelkaa, miksi? Varsinkin tässä ap:n tapauksessa, kun ultraus ja tutkiminen onnistui ihan normaalisti vaginan kautta?
Vaikka olisikin ihan rutiinijuttu, niin tietenkin lääkärin pitäisi siitä ensin varoittaa!
Minulle ei ole koskaan laitettu sormea sinne, vaikka gynekologisissa tutkimuksissa olen käynyt todella monesti. Ei siis ole mikään vakiojuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa olla gyne? Mies?
Miksi ei? Ihan rahakasta duunia. Eikä muilla lekureilla sen hohdokkaammat ruumiinosat ole.
Yksi miesgyne joskus sanoi, että pitää työssä siitä, että se on niin positiivista: Yleensä saa kertoa asiakkaalle, että kaikki on kunnossa. Ei ole niin ongelmakeskeistä kuin muu lääkärin työ olisi.
Heh, niinpä. Naiset on peloteltu juoksemaan gynellä näytillä koko elämänsä joka vuosi vaikkei olisi mitään vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä tuo p*rseeseen sormen työntäminen on normaalia. Perustelkaa, miksi? Varsinkin tässä ap:n tapauksessa, kun ultraus ja tutkiminen onnistui ihan normaalisti vaginan kautta?
Vaikka olisikin ihan rutiinijuttu, niin tietenkin lääkärin pitäisi siitä ensin varoittaa!
Minulle ei ole koskaan laitettu sormea sinne, vaikka gynekologisissa tutkimuksissa olen käynyt todella monesti. Ei siis ole mikään vakiojuttu.
Mikä siinä p**seessä on niin pyhää? Lääkärin on tehtävä tutkimuksia ja parhaiten tutkinta-alueelle pääsee tunnustelemalla pepun kautta tai näin ainakin amatöörinä voisin kuvitella.
ps. Minulle on työnnetty sormea ja anturia peppuun myös. Osa kun olen selittänyt jotain sinne viittaa oiretta, osa rutiinin takia ja osa täysin puskista tulleena.
pps. Olen mies....
ppps. Enkä valita tai ole raiskattu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? on raiskaus, että tutkitaan?
Ihme logiikkaa täällä.Tökerö lääkäri, mutta ihan työtään teki. Ei osannut huomioita, mutta teki työnsä varmaankaan hyvin.
Pääasia kai, että tutki.Älkää langetko omiin ansoihinne noilla miituu kommenteilla.
Tutkimus on tutkimus! Sisätutkimus.
Sitäpaitsi kuka tietä mitä Aapeelle on sanottu? Ei ole itse tajunnut mitä lääkäri on sanoi. On ehkä sanonut jo alussa, että tekee sisätutkimuksen.
Ja kyllä se sormi sinne pyllyyn työnnetään, kun palpoidaan.
Teki tutkimuksen kunnolla. Aapeen oireiden mukaisen tutkimuksen.kaikkiin hoitotoimenpiteisiin pitää saada potilaalta suostumus. esim sormien työntäminen takapuoleen on ok tutkimuskäytäntö mutta potilas saa silti kieltäytyä siitä. potilas saa kieltäytyä kaikista hoitotoimenpiteistä. väkisin sormien sisääntyöntäminen on raiskaus.
Miksi sitten edes menee lääkäriin, jos kieltäytyy kategorisesti toimenpiteistä? Tyhjän saa pyytämättäkin, turhaan tuhlata kenenkään aikaa ja yhteiskunnan varoja. Lääkäriin mennään hoitoa saamaan, eikä skitsoilemaan, paitsi psykiatrille voi.
Harva kategorisesti kieltäytyy toimenpiteistä, mutta jos potilas kieltäytyy tietystä toimenpiteestä, hoidetaan häntä toisella. Potilaan ei koskaan tarvitse suostua mihinkään, mitä ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin gyne oli mies ja tosi hyvä. Edes ultraaminen ei oikeastaan tuntunut missään. Olin kylläkin etukäteen pyytänyt jotai puudutusgeeliä tms kivun välttämiseksi. Ehkä sitä laitettiin, ei kertonut:). Pää-asia kai siellä käynnissä on kuulla kaiken olevan hyvin.
Pyllyn kautta on joskus tutkittu myös, nyt ei. Pitää asennoitua: menen läkäriin, minua tutkitaan. Jos tutkimusta alkaa raiskaukseksi kutsua, on hiukan outoa sekin.
Tutkia voidaan monella tapaa. Raiskaushan se on, jos työnnetään väkisin jotakin alapäähän. Potilaalla on lakisääteinen oikeus kieltäytyä tutkimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käynyt 5 (1 mies) eri gynellä tutkimuksissa eikä kukaan ole työntänyt sormea anukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin gyne oli mies ja tosi hyvä. Edes ultraaminen ei oikeastaan tuntunut missään. Olin kylläkin etukäteen pyytänyt jotai puudutusgeeliä tms kivun välttämiseksi. Ehkä sitä laitettiin, ei kertonut:). Pää-asia kai siellä käynnissä on kuulla kaiken olevan hyvin.
Pyllyn kautta on joskus tutkittu myös, nyt ei. Pitää asennoitua: menen läkäriin, minua tutkitaan. Jos tutkimusta alkaa raiskaukseksi kutsua, on hiukan outoa sekin.
Tutkia voidaan monella tapaa. Raiskaushan se on, jos työnnetään väkisin jotakin alapäähän. Potilaalla on lakisääteinen oikeus kieltäytyä tutkimuksista.
Ehkä kaipaat sitten perinteistä kiinalaista tutkimusmetodia muinaisajoilta, jossa lääkäri katsoi potilaan kieltä ja kokeili pulssia, ja määräsi sitten hoidon sen tarkempia tutkimatta?
Jos haluat pizzaa, mene pizzeriaan. Jos et halua pizzaa, älä tilaa sitä. Jos haluat, että alapääsi tutkitaan kunnolla, mene gynelle. Jos et halua alapäätäsi tutkittavan, älä mene gynelle.
Ja jos se on niin karmeaa, että gyne tutkii paikkoja niin odotas vain jos joudut menemään proktologin pakeille perä- ja paksusuolen tähystykseen ja saat - yleensä ilman kivunlievitystä - metrisen letkun hanuriisi. Ja letkun päässä on terä, joka leikkaa koepaloja. Sellaisestakin tutkimuksesta voi toki kieltäytyä, mutta sitten se on voi voi, jos suolessa on syöpä eikä sitä päästä tutkimaan eikä näin ollen hoitamaankaan. Sama alapään osalta gynen pakeilla.
Nainen huokaa kun gyne tutkii ja sormen työntään
Naisen elimeen. Nainen alkaa voihkia ja nostaa lantiota ylös ja levittää enemmän jalkoja mies gynelle. Gyne työntää sauvan naisen sisään ja vetää edestakaisin kunnes nainen laukeaa ja suihku lentää lääkärin päälle. Nainen sai orgasmin ja lääkäri kiimasen pllu suihkun. Tällainen gyne kohtaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kaipaat sitten perinteistä kiinalaista tutkimusmetodia muinaisajoilta, jossa lääkäri katsoi potilaan kieltä ja kokeili pulssia, ja määräsi sitten hoidon sen tarkempia tutkimatta?
Jos haluat pizzaa, mene pizzeriaan. Jos et halua pizzaa, älä tilaa sitä. Jos haluat, että alapääsi tutkitaan kunnolla, mene gynelle. Jos et halua alapäätäsi tutkittavan, älä mene gynelle.
Ja jos se on niin karmeaa, että gyne tutkii paikkoja niin odotas vain jos joudut menemään proktologin pakeille perä- ja paksusuolen tähystykseen ja saat - yleensä ilman kivunlievitystä - metrisen letkun hanuriisi. Ja letkun päässä on terä, joka leikkaa koepaloja. Sellaisestakin tutkimuksesta voi toki kieltäytyä, mutta sitten se on voi voi, jos suolessa on syöpä eikä sitä päästä tutkimaan eikä näin ollen hoitamaankaan. Sama alapään osalta gynen pakeilla.
Itse olen muuten ollut paksusuolen tähystyksessä, eikä todellakaan pidä paikkaansa, että pitäisi mennä ilman kivunlievitystä. Itse pyysin toimenpidettä nukutuksessa ja olisin sen saanutkin, mutta päädyin sitten menemään kipulääkkeillä tehtävään toimenpiteeseen. Laitettiin ennen aloitusta jo tujaus sitä kipulääkettä ja tutkimus keskeytettiin aina kun niin halusin ja kipulääkettä lisättiin. Tutkimus oltaisiin myös tottakai lopetettu kokonaan jos olisin niin halunnut. Eli tutkia voidaan tosiaan monella tavalla ja kaikesta voi aina kaikessa vaiheessa kieltäytyä. Ei tarvitse suostua tutkittavaksi ilman kipulääkitystä.
Sehän on luonnollista että nainen laukeaa gynen vastaanotolla kun gyne sorkkii naista jolla römpsä levällään. Ei naisten tarvi nolostua tai häpeillä sitä. Kyllä gyne on monta suihkua saanut päälleen naisilta.
Minäkin kävin juuri "gynellä" terveyskeskuslääkäri se oli. Alavatsakipu joten teki sisätutkimuksen. En osannut tarpeeksi nopeasti ja selvästi sanoa milloin kipu tuntuu, niin lääkäri rupes toisella kädellä paineleen mahaa ja toisella vatkas alapäästä. Sitte toisteli: "tuntuuko?! Tuntuuko?! Tuntuuko?!"
Yleislääkärinä voin kommentoida tuota peräsuolen tutkimusta. Jos esimerkiksi peräsuolessa on kiinteää ulostetta, se voi tuntua emättimen sisätutkimuksessa kiinteänä panttina, eikä tällaista kiinteää pattia tietenkään voi ignoorata ennen kuin on varmistanut, että löydös on ihan hyvänlaatuinen. Lisäksi joskus laskeuman arvioiminen edellyttää peräsuolen tutkimusta. Toki kaikessa lääkärin tutkimuksessa on tärkeää se, että kertoo, mitä on tekemässä ja miksi, erityisesti intiimialueiden tutkimuksessa. Mutta sille lääkärille on ihan yhtä arkipäiväistä tutkia olkapäätä tai peräsuolta.