Yllättävä gyne
Kävin julkisella th:ssa gynellä. Huoneeseen sisälle tietämättömänä kävellessäni, yllätyksekseni gyne olikin mies ja panikoin jo heti alkuun siitä vähän...
Vastaanotto alkoi hyvin ripeästi ja hädin tuskin kerkesin istahtaakaan, kun gyne aloitti kysymällä muutaman kysymyksen ja sitten tokaisi vain että "gynekologinen ultraäänitutkimushan me sulle tehdään" ja että "menehän riisuuntumaan verhojen taa".
Sitten mukana oleva sairaanhoitaja opasti mut siihen tutkimustuoliin ja sit tää lääkäri vaan tokaisi kysyvästi, että "sullehan on tehty tää ennenkin??" (joo yhden kerran aiemmin) ja työnsi samalla sen ultrakepin mun sisään. Sitä se siellä sit liikutteli, eikä puhunut muuta kuin vaan kerran sanoen, että joutuu painamaan nyt kovempaa ja kysyi "pärjäilenkö".
Sitten hän lopuks vaan veti mitään sanomatta sen ultravehkeen pois mun sisästä ja pyysi mua laskeutumaan vielä vähän alaspäin tuolilla. Sitten hän nousi seisomaan ja tokaisi vaan (siis selittämättä mitään mitä aikoo tehdä), että nyt voi tuntua vähän ikävältä ja työnsi sormen mun pers*****n. Säikähdin tota oikeesti ja liikahdin ja sit hän luuli, että siellä oli jokin kipeä kohta ja alkoi tenttaamaan siitä. Tän jälkeen onneks koko sessio päättyi ja pääsin pukeutumaan.
Lopuksi lääkäri sitten vaan muutamalla sanalla kommentoi mun "tilannetta" ja lähdin pois.
Ei mulla muuta, mutta oli kyllä elämäni nopein ja nöyryyttävän yllättävä gynekäynti. Toivottavasti tuleville lääkäreille opetetaan yhä enemmän asiakkaan kohtaamiseen vaadittavia vuorovaikutustaitoja...
Kommentit (93)
Tälläinen tutkimus pitäisi aina tehdä potilasta kunnioittaen ja kuunnellen
.
Ehkä 20 vuoden päästä ihmetellään että tälläinen ollut joskus ok
# raiskaus mikä raiskaus
Terveyskeskuksen naislääkäri tutki mut kun olin nuori, se oli ensimmäinen kerta kun alapäätä tutkittiin niin en tiennyt tutkimuksen kulusta mitään eikä hän kertonut yhtään mitään mitä tulee tekemään ja survaisi vaan yhtäkkiä sen metallipötkön sisääni. Tämä juttu vaivaa edelleen mua näin reilun 20 vuoden jälkeen ja pidän sitä tutkimusta kyllä ihan raiskauksena.
Harmi kun olin nuori ja tyhmä enkä osannut tehdä asiasta ilmoitusta.
Ei tuossa vaikuta olevan mitään ihmeellistä. Kun käyn gynellä tarkistuksissa, niin varaan ajan aina naiselle. Synnytyssairaalassa lääkärinä oli kuitenkin yhden kerran mies. Ei voinut valita. Toisella synnytyskerralla kätilö oli miespuolinen.
Olen vaihtanut pelkiin naisgynekologeihin jo vuosia sitten ällöttävän ja lipevän rusettikaulaisen miesgynekologin aiheuttamien kokemusten takia. Hänen käytöksensä hipoi asiattomuuden rajaa. Oli pääkaupunkiseudulla ison naisvaltaisen alan sopimuslääkäriasemalla.
Asianomaiset varmaan tunnistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri teki potilaille perusteettomia gynekologisia kokeita tuomittiin seksuaalisesta hyväksikäytöstä
Sama lääkäri oli saanut myös muilta potilailta palautetta epäasiallisesta käytöksestä.Helsingin hovioikeus ei muuttanut lääkäri Mikko Ilmari Orraisen, 51, saamaa tuomiota potilaidensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Iltalehti julkaisee ehdollisen tuomion saaneen lääkärin nimen poikkeuksellisesti, koska hän voi julkisten rekisteritietojen perusteella toimia edelleen lääkärinä.
Jutussa asianosaisina olleet potilaat kuvailivat vastaanoton ilmapiiriä seksuaaliseksi ja kertoivat kokeneensa tilanteen ahdistavaksi.
Tutkimukset eivät perustuneet vaivoihin, joiden vuoksi he olivat vastaanotolle hakeutuneet, ja ne kestivät poikkeuksellisen pitkään. Joissain tapauksissa 20 minuutin lääkärikäyntiin saattoi mennä yli tunti.
Potilaiden mukaan lääkäri käytti tutkimuksen aikana pelkkiä sormia, hieroi samaa kohtaa minuuttikaupalla eikä selostanut potilaille sen tutkimuksen kulkua.
Eräs potilas oli lääkärin vastaanotolla riisuutunut lähes alasti, jonka jälkeen lääkäri oli pyytänyt häntä kyykkäämään. Lääkäri itse seurasi takaapäin pelkkiin stringeihin pukeutuneen potilaan kyykkäämistä lähietäisyydeltä.
Potilaiden mukaan lääkäri oli myös jättänyt tekemiään keskeisiä toimenpiteitä kirjaamatta.
Yhtä lukuun ottamatta kaikki asianosaisina olleet potilaat olivat synnyttäneitä naisia, joilla oli runsaasti kokemusta vastaavista tutkimuksista. Lisäksi kaksi potilasta oli terveydenhoitoalan ammattilaisia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5395051e-cd11-40b7-bea1-456b8fc4dc91
Sä kyllä eksyit nyt TOSI kauas tästä aloituksesta. Saatko kiksejä?
No mulle lääkäri virnuili ja hiplasi
Muistan vieläkin sen hymyn
Tunnen yhä ahdistusta
Lamaannuin
Halusin vaan pois ja nyt turha mitään todistella
Siksi laitoin
Pitikö suojakäsinettä kädessä kun laittoi sormen sun takalistoon? ettei paljas sormi?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Peräsuolenkin kautta tehtävä tutkimus kuuluu asiaan. Älä nyt, hyvä ap, liioittele. Eivät gynekologit näitä tutkimuksia niin sanotusti huvikseen tee.
Osa tekee
Kyllä on joillakin vilkas mielikuvitus. Mikä "yllätys" on miesgyne? Gyne on joko tai, mitä sitten, mene privaan niin saat valita naisgynen jos se nyt jotenkin helpottaa, itselläni huono kokemus, ovat hiton kovakouraisia toisin kuin miesgynet. Ihan kuin olisit ollut ekaa kertaa gynellä, koita kestää, aika monta kertaa vielä käyt elämäsi aikana 😂
Vuosikymmeniä sitten miesgyne ultrakeppiä käytteli mielestäni liin kauan ja kiusaannuin todella. Selitti heti, että kohtu on eteenpäin kallistunut, että vielä vähän. Päätin ettei ikinä enää miesgyne.
Eräällä kerralla taas valitsemani naisgyne taa oli hellä, hyi hemetti. Kulta kas noin, , kas näin kulta eihän tunnu pahalta, eihän. Siis tosiaan kulliiteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Peräsuolenkin kautta tehtävä tutkimus kuuluu asiaan. Älä nyt, hyvä ap, liioittele. Eivät gynekologit näitä tutkimuksia niin sanotusti huvikseen tee.
Hyvä lääkäri selittää, mitä aikoo seuraavaksi tehdä ja miksi. Rassaa sitten ylä- tai alapäätä.
Suuri osa erikoislääkäreistä ei kerro mitään mitä tekee. Mitä kokeneempi ja erikoistuneempi, sitä vähemmän jotkut puhuu.
Juuri sellaisia varten pitäisi olla vaihe vaiheelta listat jonka mukaan kysyvät tai kertovat jotain potilaalle.
Varsin tympääntynyt, kun pitää käydä yliopistosairaalassa säännöllisessä seurannassa ja usein on eri lääkäri eikä osa heistä osaa kommunikoida ollenkaan. Tilanne saatetaan lopuksi kertoa potilaalle kirjaimellisesti latinaksi.
Sellaisia lääkäreitä on vaikka kuinka paljon kellä ei ole kovin hääppöisiä sosiaalisia taitoja. Inhottavaahan tuollainen on, että noin intiimiä tutkimusta tekee tämmöinen henkilö. Mutta oletuksena gynellä kuitenkin tehdään fyysinen tutkimus, jos siihen pöydälle asti päädytään. Onko sitten oikeasti yllätys, että joku laite sisälle laitetaan? Minusta ei.
Se, että lääkäri on tökerö, ei tee asiasta automaattisesti raiskausta. Koittakaa nyt vähän rajoittaa tuota uhriutumista ja miettiä vähän pidemmälle. Tämä siis kommentoijille, jotka heti huutavat, että kyseessä on raiskaus. Te ette ole olleet paikalla, tämä on ap:n asia miettiä.
Minä kävin elämäni ensimmäisen kerran gynekologilla 15 vuotiaana. Sattui olemaan mies, vaikka olin toivonut naista. Jännitti kovasti. Ei hän liikoja puhunut, housut pois ja pöydälle. Sormet sisään ja sitten peräsuoleen. Sitten rintojen puristelu paidan ja rintsikoiden päältä. Olin hyvin hämmentynyt ,kun en edes tiennyt mitä vastaanotolla yleensä tapahtuu. Pilleri reseptin kyllä sain, mutta en uskaltanut esittää ainuttakaan kysymystä, jotka olin valmiiksi jo miettinyt. Tästä on jo aikaa, mutta eka gyne käynti jäi kyllä mieleen.
Olen käynyt ultrassa monta kertaa, koskaan ei ole sormea laitettu peräsuoleen?
Kerran vanhempi hoitaja (nainen) oli varmasti tahallaan kovakourainen. Kommentoi myös vaginaani " yllättävän suureksi". Vaihtoi sitten isommat välineet ja aiheutti kipua. Jäi häiritsemään
Kyllä kaiketi perän kautta joissain tilanteissa tutkitaan, itseäni ei ikinä gynepuolen tutkimuksissa. Kyllä se pitäisi asiakasta kokoajan infota mitä tekee ennenkuin tekee ja käsitellä inhimillisesti. Yrittää olla mahdollisimman helläkätinen. Itselläni onneksi ollut vain hyviä lääkäreitä ja papan ottajia.
Olen kuusikymppinen, ikinä ei ole peräsuolen kautta tutkittu, vaikka olen käynyt useammalla lääkärillä. Miksiköhän? Kaksi viimeistä lääkäriä on ollut mieslääkäreitä ja molemmat todella hyviä, asiallisia ja kertoivat koko ajan mitä tapahtuu. Edes kohdun tähystyksessä en tarvinnut kipulääkettä tms. Naispuoleinen sairaanhoitaja on aina paikalla tutkimuksen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa olla gyne? Mies?
Miksi ei? Ihan rahakasta duunia. Eikä muilla lekureilla sen hohdokkaammat ruumiinosat ole.
Yksi miesgyne joskus sanoi, että pitää työssä siitä, että se on niin positiivista: Yleensä saa kertoa asiakkaalle, että kaikki on kunnossa. Ei ole niin ongelmakeskeistä kuin muu lääkärin työ olisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin elämäni ensimmäisen kerran gynekologilla 15 vuotiaana. Sattui olemaan mies, vaikka olin toivonut naista. Jännitti kovasti. Ei hän liikoja puhunut, housut pois ja pöydälle. Sormet sisään ja sitten peräsuoleen. Sitten rintojen puristelu paidan ja rintsikoiden päältä. Olin hyvin hämmentynyt ,kun en edes tiennyt mitä vastaanotolla yleensä tapahtuu. Pilleri reseptin kyllä sain, mutta en uskaltanut esittää ainuttakaan kysymystä, jotka olin valmiiksi jo miettinyt. Tästä on jo aikaa, mutta eka gyne käynti jäi kyllä mieleen.
Rinnat kuuluu aina tutkia paljaaltaan, ei mitään paidan ja rintsikoiden päältä.
Vierailija kirjoitti:
Häh? on raiskaus, että tutkitaan?
Ihme logiikkaa täällä.Tökerö lääkäri, mutta ihan työtään teki. Ei osannut huomioita, mutta teki työnsä varmaankaan hyvin.
Pääasia kai, että tutki.Älkää langetko omiin ansoihinne noilla miituu kommenteilla.
Tutkimus on tutkimus! Sisätutkimus.
Sitäpaitsi kuka tietä mitä Aapeelle on sanottu? Ei ole itse tajunnut mitä lääkäri on sanoi. On ehkä sanonut jo alussa, että tekee sisätutkimuksen.
Ja kyllä se sormi sinne pyllyyn työnnetään, kun palpoidaan.
Teki tutkimuksen kunnolla. Aapeen oireiden mukaisen tutkimuksen.
kaikkiin hoitotoimenpiteisiin pitää saada potilaalta suostumus. esim sormien työntäminen takapuoleen on ok tutkimuskäytäntö mutta potilas saa silti kieltäytyä siitä. potilas saa kieltäytyä kaikista hoitotoimenpiteistä. väkisin sormien sisääntyöntäminen on raiskaus.
Sä kyllä eksyit nyt TOSI kauas tästä aloituksesta. Saatko kiksejä?