Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myös opettajat koulukiusaavat oppilaita. Suomi on epäonnistunut väkivallan kitkemisestä kouluissa

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole pahempaa, kun lasta alistava aikuinen.

On, kuka tahansa juoruja levittävä.

Vierailija
42/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisössä väkivaltamonopoli on aina jollakin. Ennen se oli opettajilla (karttakeppi), ja kun se opettajilta poistettiin niin se siirtyi oppilaille. Vanha sananlasku sanoo, että ei esivalta turhaan miekkaa kanna, ja nyt nautitaan sen seurauksista kun miekka on esivallalta poistettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkakiusaamisessa aikuiset kiusaavat toisiaan. Miksei aikuinen siis voisi kiusata lastakin. Tämä on vielä vakavampaa, koska lapsi on puolustuskyvytön.

Lapsella on vanhemmat, jotka pääsevät opettajaa kiusaamaan.

Vierailija
44/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen koulutusjärjestelmä on täysin tuhotto. Lasten kasvatus pitäisi alkaa jo päiväkodeista. Nyt se on jätetty yksin vanhempien vastuulle. Perheneuvoloihin liian pitkät jonot ja sieltä saa avuksi vain adhd lääkityksen.

Vierailija
45/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettaja ei selviydy työstään, on hän väärällä alalla!

Vierailija
46/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan, kun karttakeppi oli käytössä, niin kouluissa oli vielä selvä valtasuhde. Opettajat päättivät säännöt ja oppilaiden rooli oli totella. Ei ollut tätä nykymeininkiä missä opettaja seisoo avuttomana katsellen, kun oppilaat tekevät mitä suinkin mieleen juolahtaa.

Tämä valtasuhde oli valitettavan usein mielivaltasuhde.

Vierailija
47/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on lapsi. Aikuinen on aikuinen. Aikuisen tehtävä on on ohjata lasta, ei odottaa, että 14-vuotias on kyllin kypsä tietämään itse , kuinka toimitaan.

Jo sana opettaja viittaa siihen, että tulee opettaa. Ei odottaa valmiina.

Vierailija
48/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko täällä toivotaan, että opettajat voivat fyysisesti pahoinpidellä lasta karttakepillä ilman rangaistuksia?😮

Vierailija
49/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Nyt täytyy nostaa kissa pöydälle!

Vierailija
50/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko täällä toivotaan, että opettajat voivat fyysisesti pahoinpidellä lasta karttakepillä ilman rangaistuksia?😮

Kyse on rangaistuksesta eikä pahoinpitelystä. Esimerkiksi jälki-istunnon sijaan määrätään 10 lyöntiä karttakepillä. Kirpaisee hetken mutta ei riko mitään. Juuri näin homma toimii ulkomaillakin.

Vierailija
51/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että opettajien mielenterveysongelmat ovat räjähtäneet käsiin ja moni jaksaa käydä töissä vain lääkityksen voimalla. Minusta tämä oli pelottava ajatus, he sitten työskentelevät lasten parissa.

Vierailija
52/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on rangaistuksesta eikä pahoinpitelystä. Esimerkiksi jälki-istunnon sijaan määrätään 10 lyöntiä karttakepillä. Kirpaisee hetken mutta ei riko mitään. Juuri näin homma toimii ulkomaillakin.

Eikö niitä voi samantien motata nyrkillä tai pitkään a koulun pihassa. Väkivalta lopettaa vidduilun

Vierailija
53/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä valtasuhde oli valitettavan usein mielivaltasuhde.

Joskus aikuinen voi toki syyllistyä mielivaltaan lasta kohtaan, mutta se ei ole mikään syy sille, että miksi valta pitäisi siirtää aikuisilta lapsille niin kuin on tapahtunut.

Ihan vastaavalla tavalla oikeusistuimet antavat joskus vääriä tuomioita, mutta se ei ole mikään syy sille, että miksi oikeusistuinten valta pitäisi lopettaa ja siirtyä anarkiaan.

Vierailija
54/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei kiusaamiseen puutu.

Amen

Vierailija
55/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että lasten oma käsitys heidän oikeuksistaan on pahasti hämärtynyt. Lapset luulevat nykyään, että voivat päättää kaikesta myös koulussa, kun kotonakin on niin. En kiellä, etteikö voisi tapahtua myös oikeaa kiusaamista aikuisten taholta. Kuitenkin paljon on nykyään näitä lapsia, joita ei saisi kieltää mistään tai rajata mitenkään. Se on kyllä huolestuttavaa, jos kieltäminen koetaan kiusaamisena ja lapsi itse ilmoittaa, että minulla on oikeus! Tätä on ikävä kyllä tullut nähtyä. Esim. yläkoululaisen pitäisi saada pitää tunneilla kuulokkeita korvissa ja kuunnella opetuksen sijaan musiikkia, koska hänellä on siihen oikeus.

Vierailija
56/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä voi samantien motata nyrkillä tai pitkään a koulun pihassa. Väkivalta lopettaa vidduilun

Ei voi, koska kyse on rangaistuksesta eikä mielivallasta.

Vierailija
57/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, että lasten oma käsitys heidän oikeuksistaan on pahasti hämärtynyt. Lapset luulevat nykyään, että voivat päättää kaikesta myös koulussa, kun kotonakin on niin. En kiellä, etteikö voisi tapahtua myös oikeaa kiusaamista aikuisten taholta. Kuitenkin paljon on nykyään näitä lapsia, joita ei saisi kieltää mistään tai rajata mitenkään. Se on kyllä huolestuttavaa, jos kieltäminen koetaan kiusaamisena ja lapsi itse ilmoittaa, että minulla on oikeus! Tätä on ikävä kyllä tullut nähtyä. Esim. yläkoululaisen pitäisi saada pitää tunneilla kuulokkeita korvissa ja kuunnella opetuksen sijaan musiikkia, koska hänellä on siihen oikeus.

Lasten oikeuksien päivän rinnalle pitäisi ottaa aikuisten oikeuksien päivä.

Vierailija
58/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilenpä. Luulen että tämä "kiusaaminen" pääsääntöisesti on ein sanomista ja rajojen asettamista. Kun koskaan kukaan ei sano ei ja koulussa se sanotaan, koetaan se kiusaamisena. Olen nähnyt useamman tapauksen yläasteella, jossa opelle raivotaan siitä, ettei hän kerro kokeen vastauksia koetilanteessa, jotta teini saisi kokeen vastaukset oikein.. Tähän on menty.

Toki poikkeustapauksiakin on ja opettaja voi kiusata oppilasta, mutta harvinaista on tämä. Siihen tulee puuttua. Nykyään se on kiusaamista, kun sanot että nyt opiskellaan eikä näprätä puhelinta. Ja vanhemmat säestää vieressä, että kyllä minun lapsella on oikeus.

Nykyajan lapsilta puuttuu kokonaan syy-seuraussuhdeajattelu, kuri, vastoinkäymisten sietokyky, keskittymisen kyky ja kyky sietää ei sanaa. Aina ei voi itse päättää. Sinulla on lisäksi velvollisuuksia, ei pelkästään oikeuksia. Se usein unohdetaan.

Vierailija
59/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvin, kuinka minua kiusattiin peruskoulussa 1990-luvulla opettajien taholta. Tehtiin selväksi, että olen tyhmempi, rumempi, huonompi, hitaampi ja joka suhteessa arvottomampi muihin oppilaisiin verrattuna, koska olin ollut 2 ensimmäistä lukuvuotta erityiskoulussa, mutta sitten siirretty ns. normaalikouluun, koska heikkolahjaisuudesta huolimatta pärjäsin erityisopetuksessa liian hyvin.

Vähän samankaltaisia kokemuksia, mutta 2000-luvulla.

Kun todettiin oppimisvaikeuksia ja lukihäiriö, niin silloin alkoi. Opettaja teki selväksi että olen se tyhmempi, huonompi eikä minusta tule yhtään mitään. Naureskeli minulle pari kertaa koko luokan kuullen ja aina se olin minä, joka laitettiin jäähylle jos muu luokka perseili. Muista yhdenkin kerran kun hän siirsi pulpettini käytävälle ja siellä sain koko viikon olla, odotin aina että hän opetti ensin muuta luokkaa ja sitten vasta tuli minulle kertomaan tehtävänannosta. Syödä piti myös käytävällä pulpetin ääressä. Hyvin ala-arvoista kohtelua, itkin hiljaa melkein päivittäin jossain piilossa muilta.

Tuon opettajan kyykyttämisestä seurasi sitten se, että minua kiusattiin miltein koko peruskoulun ajan, vaikka opettaja jossain vaiheessa vaihtuikin. Tietenkin se muita oppilaita rohkaisi, kun pari vuotta aikuinen teki kiusaamiseni hyväksyttäväksi ja näkyväksi. Ja sitä kautta tulikin huono itsetunto ja uskoin pitkään, että minusta ei voisi koskaan tulla mitään, koska en kelpaisi mihinkään kun olen "tyhmä, huonompi".

Ala-asteen kävin kyläkoulussa, jossa ala- ja yläluokat oli jaettu eri päihin rakennusta, joten kukaan muu opettaja ei tuota kohtelua nähnyt. Asiaan kuului tietenkin se, että mielin kielin oltiin vanhempieni edessä ja kehuttiin miten taitava olen, vaikka todellisuus oli hänen puoleltaan ihan muuta. Tuo oli yksi syy miksi kotona en uskaltanut puhua mitä koulussa oikeasti tapahtui, vasta aikuisiällä olen kertonut minkälaista paskaa sain niskaan.

Tuo opettaja oli kuitenkin väärässä. Vaikka peruskoulu ei arvosanojen puolesta ollut kehuttava heikon itsetunnon vuoksi, valmistuin ammattikoulusta hyvillä arvosanoilla ja tällä hetkellä opiskelen korkeakoulussa. Työkokemustakin ehtinyt karttua.

Kun sain peruskoulun jälkeen aloittaa "puhtaalta pöydältä", silloin päätin etten anna lukihäiriön ja vaikeuksien olla esteenä. Mukavia opettajia mahtunut myös joukkoon, sekä amiskassa että korkeassa on lukihäiriön suhtauduttu myönteisesti ja olen saanut paljon vinkkejä erilaisista oppimistavoista, jotka voisivat helpottaa itseäni.

Vierailija
60/76 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tehtävä on alistua opettajalle. Karttakeppiä sormille. Suomen lapset ovat rupusakkia!

Siihen aikaan, kun karttakeppi oli käytössä, niin kouluissa oli vielä selvä valtasuhde. Opettajat päättivät säännöt ja oppilaiden rooli oli totella. Ei ollut tätä nykymeininkiä missä opettaja seisoo avuttomana katsellen, kun oppilaat tekevät mitä suinkin mieleen juolahtaa.

Juuri tästä syystä ruumiillinen kuritus on nykyisinkin käytössä myös monien länsimaiden kouluissa, kuten esimerkiksi USA:ssa.

Ja USA:ssa ei olekaan ruumiillisen kurituksen ansiosta ongelmia väkivallan, aseiden, murhien ja joukkoampumisien muodossa. Eiku!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän