Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä palstalaisia, jotka eivät ole suostunut laskemaan kotinsa lämpötilaa?

Vierailija
09.12.2022 |

Työkaveri juuri tällainen jääräpää. "Minähän en kotona palele, maksoi mitä maksoi". Täydellinen idiootti 🙄

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön hallitus päätti suuressa viisaudessaan tehdä patterirempan jonka yhteydessä säädettiin lämpöjärjestelmä niin ettei kenenkään asunnossa saa olla yli 21 astetta.

Vierailija
82/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin syystä rivi tai kerrostalossa 20 astetta tuntuu viileältä. Asun itse vanhassa ok talossa ja sama lämpö tuntuu lämpimältä. Johtuneeko uunin lämmöstä vai mistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole laskettu, eikä lasketa. terveisin vilukissa.

PS meillä on kaukolämpötalo, asteen laskusta mitätön hyöty yhteiskunnalle.

Vierailija
84/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslämpötila kerrostaloissa pitäisi laskea 15 asteeseen ja lopun lämmöstä saa tehdä sähköpattereilla jokainen joka tarvitsee enemmän lämpöä.

Vierailija
85/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 luvun vetoinen monikerroksinen kerrostalo, lämpö +22. Lattialla paksut matot, villasukat ja villatakki päällä, ja pitkät olohousut niin pysyy jäsenet lämpimänä. Joskus aikasemmin lämpö oli talvella 24-26 astetta silloin pärjäsi ilman villatakkia sisällä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omassa lähipiirissäni ilahduttavasti huomannut, että suurimmalla osalla suomalaisista löytyy yhteishenkeä näihinkin talkoisiin. Moni tuttavaperhe on vähentänyt tai ajoittanut sähkön käyttöään ihan solidaarisuudesta, vaikka itsellä olisi jopa jotain 4 centin sopimuksia ainakin vuodeksi eteenpäin!

Meillä on ns. suhteellisen edullinen sopimus, joka on siinä 20 centin hujakoilla. Rahallisesti meidän ei tarvitsisi säästää sähköä, mutta yritämme silti pestä pyykit + astiat yöaikaan. Huonelämpötilan olemme laskeneet 17 asteeseen ja takalla + leivinuunilla lämmitämme lähes päivittäin, jotta se pysyy tasaisesti sellaisessa 20 - 21 asteen hujakoilla. Ja olemmekin saaneet sähkön käyttömme onkin vähentynyt yli 30% vuoden takaisesta. :)

No sulla onkin se takka ja leivinuuni. Mulla on rivitaloasuntoni (kaukolämpö) alakerrassa 20 astetta ja täällä yläkerrassa, jossa vietän suurimman osan ajastani, 21 - 22 astetta. Keittiö on alakerrassa ja lämpö nousee yläkertaan, joten yläkerran lämpötilaan vaikuttaa se, olenko esim tehnyt uuniruokia. Mulla ei ole niin paljon yhteishenkeä, että nivelreumaisena olisin 17 asteen tai ylipäätään alle 20 asteen asunnossa. Säästän sähköä muussa eli en esim sauno lainkaan ja alakerran kylppärissä ei ole lattialämmitys päällä, koska sitä kylppäriä ei käytä kukaan muu kuin kissa ja kissa ei käy edes suihkussa.

Vierailija
87/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on maalämpö, varaava takka, saunassa puilla lämpiävä kiuas. Puut omasta metsästä. Sisällä lämpö on +25, eikä sitä aiota laskea.

Vierailija
88/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vesikiertoinen lattialämmitys, jonka laitoin juuri päälle, koska konttausikäinen tulee meille huomenna. Kylppäreissä on sähköinen lattialämmitys, joka tietysti on aina päällä, kun kotona olemme. Pääosan sähköstämme tuottaa aurinkopaneelit (emme asu Suomessa).

Vierailija
89/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lämpiää patterit ja lämmin vesi puilla. Ilmaisia omasta metsästä. Ei tarvetta laskea lämpötilaa ja saa olla kuuman suihkun alla niin kauan kun huvittaa

Vierailija
90/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu laskin asunnon lämpötilaa 29 alas 26 asteeseen 🙂

Mukavan lämmintä 🙂

Vierailija
91/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jo nyt niin kylmä, ettei tulisi mieleenkään laskea. Nytkin on neljä kerrosta vaatetta päällä ja sormet kohmeessa. Rukkaset kädessä olisi vaikea kirjoitella vauvalle. 

Vierailija
92/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi kotonaan pitäisi palella? Jos ihmiskunta on keksinyt kuuraketit ja tietokoneet, niin luulisi meidän olevan sen verran kehittyneitä, ettei sisällä tarvita toppavaatteita.

Vierailija
93/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omassa lähipiirissäni ilahduttavasti huomannut, että suurimmalla osalla suomalaisista löytyy yhteishenkeä näihinkin talkoisiin. Moni tuttavaperhe on vähentänyt tai ajoittanut sähkön käyttöään ihan solidaarisuudesta, vaikka itsellä olisi jopa jotain 4 centin sopimuksia ainakin vuodeksi eteenpäin!

Meillä on ns. suhteellisen edullinen sopimus, joka on siinä 20 centin hujakoilla. Rahallisesti meidän ei tarvitsisi säästää sähköä, mutta yritämme silti pestä pyykit + astiat yöaikaan. Huonelämpötilan olemme laskeneet 17 asteeseen ja takalla + leivinuunilla lämmitämme lähes päivittäin, jotta se pysyy tasaisesti sellaisessa 20 - 21 asteen hujakoilla. Ja olemmekin saaneet sähkön käyttömme onkin vähentynyt yli 30% vuoden takaisesta. :)

No sulla onkin se takka ja leivinuuni. Mulla on rivitaloasuntoni (kaukolämpö) alakerrassa 20 astetta ja täällä yläkerrassa, jossa vietän suurimman osan ajastani, 21 - 22 astetta. Keittiö on alakerrassa ja lämpö nousee yläkertaan, joten yläkerran lämpötilaan vaikuttaa se, olenko esim tehnyt uuniruokia. Mulla ei ole niin paljon yhteishenkeä, että nivelreumaisena olisin 17 asteen tai ylipäätään alle 20 asteen asunnossa. Säästän sähköä muussa eli en esim sauno lainkaan ja alakerran kylppärissä ei ole lattialämmitys päällä, koska sitä kylppäriä ei käytä kukaan muu kuin kissa ja kissa ei käy edes suihkussa.

Tsiisus, olipa ankea avautuminen...

Vierailija
94/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostakin syystä rivi tai kerrostalossa 20 astetta tuntuu viileältä. Asun itse vanhassa ok talossa ja sama lämpö tuntuu lämpimältä. Johtuneeko uunin lämmöstä vai mistä?

Totta! Olen nyt mummonmökissä, jota lämmitän puilla. +18 on ihan riittävä, lämpimämpi tuntuu liioittelulta. Kun menen kaupunkiin, kerrostalokämpässä on pakko olla +23 etten palele. Ja kyseessä on uusi talo, jossa ei vedä.

Vierailija
95/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aiemminkin talvisin ollut sisälämpötila +19 C ja niin se on nytkin. Se on mulle sopiva sisälämpötila ja vanhaa taloa on järjetöntä lämmittää sen lämpimämmäksi. Osaan laittaa villaista päälle, jos viluttaa. Yöt nukun untuvapeiton alla makkarissa, jossa on jopa hiukan viileämpää.

Vierailija
96/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinpä tässä taannoin testin, josta piti selviämän, miten paljon 1 asteen lämpötilan lasku kämpässä pienentäisi sähkölaskua.

Tulos oli vuositasolla 3 euroa eli 25 centtiä kuukaudessa.

Ei tule kauppoja.

Vierailija
97/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enempi ne itkee mahdollista sähkökatkoa ketkä tottuneet lämpimämpään. Nyyh.

Ei vaan ne, jotka nyt värjöttelevät kylmässä ja pimeässä, mutta eivät ole mitenkään varautuneet sähkökatkoksiin.

Vierailija
98/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan lämmittänyt taloani talvella kuin plus 18 astetta. Se on minulle se paras johon olen tottunut. Tuosta en aio laskea ja sitäpaitsi makuuhuonessa on 16-17 astetta. 

Vierailija
99/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä paljonko meillä on lämpöä. Rivitalo, ei sähkölämmitystä. Lisäksi määräaikainen sähkösopimus 4c/kW vielä kesäkuuhun asti, joten meillä palaa jouluvalot ja kasvivalot ihan normaalisti.

Vierailija
100/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosilta on niin paljon kalavelkoja kun sai palella suhteellisesti enemmän kuin mitä muut keskimäärin ettei nyt parane laskea ollenkaan jotta edes joskus pääsisi tasoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän