Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä palstalaisia, jotka eivät ole suostunut laskemaan kotinsa lämpötilaa?

Vierailija
09.12.2022 |

Työkaveri juuri tällainen jääräpää. "Minähän en kotona palele, maksoi mitä maksoi". Täydellinen idiootti 🙄

Kommentit (119)

61/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laske lämpöä. Minulla on sen verran huono tuo pintaverenkierto, että palelen jo 22 asteessa

Itse sähköni maksan ja on minulla myös takka ja puut omalta maalta

Vierailija
62/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen omassa lähipiirissäni ilahduttavasti huomannut, että suurimmalla osalla suomalaisista löytyy yhteishenkeä näihinkin talkoisiin. Moni tuttavaperhe on vähentänyt tai ajoittanut sähkön käyttöään ihan solidaarisuudesta, vaikka itsellä olisi jopa jotain 4 centin sopimuksia ainakin vuodeksi eteenpäin!

Meillä on ns. suhteellisen edullinen sopimus, joka on siinä 20 centin hujakoilla. Rahallisesti meidän ei tarvitsisi säästää sähköä, mutta yritämme silti pestä pyykit + astiat yöaikaan. Huonelämpötilan olemme laskeneet 17 asteeseen ja takalla + leivinuunilla lämmitämme lähes päivittäin, jotta se pysyy tasaisesti sellaisessa 20 - 21 asteen hujakoilla. Ja olemmekin saaneet sähkön käyttömme onkin vähentynyt yli 30% vuoden takaisesta. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli idea tähän lämpötilan laskemisvaatimukseen, en ole kuullut ollenkaan, sähkökulutusta on kyllä kehotettu pienentämään ja sen ymmärrän.

Suomalaiset suorittavat ankeutta ja vahtivat samalla toisiaan, että naapurilla on varmasti vähintään yhtä ankeaa kuin minulla. Maskien kanssa oli sama ilmiö. Vaikka niiden hyödyistä ei ollut mitään vedenpitävää näyttöä, ihmiset kyttäsi toisiaan että kaikki varmasti kärsii yhtä paljon.

Olen muuten samaa mieltä, mutta maskien käytöstä en.

Olen hoitoalalla työssä ja kun tulet seuravalla kerralla sairaalaan esim leikkaukseen, niin mitä jos koko tiimi jättää maskit pois, kun niistä ei sinulle ole mitään hyötyä.

Kerro mielipiteesi tullessasi🤔

Aika onttoa verrata leikkausta ja  normioloja toisiinsa

Vierailija
64/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla öljykriisin aikaan sorvattiin pikavauhtia ihan tilapäislakikin että yli 20-asteiseksi ei saanut kämppää lämmittää.  Pitäisikö se kaivaa naftaliinista taas?

Ei. Ensimmäiseksi nuo turhat kasvihuoneet kiinni ennen kuin ruvetaan ihmisten asuinoloihin koskemaan.

Vierailija
65/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmitys kuuluu vuokraan.

Kuka maksaa vuokrasi?

Vierailija
66/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmitys kuuluu vuokraan.

Kuka maksaa vuokrasi?

Mä ainakin maksan täysin itse, en tosin tiedä kuka tuon vastaajan vuokran maksaa. Ja tosiaan vaadin, että lämpö pysyy siinä, missä se on viime vuodetkin pysynyt. Vuokraa kyllä nostetaan, muttei kämppää remontoida mitenkään.

Vierailija
67/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakalla on kiva istua kun on lämmintä

Vierailija
68/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs itse lasket, kun pienkerrostalo ja asumisoikeusasunto.

Sisälämpömittarin/-anturin toki laittoivat seinälle, nytkin näyttää yli 24 astetta. Minulle sopisi paremmin 20 tai 21 astetta.

Kun en sitä lämpötilaa muuten saa säädettyä, niin tällainen idioottiratkaisu toimii: avaan lasitetun parvekkeen oven ja osan lasituksesta, ja odotan, että sisälämpötila laskee sinne 21 asteeseen... Ihanan kallista (:    Ja minä JA KAIKKI SAMAN YHTIÖN ASUKKAAT maksavat tällaisen typeryyden vastikkeissaan.

Olisi hyvä asuntoa vuokratessa/myydessä oikeasti kertoa, että mikä on asunnon (maksimi) lämpötila. Joku haluaa ja tarvitsee lämpöisempää, joku voisi olla vaikka 18 asteessa täysin tyytyväisenä. Tällainen muutos pitäisi lisätä ilmoituksiin.

Vierailija
69/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvekkeen ikkuna yöllä auki kun on liian kuuma. 

Vierailija
70/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunia lämmittäessä putoaa 2-4 astetta jos ei samalla laita hellaa lämpiämään.

Vierailija
71/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat hieman hassuja. Kesällä sisällä pitäisi olla 20 astetta lämmintä, ja talvella 25.

Itse en ole tehnyt lämpötilaan mitään muutoksia energiakriisin myötä, talvisin sisällä 20 astetta, makuuhuoneessa vähemmän.

taloyhtiömme isännöitsija vinoilee kun asukkaat pyytävät lämpöjä, että kyllä 18-20 astetta on sopiva. OIkeasti epäilen, että tämäkin ukko ainakin helteillä viilentää oman omakotitalonsa mukavaan asumislämpöön. Olen kesällä täällä 28 asteen lämmössä enkä vaadi mitään.

Vierailija
72/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme jo aiemmin käyttäneet säästeliäästi sähköä, joten samalla mennään. 

Vierailija
73/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asumme kerrostalossa, jossa on laskettu lämpötilaa. Siksi olemme laittaneet ilmalämpöpumpun lmmittämään.

kai olette poistaneet patterien termostaatit tai pyytäneet lukitsemaan patterin lämmöt? Muutoin kohta sulkeutuvat kokonaan ja lämmitätte omalla kalliilla sähköllä kämppäänne. Mikäli siis vastikkeeseen/vuokraan tuo peruslämpö kuuluu.

Vierailija
74/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuota joutunut lisälämmittimellä lämmittämään, kaukolämpö on mutta kerrostalo jossa ei saa itse säätää lämpötilaa. Liian kylmäksi muutkin sanovat mutta ei ole asukkailla päätösvaltaa.

Vierailija
75/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuota joutunut lisälämmittimellä lämmittämään, kaukolämpö on mutta kerrostalo jossa ei saa itse säätää lämpötilaa. Liian kylmäksi muutkin sanovat mutta ei ole asukkailla päätösvaltaa.

kutren sanoin jo aiemminkin. Oletteko lukinneet patterit tai poistaneet termostaatit ettette lämmitä kohta omalla sähköllä asuntoa kun peruspatterien termostaatit sulkeutuvat.

Vierailija
76/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat hieman hassuja. Kesällä sisällä pitäisi olla 20 astetta lämmintä, ja talvella 25.

Itse en ole tehnyt lämpötilaan mitään muutoksia energiakriisin myötä, talvisin sisällä 20 astetta, makuuhuoneessa vähemmän.

taloyhtiömme isännöitsija vinoilee kun asukkaat pyytävät lämpöjä, että kyllä 18-20 astetta on sopiva. OIkeasti epäilen, että tämäkin ukko ainakin helteillä viilentää oman omakotitalonsa mukavaan asumislämpöön. Olen kesällä täällä 28 asteen lämmössä enkä vaadi mitään.

Tommosta se on asukasdemokratia.

Vierailija
77/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kutren sanoin jo aiemminkin. Oletteko lukinneet patterit tai poistaneet termostaatit ettette lämmitä kohta omalla sähköllä asuntoa kun peruspatterien termostaatit sulkeutuvat.

Ei se oikein auta kun niin pienellä lämpö muutenkin.

Vierailija
78/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen muutenkin kylmäkuningatar. Viihdyn lämpötiloissa joissa muut palelee joten mikäs tässä :). 

Vierailija
79/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakalla on kiva istua kun on lämmintä

Ja aamusuihku kamalaa kun ei ole, palelee vielä ulkonakin, eikä kyse ole vaatteiden määrästä. Kymmenen minuutin kävelyn jälkeen vasta vähäsen lämpösempää. Kaupassa jos käy, sitten paistuu koska ulkovaatteet päällä ja lämpötila siellä kyllä kesäinen.

Vierailija
80/119 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laskisin? Saamme sähköä 4 c/kWh koko talven. Mukavampi se on paljain jaloin ja t-paidalla. Vasta kun sähkösopimuksen hinta ylittää 10 c harkitsen säästämistä. Parin tunnin sähkökatkoilla ei merkitystä sisälämpötilaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä