Onko täällä palstalaisia, jotka eivät ole suostunut laskemaan kotinsa lämpötilaa?
Työkaveri juuri tällainen jääräpää. "Minähän en kotona palele, maksoi mitä maksoi". Täydellinen idiootti 🙄
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli idea tähän lämpötilan laskemisvaatimukseen, en ole kuullut ollenkaan, sähkökulutusta on kyllä kehotettu pienentämään ja sen ymmärrän.
Jos on sähkölämmitys, lämpötilan lasku on yksi tehokkaimmista sähkönsäästökeinoista. Eikä ne muutkaan lämmitystavat pyhällä hengellä toimi.
Jos on kaukolämpö niin eihän se kylmässä värjöttely mitään auta, sama kuin jättäisi paketin vastaanottamatta jotta pienentäisi lähettäjän valmistuskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämmössä kiva köllötellä 🙂
Alueellinen sähkökatko koskettaa myös sinua 🙂
Eli kaukolämmöllä lämpiävän kerrostaloasukkaan velvollisuus on säästää sähköä sieltä mistä pystyy eli sammuttaa kaikki valot, lopettaa ruoanlaitto ja pyykinpesu, sulkea kaikki sähkölaitteet jne?
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli idea tähän lämpötilan laskemisvaatimukseen, en ole kuullut ollenkaan, sähkökulutusta on kyllä kehotettu pienentämään ja sen ymmärrän.
Suomalaiset suorittavat ankeutta ja vahtivat samalla toisiaan, että naapurilla on varmasti vähintään yhtä ankeaa kuin minulla. Maskien kanssa oli sama ilmiö. Vaikka niiden hyödyistä ei ollut mitään vedenpitävää näyttöä, ihmiset kyttäsi toisiaan että kaikki varmasti kärsii yhtä paljon.
Ennen menin sähkölämmityksellä ja talvella jatkuvasti 3.5kw per tunti. Silloin sisäilma oli 20 astetta. Vaihdoin pelkkään puulämmitykseen kun hinta nousi 33.90c per kw ja nyt rahat saa naapurin eläkeläinen joka pimeästi myy klapeja jotka tekee omasta metsästään ja lämpökin on kokoajan 23 astetta. 15 heittokuutiota riittää koko talveksi. Kiitos sähkökusetukselle ja vitut ilmastonlämpeämiselle. Ihana olla kalsarit jalassa kotona läpi talven.
Eikö olisi suurempi vaikutus esim kauppakeskusten ja toimitalojen, isojen mainoskylttien himmentämisellä?
Taas syyllistetään yksittäisiä ihmisiä, jotka on kokonaisuudessa vain murto-osa.
Milläs itse lasket, kun pienkerrostalo ja asumisoikeusasunto.
Sisälämpömittarin/-anturin toki laittoivat seinälle, nytkin näyttää yli 24 astetta. Minulle sopisi paremmin 20 tai 21 astetta.
Kun en sitä lämpötilaa muuten saa säädettyä, niin tällainen idioottiratkaisu toimii: avaan lasitetun parvekkeen oven ja osan lasituksesta, ja odotan, että sisälämpötila laskee sinne 21 asteeseen... Ihanan kallista (: Ja minä JA KAIKKI SAMAN YHTIÖN ASUKKAAT maksavat tällaisen typeryyden vastikkeissaan.
Vierailija kirjoitti:
Milläs itse lasket, kun pienkerrostalo ja asumisoikeusasunto.
Sisälämpömittarin/-anturin toki laittoivat seinälle, nytkin näyttää yli 24 astetta. Minulle sopisi paremmin 20 tai 21 astetta.
Kun en sitä lämpötilaa muuten saa säädettyä, niin tällainen idioottiratkaisu toimii: avaan lasitetun parvekkeen oven ja osan lasituksesta, ja odotan, että sisälämpötila laskee sinne 21 asteeseen... Ihanan kallista (: Ja minä JA KAIKKI SAMAN YHTIÖN ASUKKAAT maksavat tällaisen typeryyden vastikkeissaan.
Käännä sitä anturia vastapäivään, siis samaan suuntaan kuin kääntäisit kellon viisareita taaksepäin kun kello edistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset suorittavat ankeutta ja vahtivat samalla toisiaan, että naapurilla on varmasti vähintään yhtä ankeaa kuin minulla. Maskien kanssa oli sama ilmiö. Vaikka niiden hyödyistä ei ollut mitään vedenpitävää näyttöä, ihmiset kyttäsi toisiaan että kaikki varmasti kärsii yhtä paljon.
Aika outoa. Ei mua oo kukaan millään tavalla syyllistänyt vaikka en oo koskaan ottanut piikkiä tai käyttänyt naamavaippaa. Elämä on valintoja taynnä...
Ilmoittvat laskevansa lämpötiloja, mutta ei ole mitään tapahtunut. Verkkokellari ihan hirveä pätsi. Ei taida talotekniikka taipua.
En laske lämpötilaa. Reuma ei tykkää kylmästä ja kosteasta enkä halua kärsiä tuskissani sen vuoksi, että tähän maahan ei ole suostuttu rakentamaan riittävästi toimivaa ydinvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen menin sähkölämmityksellä ja talvella jatkuvasti 3.5kw per tunti. Silloin sisäilma oli 20 astetta. Vaihdoin pelkkään puulämmitykseen kun hinta nousi 33.90c per kw ja nyt rahat saa naapurin eläkeläinen joka pimeästi myy klapeja jotka tekee omasta metsästään ja lämpökin on kokoajan 23 astetta. 15 heittokuutiota riittää koko talveksi. Kiitos sähkökusetukselle ja vitut ilmastonlämpeämiselle. Ihana olla kalsarit jalassa kotona läpi talven.
Minkä kokoinen kartano sinulla on, kun noin kauheasti kuluu puita talven aikana?
Huhheijakkaa. Onneksi itsellä on riittänyt 5 kuutiota (ei heittokuutio kylläkään) koko talveksi. Meillä rintamamiestalotyyppinen talo. Lämpöä on meilläkin joskus jopa liikaa, ainakin ennenkuin tasaantuu huoneisiin.
En laske kun kaukolämpö, en laske kun maalämpö.
Eikö noissa tule yhtään säästöä jos pudottaa huoneiden lämpötilaa? Minkä mukaan kaukolämpö sitten laskutetaan? Keskustelujen mukaan turha mitään lämpöikkunoitakaan asentaa kun lämmityskulut ei muutu miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa. Ei mua oo kukaan millään tavalla syyllistänyt vaikka en oo koskaan ottanut piikkiä tai käyttänyt naamavaippaa. Elämä on valintoja taynnä...
Yleinen asenneilmapiiri, ystäväiseni, ei puhuttu juuri sinusta. Tämä asenneilmapiiri näkyy esimerkiksi täällä vauvapalstalla erityisen selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen kartano sinulla on, kun noin kauheasti kuluu puita talven aikana?
Huhheijakkaa. Onneksi itsellä on riittänyt 5 kuutiota (ei heittokuutio kylläkään) koko talveksi. Meillä rintamamiestalotyyppinen talo. Lämpöä on meilläkin joskus jopa liikaa, ainakin ennenkuin tasaantuu huoneisiin.
Montako neliöö pinta-ala jos noin vähällä. Ei mulla ainakaan riitä tuo määrä, tupa ja kammari rintamamiestalossa.
Minä olen sen verran pihi, että mulla on ollut kotona lämpötila 18-20 astetta oikeestaan aina. En ymmärrä miksi talvella pitäsi tareta olla t-paidassa ja shortseissa sisällä. Mulla on pitkälahkeiset housut ja t-paidan päällä neuletakki, niin tarkenee ihan hyvin.
70-luvulla öljykriisin aikaan sorvattiin pikavauhtia ihan tilapäislakikin että yli 20-asteiseksi ei saanut kämppää lämmittää. Pitäisikö se kaivaa naftaliinista taas?
Enempi ne itkee mahdollista sähkökatkoa ketkä tottuneet lämpimämpään. Nyyh.
Vierailija kirjoitti:
En ole laskenut lämpötilaa. Meillä on öljylämmitys ja varaava takka, liiteri täynnä puita ja 5 kuution säiliö täynnä öljyä joka riittää hyvin neljäksi vuodeksi. Saunakin lämpiää puilla.
Jos tulee sähkökatkoja niin päräytetään aggregaatti käyntiin niinkuin tähänkin saakka jos myrskyjen takia ollut katkoksia.
Meillä on sama tilanne, mutta koska en ole minä, minä ihminen, niin silti olen alentanut asteella lämpötilaa ja pesen täysiä koneellisiä ym ihan solidaarisuudesta muita kohtaan.
Öljyä meilläkin menee tosi vähän, mutta säästäminen ei ole pahaksi.
En ymmärrä ihmisiä, jotka kehuvat yleensäkin tuhlailullaan, mikä näkyy useissa kommenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako neliöö pinta-ala jos noin vähällä. Ei mulla ainakaan riitä tuo määrä, tupa ja kammari rintamamiestalossa.
Ei tässä tosin ole kuin 76 neliötä ja sen lisäksi iso kuisti, joka on viileä (pidetään sähkölämmitintä siellä joskus).
Kaukolämpö, (lattialämmitys) joten ei tarvetta laskea. Leivinuunia välillä lämmitän. Kiuas lämpee puilla, joka myös tuntuu lämmittävän taloakin.