Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Osa perheistä ei tarvitse joulukuun ylimääräistä lapsilisää, vaan sijoittaa sen osakkeisiin

Vierailija
09.12.2022 |

Ilmaisen tukirahan jakaminen hyvin pärjääville on aihe, josta raivotaan kun kyse on korona-, yritys- tai maataloustuista. Lapsilisät ovat arvostelun yläpuolella.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on varmaan niitä samoja ihmisiä jotka ei tarvitse sitä ollenkaan koska heille lapsikidä on merkityksetön pikkuhilu mitä saa valtiolta. Käsittääkseni koko systeemi aikoinaan syntyi tukemaan sodassa leskeksi jääneitä pienituloisia naisia ja heidän lapsiaan. Sillä ei ollut tarkoitus kartuttaa varakkaiden ihmisten osaketilejä ja ennestään suurentaa kuilua pienituloisten perheiden lasten ja suurituloisten perheiden lasten varallisuuden välillä.

Eikä lapsilisä ole mikään Suomen keksintö tai vain Suomessa toimiva systeemi.

Lapsilisää saa esim. Saksassakin ja siellä sen määrä on tuplat Suomeen verrattuna.

Eli yhdestä lapsesta saa 200 euroa kuussa.

Vierailija
82/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilta joiden vuositulot on yli 70 000 euroa pitäisi lakkauttaa lapsilisät.

Ja tällä tacalla luodaan epätasa-arvoa. Kyllä mä närn, että mun lapsella on ihan samanlainen oikeus lapsilisiin kuin sen 14000€/a tai 35000€/a tienaavan lapsilla. Ajattelit sitten toisesta päästä myös aloittaa sen eriarvoistamisen? Kyllä lapsi kysyisi, että miksi hänelle ei tule lapsilisää. Siinä sitten kertoisit, että kun sinä nyt satuit syntymään perheeseen, jossa me vanhemmat ollaan 247 töissä ja ollaan opiskeltu molemmat yliopistossa 12 vuotta .

Jos opiskelee yliopistossa 12 vuotta on laiska, ellei oo sit tohtori. Ja tohtorin väitöskirjaki tehdään ku ollaan työelämässä eikä se oo enää tiivistä opiskelua.

Niinkö? Mulla meni dippaan se perinteinen 5,5 vuotta (sähkö). Jatkoin siitä opiskelijana yliopistossa tohtorin tutkintoon ja ne opinnot oli sen 6,5 vuotta, josta viimeisen pari vuotta olin osa-aikaisesti työelämässä. Luen silti itseni opiskelijaksi tuon 12 vuoden ajan, koska olin opintorahalla (pitäisikö tämäkin lopettaa osalta, esimerkiksi sellaisilta jotka tulee tulevaisuudessa tienaamaan enemmän?) ja tämän jälkeen apurahalla. Vai oliko tää nyt sitä, että olet opiskelija vain maisterin loppuun ja sen jälkeen et ole? Olet työelämässä oleva? Vai miten määrittelet sen? Vai miten ihmeessä sä olet sun tohtoritutkinnon tehnyt? Valmistuit maisteriksi ja siirryit työelämään ja teit väikkärin?

Eihän tohtorin tieteenalaopintoja oo ku 40 opintopistettä. Laiska oot ollu ku 4,5 vuotta niitä opiskelit ja tarvit opintorahaa koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille ostan suomalaisia pörssiosakkeita viidellä sadalla, kivasti se salkku tässä heillä karttunut koko ajan.

Eivät ainakaan ole ensimmäisenä nostamassa tukia sitten täysi-ikäistyttyään eli valtio säästää tässäkin lopulta.

P.S. Itselläni ei ole minkäänlaisia sijoituksia, vaan elän lähinnä kädestä suuhun. Se ei tarkoita, että muiden tarvitsisi elää kuten minä, vaan päästä mieluummin paljon helpommalla.

Eiköhän ne sunkin lapset nosta vielä kaikki opintotuet (ja asumistuet) mitä irti saa ihan mielellään ja sijoita valtion takaamat opintolainat osakkeisiin ja saa vielä mehevät lainahyvitykset valmistuttuaan ajallaan. :)

Vierailija
84/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lasten isä erosimme pari vuotta sitten. Olemme molemmat ylimmän tulodesiilin palkansaajia. Ylimääräinen lapsilisä joulukuulta lahjoitetaan Ukrainaan. Muuten lapsilisät menee lasten omille tileille säästöön. Veroja kymppitonneilla vuodessa maksavina koemme, että tuo 100e/lapsi (emme ole edes hakeneet yh-lisiä) on ihan reilua palauttaa meille kaiken itse maksaville takaisin päin hyvin kireästä ja kiristyvästä tuloverotuksesta.

Vierailija
85/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tällä tacalla luodaan epätasa-arvoa. Kyllä mä närn, että mun lapsella on ihan samanlainen oikeus lapsilisiin kuin sen 14000€/a tai 35000€/a tienaavan lapsilla. Ajattelit sitten toisesta päästä myös aloittaa sen eriarvoistamisen? Kyllä lapsi kysyisi, että miksi hänelle ei tule lapsilisää. Siinä sitten kertoisit, että kun sinä nyt satuit syntymään perheeseen, jossa me vanhemmat ollaan 247 töissä ja ollaan opiskeltu molemmat yliopistossa 12 vuotta .

Jos opiskelee yliopistossa 12 vuotta on laiska, ellei oo sit tohtori. Ja tohtorin väitöskirjaki tehdään ku ollaan työelämässä eikä se oo enää tiivistä opiskelua.

Olen eri, mutta olen opiskellut 12 vuotta yliopistossa, tosin olen ollut samaan aikaan jatkuvasti myös työssä. Mulla on kaksi tutkintoa, koska ensimmäisen kohdalla tein virhearvion tuoreena ylioppilaana. Kuuntelin liikaa boomeri-ikäluokan vanhempiani ja uskoin heidän neuvojaan alan valinnasta ja sen työllistävyydestä. Eihän sillä työllistynyt, vaan jatkoin hankkihommien painamista samalla, kun opiskelin uuden ja paremmin valitun tutkinnon. Yhteensä siis 12 vuotta. 

Tiedän, että olisin voinut ensimmäisen tutkinnon jälkeen tuille ruikuttamaan, että kun ei työtä löydy. Mutta en ole selkärangaton. Valitsin itse alani väärin ja suostuin itse kuuntelemaan huonoja neuvoja. Se ei ole muiden veronmaksajien syy, eikä mikään peruste elää toisten lompakosta.

No mitä tutkintoja ne on?

Vierailija
86/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylimääräinen lapsilisä menee pelkästään joululahjojen määrän kasvattamiseen niin sekin menee täysin turhaan osotteeseen

Vierailija
87/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2014:

Muualla Euroopassa lapsilisiä jopa korotetaan

Kaikkialla Euroopassa hallitukset eivät valtiontalouden tiukassa tilanteessa leikkaa lapsilisiä, kuten Suomessa. 

Lapsilisä on Saksassa tälläkin hetkellä korkeampi kuin Suomessa: ensimmäisestä ja toisesta lapsesta 184 euroa, kolmannesta 190 euroa ja neljännestä lähtien 215 euroa kuukaudessa. Näiden summia korottaminen on kuitenkin nyt harkinnassa, vain aikataulusta kiistellään.

Lisäksi lapsilisää ja verovähennystä saa Saksassa aina siihen asti, kun lapsi on 18-vuotias. Jos lapsi opiskelee päätoimisesta, lapsilisän maksaminen voi jatkua jopa 25-vuotiaaksi asti.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000737417.html

Vierailija
88/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joukossa on varmasti niitä perheitä, joissa asuu vielä 17- ja 18- vuotiaita koululaisia ja opiskelijoita joiden elämisen vanhemmat käytännössä maksavat. Ja perheessä on sen lisäksi sitä nuorempia joista lapsilisää maksetaan. Varmasti raha tulee tarpeeseen.

Mutta vaille mitään ylimääräistä jää moni perhe, johon tuki olisi tarpeen. Perheet nuoret palaavat jouluksi vanhempien luo eikä missää oppilaitosten asuntoloissa voi/halua koko joululomaa olla. Tai ne, joiden puoliso ei jostain syystä saa mitään tuloja tai tulot ovat pienet.

Tasan eivät mene nallekarkit tässäkään asiassa.

Juuri näin. Poikani palaa armeijasta ensi viikolla. Ei työtä >karenssi> KELAn olematon päiväraha (17 euroa päivässä koska tuloni vaikuttavat). Hakee tietysti töitä mutta pienet on pennoset jonkin aikaa.

Vierailija
89/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka puolella Eurooppaa maksetaan lapsilisää.

Ei ole todellakaan mikään Suomen juttu.

Vierailija
90/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta olen opiskellut 12 vuotta yliopistossa, tosin olen ollut samaan aikaan jatkuvasti myös työssä. Mulla on kaksi tutkintoa, koska ensimmäisen kohdalla tein virhearvion tuoreena ylioppilaana. Kuuntelin liikaa boomeri-ikäluokan vanhempiani ja uskoin heidän neuvojaan alan valinnasta ja sen työllistävyydestä. Eihän sillä työllistynyt, vaan jatkoin hankkihommien painamista samalla, kun opiskelin uuden ja paremmin valitun tutkinnon. Yhteensä siis 12 vuotta. 

Tiedän, että olisin voinut ensimmäisen tutkinnon jälkeen tuille ruikuttamaan, että kun ei työtä löydy. Mutta en ole selkärangaton. Valitsin itse alani väärin ja suostuin itse kuuntelemaan huonoja neuvoja. Se ei ole muiden veronmaksajien syy, eikä mikään peruste elää toisten lompakosta.

Eli haluat, että yksilöin itseni suomalaisten tuplamaistereiden vähemmistöstä kertomalla tutkintoni, joista toinen vielä melko harvinainen...? Etkö mieluummin haluaisin kokonimeni ja henkilöturvatunnukseni? :D

Vierailija
91/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloraja!

Pitäisi olla EHDOTON!

Jos verotettavat tulot on alle 900 e/kk, ei lapsilisää pidä maksaa lainkaan.

Vierailija
92/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli haluat, että yksilöin itseni suomalaisten tuplamaistereiden vähemmistöstä kertomalla tutkintoni, joista toinen vielä melko harvinainen...? Etkö mieluummin haluaisin kokonimeni ja henkilöturvatunnukseni? :D

Harmi. Oisin just varmentanu suomalaisten tuplamaistereiden tietokannasta (STMTK) identiteettisi.

Vierailija
93/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on aivan onnettomat lapsilisät. Nuo ovat ihan karkkirahoja verrattuna siihen, mitä muualla Euroopassa maksetaan. Meillä n. 200 per teini ja opiskelijoista 250.

Saako muka britanniassa yhtään mitään?

Etelä-eurooppa on huono esimerkki ku ne laiskurit elää EU:n rahoilla

Mä en tiedä briteistä. Itse saan tuon 600, kun lapsista kolme ovat yläkoulussa. Yhdestä enemmän, kun on opiskelija. Olen kyllä ihan keskituloinen, kouluja käynyt virkamies enkä mielestäni laiskuri.

Vierailija
94/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joukossa on varmasti niitä perheitä, joissa asuu vielä 17- ja 18- vuotiaita koululaisia ja opiskelijoita joiden elämisen vanhemmat käytännössä maksavat. Ja perheessä on sen lisäksi sitä nuorempia joista lapsilisää maksetaan. Varmasti raha tulee tarpeeseen.

Mutta vaille mitään ylimääräistä jää moni perhe, johon tuki olisi tarpeen. Perheet nuoret palaavat jouluksi vanhempien luo eikä missää oppilaitosten asuntoloissa voi/halua koko joululomaa olla. Tai ne, joiden puoliso ei jostain syystä saa mitään tuloja tai tulot ovat pienet.

Tasan eivät mene nallekarkit tässäkään asiassa.

Juuri näin. Poikani palaa armeijasta ensi viikolla. Ei työtä >karenssi> KELAn olematon päiväraha (17 euroa päivässä koska tuloni vaikuttavat). Hakee tietysti töitä mutta pienet on pennoset jonkin aikaa.

Ei se ole karenssi, kyseessä on työmarkkinatuen odotusaika.

Vierailija
95/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät saa jo nyt maksuttoman päivähoidon, mutta ovat niin kateellisia työssäkäyville, että haluavat heiltä pois lapsilisät. Miksi köyhälle perheelle annettaisiin kuukaudessa 500 eurolla yhteiskunnallista hyvää vain siksi, että perhe on päättänyt olla tuloton? Ja samaan aikaan työssäkäyvät eivät saisi lapsilisää lapsestaan, mutta maksaisivat noin 400 e/kk varhaiskasvatuksesta.

Eikö olisi parempi, että panostettaisiin ehkäisyvalistukseen, jolloin varattomat eivät saisi lapsia, jos toimisivat ohjeiden mukaan?

Yläpeukut kielii tämän palstan lukijoiden älykkyydestä. Kun kyse on osakkeisiin tai suoraan säästöön laitettavista lapsilisistä, on lähes aina kyse erittäin hyvätuloisista eli agendana huomaako joku eron; poistaa lapsilisät työssäkäyviltä, vai poistaa lapsilisät hyvätuloisilta. Ja Huom. hyvätuloinen ei ole sitten sama kun keskituloinen.

Tietenkin poikkeuksia aina on, eli näitä jeesustelijoita, jotka ilmoittavat olevansa keskituloisia ja laittavat säästöön kun säästeliäisesti elävät, mutta ei jäädä kiinni poikkeuksiin.

Totta on sekin, että sosiaalituet suosivat perheenlisäystä ts. perheen taloudellinen tilanne ei välttämättä huonone perheen jäsenten lukumäärän kasvaessa, kun taas esim. palkkatulojen varassa oleville huononee, koska tulot kasvavat vain lapsilisän verran. Tukien varassa olevalle kasvaa karkeasti ottaen tulot n. 300€ kk.

Tuo ei sinänsä liity mielestäni kysymykseen pitäisikö suurituloisten saada lapsilisää. Ehkä liittyisi, jos mietittäisiin lapsilisän poistamista jo keskituloisillta.

Tuskin lasten tekeon mielekkyys, tai hankkiminen hyvätuloisellakaan riippuu vain ja ainoastaan rahasta ja tuskin lapsilisän puuttuminenkaan hyvätuloisilla aiheuttaisi tilanteen, jolloin lapsia ei uskalla tai halua hankkia, koska mitään kompensaatiota ei tulisi valtiolta.

Siksi äärimmäisen huvittavaa puhua lapsilisästä kannustimena lastentekoon hyvätuloisten osalta. Jos näin on, niin voi jättää lapset tekemättä?

Ja vaikka tukien varassa elävälle lapsi saattaa lisätä nettotuloja 300€ tuskin kukaan sitä hyvänä bisneksenä pitää. Useampi tukien varassakin oleva varmaan saa koko summan menemään lapsen menoihin. Asia nyt vaan on niin, että tukien varassa olevalla tilanne taloudellisesti saattaa olla +-0, kun taas palkkatulojen varassa olevalle miinusmerkkinen verrattuna aiempaan.

Vierailija
96/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija
97/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisän pitäisi olla suhteessa tuloihin. Mitä paremmat tulot sitä korkeampi lapsilisä. Näin kannustettaisiin hyvätuloisiakin hankkimaan lapsia ja todennäköisesti saataisiin yhteiskuntaan työteliäitä ja yrittelijäitä uusia jäseniä.

Vierailija
98/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan hyvin toimeentuleva perhe, suurituloinen. On menestyvä yhteinen yritys, on sijoituksia, on sijoitusasuntoja joissa vuokratuloja, on perintöjä ja omaisuutta. 

Mutta maksetaan joka vuosi ihan _saatanasti_ kaikenlaisia veroja!! 

Lapsilisät meillä menee suoraan lasten sijoituksiin, myös nämä tulevat ylimääräiset. 

Tiedostan että monilla menee lapsilisät suoraan perheen laskujen maksuun ja ruoan hankkimiseen ja on taloudellisesti tiukkaa. 

Osallistutaan pitkin vuotta ja jouluna erityisen paljon kaikenlaiseen hyväntekeväisyyteen. Enemmän meillä menee näihin hyväntekeväisyiskohteisiin rahaa mitä edes saadaan vuoden aikana lapsilisiä. 

Ei raha sinällään ole korvamerkittyä. Sitä tulee ja menee. Veroja maksetaan. Ei se ole niin mustavalkoista, että suurituloisilla lapsilisät menee säästöön ja sijoituksiin. 

Vierailija
99/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keneltä kaikilta? Tarkoitatko jos talouden bruttotulot ovat yli 70 000 euroa? Tämä tarkoittaisi karkeasti 2800 euron bruttotuloa kuukaudessa. Vai tarkoitatko, että jos toisen vanhemman bruttotulot ovat yli 70 000 euroa. Tästä herää kysymys, että kumman. Onhan meillä toki paljon pariskuntia, joissa molemmat tienaavat yli tuon, mutta he taitavat jäädä kuitenkin niin vähemmistöön, että vaikutus on aika pieni. Ehkä kannattaisi pitää mielessä, että jos lapsilisiä tarkasteltaisiin, tulorajat olisivat todennäköisesti yllättävän pienet. Eli ne lapsilisät lähtisivät aika monelta taloudelta, joilla oikeasti olisi niille käyttöä. Ja kannattaa huomioida myös se, että kotitalouksien kulurakenne on ihan asuinpaikasta riippuen aika erilainen. On eri asia asua noilla tuloilla Uudellamaalla kuin pienessä taajamassa muualla päin Suomea.

Vierailija
100/145 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin ketjua, kun lukee niin on naurussa pitelemistä 😂😂😂

Rikkaat vinkuu, kuin koiran purulelu, kun edes etäisesti ehdotetaan turhien eurojen maksamista rikkaille...

Samaan aikaan koittavat köyhiltä viedä tuhkatkin pesästä