HS: Osa perheistä ei tarvitse joulukuun ylimääräistä lapsilisää, vaan sijoittaa sen osakkeisiin
Ilmaisen tukirahan jakaminen hyvin pärjääville on aihe, josta raivotaan kun kyse on korona-, yritys- tai maataloustuista. Lapsilisät ovat arvostelun yläpuolella.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän iso osa sijoita ne tavallisetkin lapsilisät rahastoihin ja osakkeisiin. Saa 18v lapsi sitten uuden bemarin tai ostetaan tälle sijoitusasunto jossa opiskelijana asuu "vuokralla" ja asumislisillä maksetaan lainaerät. Rikkaat senkun rikastuu lapsilisien avulla.
Rikkaat myös hakee näitä kaikenmaailman lahjakortteja ruokakuppoihin, jotka on oikeasti tarkoitettu vähävaraisille. Ja käyvät ruokajakeluissa, ja vievät parhaat päältä. Näin se meillä Suomessa menee. Köyhät kyykkyyn ja mieluiten hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloraja!
Pitäisi olla EHDOTON!Kermaperxeet eivät ikinä toteuta tätä oikeudenmukaisuutta se on varma!
Silti kehdataan kitistä, kun joku köyhä saa tuen avulla leivän pöytään 😂
Itse tienataan satojatuhansia ja lypsetään silti lapsilisät 😂
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat voi alkaa säästää aso-tilille jo lapsen ollessa baabi, sitten saa kersa oman kämpän 18 vee.
Köyhien lapset asuvat vuokralla itsemurhakopeissa vielä eläkkeelläkin.
Mä oon köyhän lapsi mutta köyhyys oli vain rahan köyhyyttä. Äiti oli kuitenkin sen verran viisas et on aina kannustanut opiskelemaan tekemään töitä niinkuin teki itsekin vaikka varmasti sossusta olisi saanut samat rahat. Asuttiin kolmestaan minä, äiti ja isoveli kaksiossa.
No, nykyään minulla ja isoveljellä on omistusasunnot (toki myös lainaa molemmilla). Töitä tehdään ja kivasti pärjäillään.
N31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi osakesäästörahaa ei jaeta meille tavallisille korkeastiverotetuille lapsettomille kansalaisille?
Lapseton kansalainen on yhteiskunnan vapaamatkustaja, jota kuuluukin verottaa enemmän ja tukea vähemmän.
Työssä koko ikänsä käyvä, hyvin tienaava lapseton vapaamatkustaja? Entä kotona yhteiskunnan tuilla elävä lapsiperhe? Kumpi tarvitsee enemmän sitä yhteiskuntaa, jossa vapaamatkustaa? Mietipä hetki ja tule sitten kertomaan vapaamatkustuksesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta joiden vuositulot on yli 70 000 euroa pitäisi lakkauttaa lapsilisät.
Ja tällä tacalla luodaan epätasa-arvoa. Kyllä mä närn, että mun lapsella on ihan samanlainen oikeus lapsilisiin kuin sen 14000€/a tai 35000€/a tienaavan lapsilla. Ajattelit sitten toisesta päästä myös aloittaa sen eriarvoistamisen? Kyllä lapsi kysyisi, että miksi hänelle ei tule lapsilisää. Siinä sitten kertoisit, että kun sinä nyt satuit syntymään perheeseen, jossa me vanhemmat ollaan 247 töissä ja ollaan opiskeltu molemmat yliopistossa 12 vuotta .
Jos opiskelee yliopistossa 12 vuotta on laiska, ellei oo sit tohtori. Ja tohtorin väitöskirjaki tehdään ku ollaan työelämässä eikä se oo enää tiivistä opiskelua.
Olen eri, mutta olen opiskellut 12 vuotta yliopistossa, tosin olen ollut samaan aikaan jatkuvasti myös työssä. Mulla on kaksi tutkintoa, koska ensimmäisen kohdalla tein virhearvion tuoreena ylioppilaana. Kuuntelin liikaa boomeri-ikäluokan vanhempiani ja uskoin heidän neuvojaan alan valinnasta ja sen työllistävyydestä. Eihän sillä työllistynyt, vaan jatkoin hankkihommien painamista samalla, kun opiskelin uuden ja paremmin valitun tutkinnon. Yhteensä siis 12 vuotta.
Tiedän, että olisin voinut ensimmäisen tutkinnon jälkeen tuille ruikuttamaan, että kun ei työtä löydy. Mutta en ole selkärangaton. Valitsin itse alani väärin ja suostuin itse kuuntelemaan huonoja neuvoja. Se ei ole muiden veronmaksajien syy, eikä mikään peruste elää toisten lompakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että osa lapsilisien saajista voi sijoittaa saamansa rahat rahastoihin ja osakkeisiin, joilla he tukevat mainiosti laman tai taantuman uhkaamaa teollisuuttamme ja muutakin elinkeinoelämäämme. Rahat saattavat mennä jopa Sinun työpaikkasi turvaamiseen.
Ei jälkimarkkinoilta ostettu osake mitenkään tue niitä yrityksiä, vaan sitä joka sen osakkeen möi.
Harva sijoittaisi firmaan alkuvaiheessa(tai osallistuisi antiin) jos ei olisi mahdollista listautua pörssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisää pitäisi hakea kuten muitakin kelan tukia eli parin kuukauden välein täytellä hakemuspaperit ja toimittaa tiliotteet.
Lapsilisä ei ole mikään tuki, vaan sillä kompensoidaan lapsellisten ja lapsettomien verotusta.
Maailmassa ei ole yhtään maata, jos ei maksettaisi lapsilisiä tai verotuksessa lapsivähennys.
Yksi tapa tietenkin olisi ottaa lapset verotuksessa esim. palauttamalla vanhanpojan ja tytön vero ylim. veroksi.
Tai sit et lapsilisä ois verovähennys ansiotuloista, niin m*stalaiset ja m*mutki ehkä menis joskus töihin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät saa jo nyt maksuttoman päivähoidon, mutta ovat niin kateellisia työssäkäyville, että haluavat heiltä pois lapsilisät. Miksi köyhälle perheelle annettaisiin kuukaudessa 500 eurolla yhteiskunnallista hyvää vain siksi, että perhe on päättänyt olla tuloton? Ja samaan aikaan työssäkäyvät eivät saisi lapsilisää lapsestaan, mutta maksaisivat noin 400 e/kk varhaiskasvatuksesta.
Eikö olisi parempi, että panostettaisiin ehkäisyvalistukseen, jolloin varattomat eivät saisi lapsia, jos toimisivat ohjeiden mukaan?
Mutta tuo lapsientekokielto koskee vain ja ainoastaan kantasuomalaisia. Ei ulkomailta tänne muuttaneita, joita taas päinvastoin kannustetaan ottamaan tilat haltuun ja tekemään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tuloraja pitäisi olla EHDOTON!
Tämä.
Suomessa on aivan onnettomat lapsilisät. Nuo ovat ihan karkkirahoja verrattuna siihen, mitä muualla Euroopassa maksetaan. Meillä n. 200 per teini ja opiskelijoista 250.
Kyllä noissa lapsilisissä olisi voinut olla joku tarveharkinta varakkaiden osalta. Useampi tuttu on niin hyvässä asemassa niin palkan kuin omaisuuden osalta, että ovat suoraan sanoneet etteivät tarvitsisi lapsilisää lainkaan. Laittavat ne suoraan lasten sijoituksiin. Eikä näistä lapsuudenkavereiden kesken kainostellen puhuta. Omalla kohdalla pienituloisena perheenä summa tulee tarpeeseen, kun muut kulut nousee. En ole kateellinen kavereille, mutta on vain hyvä kuulla miten rehellisesti arvioivat omaa tilannettaan. Muistuttaa miten erilaisissa asemissa jopa me töissä käyvät perheet olemme.
Lapsille ostan suomalaisia pörssiosakkeita viidellä sadalla, kivasti se salkku tässä heillä karttunut koko ajan.
Eivät ainakaan ole ensimmäisenä nostamassa tukia sitten täysi-ikäistyttyään eli valtio säästää tässäkin lopulta.
P.S. Itselläni ei ole minkäänlaisia sijoituksia, vaan elän lähinnä kädestä suuhun. Se ei tarkoita, että muiden tarvitsisi elää kuten minä, vaan päästä mieluummin paljon helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aivan onnettomat lapsilisät. Nuo ovat ihan karkkirahoja verrattuna siihen, mitä muualla Euroopassa maksetaan. Meillä n. 200 per teini ja opiskelijoista 250.
Saako muka britanniassa yhtään mitään?
Etelä-eurooppa on huono esimerkki ku ne laiskurit elää EU:n rahoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tällä tacalla luodaan epätasa-arvoa. Kyllä mä närn, että mun lapsella on ihan samanlainen oikeus lapsilisiin kuin sen 14000€/a tai 35000€/a tienaavan lapsilla. Ajattelit sitten toisesta päästä myös aloittaa sen eriarvoistamisen? Kyllä lapsi kysyisi, että miksi hänelle ei tule lapsilisää. Siinä sitten kertoisit, että kun sinä nyt satuit syntymään perheeseen, jossa me vanhemmat ollaan 247 töissä ja ollaan opiskeltu molemmat yliopistossa 12 vuotta .
Jos opiskelee yliopistossa 12 vuotta on laiska, ellei oo sit tohtori. Ja tohtorin väitöskirjaki tehdään ku ollaan työelämässä eikä se oo enää tiivistä opiskelua.
Niinkö? Mulla meni dippaan se perinteinen 5,5 vuotta (sähkö). Jatkoin siitä opiskelijana yliopistossa tohtorin tutkintoon ja ne opinnot oli sen 6,5 vuotta, josta viimeisen pari vuotta olin osa-aikaisesti työelämässä. Luen silti itseni opiskelijaksi tuon 12 vuoden ajan, koska olin opintorahalla (pitäisikö tämäkin lopettaa osalta, esimerkiksi sellaisilta jotka tulee tulevaisuudessa tienaamaan enemmän?) ja tämän jälkeen apurahalla. Vai oliko tää nyt sitä, että olet opiskelija vain maisterin loppuun ja sen jälkeen et ole? Olet työelämässä oleva? Vai miten määrittelet sen? Vai miten ihmeessä sä olet sun tohtoritutkinnon tehnyt? Valmistuit maisteriksi ja siirryit työelämään ja teit väikkärin?
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ostan suomalaisia pörssiosakkeita viidellä sadalla, kivasti se salkku tässä heillä karttunut koko ajan.
Eivät ainakaan ole ensimmäisenä nostamassa tukia sitten täysi-ikäistyttyään eli valtio säästää tässäkin lopulta.
P.S. Itselläni ei ole minkäänlaisia sijoituksia, vaan elän lähinnä kädestä suuhun. Se ei tarkoita, että muiden tarvitsisi elää kuten minä, vaan päästä mieluummin paljon helpommalla.
jos suomalaisia ostat niin niiden arvo vaan putoaa. Suomen talous taantuu
Joukossa on varmasti niitä perheitä, joissa asuu vielä 17- ja 18- vuotiaita koululaisia ja opiskelijoita joiden elämisen vanhemmat käytännössä maksavat. Ja perheessä on sen lisäksi sitä nuorempia joista lapsilisää maksetaan. Varmasti raha tulee tarpeeseen.
Mutta vaille mitään ylimääräistä jää moni perhe, johon tuki olisi tarpeen. Perheet nuoret palaavat jouluksi vanhempien luo eikä missää oppilaitosten asuntoloissa voi/halua koko joululomaa olla. Tai ne, joiden puoliso ei jostain syystä saa mitään tuloja tai tulot ovat pienet.
Tasan eivät mene nallekarkit tässäkään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuloraja pitäisi olla EHDOTON!
Tuloraja olisi ihan pöhkö. Duunarit käyvät töissä, mutta tosirikkaat eivät elä tuloveroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voisi pienentää portaittain tulojnen mukaan. Onhan se hassua kun Kelan rahat menee suoraan säästötilille. Yleensähän se tarkoittaa sitä, että niitä ei tarvita silloin käyttöön.
Harva on niin fakiiri, että huonoilla tai keskituloilla pystyy olla ottamatta käyttöön.
Ja kyllä sen tarpeen voi arvioida suoraan tuloista, eli tuskin voimme mittarina pitää sitä, kuinka ne käytetään loppujen lopuksi. Joku saattaa pistää säästöön keskituloilla ja joku saatraa ostaa kuitenkin ne tupakit ja viinat vaikka kuinka otetaan lapsilisät pois.
päinvastoin voisi nostaa tulojen mukaan. Ei tämä maa sitä kaipaa, että saamattomat typerykset ja sossupummit lisääntyy.
Toiset ne sentään hankkivat ammatin ja menevät töihin. Jotkut makaavat p e r s homeessa kotona.