HS: Osa perheistä ei tarvitse joulukuun ylimääräistä lapsilisää, vaan sijoittaa sen osakkeisiin
Ilmaisen tukirahan jakaminen hyvin pärjääville on aihe, josta raivotaan kun kyse on korona-, yritys- tai maataloustuista. Lapsilisät ovat arvostelun yläpuolella.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpokin jyrähtää kaikista julkisista menoista ja haluaa leikata niitä, mutta tämä asia ei aiheuta jyrähdystä.
Orpo ja Kokoomus haluaa leikata pienituloisilta kaikesta, isotuloisilta ei mistään, päinvastoin.
Ei isotulosilta oikein voi leikata mitään, ku ei ne saa mitään.
Se on ylimääräinen lapsilisä ja vaikka me ei suurituloisia niin ei mitään tarvetta käyttää rahoja nyt vaan menee säästöön. Varmasti osa käyttää kiireesti jokapäiväiseen elämiseen tai ostaa lapsille vielä lahjojakin ennen joulua rahalla. Mutta on niitäkin iso joukko jotka suunnistavat suut messingillä Alkoon hakemaan lisää juhlajuomaa jouluksi. He ovat ainoa ryhmä joille lapsilisä on turha koska heidän kohdallaan ylimääräinen vain vahingoittaa perheen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat voi alkaa säästää aso-tilille jo lapsen ollessa baabi, sitten saa kersa oman kämpän 18 vee.
Köyhien lapset asuvat vuokralla itsemurhakopeissa vielä eläkkeelläkin.
Mun lapseni meni jo 16v kesätöihin ja opiskeli ja teki työtä. Osti oman asunnon, on hyväpalkkaisessa työssä...kyllä köyhänkin lapsi menestyy kun on älliä jota käyttää...vaikka "syötiin" lapsilisiä!
Terveisin pienipalkkainen äiti
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta joiden vuositulot on yli 70 000 euroa pitäisi lakkauttaa lapsilisät.
Ja tällä tacalla luodaan epätasa-arvoa. Kyllä mä närn, että mun lapsella on ihan samanlainen oikeus lapsilisiin kuin sen 14000€/a tai 35000€/a tienaavan lapsilla. Ajattelit sitten toisesta päästä myös aloittaa sen eriarvoistamisen? Kyllä lapsi kysyisi, että miksi hänelle ei tule lapsilisää. Siinä sitten kertoisit, että kun sinä nyt satuit syntymään perheeseen, jossa me vanhemmat ollaan 247 töissä ja ollaan opiskeltu molemmat yliopistossa 12 vuotta ja saadaan korkeampaa palkkaa. Siksi sulle, jolla ei ole mitään tekemistä meidän tulojen kanssa, saat nyt nauttia sitä kun me vanhemmat ollaan opiskeltu ja ollaan jatkuvasti töissä.
Nyt niitä valoja päälle siellä. Tuo on ihan sama kuin minä ehdotan, että otetaan siltä vähiten kolmannekselta tienaavista lapsilisät pois, koska he ei kuitenkaan sitä no rahaa osaa käyttää.
Olen samaa mieltä, lapsilisä pitäisi lopettaa kokonaan. Sen sijaan saman suuruinen tai vaikka tuplasti isompi summa sijoitettaisiin joka kuukausi lapsen tilille syntymästä täysi-ikäisyyteen saakka. Täysi-ikäistyessä summa luovutetaan henkilön omaan haltuun ja samalla kerrotaan, että tämä on sosiaaliturvasi, käytä harkiten. Samalla asumistuki, toimeentulotuki ja yli 6kk kestävä työttömyysetuus lopetetaan.
Lopetetaan lapsilisä ja annetaan vanhemmille verohelpotus sen sijaan. Ai niin, silloin köyhät ei saisi mitään, koska eivät maksa veroja.
Aivan älytön viritelmä kepulaisilta tuo. Ranskan maksama inflaatiosatanen oli järkevämpi. Sen sai käyttää vapaasti energialaskuihin... remonttiin, halkoihin tai sähkölaskuun jne.
Vierailija kirjoitti:
samaan aikaan lapsettomat pariskunnat lykkää lapsen hankkimista kun ei jää yhtään rahaa säästöön ja ei saa edes asuntolainaa että voisi vähän alkaa suunnitella tulevaisuutta
Me keskusteltiin tästä ystäväni kotona. Hän sai esikoisen lukiossa.
Tytär haluaa muuttaa pois kotoa ja haluaa lahjaksi kaikke.
Mä kerroin missä läävässä asuin, jotta sain säästettyä aspiin. Vieläkin on jossain niitä vanhoja mukeja, jota sain kotoa.
Nykyaikana vaaditaan enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta joiden vuositulot on yli 70 000 euroa pitäisi lakkauttaa lapsilisät.
Ja tällä tacalla luodaan epätasa-arvoa. Kyllä mä närn, että mun lapsella on ihan samanlainen oikeus lapsilisiin kuin sen 14000€/a tai 35000€/a tienaavan lapsilla. Ajattelit sitten toisesta päästä myös aloittaa sen eriarvoistamisen? Kyllä lapsi kysyisi, että miksi hänelle ei tule lapsilisää. Siinä sitten kertoisit, että kun sinä nyt satuit syntymään perheeseen, jossa me vanhemmat ollaan 247 töissä ja ollaan opiskeltu molemmat yliopistossa 12 vuotta .
Jos opiskelee yliopistossa 12 vuotta on laiska, ellei oo sit tohtori. Ja tohtorin väitöskirjaki tehdään ku ollaan työelämässä eikä se oo enää tiivistä opiskelua.
Lapsilisää pitäisi hakea kuten muitakin kelan tukia eli parin kuukauden välein täytellä hakemuspaperit ja toimittaa tiliotteet.
Minulla on vain yksi lapsi. Tulen saamaan alle 200 euroa tässä kuussa. Saa olla kateellinen. Opiskelijana ei paljon jää rahaa joululahjoihin ja ruokiin muutenkaan.
Lapsilisät eivät ole mikään tuki, vaan tulonsiirto lapsellisten ja lapsettomien verotuksessa.
Ja toisekseen, pitäisi jättää samalla perusteella mitä ap. esittää pois hyvätuloisten ja niillä joilla on riittävästi ostovoimaa, muut valtion ja kuntien maksamat tuet ja etuudet esim. lasten harrastukset (tanssi, jääkiekko jne.) kulttuuri tai musiikki (oopperajuhlat, konsertti, teatteri jne. ) tai kotitalousvähennys verotuksessa esim. oma siivoja, tuet kiinteistöihin jne. jne.
Joita valtio ja kunta tukevat runsaskätisesti, niillä joilla on riittävä ostovoima ja sama ryhmä tekee sijoituksia ja ostavat osakkeita vastaavalla summalla ja näistä vain köyhät voi vain unelmoida, kun heiltä puuttuu ostovoima.
Suurin osa kuitenkin lapsilisistä käytetään kulutukseen, vaikka vanhemmat sijoittavat, joka lisää yrityksen kilpailukykyä ja työllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tuloraja!
Pitäisi olla EHDOTON!
Kermaperxeet eivät ikinä toteuta tätä oikeudenmukaisuutta se on varma!
Silti kehdataan kitistä, kun joku köyhä saa tuen avulla leivän pöytään 😂
Itse tienataan satojatuhansia ja lypsetään silti lapsilisät 😂
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain yksi lapsi. Tulen saamaan alle 200 euroa tässä kuussa. Saa olla kateellinen. Opiskelijana ei paljon jää rahaa joululahjoihin ja ruokiin muutenkaan.
En haluais mitenkään jälkiviisastella, mut oisko kannattanu ensin hankkia ammatti ja työpaikka ja sen jälkeen vasta sinappikone?
Jaahas, 10 lapsinen perhe saa siis yli 3100 euroa puhtaana verottomana käteen tässä kuussa? :D
100e kaikille olisi ollut reilumpi?
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisää pitäisi hakea kuten muitakin kelan tukia eli parin kuukauden välein täytellä hakemuspaperit ja toimittaa tiliotteet.
Lapsilisä ei ole mikään tuki, vaan sillä kompensoidaan lapsellisten ja lapsettomien verotusta.
Maailmassa ei ole yhtään maata, jos ei maksettaisi lapsilisiä tai verotuksessa lapsivähennys.
Yksi tapa tietenkin olisi ottaa lapset verotuksessa esim. palauttamalla vanhanpojan ja tytön vero ylim. veroksi.
Miten se hyödyttäisi pienituloisia?