Miksi vartija kyttää kaupassa?
Äskeisen kauppareissun ajan tuntui kuin vartija olisi kytännyt juuri minua. Aina ilmestyi vähän matkan päähän pälyilemään. Valitsevatko he ihan randomilla satunnaisen kyyläämisen kohteen? En tiettävästi ole epäilyttävän näköinen enkä ole ikinä varastanut mitään, joten en nyt ihan ymmärrä.
Onko teitä kyylätty ilman syytä?
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Minä nautin kun turhaan käyttävät aikaansa seuraamiseni. Se on hukkaan heitettyä aikaa koska en varasta.
Miksi he ei osaa ottaa kiinni niitä jotka varastavat, rehelliset joutuu maksamaan hävikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt, miltä ne myymälävarkaat oikein näyttävät? Voin laittaa kollegoille tiedon tuntomerkeistä ja pystytään nappaamaan varkaat helpommin.
PS. Jo koulutuksessa opetettiin, ettei myymälävarasta pysty profiloimaan, koska varas voi olla kuka tahansa.
Ne jotka sarjavarastavat ovat pukeutuneet useimmiten merkkivaatteisiin ja ovat siistin näköisiä, ei yhtään hämärän näköisiä.
Ja sitten vartijat käyttävät aikansa niiden kyttäämiseen jotka kulkevat rönttöisen näköisinä... Joku fiksumpi vartija voisi jo siitä päätellä ettei henkilö ole materian perään kun ei kulje merkkivaatteissa
Monta vuotta sitten Itiksen Stockamnnin nuorten osaston pukukoppiin oli suunnattu katon valvontakamera, siellä kai vartijat kilpaa tirkisteli nuoria naisia ja miksei miehiäkin. Pukukopissa oli kai verho, mutta ei yltänyt ylös asti, vaan yläosa oli avoin.
Pystyisitkö itse vannomaan jostain tuntemattomasta ettei varasta? Kiinni jääneissä on joka sorttia. Onhan se loukkaavaa jos tuntuu että on täysin aiheetta valvottu ja hukkaan heitettyä vaivaa, mutta tuo työ kyynistää.
Sehän on itseasiassa aivan selvää, että vartijat kyttäävät syyttömiä. Muutenhan varkauksia ei tehtäisi niin paljon, jos he saisivat oikeat varkaat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenellekään käynyt niin, että vartija jää tavallaan kuin jonottamaan kassalle taaksesi. Itse olin kaupassa erään toisen kanssa ja vartija hiljensi kävelyään ja päästi meidät ohitse ennen kassoja. Sitten jäi seisoskelemaan kassajonoon taaksemme. Ajattelin ensin, että ostaa jotain. Sitten huomasin ettei ole käsissä mitään. Kyttäsi siinä koko pitkän jonon aina siihen asti, kun menin pakkaamaan. Toinen mukana ollut maksoi kaiken. Siinä vaiheessa, kun pakkaamaan siirryin lähti vartija liikkeelle. Luulin, että tulee kysymään jotain tms, että olen varastanut. Ehkä odotti niiden porttien piippaavaan. Sitten kävelikin vain ulos. Vähän outo ja inhottava tilanne minusta. Tokmanni taas kyseessä. Oli varmaan jo viides kerta kun vastaavaa. Yleensä se kiertely ja kyttäys riittää, vaikka menisikin monen monta kertaa ohitse. Käyn siellä pari kertaa vuodessa ja sama juttu.
Tähän on vielä pakko lisätä, että tähän tilanteeseen liittyen alkoi vielä jonossa kauempana edessäni olevan kohdalla ne portit piipata. Oli ehkä äiti ja pieni tyttö kyseessä. Toisaalta tietysti voi olla, että porteissa häiriö tms, mutta vartija ei reagoinut mitenkään. Se lisäsi vähän ihmetystäni. Voi tietysti olla, ettei ollut edes aihetta reagoida. Silti vielä tuo tilanne lisättynä siihen kaikkeen niin olin iloinen viimein ulos päästessäni. Ikäviä ovat myös Tokmannin leikattavat hälyttimet. Kerran unohtui leikata ja housuni tutkittiin toisessa myymälässä. En unohda toiste.
Vierailija kirjoitti:
Monta vuotta sitten Itiksen Stockamnnin nuorten osaston pukukoppiin oli suunnattu katon valvontakamera, siellä kai vartijat kilpaa tirkisteli nuoria naisia ja miksei miehiäkin. Pukukopissa oli kai verho, mutta ei yltänyt ylös asti, vaan yläosa oli avoin.
Joskus oli kopeilla myyjä tsekkaamassa viedyt ja palautetut kledjut, kameravahti tulee halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli kopeilla myyjä tsekkaamassa viedyt ja palautetut kledjut, kameravahti tulee halvemmaksi.
Tirkistely ei ole normaalia valvontaa. Ei asiakkaiden vaatteiden vaihtoa saa tirkistellä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla ap tummat vaatteet?
Oli. Joko sekin on epäilyttävää? Ap
Myöntäkää vain vartijat: teillä se palkka juoksee tuntien mukaan, tottakai se on helpompaa käyttää meidän naisten seuraamiseen, kuin vaikka mieslaumojen. Pääsette helpommalla kun kyttäätte mammoja.
Niin minäkin tekisin sillä palkkatasolla, enkä yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Sun käytöksessä on todennäköisesti jotakin poikkeavaa ja se on herättänyt vartijan huomion. Toki "kyttäys tarttis tehdä silleen hienovaraisesti.
-vartija-
Itse olen ainakin monesti väsynyt kauppareissuilla. Sen vuoksi haahuilen ja etsin tavaroita. Mietin myös tarkkaan mitä ostan. Jos käyn vuodessa esim 2 kertaa Tokmannilla niin en todellakaan muista missä jokainen tuote on. Ajomatka pitkä ja väsyneenä kuljen.Tavalliset toppavaatteet päällä. Ehkä tuo kaikki on sitten todella epäilyttävää.
Tykkään leikkiä piilosilla oloa niitten kanssa. Yleensä luovuttavat ensiksi.
Vierailija kirjoitti:
On minuakin kytätty, mutta huomasi sitten että ole harmiton haahuilija. Olen niitä jotka kerää ostoksia ja yhtäkkiä palaa takaisin kun jotain muistaa ja taas haahuillaan etsitään, kassajonostakin olen vielä jotain lähtenyt hakemaan.
Minäkin haahuilen ja tuntuu että siksi vartijat kyyläävät. Yhtäkkiä muistuu mieleen joku unohtunut tuote ja pitää palata takaisin hakemaan se. En ymmärrä mitä epäilyttävää siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Myöntäkää vain vartijat: teillä se palkka juoksee tuntien mukaan, tottakai se on helpompaa käyttää meidän naisten seuraamiseen, kuin vaikka mieslaumojen. Pääsette helpommalla kun kyttäätte mammoja.
Niin minäkin tekisin sillä palkkatasolla, enkä yhtään enempää.
Te mammat varastatte kaupasta useammin kuin mieslaumat.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö itse vannomaan jostain tuntemattomasta ettei varasta? Kiinni jääneissä on joka sorttia. Onhan se loukkaavaa jos tuntuu että on täysin aiheetta valvottu ja hukkaan heitettyä vaivaa, mutta tuo työ kyynistää.
Ei tuota työtä pitäisikään tehdä luulon varassa, mutta onhan siinä toisaalta oltava ennakkoluulottomasti ennakkoluuloinen, koska kenestäkään ei voi tietää.
Kaupassa kuitenkin voi samaan aikaan pyöriä mamma, nuori, rikas rouva, spurgu sekä turisti - jokainen ihan yhtä potentiaalinen näpistelijä. Eikä ole edes tuulesta temmattu väite, vaan ammattilaisten allekirjoittama.
Ilkeältähän se kieltämättä tuntuu tulla "vahdituksi", etenkin rehellisestä aikuisesta ihmisestä, mutta kyllä se kaikkien kannalta on parempi, että sitä valvontaa on. Ainakin itselleni luo tietynlaista mielenrauhaa.
Naisvartijat eivät ole ikinä kyylänneet minua, mutta miespuoliset ovat. Saavatkohan jotain kicksejä siitä kun kyyläävät vaaratonta naista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin kyllä näkee myyjiä liikkuvan sovituskoppien käytävillä. Siirtelevät siellä vaatteita ja muuta, mikä on toki tärkeää toimintaa ettei paikalla näytä kaaokselta, mutta siinä sitten kytätäänkin samalla ihan huoletta.
Näitä näkee juurikin ketjuissa: Cubus, H&M, Lindex...
Onko kenellekään käynyt niin, että vartija jää tavallaan kuin jonottamaan kassalle taaksesi. Itse olin kaupassa erään toisen kanssa ja vartija hiljensi kävelyään ja päästi meidät ohitse ennen kassoja. Sitten jäi seisoskelemaan kassajonoon taaksemme. Ajattelin ensin, että ostaa jotain. Sitten huomasin ettei ole käsissä mitään. Kyttäsi siinä koko pitkän jonon aina siihen asti, kun menin pakkaamaan. Toinen mukana ollut maksoi kaiken. Siinä vaiheessa, kun pakkaamaan siirryin lähti vartija liikkeelle. Luulin, että tulee kysymään jotain tms, että olen varastanut. Ehkä odotti niiden porttien piippaavaan. Sitten kävelikin vain ulos. Vähän outo ja inhottava tilanne minusta. Tokmanni taas kyseessä. Oli varmaan jo viides kerta kun vastaavaa. Yleensä se kiertely ja kyttäys riittää, vaikka menisikin monen monta kertaa ohitse. Käyn siellä pari kertaa vuodessa ja sama juttu.