Miksi vartija kyttää kaupassa?
Äskeisen kauppareissun ajan tuntui kuin vartija olisi kytännyt juuri minua. Aina ilmestyi vähän matkan päähän pälyilemään. Valitsevatko he ihan randomilla satunnaisen kyyläämisen kohteen? En tiettävästi ole epäilyttävän näköinen enkä ole ikinä varastanut mitään, joten en nyt ihan ymmärrä.
Onko teitä kyylätty ilman syytä?
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöntäkää vain vartijat: teillä se palkka juoksee tuntien mukaan, tottakai se on helpompaa käyttää meidän naisten seuraamiseen, kuin vaikka mieslaumojen. Pääsette helpommalla kun kyttäätte mammoja.
Niin minäkin tekisin sillä palkkatasolla, enkä yhtään enempää.
Te mammat varastatte kaupasta useammin kuin mieslaumat.
Niin niin. Me keski-ikäiset naiset olemme tunnetusti pahempia kuin mieslaumat, joista voidaan roadmaneina puhua.
Jos palkka on 12€/tunti, eikä vaarallisista tilanteista mitään lisiä maksella, seuraatko mieluummin viittä geelitukkaa jotka notkuvat mutta eivät käy kassalla, vaiko nelikymppistä naista, jonka viikonlopun ruokaostokset käyvät sujuvasti kassan kautta? Tietenkin sitä jälkimmäistä, saa olla ilman razismisyytöksiä, eikä tule puukosta.
Kuulostaa että kävit Hämeenlinnan Tiiriön k-citymarketissa. Siellä saa vartijan / myyjät perään vaikka käyt perheen kanssa kaupassa. Puuilo siinä naapurissa on sama!
Pälyily ja haahuilu on jostain syystä vartijoiden mielestä epäilyttävää. Sen olen huomannut. Mutta sen ajan minkä kyttäävät minua, vaaratonta haahuilijaa ja pälyilijää, saavat varkaat varastaa rauhassa.
eräässä kaupassa minua kytätään aika usein ja ymmärrän miksi: menen kauppaan aina eräästä toisesta paikasta, josta syystä mukanani on päältä avattava matkakassi. Laitan sen matkakassin päälle korin ja koriin tavarat. Vartija tulee aina jossain sivussa tai perässä ja sitten vielä kassalinjan päätyyn. Kun otan esille pankkikortin ja maksan ostokset sillä, vartija lähtee pois (voisi helposti sitä kautta selvittää kuka olen, jos varastelisin). Nyt kun olen käynyt siellä säännöllisemmin, niin vartija on vähän hellittänyt - tuntee jo minut.
Toisaalta se on vähän ärsyttävää, mutta joskus olen itsekin ollut kaupassa töissä, niin ymmärrän täysin, että tietyt asiakkaat ovat niitä, joita tätyy seurata, joten en hermostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöntäkää vain vartijat: teillä se palkka juoksee tuntien mukaan, tottakai se on helpompaa käyttää meidän naisten seuraamiseen, kuin vaikka mieslaumojen. Pääsette helpommalla kun kyttäätte mammoja.
Niin niin. Me keski-ikäiset naiset olemme tunnetusti pahempia kuin mieslaumat, joista voidaan roadmaneina puhua.
Jos palkka on 12€/tunti, eikä vaarallisista tilanteista mitään lisiä maksella, seuraatko mieluummin viittä geelitukkaa jotka notkuvat mutta eivät käy kassalla, vaiko nelikymppistä naista, jonka viikonlopun ruokaostokset käyvät sujuvasti kassan kautta? Tietenkin sitä jälkimmäistä, saa olla ilman razismisyytöksiä, eikä tule puukosta.
Totuus on kuules mamma tarua ihmeellisempää. Tietäisitpä vain kuinka usein juuri se keski-ikäinen mamma siellä on varkauksiaan selittelemässä takahuoneessa. Tai no sinähän tietysti tiedätkin kun olet kaikkitietävä.
Vierailija kirjoitti:
Naisvartijat eivät ole ikinä kyylänneet minua, mutta miespuoliset ovat. Saavatkohan jotain kicksejä siitä kun kyyläävät vaaratonta naista?
Ammatillisia "etuja": luvan kanssa kiinnostavan ihmisen tai vastakkaisen sukupuolen edustajan seuraaminen. Varmaan monikin käyttää tuota huvikseen/hyödykseen.
Eipä tuolle oikein mitään voi, kun kuuluu työnkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roadmanit eivät alennu näpistelemään kaupasta vaan ryöstelevät ihan suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Naisvartijat eivät ole ikinä kyylänneet minua, mutta miespuoliset ovat. Saavatkohan jotain kicksejä siitä kun kyyläävät vaaratonta naista?
Itse en ole vielä koskaan nähnyt naispuolista vartijaa työssään. Aina ovat olleet jotain isokokoisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö itse vannomaan jostain tuntemattomasta ettei varasta? Kiinni jääneissä on joka sorttia. Onhan se loukkaavaa jos tuntuu että on täysin aiheetta valvottu ja hukkaan heitettyä vaivaa, mutta tuo työ kyynistää.
No miksi ei voi kytätä kameroista tai muuten huomaamattomasti? Tuntuu että oikein tarkoituksella yritetään saada asiakkaalle epämiellyttävä kokemus. Se ei taida olla kauppiaankaan etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vielä koskaan nähnyt naispuolista vartijaa työssään. Aina ovat olleet jotain isokokoisia miehiä.
Omassa lähicitymarketissani on miehiä ja naisia. Aina saan kintereilleni miehen kyttäämään, en koskaan naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on kuules mamma tarua ihmeellisempää. Tietäisitpä vain kuinka usein juuri se keski-ikäinen mamma siellä on varkauksiaan selittelemässä takahuoneessa. Tai no sinähän tietysti tiedätkin kun olet kaikkitietävä.
Taitaa ottaa koville, kun kuvittelet olevasi kova poika, etkä uskalla puuttua todellisiin varkauksiin. Teillä on lunkein työ, jota voi ihmisen nähdä tekevän. Työpäivä kuluu vaeltaessa ja haahuillessa, välillä seuraillaan teinityttöjä, välillä vanhempia rouvia. Kun vastaan tulee ryhmä kunniakansalaisia ilman ostoksia norkoilemassa ja pälyilemässä, luikitte karkuun. Tämä on nähty ja todettu sen sadannen kerran.
Minusta on ristiriitaista, jos vartijat sanovat ettei kenestäkään voi tietää kuka on varas, mutta sitten kyyläävät vain tiettyjä epäilyttäviksi katsomiaan ihmisiä.
Pyytäkää vartija makutuomariksi kun menette sovittamaan vaatteita, lastaatte vielä vartijan käsiin muut ostoksenne odottamaan siksi aikaa.
Mummot ja muut epäilyttävät keski-ikäiset voi alkaa kysellä vartijalta kaikista tuotteista lisätietoja joka kerta kun vartija hiihtää ohi.
Epäilyttävä ihminen kirjoitti:
Kuulostaa että kävit Hämeenlinnan Tiiriön k-citymarketissa. Siellä saa vartijan / myyjät perään vaikka käyt perheen kanssa kaupassa. Puuilo siinä naapurissa on sama!
Lieneeköhän tuolla alueella varastelu isokin ongelma?
Tällainen on luonnollista, että joillain alueilla tulee olla enemmän vartiointia sekä vartijoita kuin jollain muulla alueella. Esim. tällä seudulla on todella rauhallista ja harvoin näkee myymälöissä jalkautunutta vartiointia.
Uskon myös, että nykyinen maailmantilanne on lisännyt varastamistabuumia, mikä on luonnollisesti lisännyt sitten vartijoidenkin näkyvillä olon tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
eräässä kaupassa minua kytätään aika usein ja ymmärrän miksi: menen kauppaan aina eräästä toisesta paikasta, josta syystä mukanani on päältä avattava matkakassi. Laitan sen matkakassin päälle korin ja koriin tavarat. Vartija tulee aina jossain sivussa tai perässä ja sitten vielä kassalinjan päätyyn. Kun otan esille pankkikortin ja maksan ostokset sillä, vartija lähtee pois (voisi helposti sitä kautta selvittää kuka olen, jos varastelisin). Nyt kun olen käynyt siellä säännöllisemmin, niin vartija on vähän hellittänyt - tuntee jo minut.
Toisaalta se on vähän ärsyttävää, mutta joskus olen itsekin ollut kaupassa töissä, niin ymmärrän täysin, että tietyt asiakkaat ovat niitä, joita tätyy seurata, joten en hermostu.
Mitä tarkoitat että tiettyjä asiakkaita pitää seurata? Syyttömiä? Sinäkin ilmeisen rehellinen ja sait vartijat perääsi.
Vierailija kirjoitti:
Epäilyttävä ihminen kirjoitti:
Lieneeköhän tuolla alueella varastelu isokin ongelma?
Tällainen on luonnollista, että joillain alueilla tulee olla enemmän vartiointia sekä vartijoita kuin jollain muulla alueella. Esim. tällä seudulla on todella rauhallista ja harvoin näkee myymälöissä jalkautunutta vartiointia.
Uskon myös, että nykyinen maailmantilanne on lisännyt varastamistabuumia, mikä on luonnollisesti lisännyt sitten vartijoidenkin näkyvillä olon tarvetta.
*varastamisbuumia, korjaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisikin 12e/tunti. Meikän palkka on hiukan päälle kympin. Ja kyllä, alanvaihto on todellakin mielessä. Ei tällä palkalla oikein jaksa sitä sontaa, mitä tulee vastaan. Turvaliivi päällä joutuu tekemään työnsä kun ei yhtään tiedä, millainen sekopäitä tulee vastaan.
terv. varmaan pian entinen vartija
Itse vaateosastolla huomasin saman.
Päätin näyttää ja kokeilla millainen venyvyys housuilla on peilin edessä. Nostin hitaasti jalan yli pään korkuuteen ja pidin sitä siinä parikymmentä sekuntia ja käännyin tukijalalla ympyrää. Näytin millainen jalan hallinta minulla on kahdeksan vuoden vapariharjoittelun jälkeen.
Sitten sama toisella jalalla.
Kun huomasin että housut on hyvät potkimiseen, niin päätin näyttää miten räväkästi lähtee mui tai tekniikoilla pihisten.
Kyllä vartijankin pitäisi kyetä samaan, mutta jos on salilla laiskasti harjoiteltu ja jätetty alkulämmittelyiden venyttelyt ja motivaatiota parantavat temppupotkut pois laiskuudesta, niin ei mene spagaatit eikä hyrräpotkut vaikka taustalla on neljäkymmentä vuotta kamppailu-urheilua. Vaikka seeveessä lukee kamppailulajeja on harjoiteltu jo vuosikymmeniä, mutta ei vain näy kropan kehityksessä tai taidoissa. Joku Teemu Selännekin vetää kevyesti spagaatit suorassa lähetyksessä, niin kyllä vanhan senseinkin pitäisi kyetä siihen. Puhumattakaan vartijoista.
Kärrynpyörä tai ukemikaan ei todennäköisesti rullaa.
Vartijoiden pitäisi treenata kovempaa. Kyllä sen näkee jos on treenattu laiskasti!
Miksi nämä siis seuraavat yhtä ihmistä, kun jokainen asiakas on potentiaalinen varas?