Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se sääntö, miksi matikassa miinus muuttuu tietyissa tilanteissa plussaksi?

08.12.2022 |

Tiedän missä tilanteissa ne muuttuvat, mutta en tiedä miksi ne muuttuvat, esim. 3-(-8) = 3+8.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele, että miinus-merkki edustaa ajatusta "mulla ei oo". (Esimerkissäsi -8, esim. -8 euroa.)

Mitä tapahtuu, kun POISTAT ajatusta "mulla ei oo", eli vähennät (miinustat) sen jostain [-(-8 euroa)]?

Sulla on vähemmän mulla-ei-oo:ta!

Toisin sanoen, sulla on vähemmän "velkaa".

Siitä tulee: "mulla onkin!"

Saat ajatella positiivisena tätä "mulla onkin!".

Ellei opettaja osaisi kertoa asiaa tällä tavalla, hän ei todellisuudessa osaisi opettaa sitä. Hän vain kertoisi, miten asia on (kaksi miinusta on plussa) eikä kukaan ymmärtäisi, mihin ideaan opettaja puheensa perustaa.

Vierailija
22/29 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on silleen hämäävä, että esimerkissä on 3 yksikköä, mutta lisäksi puhutaan potentiaaleista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä vaaditaan kevyttä tömäkämpi humalatila, jolloin velatkin muuttuu saataviksi. 

Vierailija
24/29 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan etsiä, johtuu siitä että lukusuoralla miinusmerkki tarkoittaa että luku on yhtä kaukana nollasta mutta vastakkaisella puolella, siten jos arvo -3 on lukusuosan vasemmalla niin -(-3) tuleekin vastaavalle etäisyydelle mutta oikealle puolelle, ja muuttuu tämän vuoksi plus-merkkiseksi. Siis vain se ylimääräinen etumerkki määrää kummalle puolelle sijoittuu, jos -2 on vasemmalla ja -(-2) oikealla, niin -(-(-2))) olisi taas vasemmalla katsottuna nollan keskipisteestä. 

Vierailija
25/29 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi miinusta=yksi plussa.

Kun sulla oli tuossa -8, sehän on jo itsessään vähennys.

Jos vähennetään jostakin luvusta vähennys, se onkin lisäys.

Ei vaan tuossa kerrotaan jotakin jollakin.

-5 -5 olisi - 10.

-5 - (-5) meinaa että tuo miinus kerrotaan miinus viidellä jolloin tulos on plussaa.

Mikä tässä on väärin?

Vierailija
26/29 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska

3-(-8) = 3+(-1)*(-8)=3+1*8=3+8

Kertolaskussa miinukset kumoavat toisensa

Vierailija
27/29 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yleensä vaaditaan kevyttä tömäkämpi humalatila, jolloin velatkin muuttuu saataviksi. 

:D

Tää on helppo muistaa...

Vierailija
28/29 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miinus miinus = vähennä vähennys

Vierailija
29/29 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu osaa kertoa tuollaista selkeää esimerkkiä, kuten tuo ihmisen paino, vaikka joihinkin esineisiin tai tilanteisiin liittyen?

Olet hilavitkutinkaupan kirjanpitäjä. Tehtäväsi on ylläpitää varastosaldoa. Saat päivän lopussa aina raportin joissa on myytyjen hilavitkuttimien määrä. Tämä pitää vähentää varastosaldosta. Esim jos varastosaldo on 6kpl ja raportissa on 2kpl, lasket 6-2=4.

Eräänä päivänä varastosaldo on 3kpl ja saatkin raportissa jossa on merkitty myydyksi -8 hilavitkutinta. Kysyt kauppiaalta mitä tämä tarkoittaa ja vastaus on että kyseessä oli asiakaspalautus. Sinun pitää siis vähentää varastosaldosta -8 hilavitkutinta. Lasket 3-(-8)=11.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi