Miksi ihmiset ei ymmärrä ettei hoidon saamisen vaikeus ole työntekijöiden syy?
Ei ole terveyskeskuksen ajanvarauksen hoitajan syy ettei lääkäreille löydy aikoja tai että aikaa ei voi antaa asiassa X. He toimivat ohjeistusten mukaan jotka heille on annettu ja niillä resursseilla mitä on. Ei ole myöskään lääkärin syy, mikäli osastopaikkoja ei ole mielenterveysongelmasta kärsivälle. Kysymys ei ole siitä ettei olisi halua auttaa tai ettei asiaa otettaisi todesta. Tyhjästä on paha mitään tarjota. Jos ei yksinkertaisesti ole työntekijöitä, ei ole aikoja, ei ole osastopaikkoja. Jokainen ammattilainen tekee työnsä niillä ohjeilla ja resursseilla jotka määritellään ylempää.
Kommentit (14)
Sitä ei ole tajuttu koskaan. Ei ole uusi ilmiö.
Terveydenhuolto-alalla reilut 30 vuotta toimineena tämä on ollut tuttua aina.
Hoitajat ja ajanvarauksen henkilökunta on niin helposti saavutettavissa. Sinne on helppo paskansa käydä kaatamassa. Itse työskentelen osastolla mutta kyllä se täälläkin näkyy. Varsinkin omaiset eivät tajua että sitä äitiä tai isää vei voida jättää jatkohoitoon keskussairaalapaikalle vaan on siirrettävä aluesairaalaan.
Ei tajuta että keskussairaalatason hoito on valtavan kallista yhteiskunnalle eikä siellä pidetä potilasta joka on saatu toipumiskuntoon ja voi jatkaa sitä muualla. Tästä kuulee paljon ja lääkärien kanssa tapellaan.
Kaipa se inhimillistä on että oma turhautuminen pitää jonnekin purkaa, mutta kohdistakaa vihanne sinne minne se kuuluu eli heille jotka näistä asioista päättävät. Siellä terveyskeskuksessakaan ei työskentele itseään kloonaamaan pystyviä lääkäreitä ja hoitajia, niin kummallista kun se onkin. Resurssit ajellaan muualta, hoitotaho sitten suorittaa työn niillä murusilla joita annetaan.
Mielenterveyshoidon tilastakin keskusteltaessa ihmiset kertovat kokemuksiaan miten lääkäri "ei päästänyt osastolle" tai miten työntekijät "käännyttivät kotiin" ja sitten haukut kohdistetaan nimenomaan näihin työntekijöihin. Aika tekemätön paikka se on jollekin lääkärillekin olla tilanteessa, jossa vastaanotolla on itsetuhoinen asiakas jolle pitäisi järjestyä apua ja se lääkäri kyllä tietää sen, mutta kun ei vain ole mitään mitä antaa. Mitä siinä voi silloin yksittäinen työntekijä tehdä?
Kai ihmiset kaatavat pahan olonsa lähimmälle taholle eli työntekijöiden niskaan, vaikka oikea osoite olisi johtoporras.
Vierailija kirjoitti:
Kenen syy se oikeasti on? Sen asiakkaanko?
Niiden jotka päättävät mm. palveluiden resursoinnista.
Ei se vie silti ihmisten hätää pois tai heidän ahdistusta, osa reagoi, jos todetaan "ettei ole työntekijän vika". Osalla terveys voi oikeasti kyykätä tai olla kipuja, ellei niitä hoideta ajoissa ja kuulla. Tai ienkipuja jos ei ole hammaslääkärille juuri päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vie silti ihmisten hätää pois tai heidän ahdistusta, osa reagoi, jos todetaan "ettei ole työntekijän vika". Osalla terveys voi oikeasti kyykätä tai olla kipuja, ellei niitä hoideta ajoissa ja kuulla. Tai ienkipuja jos ei ole hammaslääkärille juuri päässyt.
Tottakai monella on oikeasti hätä ja hoitoa pitäisi saada. Mutta ei se ole silti työntekijöiden syy jos sitä hoitoa ei ole esim. aliresursoinnista johtuen tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vie silti ihmisten hätää pois tai heidän ahdistusta, osa reagoi, jos todetaan "ettei ole työntekijän vika". Osalla terveys voi oikeasti kyykätä tai olla kipuja, ellei niitä hoideta ajoissa ja kuulla. Tai ienkipuja jos ei ole hammaslääkärille juuri päässyt.
Todellakin on paljon ihmisiä jotka jäävät ilman tarvitsemaansa hoitoa. Se ei kuitenkaan ole hoitohenkilöstön vika jos vaikkapa sinne hammaslääkärille ei pääse koska ei ole aikoja ja jonot on pitkät.
Siksi että usein ihmisiä neuvotaan VAATIMAAN tutkimuksia ja hoitoa, jos muu ei auta. Siitä tulee käsitys, että pitää käyttäytyä vaativasti, kun hakee apua.
Sen virheen tein itsekin, kun tavallinen kohtelias käytös ei aiheuttanut mitään. Ja kun sitten aloin vaatia, käytöstäni pidettiin huonona. Hain silloin apua vanhemmilleni.
Aiemmin kuvittelin, että ikäihmisiin suhtaudutaan ymmärtävästi, mutta ilmeisesti hoitohenkilökunta oli ylityöllistetty.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että usein ihmisiä neuvotaan VAATIMAAN tutkimuksia ja hoitoa, jos muu ei auta. Siitä tulee käsitys, että pitää käyttäytyä vaativasti, kun hakee apua.
Sen virheen tein itsekin, kun tavallinen kohtelias käytös ei aiheuttanut mitään. Ja kun sitten aloin vaatia, käytöstäni pidettiin huonona. Hain silloin apua vanhemmilleni.
Aiemmin kuvittelin, että ikäihmisiin suhtaudutaan ymmärtävästi, mutta ilmeisesti hoitohenkilökunta oli ylityöllistetty.
Tämä vaatiminenkin on aika yhtä tyhjän kanssa silloin jos vaan ei ole sitä apua antaa. Ihmisille luodaan kuva, että heitä ei haluta hoitaa ja kehotetaan vaatimaan jotta sitä apua järjestyy. Mutta mitäpä se vaatiminen auttaa siinä vaiheessa jos ei ole mistä antaa. Jos ei ole vapaata lääkäriaikaa ensi viikolle niin sitä ei ole.
Katsoin omakanta sivuani pitkästä aikaa ja siellä kerrotaan että Kantan visuaalista ilmettä uudistetaan. Samoin maisassa päivitetään jo uutta versiota. WTF.
Näihin tietojärjestelmiin on mennyt jo valtavasti rahaa, mutta edelleenkään ei esim maisasta voi varata aikaa. On "omatiimi" mutta henkilöillä ei profiilikäytössä edes virka-aikana, vaikka pitäisi olla mahdollisuus jättää viesti. Ei ole. Apottiin on mennyt jo lähes miljardi eli tuhat miljoonaa euroa, eikä edes toimi. Noilla rahoilla olisi voitu palkata monta lääkäriä ja hoitajaa, mutta pääasia lienee että päättäjien tutut konsultit saa vedettyä välistä kaiken minkä saa. Ei hyödytä muita.
Juuri näin. Toki asia voi harmittaa, mutta olisi joskus kiva ihan nähdä millainen ääliö syyttää asiakaspalvelijaa vastaanottoaikojen puutteesta. Varmaan möykkää myös laskuja tuovalle posteljoonille 😂😂