Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli

Vierailija
08.12.2022 |

Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009247220.html

Kommentit (969)

Vierailija
101/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu, kun kaikki pitää keskittää. Täällä maaseudun pikkukaupungissa onneksi on saanut synnytysten osalta huippuhoitoa. Aina on päässyt heti hoitoon ja vastaanotolle.

Etenkin jos on jo kolmatta lasta odottava, niin varmasti osaa tunnistaa jos on hätä. Miksi ei vaan mennyt sairaalaan, vaikka sanottiin että ole kotona.

Meni sairaalaan, mutta passitettiin aina kotiin.

Luitko juttua? Ei passitettu.

Luin ja kyllä passitettiin.

Laitatko tähän ne kohdat milloin passitettiin.

Siinä, ole hyvä. Kun et itse osaa näköjään lukea.

ESPOOLAISÄIDILLÄ alkoi kuitenkin olla huoli ja hätä. Hänellä oli kovia kipuja, mutta eniten häntä hermostutti se, että hän ei enää tuntenut vauvan liikkeitä.

Illalla sairaalassa otettiin jälleen vauvalta sydänkäyrää. Sitä ei äidin mukaan saatu otettua aivan niin pitkään kun suositellaan, mutta vauvan sydämen todettiin lyövän ja äiti lähetettiin uudelleen takaisin kotiin.

😅 Tämäkö on aina kotiin passittamista? Ei synnärille jäädä jos synnytys ei ole käynnissä ja kaikki ok.

Sinulla taitaa olla pahoja ongelmia. Mutta ei hätää, kyllä sinäkin varmaan jossakin vaiheessa lukemaan opit. Kyllä hänet passitettiin kotiin. Kyllä hänen olisi pitänyt jo viimeistään tuossa vaiheessa päästä sisään, kun kärsi jo kovista kivuistakin. Hetken päästä lapsi olikin jo kuollut, kun äitiä ei tutkittu tarpeeksi hyvin.

Varmaan olisi pitänyt niin, kun lopputulos oli tuo. Hoitovirhe se ei kuitenkaan ole vaan ihan normaalikäytäntö.

Sinä et sitä päätä kuitenkaan oliko hoitovirhe vai ei. Kaikki tutkitaan perinpohjin. Et ole tainnut itse edes synnyttää koskaan. Kyllä tuo vahvasti hoitovirheelle haiskahtaa, mutta sen tutkii muut ihmiset. Minua ei käännytetty sairaalasta kotiin vaan sanottiin, että käy tuossa jossakin kävelyllä. Sisään pääsin sairaalaan sitten heti kun halusin. Tämä Helsingissä. Espoossa sitten eri meininki.

Huomasitko että sanoin minun mielestäni ja näillä tiedoin? Kukaan meistä ei voi tietää tehtiinkö virhe vai ei.

Ja kiitos kysymästä, olen synnyttänyt kolme lasta. Käynnistyksessä en ole ollut, mutta tiedän kyllä käytännöt. Ja Helsingissä synnyttänyt kaikki.

En huomannut, koska et ole missään tässä kirjoittanut, että minun mielestäni ja näillä tiedoin. Minä sentään osaan lukea. Jätä jo tämä vänkääminen, kun et edes itse tiedä mitaliehdokasta kirjoittanut ja mitä et. Vaikea uskoa, että sinulla on yhtään lasta itse synnytettynä. Taidat olla vaan joku Pena, joka yrittää huonolla menestyksellä trollata. Tämä on vakava aihe ja sinun juttusi ovat vaan mauttomia.

Mitähän hän nyt sanoi kun noin suutuit? Tuo passitettu-ei passitettu-vääntökö sinua hiertää?

Sama henkilö varmaan kommentoinut useampaan kohtaan, hyvä jos sinä pysyt yhdessä lainausketjussa. Tässä lainauksessa ainut mauttomasti kommentoinut olet sinä.

-eri

Vierailija
102/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti äideille laitetaan esim.ballong tai annetaan kohdunsuulle käynnistävää tabua ja kotiin odottamaan, tässä tilanteessa ystäväni vauva kuoli. Minutkin kotiutettiin ballongin kanssa, mutta sanoin miehelle etten tosiaan lähde mihinkään sairaalasta, edelliset synnytykset olleet tosi nopeita ja pelkäsin etten ehdi takas joten jäin sinne käytävälle synnärin ulkopuolelle istumaan. Meni tunti ja olin niin kipeä ettei mitään rajaa ja kolkutin synnärin ovea, tekivat tutkimuksen ja pääsin saliin ja kohta vauva syntyikin. Ihan hirveää että oikeasti tuossa kohtaa pitää itse tietää mikä on parasta..hyvinkin voisi olla joku ns.taukotila missä odotella ja mistä pääsee äkkiä näytille jos tarvis..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti äideille laitetaan esim.ballong tai annetaan kohdunsuulle käynnistävää tabua ja kotiin odottamaan, tässä tilanteessa ystäväni vauva kuoli. Minutkin kotiutettiin ballongin kanssa, mutta sanoin miehelle etten tosiaan lähde mihinkään sairaalasta, edelliset synnytykset olleet tosi nopeita ja pelkäsin etten ehdi takas joten jäin sinne käytävälle synnärin ulkopuolelle istumaan. Meni tunti ja olin niin kipeä ettei mitään rajaa ja kolkutin synnärin ovea, tekivat tutkimuksen ja pääsin saliin ja kohta vauva syntyikin. Ihan hirveää että oikeasti tuossa kohtaa pitää itse tietää mikä on parasta..hyvinkin voisi olla joku ns.taukotila missä odotella ja mistä pääsee äkkiä näytille jos tarvis..

Niin olisi. Moni lähtisi silti kotiin, mutta vaihtoehtona olisi hyvä.

Vierailija
104/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi kuoli oletettavasti siihen että lapsivesi ehti vuotaa kokonaan pois? Miten lapsiveden vähyyttä ei ole huomattu silloin kun se synnytys oli käynnistetty? Onko tässä nyt mennyt mikään asia niinkuin piti? 

Tuossahan luki, että kaikkia rutiininomaisia tutkimuksia ei tehty silloin, kun synnytystä käynnisteltiin, eli varmaan jättivät juuri tuon lapsiveden määrän tutkimatta ja kas kun eivät lapsen asentoakin. Varmaan kokonaan jätetty ultraamatta ja tutkittu vain kohdunsuu.

Mitenkään äitiä syyllistämättä, olisin kyllä itse ihmetellyt jo kolmannen lapsen kanssa, miksi tätä ja tätä asiaa ei tutkita, ellei sitten äiti ollut ekaa kertaa käynnistyksessä, eikä osannut ihmetellä asiaa. Samoin kun oli huolissaan, olisi ohjeista huolimatta vain mennyt sairaalaan, koska kyllä kolmatta lasta synnyttävä TIETÄÄ jos jotain on vialla.

Täällä palstalla on paasattu, että käännytettiin sieltä, mutta artikkelin mukaan lähetettiin odottamaan käynnistymistä kotiin ja sitten kun soitti, että olisi tulossa, ei otettu sairaalaan. Ei siis käännytetty ja veikkaan, että jos olisi sinne mennyt paikan päälle hoitoa vaatimaan, olisi sitä saattanut saadakin. Eri asia olisiko sittenkään oltu ajoissa :(

Sairaalan näkökulmasta eivät ne voi puhelimessa tietää, onko kaikki hyvin vaan ovat voineet olettaa, että hätää ei ole, koska synnytyksen käynnistyessä lapsen liikehdintä vähenee muutenkin ja toiset vauvat ovat ihan hissukseen siihen saakka, kunnes ulos tulevat. Sen takia niitä sydänkäyriäkin seurataan, kun ei pelkkään liikehdintään tai sen puutteeseen voi luottaa. Esikoinen ei ainakaan paljoa enää liikkunut synnytyksen käynnistyessä, kuopus kyllä mylläsi. Esikoinen tuli lääkkeellisellä käynnistyksellä, kuopus ballongilla. Ja tosiaan ballongin kanssa saa lähteä liikenteeseen, mutta itse en jaksanut enkä lopulta ehtinyt, kun tuli alle kahdessa tunnissa ulos.

Tuntuu siltä, että nämä sairaalaongelmat on kaikki siellä Etelä-Suomessa. Lähdetään pois ruuhka-alueelta jonnekin missä sairaalaan on 100-200km, niin kuin meillä oli, niin palveluakin alkaa tulla ja takaisin ei käännytetä liian pitkän matkan takia. Paitsi vanhan luokkakaverin puoliso oli käännytetty, joten synnytti sitten päivää myöhemmin ihan normisairaalassa, jossa synnytysosasto lakkautettu mutta henkilökunnalla oli vielä osaamista.

Minulla on kolme lasta, ja kaksi ensimmäistä syntyi nopeasti, noin neljä tuntia ensimmäisten supistusten alkamisesta.

Jos kolmas olisi jouduttu käynnistämään, ei minulla olisi ollut mitään hajua siitä, mitä silloin pitää tutkia ja mitä ei. Eikä sellaista kerrota missään.

Ei voi olla synnyttäjän vastuulla opiskella raskausajan ja synnytyksen terveydenhoidon perusteet kokonaan, ja lisäksi vielä erikoisemmat tilanteet.

Tämä ei ollut äidin syy.

Vierailija
105/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää maa on aivan sairas🙄

Vierailija
106/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten Virossa ministeri totesi, että kyllä pellollakin voi synnyttää.

Vierailija
107/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoosta lopetettiin synnytyssairaala, joka hoiti lähes 1000 synnytystä vuodessa. Nyt nämäkin äidin joutuvat ajamaan pääkaupunkiseudulle tai Kotkaan. Tilastostakin näkee, että pienissä yksiköissä synnyttäminen on turvallista. Lopetuspäätöstä perusteltiin sillä, että turvallisempaa on synnyttää sairaaloissa, joissa hoidetaan paljon synnytyksiä.

Nyt äidit synnyttävät matkalle, ihmetellään auton parkkiongelmia, synnyttäjien määrä vähenee ja toisaalta synnytyssairaalat ovat tupaten täynnä, sillä kapasiteettia ei tietenkään vastaavasti lisätty.

Nyt yritetään saada synnyttäjät pysymään viimeiseen hetkeen saakka kotona, joka ei tietenkään lisää turvallisuutta. Lisäksi äiti ei saa olla sairaalassa niin kauan, että varmistuu imetyksen onnistuminen.

Vierailija
108/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiset synnytyssairaalat Suomeen. Olisi yksi paikka mistä ei käännytetä ovella. Edellyttää tietenkin jonkinlaista varallisuutta ja vakuutuksia mutta ainakin olisi paremmat mahdollisuudet selviytyä.

No mikäpä siinä, jos joku yksityinen sellaisen tänne Suomeen perustaa.

Joku yksityinen lääkäriasema ketju vaikka.

Mutta eipä taida löytyä asiakkaita tarpeeksi yksityiselle synnytyssairaalalle Suomessa.

Koska synnytys siellä maksaisi kymppitonnin tienoille, pahimmillaan.

Ei kannattaisi Suomessa.

Yksityissairaalan täytyisi pitää pitää täysvalmius päällä 7/24/365

hoitajineen, kätilöineen ja synnytyslääkäreineen, vaikka sairaalassa ei olisi yhtään synnyttäjää, tai olisi vain pari synnyttäjää.

Julkisen puolen pakko toimia näin, koska laki määrää.

Mutta eihän tuollainen yksityisellä kannata.

Kun henkilökunta duunissa, mutta synnyttäjiä ei ole. Ja synnyttäjiä yleensäkin vain vähän.

Konkurssi olis pian käsissä.

Ei Suomessa ole tavallisilla perheillä varaa synnyttää yksityissairaalassa.

Vierailija
109/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kättärillä oli ainakin ennen tällainen tila. Onkohan vielä?

Tila varmaan on, mutta Kättäri lopetti toimintansa jo ajat sitten.

Vierailija
110/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan mykistynyt. Kamalaa.

Sama täällä. Järkyttävää. Kun vastikään samassa paikassa oli läheisen vauva keskosena ja tuntui ettei siellä tarkkailtu riittävän hyvin eikä vastattu vanhempien hätäntyneisiin soittoihin...

Resurssipula alkaa näkyä. 😢

Vierailija
111/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiset synnytyssairaalat Suomeen. Olisi yksi paikka mistä ei käännytetä ovella. Edellyttää tietenkin jonkinlaista varallisuutta ja vakuutuksia mutta ainakin olisi paremmat mahdollisuudet selviytyä.

No mikäpä siinä, jos joku yksityinen sellaisen tänne Suomeen perustaa.

Joku yksityinen lääkäriasema ketju vaikka.

Mutta eipä taida löytyä asiakkaita tarpeeksi yksityiselle synnytyssairaalalle Suomessa.

Koska synnytys siellä maksaisi kymppitonnin tienoille, pahimmillaan.

Ei kannattaisi Suomessa.

Yksityissairaalan täytyisi pitää pitää täysvalmius päällä 7/24/365

hoitajineen, kätilöineen ja synnytyslääkäreineen, vaikka sairaalassa ei olisi yhtään synnyttäjää, tai olisi vain pari synnyttäjää.

Julkisen puolen pakko toimia näin, koska laki määrää.

Mutta eihän tuollainen yksityisellä kannata.

Kun henkilökunta duunissa, mutta synnyttäjiä ei ole. Ja synnyttäjiä yleensäkin vain vähän.

Konkurssi olis pian käsissä.

Ei Suomessa ole tavallisilla perheillä varaa synnyttää yksityissairaalassa.

Näitä oli ennen useita esim. Mehiläisellä. Lopetettiin, koska suomalaiset eivät niissä käyneet.

Vierailija
112/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi kuoli oletettavasti siihen että lapsivesi ehti vuotaa kokonaan pois? Miten lapsiveden vähyyttä ei ole huomattu silloin kun se synnytys oli käynnistetty? Onko tässä nyt mennyt mikään asia niinkuin piti? 

Tuossahan luki, että kaikkia rutiininomaisia tutkimuksia ei tehty silloin, kun synnytystä käynnisteltiin, eli varmaan jättivät juuri tuon lapsiveden määrän tutkimatta ja kas kun eivät lapsen asentoakin. Varmaan kokonaan jätetty ultraamatta ja tutkittu vain kohdunsuu.

Mitenkään äitiä syyllistämättä, olisin kyllä itse ihmetellyt jo kolmannen lapsen kanssa, miksi tätä ja tätä asiaa ei tutkita, ellei sitten äiti ollut ekaa kertaa käynnistyksessä, eikä osannut ihmetellä asiaa. Samoin kun oli huolissaan, olisi ohjeista huolimatta vain mennyt sairaalaan, koska kyllä kolmatta lasta synnyttävä TIETÄÄ jos jotain on vialla.

Täällä palstalla on paasattu, että käännytettiin sieltä, mutta artikkelin mukaan lähetettiin odottamaan käynnistymistä kotiin ja sitten kun soitti, että olisi tulossa, ei otettu sairaalaan. Ei siis käännytetty ja veikkaan, että jos olisi sinne mennyt paikan päälle hoitoa vaatimaan, olisi sitä saattanut saadakin. Eri asia olisiko sittenkään oltu ajoissa :(

Sairaalan näkökulmasta eivät ne voi puhelimessa tietää, onko kaikki hyvin vaan ovat voineet olettaa, että hätää ei ole, koska synnytyksen käynnistyessä lapsen liikehdintä vähenee muutenkin ja toiset vauvat ovat ihan hissukseen siihen saakka, kunnes ulos tulevat. Sen takia niitä sydänkäyriäkin seurataan, kun ei pelkkään liikehdintään tai sen puutteeseen voi luottaa. Esikoinen ei ainakaan paljoa enää liikkunut synnytyksen käynnistyessä, kuopus kyllä mylläsi. Esikoinen tuli lääkkeellisellä käynnistyksellä, kuopus ballongilla. Ja tosiaan ballongin kanssa saa lähteä liikenteeseen, mutta itse en jaksanut enkä lopulta ehtinyt, kun tuli alle kahdessa tunnissa ulos.

Tuntuu siltä, että nämä sairaalaongelmat on kaikki siellä Etelä-Suomessa. Lähdetään pois ruuhka-alueelta jonnekin missä sairaalaan on 100-200km, niin kuin meillä oli, niin palveluakin alkaa tulla ja takaisin ei käännytetä liian pitkän matkan takia. Paitsi vanhan luokkakaverin puoliso oli käännytetty, joten synnytti sitten päivää myöhemmin ihan normisairaalassa, jossa synnytysosasto lakkautettu mutta henkilökunnalla oli vielä osaamista.

Minulla on kolme lasta, ja kaksi ensimmäistä syntyi nopeasti, noin neljä tuntia ensimmäisten supistusten alkamisesta.

Jos kolmas olisi jouduttu käynnistämään, ei minulla olisi ollut mitään hajua siitä, mitä silloin pitää tutkia ja mitä ei. Eikä sellaista kerrota missään.

Ei voi olla synnyttäjän vastuulla opiskella raskausajan ja synnytyksen terveydenhoidon perusteet kokonaan, ja lisäksi vielä erikoisemmat tilanteet.

Tämä ei ollut äidin syy.

Jep nykyään potilaan pitää itse osata googlata mikä vikana ja mikä diagnoosi. Kyllä synnyttäjän pitäisi voida luottaa ammattilaisten arvioon, mutta kun niitä läheltä piti -tilanteitakin on ihan liikaa, saati ne missä kuolee synnyttäjä, vauva tai molemmat.

Vierailija
113/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kättärillä oli ainakin ennen tällainen tila. Onkohan vielä?

Tila varmaan on, mutta Kättäri lopetti toimintansa jo ajat sitten.

Niinkö? Mä olen sit ollut varmaan viimeisiä siellä synnyttäneitä 2016. Ja ilmeisesti olen myös vanha, jos se on aikoja sitten. 😂

Vierailija
114/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi kuoli? Onhan noita kotisynnytyksiä tehty kautta aikain, ja edelleen moni haluaa synnyttää kotona.

Ne kotisynnytyksissä kuolleet vauvat niin niistäpä ei paljon kertoilla. Se kun ei ole silleen mikään meriitti kertoa valinneensa kotisynnytyksen ja sit vauva kuoli. Niistä kerrotaan vain yhtä kantaa siis.

Vierailija
115/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassahan kaikki terveyshommat ja sairaalat ovat yksityisiä, jos ei ole tarpeeksi rahaa, ei oteta vastaan.

Vakuutuksen näihin saa työn kautta, muutoin ei monella ole varaa, sitten pitää toivoa, ettei sairastu tai tule raskaaksi juuri silloin kun menettää työn.

Tätä kohti ollaan kyllä suomessakin menossa, sitten kun yksityiset saa vallan, voivat täysin vapaasti hinnoitella ja pakkohan se on maksaa, makso mitä masko.

Vierailija
116/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ollut äidin syy.

Jep nykyään potilaan pitää itse osata googlata mikä vikana ja mikä diagnoosi. Kyllä synnyttäjän pitäisi voida luottaa ammattilaisten arvioon, mutta kun niitä läheltä piti -tilanteitakin on ihan liikaa, saati ne missä kuolee synnyttäjä, vauva tai molemmat.

Synnytys on aina synnyttäjän oman arvion varassa siihen asti että on salissa. Synnyttäminen on kovahermoisen hommaa. Toki ei saisi tapahtua mitään pahaa, repii ihmisen ihan rikki, jos jokin menee pieleen.

Vierailija
117/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu, kun kaikki pitää keskittää. Täällä maaseudun pikkukaupungissa onneksi on saanut synnytysten osalta huippuhoitoa. Aina on päässyt heti hoitoon ja vastaanotolle.

Etenkin jos on jo kolmatta lasta odottava, niin varmasti osaa tunnistaa jos on hätä. Miksi ei vaan mennyt sairaalaan, vaikka sanottiin että ole kotona.

ESPOOLAISÄIDILLÄ alkoi kuitenkin olla huoli ja hätä. Hänellä oli kovia kipuja, mutta eniten häntä hermostutti se, että hän ei enää tuntenut vauvan liikkeitä.

Illalla sairaalassa otettiin jälleen vauvalta sydänkäyrää. Sitä ei äidin mukaan saatu otettua aivan niin pitkään kun suositellaan, mutta vauvan sydämen todettiin lyövän ja äiti lähetettiin uudelleen takaisin kotiin.

😅 Tämäkö on aina kotiin passittamista? Ei synnärille jäädä jos synnytys ei ole käynnissä ja kaikki ok.

Sinulla taitaa olla pahoja ongelmia. Mutta ei hätää, kyllä sinäkin varmaan jossakin vaiheessa lukemaan opit. Kyllä hänet passitettiin kotiin. Kyllä hänen olisi pitänyt jo viimeistään tuossa vaiheessa päästä sisään, kun kärsi jo kovista kivuistakin. Hetken päästä lapsi olikin jo kuollut, kun äitiä ei tutkittu tarpeeksi hyvin.

Varmaan olisi pitänyt niin, kun lopputulos oli tuo. Hoitovirhe se ei kuitenkaan ole vaan ihan normaalikäytäntö.

Sinä et sitä päätä kuitenkaan oliko hoitovirhe vai ei. Kaikki tutkitaan perinpohjin. Et ole tainnut itse edes synnyttää koskaan. Kyllä tuo vahvasti hoitovirheelle haiskahtaa, mutta sen tutkii muut ihmiset. Minua ei käännytetty sairaalasta kotiin vaan sanottiin, että käy tuossa jossakin kävelyllä. Sisään pääsin sairaalaan sitten heti kun halusin. Tämä Helsingissä. Espoossa sitten eri meininki.

Huomasitko että sanoin minun mielestäni ja näillä tiedoin? Kukaan meistä ei voi tietää tehtiinkö virhe vai ei.

Ja kiitos kysymästä, olen synnyttänyt kolme lasta. Käynnistyksessä en ole ollut, mutta tiedän kyllä käytännöt. Ja Helsingissä synnyttänyt kaikki.

En huomannut, koska et ole missään tässä kirjoittanut, että minun mielestäni ja näillä tiedoin. Minä sentään osaan lukea. Jätä jo tämä vänkääminen, kun et edes itse tiedä mitaliehdokasta kirjoittanut ja mitä et. Vaikea uskoa, että sinulla on yhtään lasta itse synnytettynä. Taidat olla vaan joku Pena, joka yrittää huonolla menestyksellä trollata. Tämä on vakava aihe ja sinun juttusi ovat vaan mauttomia.

Mitähän hän nyt sanoi kun noin suutuit? Tuo passitettu-ei passitettu-vääntökö sinua hiertää?

Sama henkilö varmaan kommentoinut useampaan kohtaan, hyvä jos sinä pysyt yhdessä lainausketjussa. Tässä lainauksessa ainut mauttomasti kommentoinut olet sinä.

-eri

Eihän tässä nyt kukaan ole suuttunut. Outoja tulkintoja. Minä en ole lukenut kaikkia täällä olevia viestejä ja minä en ole nähnyt hänen mielestään ja näiden tietojen valossa- kommenttejaan.

Ja et sinä mikään eri ole vaan sama kirjoittaja olet. Aika mauttomasti hän kyllä kirjoittaa ja ei hänellä mitään empatiaa ainakaan ole. Hänen mielestään äidillä oli kaikki ok ja on ok myös, että tämän hänen mielestään normaalin toiminnan seuraksena lapsi kuoli. Voisi olla aikalailla eri ääni kellossa jos itse olisi tuohon tilanteeseen joutunut. Tuskin olisi hänellä ensimmäisenä mielessä, että ei tässä mitään hoitovirhettä tapahtunut ja tämähän on normaali käytäntö synnytyksissä. Että tällaista nyt vaan tapahtuu. Enpä usko, että itse saman kohtalon kokeneena olisi noin välinpitämätön. Taatusti jokainen kivi tulisi käännettyä.

Vierailija
118/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olis tavallinen käytäntö, ei se tarkoita että olisi kaikkein potilasturvallisin. Itse en suostuisi lähtemään kotiin käynnistyksen jälkeen ja jos lähtisin, niin max. pariksi tunniksi. Sit on tsekattava mikä tilanne.

Nämä käytännöthän johtuu ihan siitä, ettei potilaspaikkoja ole riittävästi eikä henkilökuntaa. Suomalaisia vauvoja syntyy kuitenkin melko vähän, eli kaiken järjen ja kohtuuden nimissä pitäis kuitenkin olla resursseja niihin laitettavaksi.

Äitiä ei kuitenkaan pidä yhtään syyllistää. Se ei ole äidin tehtävä huolehtia potilasturvallisuudesta tai tietää milloin on hätä. Hän teki monta kertaa oikein kun otti yhteyttä, mutta hänen hätäänsä ei kuunneltu vaan jätettiin hoitamatta. Joko kätilön osaamattomuudesta tai sitten kätilöt on ajettu näin ahtaalle riittämättömin resurssein, että he eivät saa äitejä sairaalaan ottaa kuin tiukoin reunaehdoin (tyyliin: vauvan pää näkyy jo).

Vierailija
119/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Eihän tässä nyt kukaan ole suuttunut. Outoja tulkintoja. Minä en ole lukenut kaikkia täällä olevia viestejä ja minä en ole nähnyt hänen mielestään ja näiden tietojen valossa- kommenttejaan.

Ja et sinä mikään eri ole vaan sama kirjoittaja olet. Aika mauttomasti hän kyllä kirjoittaa ja ei hänellä mitään empatiaa ainakaan ole. Hänen mielestään äidillä oli kaikki ok ja on ok myös, että tämän hänen mielestään normaalin toiminnan seuraksena lapsi kuoli. Voisi olla aikalailla eri ääni kellossa jos itse olisi tuohon tilanteeseen joutunut. Tuskin olisi hänellä ensimmäisenä mielessä, että ei tässä mitään hoitovirhettä tapahtunut ja tämähän on normaali käytäntö synnytyksissä. Että tällaista nyt vaan tapahtuu. Enpä usko, että itse saman kohtalon kokeneena olisi noin välinpitämätön. Taatusti jokainen kivi tulisi käännettyä.

Missä kohtaa hän mitään tollasta sanoi? Sulla on outo tapa laittaa sanoja toisen suuhun ja tulkita kommentteja kruunaten ne toisen lyttäämisellä.

Vierailija
120/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt joku raja tähänkin. Suomessa kuolee synnytyksen yhteydessä todella harva vauva. Suomessa on MAAILMAN PARHAAT mahdollisuudet sekä äidille että lapselle selvitä synnytyksestä hengissä. Enkä siis väitä, etteikö tässä tilanteessa olisi hoitovirhettä tapahtunut.

Niin on saattanut olla. Suomen koulutusjärjestelmäkin on joskus ollut maailman huippua, mutta sekin on osattu pilata uudistamisella ja kehittämisellä ja keskittämisellä.