Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli

Vierailija
08.12.2022 |

Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009247220.html

Kommentit (969)

Vierailija
81/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiset synnytyssairaalat Suomeen. Olisi yksi paikka mistä ei käännytetä ovella. Edellyttää tietenkin jonkinlaista varallisuutta ja vakuutuksia mutta ainakin olisi paremmat mahdollisuudet selviytyä.

Eikö järkevämpää olisi laittaa julkiset palvelut kuntoon? Kun ne todistettavasti ovat joskus Suomessa toimineet. Kummallista että heti aletaan vaatia yksityistä koulutusta tai terveydenhuoltoa kun on ongelmia.

Vierailija
82/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi kuoli? Onhan noita kotisynnytyksiä tehty kautta aikain, ja edelleen moni haluaa synnyttää kotona.

Siis miten kotisynnytykset tähän liittyy? Tämä äitihän ei halunnut kotisynnytystä vaan sinne sairaalaan. Ja lapsi kuoli ennen kuin ehti syntyä. 

Siten että äidin halusta riippumatta vauvoja syntyy kotona, taksissa, jopa lentokoneessa. Jos lapsi on kuollut kohtuun, kuinka sairaala olisi voinut auttaa.

Et siis tiedä synnyttämisestä mitään. Vauva harvoin kokee mitään äkkikuolemaa, vaan ensin sydänäänet muuttivat poikkeavaksi/heikkenevät. Tämä olisi voitu sairaalassa todeta ja suorittaa hätäsektio.

Ei todettu, sepä se. Ei kukaan jää sairaalaan, jos ongelmaa ei todeta.

Näin. Niitä vauvoja kuolee sairaalassakin vaikka kuinka on käyrillä. Onneksi todella vähän, mutta kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen traumatisoituu synnyttämisestä siinä määrin että lapsiluku jää haluttua pienemmäksi kun ei halua enää kokea samaa kiirettä ja turvattomuutta uudestaan. Siis miettikää joskus vuosikymmeniä sitten synnyttäneet naiset saivat levätä ja vauva saatettiin ottaa yöksi kansliaan jotta vastasynnyttänyt sai levätä. Nythän sairaalaan ei oteta vasta kuin viime hetkellä ja toivotaan että painut mahdollisimman pian takaisin kotiin muita häiritsemästä. 

Vierailija
84/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi kuoli? Onhan noita kotisynnytyksiä tehty kautta aikain, ja edelleen moni haluaa synnyttää kotona.

Siis miten kotisynnytykset tähän liittyy? Tämä äitihän ei halunnut kotisynnytystä vaan sinne sairaalaan. Ja lapsi kuoli ennen kuin ehti syntyä. 

Siten että äidin halusta riippumatta vauvoja syntyy kotona, taksissa, jopa lentokoneessa. Jos lapsi on kuollut kohtuun, kuinka sairaala olisi voinut auttaa.

Et siis tiedä synnyttämisestä mitään. Vauva harvoin kokee mitään äkkikuolemaa, vaan ensin sydänäänet muuttivat poikkeavaksi/heikkenevät. Tämä olisi voitu sairaalassa todeta ja suorittaa hätäsektio.

Ei todettu, sepä se. Ei kukaan jää sairaalaan, jos ongelmaa ei todeta.

Kyllä jää, jos tarvitsee kivunlievitystä tai synnytys on käynnissä. Ja tässä tapauksessa ei edes otettu sisään, jotta olisi voitu selvittää ongelman olemassaoloa.

Niin, jos synnytys on käynnissä. Hänellä ei ollut. Ei ketään oteta sisään muuten vaan tsekkailtavaksi.

Vierailija
85/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kummankaan lapsen kohdalla etukäteen sairaalaan soittanut ja kysynyt saako tulla. Olen mennyt paikalle. Eivät ole pois käännyttäneet ja toisella kerralla sanoivat itse asiassa, että et saa enää edes lähteä, kun lapsivettä oli tullut jonkin verran. Sitä ihmettelen, että ei ole itse huomannut lapsiveden valuneen. Itsellä oli pöksyt koko ajan kosteat ja siitä tajusin mistä on kyse.

Vierailija
86/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu, kun kaikki pitää keskittää. Täällä maaseudun pikkukaupungissa onneksi on saanut synnytysten osalta huippuhoitoa. Aina on päässyt heti hoitoon ja vastaanotolle.

Etenkin jos on jo kolmatta lasta odottava, niin varmasti osaa tunnistaa jos on hätä. Miksi ei vaan mennyt sairaalaan, vaikka sanottiin että ole kotona.

Meni sairaalaan, mutta passitettiin aina kotiin.

Luitko juttua? Ei passitettu.

Luin ja kyllä passitettiin.

Laitatko tähän ne kohdat milloin passitettiin.

Siinä, ole hyvä. Kun et itse osaa näköjään lukea.

ESPOOLAISÄIDILLÄ alkoi kuitenkin olla huoli ja hätä. Hänellä oli kovia kipuja, mutta eniten häntä hermostutti se, että hän ei enää tuntenut vauvan liikkeitä.

Illalla sairaalassa otettiin jälleen vauvalta sydänkäyrää. Sitä ei äidin mukaan saatu otettua aivan niin pitkään kun suositellaan, mutta vauvan sydämen todettiin lyövän ja äiti lähetettiin uudelleen takaisin kotiin.

😅 Tämäkö on aina kotiin passittamista? Ei synnärille jäädä jos synnytys ei ole käynnissä ja kaikki ok.

Sinulla taitaa olla pahoja ongelmia. Mutta ei hätää, kyllä sinäkin varmaan jossakin vaiheessa lukemaan opit. Kyllä hänet passitettiin kotiin. Kyllä hänen olisi pitänyt jo viimeistään tuossa vaiheessa päästä sisään, kun kärsi jo kovista kivuistakin. Hetken päästä lapsi olikin jo kuollut, kun äitiä ei tutkittu tarpeeksi hyvin.

Varmaan olisi pitänyt niin, kun lopputulos oli tuo. Hoitovirhe se ei kuitenkaan ole vaan ihan normaalikäytäntö.

Sinä et sitä päätä kuitenkaan oliko hoitovirhe vai ei. Kaikki tutkitaan perinpohjin. Et ole tainnut itse edes synnyttää koskaan. Kyllä tuo vahvasti hoitovirheelle haiskahtaa, mutta sen tutkii muut ihmiset. Minua ei käännytetty sairaalasta kotiin vaan sanottiin, että käy tuossa jossakin kävelyllä. Sisään pääsin sairaalaan sitten heti kun halusin. Tämä Helsingissä. Espoossa sitten eri meininki.

Huomasitko että sanoin minun mielestäni ja näillä tiedoin? Kukaan meistä ei voi tietää tehtiinkö virhe vai ei.

Ja kiitos kysymästä, olen synnyttänyt kolme lasta. Käynnistyksessä en ole ollut, mutta tiedän kyllä käytännöt. Ja Helsingissä synnyttänyt kaikki.

En huomannut, koska et ole missään tässä kirjoittanut, että minun mielestäni ja näillä tiedoin. Minä sentään osaan lukea. Jätä jo tämä vänkääminen, kun et edes itse tiedä mitaliehdokasta kirjoittanut ja mitä et. Vaikea uskoa, että sinulla on yhtään lasta itse synnytettynä. Taidat olla vaan joku Pena, joka yrittää huonolla menestyksellä trollata. Tämä on vakava aihe ja sinun juttusi ovat vaan mauttomia.

Vierailija
87/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiset synnytyssairaalat Suomeen. Olisi yksi paikka mistä ei käännytetä ovella. Edellyttää tietenkin jonkinlaista varallisuutta ja vakuutuksia mutta ainakin olisi paremmat mahdollisuudet selviytyä.

Eikö järkevämpää olisi laittaa julkiset palvelut kuntoon? Kun ne todistettavasti ovat joskus Suomessa toimineet. Kummallista että heti aletaan vaatia yksityistä koulutusta tai terveydenhuoltoa kun on ongelmia.

Ei ole varaa. Milloin tämä menee perille?

Tänne tunkee yhä vain lisää elättejä.

Eikä loppua näy.

Vierailija
88/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin tietää että missä on suomen yksityiset synnytyssairaalat. Voisin uskaltaa hankkia itsellisenä äitinä yhden lapsen jos voisin olla 100% varma että saisin ensinnäkin synnytyksessä apua eikä niin että olen vaan yksin oman onneni nojassa. 

Ihan ympäri Suomea on vuosia ollut yksityisiä synnytyskoteja.

Näissä synnyttäminen on kotisynnytystä vastaavaa. Kyseessä ei ole hoitolaitos, jossa olisi kaikki sairaalan valmiudet. Tutustukaa näiden sivuihin, niin asia selviää. Toki kätilöitä on, mutta niin on kotona synnytettäesäkin, jos on mitään järkeä päässä.

Vierailija
89/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten päättäjät kehtaavat vielä huuli pyöreänä ihmetellä miksi suomalaiset eivät enää halua synnyttää.

Keskittäkää ja tehostakaa vaan lisää. Ei synnytys ole mikään polvileikkaus, joita voi keskittää yhteen sairaalaan.

Tämä. En todellakaan haluaisi vastaavaa kohtaloa. Olisin tuossa tilanteessa äärettömän vihainen.

Vierailija
90/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksihän kaikki julkinen terveydenhuolto, päivähoito, koulutus jne. ajetaan ahtaalle ja alas, jotta voitaisiin perustaa maksaville asiakkaille yksityinen puoli ja tehdä rahaa.

Vierailija
91/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiantakaa kaikki rasistiset viestit niin koko ketjua ei poisteta. Joku yrittää saada keskustelun poistoon. 

Vierailija
92/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanaton.

Suomessa ei synnyttävä äiti pääse sairaalaan!!

Voimia ja osanotot äidille ja koko perheelle.

Vierailija
93/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata edes soittaa menee vaan. Jos noita kätilöakkoja kuuntelee sinne saa mennä kun pää pilkistää.

Mä ainakin menisin vaikka kiellettäisi.

Jos ei päästettäisi sairaalaan sisään jäisin ovelle.

Mut kaikkensa tämä nainen yritti selvästi.

Hänen avunpyyntöjään ei kirjattu, kaikkia tarpeellisia tutkimuksia ei tehty.

Ts. hän ei saanut hoitoa. Eläköön Suomi, nyt kaikki synnytystalkoisiin!

Tammisaaressa oli paras synnytyssairaa, ja se suljettiin.

Vierailija
94/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli onneksi äiti saattajana synnärille mennessä . Yrittivät käännyttää minut ovelta mutta äitini kertoi että olen juuri tulossa synnyttämään ja hän on itse synnyttänyt viisi syöksynä . Pääsin suoraa synnytyssaliin onneksi . Kivunlievitystä en ehtinyt saamaan tietenkään koska synnytys jo käynnissä . Miten olisi käynyt jos olisin noudattanut hoitajien ohjeita ja palannut kotiin ..

Vierailija
95/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli surullinen juttu. Ihan hirveän vastuutonta ja ilkeääkin sairaalalta.

Eihän sitä varmuudella voi koskaan tietää, onko asiat hyvin jos ei edes oteta sisälle ja tutkita.

Vierailija
96/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt joku raja tähänkin. Suomessa kuolee synnytyksen yhteydessä todella harva vauva. Suomessa on MAAILMAN PARHAAT mahdollisuudet sekä äidille että lapselle selvitä synnytyksestä hengissä. Enkä siis väitä, etteikö tässä tilanteessa olisi hoitovirhettä tapahtunut.

Toistaiseksi totta, mutta näihin merkkeihin siitä, että tilanne saattaa olla huononemassa nopeasti, pitää kyllä suhtautua vakavasti.

Niinhän meillä pitkään polleana sitäkin ylistettiin, miten meillä on maailman paras sosiaaliturva ja ilmainen terveydenhoito, ja puhuttiin kuin siellä ulkomailla olisit tyhjän päällä tai suvun varassa jos jäät työttömäksi ja terveydenhoitoa saisi vain vakuutuksilla ja kovalla rahalla. Tosiasiassa ainakin suuri osa Euroopan maista oli jo mennyt Suomen tasosta ohi näissä julkisissa palveluista, mutta täällä vaan puhuttiin että maailman parhaita ollaan. Nyt on kouluille ja PISA-tuloksille käymässä samat.

Vierailija
97/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole kummankaan lapsen kohdalla etukäteen sairaalaan soittanut ja kysynyt saako tulla. Olen mennyt paikalle. Eivät ole pois käännyttäneet ja toisella kerralla sanoivat itse asiassa, että et saa enää edes lähteä, kun lapsivettä oli tullut jonkin verran. Sitä ihmettelen, että ei ole itse huomannut lapsiveden valuneen. Itsellä oli pöksyt koko ajan kosteat ja siitä tajusin mistä on kyse.

Minut käännytettiin pari kertaa kotiin kun esikoinen oli tuloillaan. Kolmannen kerran menin kun epäilin, että lapsivettä tihkuu ja niinhän sitä oli tihkunut. Silloin sain jäädä sairaalaan, tai siis piti jäädä. Itellä tuli koko raskauden aikana runsaasti valkovuotoa joten pöksyt kastui muutenkin jatkuvasti, mutta tuolloin tuli vaan tunne, että sieltä tulee jotain muutakin vaikkakin vähän.

Vierailija
98/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli onneksi äiti saattajana synnärille mennessä . Yrittivät käännyttää minut ovelta mutta äitini kertoi että olen juuri tulossa synnyttämään ja hän on itse synnyttänyt viisi syöksynä . Pääsin suoraa synnytyssaliin onneksi . Kivunlievitystä en ehtinyt saamaan tietenkään koska synnytys jo käynnissä . Miten olisi käynyt jos olisin noudattanut hoitajien ohjeita ja palannut kotiin ..

Onneksi äitisi piti sinun puolia <3

Aina, siis AINA joku tukihenkilö mukaan synnyttämään. Vaikka sitten doula jos on sinkkuäiti. 

Vierailija
99/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt joku raja tähänkin. Suomessa kuolee synnytyksen yhteydessä todella harva vauva. Suomessa on MAAILMAN PARHAAT mahdollisuudet sekä äidille että lapselle selvitä synnytyksestä hengissä. Enkä siis väitä, etteikö tässä tilanteessa olisi hoitovirhettä tapahtunut.

Toistaiseksi totta, mutta näihin merkkeihin siitä, että tilanne saattaa olla huononemassa nopeasti, pitää kyllä suhtautua vakavasti.

Niinhän meillä pitkään polleana sitäkin ylistettiin, miten meillä on maailman paras sosiaaliturva ja ilmainen terveydenhoito, ja puhuttiin kuin siellä ulkomailla olisit tyhjän päällä tai suvun varassa jos jäät työttömäksi ja terveydenhoitoa saisi vain vakuutuksilla ja kovalla rahalla. Tosiasiassa ainakin suuri osa Euroopan maista oli jo mennyt Suomen tasosta ohi näissä julkisissa palveluista, mutta täällä vaan puhuttiin että maailman parhaita ollaan. Nyt on kouluille ja PISA-tuloksille käymässä samat.

Suomalainen terveydenhuolto ei ole ikinä ollut maailman kärkeä, korkeintaan eurooppalaista keskitasoa. Koulutus taas oli aivan huipputasoa, mutta siitä piti oikeistohallitusten leikata ja kovalla kädellä. Tuloksia niitetään jo nyt. Ja turha huudella missä se uusi Nokia viipyy. Nokian kaltainen menestystarina edellyttää juurikin sitä koulutusta josta leikattu. Nyt pitää vaan suorittaa ja nopeasti korkeakoulut juosten läpi eikä välivuosia saisi tulla. 

Vierailija
100/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän tekijä älköön enää koskaan arvostelko muita ihmisiä mistään. Oli pahinta.