Työssäkäyvät, onko 12,90€ lounaasta liikaa?
Meidän pikku paikkakunnalle on ilokseni avautunut kahvila, joka tarjoaa myös lounasta. Mieheni on töihin ottanut usein eväät, mutta vähän innostui jo että pitäähän sitä uutta yrittäjää tukea, kunnes äkkäsi paikan nettisivuilta, että yhden ruokalajin (tyyliin makaronilaatikko+salaattipöytä) lounas maksaa 12,90€, jota hän piti liian korkeana.
Katsoin, että saman paikkakunnan toisessa lounaspaikassa usean ruokalajin lounasbuffet maksaa 10,90€.
Maksaisitteko te yhden ruokalajin lounaasta viihtyisässä kyläkahvilassa tuon 12,90€, vai meneekö yli sietokyvyn?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12,90 euroa ei ole liikaa, jos silloin tällöin käy. Tuohon hintaan odotan kuitenkin ns. "vähän parempaa" ruokaa, kuten lounasburgeri, nepalilaista, tms. Jostain makaroonilaatikosta tai kalapyöryköistä tuo hinta on poikkeuksetta liikaa. 2,90 olisi tuon tason sapuskalle enemmän kohdallaan.
Ai niin kuin että maksaisit hampparista ihan mukisematta 12,90 ja se on sinusta "parempaa ruokaa"?
En minä mitään mäkkiä tarkoita, vaan oikeaa burgeria, lisukkeilla tietty. Esim. Social Burger Joint, Naughty Brgr, tai muu vastaava. Miksei vaikka Panchokin. Kai tekin joskus olette hyviäkin burgereita syöneet?
Kyllä, mutta se on silti vain täytetty sämpylä. Ei 12,90e arvoinen.
Liian kallis. Sitä paitsi, mun kokemukseni mukaan pikkupaikkakunilla lounaat ovat edullisempia kuin isoilla paikkakunnilla. Liiketilojen vuokrat ovat ihan eri luokka esim. Vantaalla kuin Lieksassa. Siten Lieksassa voi tarjota lounasta edullisemmin. Ja muutenkin pikkupaikkakunnilla yleensä asukkaat ovat pienituloisia ja eläkeläisiä, ei heille ole varaa maksaa kallista lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12,90 euroa ei ole liikaa, jos silloin tällöin käy. Tuohon hintaan odotan kuitenkin ns. "vähän parempaa" ruokaa, kuten lounasburgeri, nepalilaista, tms. Jostain makaroonilaatikosta tai kalapyöryköistä tuo hinta on poikkeuksetta liikaa. 2,90 olisi tuon tason sapuskalle enemmän kohdallaan.
Ai niin kuin että maksaisit hampparista ihan mukisematta 12,90 ja se on sinusta "parempaa ruokaa"?
Kannattaa joskus astua ihmisten ilmoille sieltä syrjäytyneen hikikomerosta. Tasokkaampi burgeri (ei mitään hesemössöä) maksaa helposti 12,90 tai enemmän. Oikeasti hyvä burgeriateria voi olla parikymppiäkin. Ja kyllä, se on parhaimmillaan ns. parempaa ruokaa, laadukasta lihaa, tuoreita kasviksia jne.
Jep, sämpylän välissä. Mietipä joskus sitä syödessäsi, mistä tulee hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitään mäkkiä tarkoita, vaan oikeaa burgeria, lisukkeilla tietty. Esim. Social Burger Joint, Naughty Brgr, tai muu vastaava. Miksei vaikka Panchokin. Kai tekin joskus olette hyviäkin burgereita syöneet?
Vad är det på riktigt för skillnad mellan McDonalds, Burger King eller något av det som du räknar upp? Hittar du något annat än mängd och pris?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva asia tänä päivänä on ihan oikeasti hintansa arvoinen.
Kokeilepa alkaa yrittäjäksi, hankkia ne laadukkaat raaka-aineet, palkata ravintolan puolelle joku paistamaan ja kasaamaan se burgeri, maksaa liiketilan vuokra, vakuutukset ja sähkölaskut ja ehkä vielä palkata joku kantamaan se burgeri asiakkaan eteen pöytään ja siivoamaan jäljet. Sano sitten onko se burgeri sen 12,90 euron arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liikaa, käytännössä vajaan 12 minuutin bruttopalkka.
kyllä minäkin tuolla palkalla kävisin, mutta minulle se on 2 tunnin nettopalkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa alkaa yrittäjäksi, hankkia ne laadukkaat raaka-aineet, palkata ravintolan puolelle joku paistamaan ja kasaamaan se burgeri, maksaa liiketilan vuokra, vakuutukset ja sähkölaskut ja ehkä vielä palkata joku kantamaan se burgeri asiakkaan eteen pöytään ja siivoamaan jäljet. Sano sitten onko se burgeri sen 12,90 euron arvoinen.
Ei mun tartte alkaa. Mutta voin laskea, onko 12,90e burgeri todellakin hintansa arvoinen. Ei ole.
Teen paljon parempaa ruokaa itse paljon halvemmalla. Ei minun tartte elättää jotain burgerinvääntäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole.
Voi tuo 12.90e olla sellainen, että moni menee vain, kun ruokalistalla on juuri itselle mieluisa vaihtoehto.
7e niin voisin mennä joka päivä, ilman että seuraan mitään listaa, tyyliin oli mitä oli.
On liikaa. Tolla rahalla syö kevyesti pari päivää kun tekee itse
Meidän lähellä toimii eräs päihdehuollon yhdistys, joka tarjoaa asiakkaille tosi halvan n. 3e lounaan päivittäin, sis. leivät, juomat, salaatin ja jälkkärin&kahvi. Itse oon joskus vapaaehtoisena siellä ja paljon käy myös työmiehiä lounaalla, ovat löytäneet paikan.
Edullinen hinta perustuu vapaaehtoisiin ja kjntoutujiin keittiössä ja raaka-aineet saadaan kauppojen hävikistä.
Oon huomannut, et toisia työmiehet ärsyttää, mut en oikein ymmärrä miksi, koska ruokaa aina riittää kaikille ja muuten lentää sit viimeistään loput jätteeseen. Eikö sen hyvä asia pitäis olla et menee ennemmin käyttöön?!
Mulla on bruttopalkka 4000 € enkä todellakaan maksaisi joka päivä lounaasta 12,9 €. Sehän on kuukaudessa 270 € pelkkiin lounaisiin! 3000 € vuodessa (loma-ajat pois lukien)!
Käyn nykyään kerran viikossa toimistolla ja silloin syön lounasravintolassa, jossa hinta on aina sen verottajan maksimin, eli tällä hetkellä 11,30 €. Muuten syön kotona mitä sattuu löytymään: edellisen päivän jämiä, leipää tai jotain pakkasesta, ja pääsen todella paljon halvemmalla kuin, että lähtisin silloinkin jonnekin ravintolaan tai tilaisin ruokaa kotiin. Istumatyöläinen ei muutenkaan tarvitse runsaita lounaita, ja säästyneelle rahalle löytyy kyllä parempaakin käyttöä.
En varmaan joka päivä maksaisi lounaasta 12,90 e, mutta silloin tällöin kyllä.
Olen eläkeläinen ja syön lounasta ravintolassa pari kertaa viikossa, muulloin kotona. Käyn eri paikoissa, pikkupaikkakunnallamme on 6 ravintolaa, joissa on yleensä hyvät lounaat ja muutama lisäksi, jotka eivät ole olleet makuuni. Muutaman euron hintaero ei ole ratkaissut kulloistakin lounasvalintaani, kipuraja alkaisi olla siina 15 euron kohdalla.
työpaikalla käydessä syön lounasta muualla, ehkä pari kertaa kuukaudessa. Silti valitsisin paikan sen 11.30e mukaan.
Lounasannos, joka valmistuu max 20 min, maksaa jonkun tuntipalkan verran. Onhan se saat@nan kallista, etenkin jos sillä ei edes nälkä lähde.
Loppuu duunareilla syöminen näillä hinnoilla.
Aivan liikaa. Normaali eines on n. 2€ + pikku jogurtti 1,5€ + hanavettä. Se kyllä pitäisi riittää lounaaksi työpäivänä. Voi siihen vielä kylkeen ottaa vaikka yhden Rostiksen, hinta taisi olla n. 70snt.
Liikaa. Tason pitäisi olla paljon korkeampi kuin makaronilaatikkoa.
Helsingin keskustassakin saa todella hyvä lounaan tuohon hintaan tai halvemmalla ja silloinkin kyseessä alkusalaattibuffet ja annoksena valmistettu pääruoka. Esim. Kiasma cafe tai Lasipalatsin La Torrefazione.
ihan liian kallista, en maksaisi. Näistä tuloista ei ole mahdollista pistää liki 300e/kk pelkkään ravinotlaruokaan. Enkä laittaisi vaikka tienaisin enemmän ksoka yhtä hyvin ne rahat voisi polttaa savuna ilmaan. Vuodessa noin 3500e, ei ikipäivänä.
En maksa edes 7e lounasta omassa työpaikkaravintolassa kuin satunnaisesti. Syön eväitä, sis. laatikoita, patoja, salaatteja tai soppaa edullisesti itse tehtynä.