Työssäkäyvät, onko 12,90€ lounaasta liikaa?
Meidän pikku paikkakunnalle on ilokseni avautunut kahvila, joka tarjoaa myös lounasta. Mieheni on töihin ottanut usein eväät, mutta vähän innostui jo että pitäähän sitä uutta yrittäjää tukea, kunnes äkkäsi paikan nettisivuilta, että yhden ruokalajin (tyyliin makaronilaatikko+salaattipöytä) lounas maksaa 12,90€, jota hän piti liian korkeana.
Katsoin, että saman paikkakunnan toisessa lounaspaikassa usean ruokalajin lounasbuffet maksaa 10,90€.
Maksaisitteko te yhden ruokalajin lounaasta viihtyisässä kyläkahvilassa tuon 12,90€, vai meneekö yli sietokyvyn?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäymisestä kokonaisuutena arvioiden on tulossa taloudellisesti hyvinvoivan yläluokan eltistinen harrastus, johon pienituloisella ei ole varaa.
Tuolla 12.9 euron summalla pelkiin lounaisiin uppoaa joka päivä nautittuna noin 270 euroa/kk.
Mikäli tähän vielä lisätään usealle ihmiselle pakolliset työmatkakulut omalla autolla järkyttävine polttoaine,-ja muine kuluineen sekä työmatkoihin ja itse työhön kuluva aika on yhteenvetona se, että töissä käyminen ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Mikäli kehityskulku jatkuu nykyisenlaisena, tulevat tulevaisuuden työpaikat muodostumaan suurempien kaupunkien elitististen työpaikkojen eliittityöntekijöiden kovapalkkaisista puuhastelukerhoista, missä kädet heiluvat ja suu käy, mutta mitään oikeasti hyödyllistä ei saada aikaiseksi.
Esimerkkinä näistä yläluokkaisista ja elitistisistä ammattiryhmistä voidaan käyttää jo nykyiselläänkin papistoa ja opettajia lisättynä muilla tarpettomilla turhakkeilla.
Siinä on teille tulevaisuus, eliitti irstailee ja porsastelee rasvan suupielistä valuessa, rahvaan nääntyessä taakkansa alle.
Juuri papisto ja muut ylemmät säädyt odottavat kuumeisesti ja kärsimättöminä vanhojen hyvien aikojen paluuta.
Aikoja, jolloin rahvas ymmärtää oman alisteisen asemansa eliitin silmissä ja myös sen alistuneella käytöksellään selkeästi osoittaa.
Aikoja, jolloin kansa ja rahvas painaa katseensa nöyränä ja alistuneena maahan nähdessään liperien ja papinviitan häivähdyksenkin.
Aikoja, jolloin raamatun Markuksen evankeliumin sanat, Köyhät teillä on aina keskuudessanne, tulevat jälleen eläviksi nostamaan papiston sairasta minäkuvaa ja elitististä yhteiskunnallista asemaa.
Liikaa on, ei ole pienipalkkaisella tuohon varaa. Omat eväät mukana aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työnantajan lounasetu (minulla se on 11,30 e per työpäivä), tuo ei ole liikaa tasokkaasta lounaasta. Tasokkaalla tarkoitan sitä, että on useampaa eri salaattia / kasvislisuketta lämpimänä ja kylmänä, ja jokin laadukas proteiinilisä.
Jos söisin ns. omalla rahalla, tulisi varmaan tehtyä lounaat pitkälti itse. Olen keskituloinen, mutta tällä hetkellä kassa on hiukan tyhjä mm. kodin remontoinnista johtuen. Nyt ei voi syödä ulkona eikä matkustella.
Mulla on hyvä palkka, ja ihmettelen, että ei kai ravintola/kahvilalounaita kai kukaan ilman lounasetua käytä? Kun sanoit tuon _jos_ söisi omalla rahalla.
Anteeksi vain, mutta mielestäni hyvin ankean suomalainen ajattelutapa ulkona syömisestä. Tuolla menolla ei tänne koskaan kehitykään kivaa arjen ravintolakulttuuria. Sitten sitä ihastellaan vain etelänlomilla, että kun osaavat nauttia arjen elämyksistä.
Ihmiset pistävät täällä surutta rahaa aivan älyttömän kalliisiin drinkkeihin ja tuoppeihin, teollisiin ruokiin kaupassa, ostavat vaatteita uusina kun samaa saa 5-10 % hintaan kirppikseltä ym. Ja sitten joku 12 euron lounas kivassa paikassa joskus on monelle aivan mahdoton idea omasta pussista.
Omasta mielestäni ongelma suomalaisissa arjen ruokapaikoissa on hinta-laatusuhde palvelussa. Ei juuri pysyviä ammattilaisia, "paikan sieluja", vaan nuoria vaihtuvia, joita saat jopa itse neuvoa. Ja mikä ankeinta: itsepalvelu lähes kaikessa. Se laitosmaisuus lähes aina, mutta se tuntuu sitten riittävän suomalaisille.
Ja hinnat täällä kuitenkin korkeat, mutta vain hyvin harvoin lähi-/luomuruokaa tai jotenkin muuten innostava homma. Huonot palkat nuorilla ja minimipalvelu - liikaa veroja ilmeisesti, kun hinnat niin korkeat siitä huolimatta. Ei vaan usein tee mieli maksaa, kun elämys nolla. Siitähän sitä maksetaan paljolti. Mutta isossa kaupungissa löytyy onneksi aina joku kiva ja kohtuuhintainen.
Itse tukisin kyseistä paikkaa, jos olisi laajempi valikoima ja jos on tosi hyvät ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. T. sh 2600/kk brutto.
Jos netto on 1770e niin, 300e lounaat/kk on liikaa. Toisaalta harvemmin niitä lakisääteisiä lounastaukoja edes ehtii pitää. Pitää hotkia joku soppa viidessä minuutissa työnlomassa.Tähän vielä 300e työmatkabensat niin, on sanomattakin selvää ettei päivätyöllä tai yhdellä työllä perhettä elätä. Mutta näin on näppärästi työvoimapula ratkaistu, ihmiset paahtaa tuplavuoroja lisäliksan ja häytysrahojen vuoksi.
Järkevät vaihtaa alaa ja kielitaitoiset muihin pohjoismaihin.
Kukaan muu kuin sairaanhoitaja (AMK) ei tule itkemään tälläisiin ketjuihin sitä, kuinka keskiarvo palkkaisena on huono palkka. Mites kun insinöörinä (AMK) vuorotyössä saa alle tuon? Mun kuukausipalkka on 6-vuotta alalla työskennelleenä 2100 euroa ja siihen 200 euroa lisiä. Palkkakehitys on sen noin 4% vuodessa eli pakolliset korotukset. Teen 12 tunnin vuoroja, kaksi aamua ja kaksi yötä, neljä vapaata. Käydään kaikki muut päivät paitsi jouluna. Vuoroissa esimiehellä ei ole eroteltu taukoja eli jos keretään syömään niin keretään ja se on mahtavaa! Usein mun mahdolliset kahvihetket ja ruokailut tapahtuu samalla kun teen ajojärjestelyitä koneella ja keskustelen kuskien kanssa, tai kun otan vastaan esimerkiksi kemikaaleja. Tai kun olen katsastamassa laiterikkoa ja tekemässä selvitystä mahdollisesta vaaroista. Samalla pahoittelen toki sitä kun on suu täynnä leipää tai kahvikuppi kädessä. Vuorossa tulee askeleita keskimäärin 18 000. Vastaan 35 ihmisen hengestä ja terveydestä henkilökohtaisella sakolla _joka_ikinen_vuoro. Jos alaiseni on vuorossa ja minä en ole, olen silti vastuussa heidän hengestään ja terveydestään tällä henkilökohtaisella sakolla. Tätähän ei siis työnantaja maksa, vaan se tulee itse maksettavaksi. Teistä sairaanhoitajista (AMK) poiketen, minulla ja vuorollani on myös tulosvastuu. Noin, sain myös keskivertoisesti palkattuna insinöörinä (AMK) narista omasta palkastani ja siitä, kuinka epäreilua elämä on. Olen kuitenkin itse valinnut alani ja tiennyt palkkatason, mutta silti pitää päästä narisemaan. Tämä vain menee tunteisiin kun aina, joka keskustelussa tulee joku sairaanhoitaja (AMK) kitisemään siitä kuinka on niin raskasta ja fyysistä työtä ja palkkaa pitää saada lisää kun on niin raskasta ja fyysistä työtä. Opetelkaa oikeesti elämään sen asian kanssa, että olemme käyneet vain ammattikorkeakoulun, emme ole mitenkään parempia ihmisiä kuin toisen asteen käyneet. Saamme koulutukseen ja vastuuseen nähden täysin kiitettävää palkkaa.
Aiheeseen palatakseni: en käyttäisi tuollaista summaa lounaaseen, vaikka olisi parempi palkka.
Oma palkkani on brutto 4200 kuussa, en maksaisi lounaasta noin paljon, käytän eväitä. Joskus harvoin voisin käydä, jos paikka on oikeasti kiva.
Kyläkahvilan lounas maksaa euron vähemmän kuin hyvälaatuinen sushibuffetti täällä pk-seudulla. Siinä vähän vertailukohtaa...eli ei, en maksaisi. Sushipaikassa on salaattipöytä, tuoreet sushit ja kiinalaiset ruoat, jälkkärit ja juomat. Pystyykö kyläkahvila samaan, edes laadullisesti? Tuolla ne sushit on vielä vähän lämpimiä kun laittavat tarjolle.
Ihan kotiruoka + salaatti lounaasta on todellakin liikaa enkä menisi lounaalle. Satunnaisesti laadukkaasta lounaasta olisi ok.
Jokapäiväiseksi lounaaksi liian kallis. Satunnaisesti, pari kertaa kk, siedettävä.
Syön lounaan lounasravintolassa muutaman kerran vuodessa, ehkä joka toinen kk. Yleensä minulla on eväät töissä mukana, myös työmatkoilla. Vain jos olen kollegan kanssa reissussa, niin käyn sitten oikein "ulkona syömässä", usein se voi olla joku hampurilaispaikka ja joku vitosen-seitsemän euron "ateria.
Minulla tosin on myös sitten allergioita, jotka tekevät pienessä lounaspaikassa syömisen hankalaksi, useinmiten sellaisessa ei ole minulle sopivaa ruokaa lainkaan (ellei siellä ole jotain sämpylöitä myös tarjolla tms).
No en tosiaankaan maksa jostain makaronista noin paljoa. Teen ennemmin itse sen makaronilaatikon ja syön samalla hinnalla monta kertaa. Minua ei kiinnosta pätkääkään joku ravintolan "tunnelma" enkä ole valmis siitä maksamaan.
Itse yksin asuvana syön lounaspaikassa mielelläni. Saan monipuolisesti kasviksia ym. En turhaan jaksa iltaisin itselleni enää ruokia laittaa, syön illalla kotona enää lähinnä leipää ja hedelmiä. Ei tule ruokahävikkiä kotona ja rahaa säästyy. En myöskään pidä ruoan laittamisesta, käytän sen ajan mielummin johonkin muuhun.