Miksi en laihdu, mikä tässä nyt mättää?
Lähtötilanne pitäisi olla laihdutukselle hyvinkin suotuisa. 110kg+/160cm ja herkkuja olen syönyt ihan päivittäin vuosikaudet. Samoin annoskoot olleet isoja ja liikuntaa nolla. Ikää 36v.
Mutta nyt olen tehnyt korjausliikkeen ja ensimmäistä kertaa elämässä myös pysynyt siinä 3,5 viikkoa. Painoa on silti tippunut vain 800g! Siis alle kilon, mitä ihmettä? Tuon verran se on seilannut jo silloin kun elin huonosti. Motivaatio alkaa olla hiipumaan päin kun joulun alla olen säntillisesti kieltäytynyt herkuista ja tulos on tämä :(
Lopetin herkkujen mussutuksen seinään, kaikki karkit, sipsit, keksit, pullat, juustot, pasteijat yms. jäi. Syön 1-2 lämmintä ruokaa/salaattia päivässä ja ehkä iltapalaksi jotain pientä, hedelmän tms. Ei lainkaan pastaa, pitsaa tai muuta höttöä, vaan kanaa/kalaa/kasviksia. Salaattiin ei mitään fetakasoja tai kupillista kastiketta, ei kermakastikkeita, majoneesia tai muuta selittävää. Ei limsaa, ei alkoholia kertaakaan. En santsaa, yksi järkevä annos ruokaa ja lautasenkin olen vaihtanut pienemmäksi. Ei leivän puputusta, ei ohimennen syömistä. Kahvistakin olen vähentänyt maidon minimiin.
Lisäksi olen tehnyt alkuun rauhallisia kävelylenkkejä, koska tausta on sohvaperuna ja sekin on ollut haastavaa. N. 30min kävely/päivä. Nyt kunto on kasvanut ja pystyn jo hyvin kävelemään 45min-1h ilman kipuja :)
Tämä on ihanaa ja tulee hyvä mieli, mutta tuo painon pysyminen kyllä harmittaa.
Mikähän tässä nyt on? Kilpparikin tutkittu vuosi sitten, se on kunnossa.
Kommentit (113)
Onpa monta todella ylimielistä ja lannistavaa vastausta. Tulin tänne aiheesta innostuneena hakemaan itsekin vinkkejä, mutta eipä niitä montaa ollut. Miksi pitää olla niin hyökkäävä ja toisen saavutusta väheksyvä asenne? Minusta aloittaja on päässyt todella hienosti alkuun! Tsemppiä jatkoon, kyllä se paino siitä varmasti tippuu kun et nyt luovuta!
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt syönkö liian vähän, mutta en oikein usko siihen ja kyllä tällä ruholla luulisi painon tippuvan, vaikka niin olisikin :D
Aamupalani on kahvi maitotilkalla klo 8-9, mutta lounas sitten jo klo 11. Ja tosiaan yksi annos, ei lisää. Salaattiin esim. kananmuna, tonnikalaa, kurkkua, avokadoa tms. Eli ei mitään rasvassa lilluneita aurinkokuivattuja tomaatteja, fetaa, pastaa, pähkinäkasoja jne.
Ja päivällinen n. 17. Kalaa, kalaa, kasviksia tms. Iltapala (hedelmä tai pieni maustamaton rahka marjoilla tms.) myöhemmin tai sen tilalla välipala ja päivällinen vastaavasti myöhään.
En vaan ymmärrä. Kaiken järjen mukaan painon pitäisi tippua.
Ala pitämään ruokapäiväkirjaa,johon kirjaat kaikki,mitä syöt. Pidä 2 viikon ajan.
Ap kalorimäärä näyttäisi tosi pieneltä. Elimistö menee säästöliekille. Ja sitten todennäköisesti tulee sitä ahmintaa.
Syö 5 kertaa päivässä.
Aamupalaa et syö, aloita syömään aamupala. Esim puuro marjoilla+ rahkalla/raejuustolla/ jogurtilla ja hyvää rasvaa.
Lounas: kasviksia puolet lautasesta, kalaa tai broileria 1/4 lautasesta ja hiilaria. Hyvää rasvaa
Välipala: rahka + marjoja/ hedelmä + pähkinät
Päivällinen sama,kuin lounas
Iltapala kuten välipala.
Kalorit ei alle 1500 kcal.
Jos keto sopii sinulle, niin voisit kokeilla sitä. Moni laihtuu sillä. Mutta se on elämäntapa, ei vain laihdutus. Jos et voi olla ilman hiilareita,niin sitten keto ei sovi sinulle. Siihen kannattaa ottaa asiantuntija avuksi.
Liikunta ei laihduta, ruokavalio laihduttaa. Liikunnan merkitys on se, että paino ei nouse laihdutuksen jälkeen. Eli älä ihmettele tätä. Hyvä, että harrastat liikuntaa, sitä kannattaa jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan saman ilmiön kanssa kamppailun. Lähtöpaino 84kg, kuukausien nälkäkuurilla sain sen 77kg (en syönyt kuin 500kcal päivä)
Nyt olen kahden viikon ajan syönyt järkevästi, ei herkkuja, pullia tms. Ja paino nousi kahdessa viikossa yli 80kg. Itken täällä, en enää ikinä voi syödä kuin muut aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala.
Liikun paljon, harrastan spinning ja salia.
No et varmasti syönyt 500kcal per päivä. Luulet syöväsi tuon verran mutta et oikeasti syönyt noin vähän kuukausien ajan.
Ai sinäkö se tiedät mitä söin? No reps 😀.
Kyllä minä menin elokuu-marraskuun ajan noin 500kcal ja paino putosi sen 5kg.
Pidätkö minun laskutaitoa vajaana vai mistä on kyse?-sama-
Listaa tähän mitä söit, jos kerran olet tosissasi.
Lautasellinen kaurapuuroa aamulla (200kcal), illalla kaksi ruisleipää juustosiivuilla (250-300kcal)!
Lisäksi join päivän aikana kahvia, vettä ja light juomia.
Näillä mentiin kolme kuukautta ja paino putosi.
Töissä käyn ja tosiaan harrastan säännöllisesti liikuntaa, harrastanut viimeiset 15 vuotta.-sama-
:D Eli valehtelet.
Aina se paljastuu nämä ihmisten valehtelut. En tosin ymmärrä miksi pitää valehdella. Ette te ikinä laihdu, kun ette kykene olemaan edes itsellenne rehellisiä näiden asioiden suhteen. Mutta ehkä se on helpompi elää siinä tilassa, kun kieltää kohtaamasta totuuden.
Enemmän hallaa te teette siis itsellenne tuossa valehtelussa. Varmasti sinäkin voisit laihtua, mutta ehkä et oikeasti sitä halua, koska mielummin valehtelet.
Miten niin valehtelee? Meitä on paljon ihmisiä jotka eivät laihdu muuten kuin äärimmäisen tiukalla dieetillä. Itsekin laihdun vain jos syön alle 1000 kcal päivässä vaikka liikuntaa harrastan 1200-2000 kcal päivässä. Kuulun kansainvälisiin keskusteluryhmiin ja siellä monet pitävät painonsa kurissa syömällä vain kerran päivässä.
Itsekin ennen sairauksia pysyin hoikkana sillä että liikuin ja söin terveellisesti pääosin, kaloreitakaan ei tarvinnut laskea. Toisin on nyt, sairauksien ja hormonilääkkeiden kanssa.
Olet laiska. 30 minuutin kävelyllä ei laihdu. Sinun pitäisi kävellä 4 tuntia joka päivä jotta siitä olisi hyötyä. Tosin jos polkee tunnin kuntopyörää niin siitä on sama hyöty. Kävely ei kovin nopeasti kaloreita kuluta. 7000 kaloria on yksi kilo. 30 minuutin kävelyllä kuluttaa 200 kaloria joten voit laskea paljonko pitää kävellä että saa yhden kilon pois.
Mene salille ja nostele painoja ja polje kuntopyörää. 2 tunnin kova treeni 5 kertaa viikossa niin se autta laihtumaan.
777 kirjoitti:
Täällä näyttää olevan monta personal traineria paikalla. Oletteko koskaan edes laihduttaneet itse ja käyneet salilla. Jos aloittajan viestiä lukee niin 30 minuutin kävely ei ole juuri mitään. Sillä liikunta määrällä ei paino kovin nopeasti putoa. Olen lukenut juttuja missä joku laihduttanut 15 kiloa vuoden aikana. Eli on sitten lopettanut syömisen kokonaan vissiin ja elänyt vajaa kaloreilla ja toivonut ettei tarttis liikkua ollenkaan jotta paino putoo. Sellaiset 30 kg saa painoa pudotettua kunnon liikunnalla ja terveellisellä syömisellä 6 kuukaudessa. Liikunta ja ruoka suhteutetaan niin että jaksaa joka päivä liikkua ja elää sitä arkea sitten muutenkin. Paino nousee kun syö herkuja, sokeria, roskaruokaa. Paino laskee kun alkaa treenaamaan kunnolla. Kävely 30 minuuttia kauppaan ja takas ei auta mitään. Mun veli yritti sitä vuosia. Ei sen paino pudonnut yhtään.
Sitten kun pakotin sen salille niin alkoi paino putoomaan. Minä pidin vaimoni kanssa kuntosalia 15 vuoden ajan. Mies tai nainen tulee salille siinä vaiheessa kun on kotikonsteja yritetty vuoden tai kaksi eikä paino ole pudonnut yhtään. Sitten ne tulee salille ja kysyvät neuvoja ja kun sanon että pitää kävelyn sijasta juosta niin ne hämmästyy. Sitten annan niille 10 kg puntin käteen ja näytän miten niitä käytetään niin ovat vaan hijaa ja tekevät. Toki ihmiset on erilaisia ja paino putoo eri tavalla toisilla helpommin ja toisilla hitaammin.
Minulla paino nousi vaikka en syönyt roskaruokaa ja herkkuja. Ruokavalioni on erikoisruokavalio joten en edes kaupasta saa mitään herkkuja ja itse tulee leivottua todella harvoin. Paino nousi vaikka treenasin omaa lajiani jota olen tavoitteellisesti treenannut lapsesta saakka.
Minulla ei todellakaan paino laske 30 kg puolessa vuodessa terveellisellä syömisellä ja kunnolla liikkumalla. Olen aina syönyt terveellisesti ja liikkunut paljon. Aikaisemmin tällä pysyin hoikkana mutta nyt oli elämäntilanne erilainen pari vuotta jolloin paino nousi.
Minulla paino tippuu vain todella tiukalla dieetillä, esim. eilen minulla oli 2500 miinuskaloria. Miinuskalorit vaihtelee 500-2500 välillä. Se vaan että treenata ei oikein kunnolla jaksa kitukuurilla mutta ei voi mitään. Puolessa vuodessa minulla on tippunut paino 7 kg. Näillä mennään, vielä 25 kg tiputettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[Tuntuu etten oikein voi vähentääkään tästä kun jää muuten nälkä.
ApTÄSSÄ ON VASTAUS. Miten voi tulla yllätyksenä, että vähän pitäisi nälkääkin sietää??
Ei todellakaan kuulu jäädä nälkä. Se on suurin syy repsahduksiin etenkin kun historiaa siihen selvästi on. Täällä on todella älyttömiä vinkkejä ja huomaa ettei osalla ole mitään kosketuspintaa laihduttamiseen ja elämäntaparemonttiin kun puhutaan merkittävästä ylipainosta. Ap:n tilanteessa ei ole mikään kisakunnon tavoittelu tai viimeisten kilojen tiristys kysymyksessä. Kukaan ei jaksa laihduttaa 40kg nälkäisenä.
Minä en laihdu kuin tosi kovan nälän kanssa. Olen vuosikymmien aja paastoillut(jo ennen paino-ongelmaa) ja nälkä on minulle ok. Monesti paasto jopa virkistää mieltä. Voin mennä syömättä töihin ja voin syömättä harrastaa liikuntaa. Voin ulkomaanmatkoilla olla viikon syömättä kun muut mässää herkkuja. Jouluisinkin olen monesti paastonnut. En syö kylässä, en juhlissa. Ainoa vaan että on vaikea saada unta nälkäisenä.
Tiputan nyt painoa pätkäpaastoilemalla. Syön vähäkalorisesti, esim. 1000 kcal ja pätkäpaastoan tovin niin että tippuu kilo. Sitten pidän laihdutuksesta viikon taukoa ja syön kulutukseni mukaan ja yritän pitää pudotetun kilon poissa. Sitten taas tiristän toisen kilon jne. Tämä on ainoa mikä minulle toimii.
Naiset laihtuu hitaammmin kuin miehet. Naisen siis oikeesti treenattavaa kovaa jos on ylipainoo paljon. Mut jokainen ihminen on erilainen ja sama dietti ei toimi toisella ihmisellä. Pitä löytää se oma treeni ja ruokavalio jos haluaa laihtua. Itse vaan aloin kuntoilee joka päivä niin laihduin 30 kg 5 kuukaudessa.
Paino ei vaan tipu. Mikä tässä voi jumittaa?? Ikäkö sen sitten tekee? Ärsyttäävää ja masentavaakin!
Jumppaa kotona selkää, vatsaa, kädet ja jalat. Tee pienillä painoilla lihaskuntoa. Muista myös loppu venytykset. Käy kävelyllä ulkona joka päivä. Syö puuroa, kasviksia, kanaa ja vähän lihaa pieniä annoksia. Herkuttelu minimiin. Kahvista sokeri pois.
Vierailija kirjoitti:
Miten te päästätte itsenne noin järkyttävään kuntoon?Miten 160cm nainen voi painaa 110 kiloa??Olen sinua 25cm pidempi ja 30kg kevyempi...
Mitäpä, jos et osallistuisi tämmöseen keskusteluun nyt ollenkaan. Olis parempi niille, jotka keskustelee otsikossa sekä aloituksessa mainitusta ongelmasta.
Miten nyttemmin menee, mikä on ollut suunta, toivottavasti alaspäin.
Ja sitten se mielenkiintoinen kysymys, että mitä ON nälkä? Mikä on oikea näläntunne, ja mikä on vain "tekisi mieleni (vielä) syödä jotain"?
Nykyään ihmisillä on aika harvoin oikeaa näläntunnetta, ja monesti se, mitä tulkitaan näläksi, voi ollakin ihan janoa. EI AINA JA EI KAIKILLA, tähdennettäköön nyt vielä, kun täällä tulkitaan tahallan väärin.
Minulla ainakin näläntunne vaihtelee, ja etenkin päivinä, jolloin olen todella aktiivinen (liikun, puhun paljon - kuuluu työhöni), en välttämättä edes ehdi tai oikeastaan muista syödä, saatan olla 9 tunnin päivän liikkeellä pelkän (tukevan) aamupalan voimin. Sitten on nälkä, ja se menee ohi syömällä riittävän paljon (esimerkiksi junamatkalla banaani, jukurtti ja joku myslipatukka - ei todellakaan mikään terveellinen tai suositeltava ateria) ja juomalla useampi desi (3-4dl) vettä.
Sitten on päiviä, jolloin olen kiireinen, ja aterioiden väli venähtää 6-7 tuntiin, ja minulla on niin hirveä nälkä, että kädet tärisevät (ja siis olen syönyt silloinkin saman aamiaisen kuin muulloinkin, olen hyvin tylsä). Se tärinä lähtee pois ihan pienillä annoksilla (desi mehua, kourallinen sipsejä tai viinirypäleitä tai muutama viipale kinkua), vaikka selvästi jääkin nältä tai tarve syödä jotain. Tämä on jännää, että miksi tämä tärinä tulee näinä päivinä, ei koskaan noina todella pitkinä ja minulle fyysisesti kuormittavina päivinä. (ja sitten on eri asia se, että olen puumetsällä ja oikeasti raadan peräsuoli pitkällä muutaman tunnin, ja sitten kyllä tärisee, väsymyksestä ja nälästä)
Ja sitten on päiviä, jolloin vain istun koneen ääressä ja syön "jatkuvasti", koska pari tuntia edellisestä syömisestä tuleekin jo "nälkä", joka ei todellakaan edes voi olla nälkää, vaan vain jotain "tekisi mieli syödä jotain" - ehkä tylsyyttä, luulisin. Olenkin näinä päivinä testaillut kaikenlaista, syön vain vähän, syön vain hiilihydraatteja, syön vain proteiinia (ja rasvaa), syön kellon mukaan kunnon ateriat tms. Ei vaikutusta.