Miksi en laihdu, mikä tässä nyt mättää?
Lähtötilanne pitäisi olla laihdutukselle hyvinkin suotuisa. 110kg+/160cm ja herkkuja olen syönyt ihan päivittäin vuosikaudet. Samoin annoskoot olleet isoja ja liikuntaa nolla. Ikää 36v.
Mutta nyt olen tehnyt korjausliikkeen ja ensimmäistä kertaa elämässä myös pysynyt siinä 3,5 viikkoa. Painoa on silti tippunut vain 800g! Siis alle kilon, mitä ihmettä? Tuon verran se on seilannut jo silloin kun elin huonosti. Motivaatio alkaa olla hiipumaan päin kun joulun alla olen säntillisesti kieltäytynyt herkuista ja tulos on tämä :(
Lopetin herkkujen mussutuksen seinään, kaikki karkit, sipsit, keksit, pullat, juustot, pasteijat yms. jäi. Syön 1-2 lämmintä ruokaa/salaattia päivässä ja ehkä iltapalaksi jotain pientä, hedelmän tms. Ei lainkaan pastaa, pitsaa tai muuta höttöä, vaan kanaa/kalaa/kasviksia. Salaattiin ei mitään fetakasoja tai kupillista kastiketta, ei kermakastikkeita, majoneesia tai muuta selittävää. Ei limsaa, ei alkoholia kertaakaan. En santsaa, yksi järkevä annos ruokaa ja lautasenkin olen vaihtanut pienemmäksi. Ei leivän puputusta, ei ohimennen syömistä. Kahvistakin olen vähentänyt maidon minimiin.
Lisäksi olen tehnyt alkuun rauhallisia kävelylenkkejä, koska tausta on sohvaperuna ja sekin on ollut haastavaa. N. 30min kävely/päivä. Nyt kunto on kasvanut ja pystyn jo hyvin kävelemään 45min-1h ilman kipuja :)
Tämä on ihanaa ja tulee hyvä mieli, mutta tuo painon pysyminen kyllä harmittaa.
Mikähän tässä nyt on? Kilpparikin tutkittu vuosi sitten, se on kunnossa.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä itselleni valehtelisin syömisistäni? Tekisin tuossa vain hallaa itselleni 😉.
Tiedän mitä olen syönyt ja miten olen laihtunut. Olen kuitenkin viimeiset vuodet liikkunut viikoittain, harrastan siis spinning ja käyn salilla jossa teen sarjoja isoilla painoilla.
En ole mikään sohvaperuna, mutta iän myötä vain läskiä tuntuu kertyvän.
Ehkä kai jossain ikiläskin alla on vähän lihasta? En tiedä.Mutta sen tiedän, että joku 1500kcal/vrk on minulle liikaa syömistä.
Ps olen sote alalla ja ehkä minulla on myös ruoasta ja syömisestä jotain pientä käsitystä.
Pelottavaa, että olet sote-alalla etkä oikein tiedä mistään mitään.
Oon nähnyt sun kirjoituksia aiemminkin, tunnistaa tuosta "käyn salilla ja teen sarjoja isoilla painoilla". Sun painot eivät ole isoja, etkä myös aiemmin tiennyt yhtään mitä edes salilla teet.
Mmmm.. mistä tiedät millaisilla painoilla treenaan? En ole siitä täällä koskaan maininnut mitään.
Tai mitä treenejä teen? En ole niistäkään mitään maininnut.Älä tee mitään yleistyksiä, jos et ole aivan varma asioista.
Voin hieman avata asiaa.. mm ojentajia treenaan 20-25kg painoilla.
-sama-
No juurihan sinä kerroit. 20-25kg on pikkunen paino.
Ojentajapunnerrus käsipainoilla 25kg ja toistoja 30-40kpl kerralla ja tämän teen 3-4x.
Ikäseilleni naiselle tuo on ihan hyvä suoritus.
Tee perässä, jos pysyt.
Kulutat liian vähän kaloreita joten painosi ei putoa. Kävely ei kovin paljoo sinun painoasi pudota. Sinun pitää harrastaa kunnon treeniä ja liikuntaa. Itse kun laihdutin, olen 166cm mies painoin 114 kg.
Minä treenasin 2 tuntia päivässä 6 kertaa viikossa. Poljin kuntopyörää tunnin ja sitten nostelin painoja. Kunnon hiki treeniä ja minun paino putosi 34 kg 4.5 kuukaudessa.
kun tulee kunnon hiki niin kaloreita kuluu ja silloin laihtuu.
Sama se oli mun tyttöystävällä. Aluksi se ei laihtunut yhtään. Kyllä sen piti alkaa liikkua kunnolla ja siltä puosi paino lopulta 16 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä itselleni valehtelisin syömisistäni? Tekisin tuossa vain hallaa itselleni 😉.
Tiedän mitä olen syönyt ja miten olen laihtunut. Olen kuitenkin viimeiset vuodet liikkunut viikoittain, harrastan siis spinning ja käyn salilla jossa teen sarjoja isoilla painoilla.
Ehkä kai jossain ikiläskin alla on vähän lihasta? En tiedä.Mutta sen tiedän, että joku 1500kcal/vrk on minulle liikaa syömistä.
Ps olen sote alalla ja ehkä minulla on myös ruoasta ja syömisestä jotain pientä käsitystä.
Oon nähnyt sun kirjoituksia aiemminkin, tunnistaa tuosta "käyn salilla ja teen sarjoja isoilla painoilla". Sun painot eivät ole isoja, etkä myös aiemmin tiennyt yhtään mitä edes salilla teet.
Mmmm.. mistä tiedät millaisilla painoilla treenaan? En ole siitä täällä koskaan maininnut mitään.
Tai mitä treenejä teen? En ole niistäkään mitään maininnut.Älä tee mitään yleistyksiä, jos et ole aivan varma asioista.
-sama-
Ojentajapunnerrus käsipainoilla 25kg ja toistoja 30-40kpl kerralla ja tämän teen 3-4x.
Ikäseilleni naiselle tuo on ihan hyvä suoritus.Tee perässä, jos pysyt.
Punttitreenillä ei ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa, joten en tiedä miksi saleilu on tässä ketjussa esillä.
Voiman kasvattamisen kannalta taas 40 toiston sarja on ihan hullun pitkä. Lisää vastusta/painoa, jos 4x40 menee. 4x12 olisi paljon parempi.
Minä söin normaalisti riisiä, kalaa , kanaa, salaattia, hedelmiä 4 ateriaa päivässä. Leipää en syönyt, enkä jauhelihaa. Jos oot katsonu laihdutus ohjelmia telkkaista niin ne treenaa oikein tosissaan siinä ja laihtuvat. Ei mitään kävelyy vaan juoksuu ja punttien nostoa salilla. Kaloreita pitää kuluttaa aika paljon 7000 kaloria on yksi kilo. Tunnin Kävely lenkillä kuluu ehkä 400 kaloria. Siitä voi laskea paljonko pitää kävellä että paino putoo kilon.
Oisko se aloittaja, joka mättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sama-
30-40kpl kerralla. Et tiedä mitään salitreeneistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sama-
Punttitreenillä ei ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa, joten en tiedä miksi saleilu on tässä ketjussa esillä.
Voiman kasvattamisen kannalta taas 40 toiston sarja on ihan hullun pitkä. Lisää vastusta/painoa, jos 4x40 menee. 4x12 olisi paljon parempi.
Tuo henkilö ei puhu totta, vaan valehtelee todistaakseen olevansa "oikeassa". On täällä aiemminkin kirjoitellut eikä hän yhtään tiedä salitreenaamisesta mitään.
En usko, että hän koskaan edes salilla on käynyt muuta kuin pyörähtämässä.
Painoa jos haluaa pudottaa niin pitäisi kuluttaa sellaiset 1500 kaloria päivässä. Siitä kun laskee mitä syö ja mitä pitäisi kaloreita kuluttaa niin kyllä pitää aika kauan kävellä jos 1500 kaloria haluaa pudottaa, ainakin 3 tuntia päivässä kävelyä. 7000 kaloria on 1 kg Viikossa pitäis pari kiloa kuluttaa kaloreitaan. Eli kyllä aloittajan pitäisi ostaa joku kuntopyörä jolla kaloreita kuluu tuplasti sen mitä kävelyssä. Kuntopyörä on hyvä siinä tulee hiki kun polkee. Mitä enemmän hikoilee, sitä enemmän kaloreita kuluu.
Täällä näyttää olevan monta personal traineria paikalla. Oletteko koskaan edes laihduttaneet itse ja käyneet salilla. Jos aloittajan viestiä lukee niin 30 minuutin kävely ei ole juuri mitään. Sillä liikunta määrällä ei paino kovin nopeasti putoa. Olen lukenut juttuja missä joku laihduttanut 15 kiloa vuoden aikana. Eli on sitten lopettanut syömisen kokonaan vissiin ja elänyt vajaa kaloreilla ja toivonut ettei tarttis liikkua ollenkaan jotta paino putoo. Sellaiset 30 kg saa painoa pudotettua kunnon liikunnalla ja terveellisellä syömisellä 6 kuukaudessa. Liikunta ja ruoka suhteutetaan niin että jaksaa joka päivä liikkua ja elää sitä arkea sitten muutenkin. Paino nousee kun syö herkuja, sokeria, roskaruokaa. Paino laskee kun alkaa treenaamaan kunnolla. Kävely 30 minuuttia kauppaan ja takas ei auta mitään. Mun veli yritti sitä vuosia. Ei sen paino pudonnut yhtään.
Sitten kun pakotin sen salille niin alkoi paino putoomaan. Minä pidin vaimoni kanssa kuntosalia 15 vuoden ajan. Mies tai nainen tulee salille siinä vaiheessa kun on kotikonsteja yritetty vuoden tai kaksi eikä paino ole pudonnut yhtään. Sitten ne tulee salille ja kysyvät neuvoja ja kun sanon että pitää kävelyn sijasta juosta niin ne hämmästyy. Sitten annan niille 10 kg puntin käteen ja näytän miten niitä käytetään niin ovat vaan hijaa ja tekevät. Toki ihmiset on erilaisia ja paino putoo eri tavalla toisilla helpommin ja toisilla hitaammin.
Koska olet päästänyt itsesi tuollaisiin mittoihin, käsityksesi kaloreista ja annoskoista yms. on todennäköisesti aika vääristynyt. On jo erittäin hyvä suoritus, että olet onnistunut katkaisemaan lihomisesi ja jopa vähän laihtumaankin. Sekin on jo varmasti vaatinut muutoksia elämässäsi.
Nyt kuitenkin suosittelen erittäin lämpimästi samaa, kuin monet muut. Keittiövaaka ja kalorilaskentaohjelma käyttöön. Ei niitä tarvitse loppuelämää käyttää, mutta olisi erittäin tärkeä saada tietää, mikä on lähtötilanne ihan oikeasti raatorehellisesti lasketuilla numeroilla. Jos lähtötilanne ei ole tiedossa, mitään ohjeita ei oikein voida antaa. Ja sinne ohjelmaan merkitään sitten aivan jokainen suupala. Ei ole mitenkään harvinaista, että ihminen kuvittelee syövänsä todella vähän, mutta jotenkin siinä ruokaa maustaessa on "maisteltu" jo kokonaisen aterian verran.
Selvitä ainakin kalorimäärä, makrojakauma ja kasvisten määrä. Sitten kun tiedät ne, ongelmakohtien paikallistaminen on paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa ap että olet jo noin kauan jaksanut uusia tapoja! Kuitenkin voisit miettiä että aiotko elää loppuelämän noin, vai haluaisitko kuitenkin joskus syödä rennommin. Meinaan tiukat ja ehdottomat kuurit ei välttämättä ole kovin pysyviä. Parempi olisi oppia syömään rennosti mutta terveellisesti. Kilot kyllä tippuvat aikanaan kun jatkat ja pidät huolen että pääsääntöisesti kaloreita syöt vähemmän mitä kulutat. Tsemppiä!
Kiitos tsempeistä :)! Olen tosi yllättynyt itsekin miten hyvin tämä lähti käyntiin. Yksi päivä vain nousin ylös sängystä ja päätin, että tänään aloitan, en huomenna tai joskus. Ja sitten aloitin. Oikeastaan tosi helppoa on ollut ja ei tee mieli juurikaan herkkuja. En halua tyriä tätä hyvin mennyttä muutosta nyt. Mutta pakko sanoa, että olen kyllä aika pettynyt kun odotin nopeampia tuloksia. Aion silti jatkaa, mutta motivaatio on laskenut ja pelkään, että sen myötä on vaikeampi pitää itsekuria yllä.
Vierailija kirjoitti:
Koska olet päästänyt itsesi tuollaisiin mittoihin, käsityksesi kaloreista ja annoskoista yms. on todennäköisesti aika vääristynyt. On jo erittäin hyvä suoritus, että olet onnistunut katkaisemaan lihomisesi ja jopa vähän laihtumaankin. Sekin on jo varmasti vaatinut muutoksia elämässäsi.
Nyt kuitenkin suosittelen erittäin lämpimästi samaa, kuin monet muut. Keittiövaaka ja kalorilaskentaohjelma käyttöön. Ei niitä tarvitse loppuelämää käyttää, mutta olisi erittäin tärkeä saada tietää, mikä on lähtötilanne ihan oikeasti raatorehellisesti lasketuilla numeroilla. Jos lähtötilanne ei ole tiedossa, mitään ohjeita ei oikein voida antaa. Ja sinne ohjelmaan merkitään sitten aivan jokainen suupala. Ei ole mitenkään harvinaista, että ihminen kuvittelee syövänsä todella vähän, mutta jotenkin siinä ruokaa maustaessa on "maisteltu" jo kokonaisen aterian verran.
Selvitä ainakin kalorimäärä, makrojakauma ja kasvisten määrä. Sitten kun tiedät ne, ongelmakohtien paikallistaminen on paljon helpompaa.
Ehkä pitää tosiaan hankkia joku keittiövaaka ja selvittää asiaa. Vaihdoin ruokalautasen arabian pienempään lautaseen, olisikohan jokin jälkiruokalautanen tms. Se maltillista annoskokoa heti. Sen otan kyllä täyteen, mutta en kukkuralle.
Annos on mielestäni silti maltillinen. Esim. 1 kanafile (1/4 lautasta), parsakaalia/kukkakaalia/uunijuureksia tms. (1/4 lautasta). Loppu osa salaattia ja siihen usein 1 kananmuna, puolikas avocado/porkkanaraastetta ja vaikka kurkkua. Tai kanan tilalla lohipala, katkarapua tai tonnikalaa puoli purkkia. Tuntuu etten oikein voi vähentääkään tästä kun jää muuten nälkä. Ruokajuomana vesi tai vissy. Miltä kuulostaa? Onkohan tässä sitten liikaa? En keksi muuta kuin kananmuna pois tai avocado.
Ap
Aamumättäminen ehdottomasti pois. Pitkä paasto illasta puoleen päivään . Eikä kofeiinia .
777 kirjoitti:
Täällä näyttää olevan monta personal traineria paikalla. Oletteko koskaan edes laihduttaneet itse ja käyneet salilla. Jos aloittajan viestiä lukee niin 30 minuutin kävely ei ole juuri mitään. Sillä liikunta määrällä ei paino kovin nopeasti putoa. Olen lukenut juttuja missä joku laihduttanut 15 kiloa vuoden aikana. Eli on sitten lopettanut syömisen kokonaan vissiin ja elänyt vajaa kaloreilla ja toivonut ettei tarttis liikkua ollenkaan jotta paino putoo. Sellaiset 30 kg saa painoa pudotettua kunnon liikunnalla ja terveellisellä syömisellä 6 kuukaudessa. Liikunta ja ruoka suhteutetaan niin että jaksaa joka päivä liikkua ja elää sitä arkea sitten muutenkin. Paino nousee kun syö herkuja, sokeria, roskaruokaa. Paino laskee kun alkaa treenaamaan kunnolla. Kävely 30 minuuttia kauppaan ja takas ei auta mitään. Mun veli yritti sitä vuosia. Ei sen paino pudonnut yhtään.
Sitten kun pakotin sen salille niin alkoi paino putoomaan. Minä pidin vaimoni kanssa kuntosalia 15 vuoden ajan. Mies tai nainen tulee salille siinä vaiheessa kun on kotikonsteja yritetty vuoden tai kaksi eikä paino ole pudonnut yhtään. Sitten ne tulee salille ja kysyvät neuvoja ja kun sanon että pitää kävelyn sijasta juosta niin ne hämmästyy. Sitten annan niille 10 kg puntin käteen ja näytän miten niitä käytetään niin ovat vaan hijaa ja tekevät. Toki ihmiset on erilaisia ja paino putoo eri tavalla toisilla helpommin ja toisilla hitaammin.
Minulle tuo 30min kävelykin oli aluksi vaikeaa kun kunto on huono ja jalat särkee. Mutta olen nyt pystynyt nostamaan sen jo 45min-1h. Olen siitä tosi tyytyväinen. Myös säryt ovat jo helpottaneet vaikkei paino olekaan laskenut. Tuokin on kuitenkin jo 6-7h enemmän viikossa liikuntaa kuin ennen. Harmi kun ei missään vielä näy! Juokseminen on poissuljettu liikuntamuoto vielä. Ei tällä ruholla hölkätä :D Mutta elämäni ensimmäiset sukset (sitten lapsuuden) ostin itselleni joululahjaksi, katsotaan josko siitä olisi apua.
Ao
Tuossa yksittäisessä annoksessa ei ole mitään liikaa. Kuulostaa minun korvaani hyvältä, mutta muista kuitenkin, että yksittäisillä ruoka-aineilla tai annoksilla ei loppujen lopuksi ole paljoakaan väliä. Niitten yhdessä muodostama kokonaisuus on se, mikä ratkaisee.
Tämä on vähän epäsuosittu mielipide, mutta minun mielestäni kannattaa käydä vaa'alla päivittäin, kunhan ei ota yksittäisen päivän tuloksesta turhaa stressiä. Noissa painoluokissa päivittäisvaihtelu voi olla jopa useamman kilon riippuen esim. nestetasapainon heilahteluista. Päivittäisellä punnitsemisella saa käsitystä, millä vaihteluvälillä paino liikkuu eikä masennu, jos sattuu punnitsemaan itsensä juuri painavimmillaan. Kuitenkin, jos punnitsee päivittäin ei saa masentua, vaikka paino välillä liikkuu myös ylöspäin. Jos se aiheuttaa negatiivisia tuntemuksia, se ei ehkä ole sinun juttusi.
-91
Vierailija kirjoitti:
[Tuntuu etten oikein voi vähentääkään tästä kun jää muuten nälkä.
Ap
TÄSSÄ ON VASTAUS. Miten voi tulla yllätyksenä, että vähän pitäisi nälkääkin sietää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTÄSSÄ ON VASTAUS. Miten voi tulla yllätyksenä, että vähän pitäisi nälkääkin sietää??
Ei todellakaan kuulu jäädä nälkä. Se on suurin syy repsahduksiin etenkin kun historiaa siihen selvästi on. Täällä on todella älyttömiä vinkkejä ja huomaa ettei osalla ole mitään kosketuspintaa laihduttamiseen ja elämäntaparemonttiin kun puhutaan merkittävästä ylipainosta. Ap:n tilanteessa ei ole mikään kisakunnon tavoittelu tai viimeisten kilojen tiristys kysymyksessä. Kukaan ei jaksa laihduttaa 40kg nälkäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTÄSSÄ ON VASTAUS. Miten voi tulla yllätyksenä, että vähän pitäisi nälkääkin sietää??
Ei todellakaan kuulu jäädä nälkä. Se on suurin syy repsahduksiin etenkin kun historiaa siihen selvästi on. Täällä on todella älyttömiä vinkkejä ja huomaa ettei osalla ole mitään kosketuspintaa laihduttamiseen ja elämäntaparemonttiin kun puhutaan merkittävästä ylipainosta. Ap:n tilanteessa ei ole mikään kisakunnon tavoittelu tai viimeisten kilojen tiristys kysymyksessä. Kukaan ei jaksa laihduttaa 40kg nälkäisenä.
Voi nyyh yhyy kun on pikkuisen nälkä :( miten kuvittelet olevasi miinuskaloreilla jos kroppakan ei ole sitä mieltä (osoita nälän tunteella)? M-m-mutta k-k-kaavio sanoi näin :(:(( Miksi en laihdu vaikken ole koskaan nälkäinen? Helvetillisen jännä ARVOITUS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyh yhyy kun on pikkuisen nälkä :( miten kuvittelet olevasi miinuskaloreilla jos kroppakan ei ole sitä mieltä (osoita nälän tunteella)? M-m-mutta k-k-kaavio sanoi näin :(:(( Miksi en laihdu vaikken ole koskaan nälkäinen? Helvetillisen jännä ARVOITUS.
Puhut eri asiasta: on tietenkin normaalia, että on nälkä kun syömisestä on jo aikaa. Mutta ei aterian jälkeen kuulu jäädä nälkä.
-eri
Syö sitä ruokaa! Kunnollista ruokaa 4-5 ateriaa päivässä.