Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköttömään torppaan?

Vierailija
07.12.2022 |

Nainen, olisitko valmis muuttamaan sähköttömään ja vesijohdottomaan torppaan, kun lapsesi ovat jo omillaan. Yksin tai miehen kanssa?
Elina Savijoki toteutti tällaisen unelmansa: https://www.is.fi/asuminen/art-2000009239301.html
Ei voi kuin nostaa hattua ihmisille, jotka unelmiaan toteuttavat.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, liian askeettista

Vierailija
2/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun torpassa, jossa sähköt ja kylmä vesi. Ulkosauna, johon vesi pitää talvella kantaa.

Ulkovessa. Puulämmitys.

Elämäni on aika minimaalista. Lämmittelen pienimällä puita kirveellä.

Minusta tuo +11 astetta sisällä on kyllä liian vähän, sairastuisin. Tosin omassakin tuvassa on aamulla sen verran, mutta sitten lämmitän hellan.

Tällainen elämä onnistuu siihen asti, kun saa pysyä terveenä. Tahdosta ei ole kiinni.

Muuten, ihmettelen, ettei Savijoki kaada edes sen verran puuta omasta metsästään, että saisi polttopuut. Minun metsässäni on paljon mm. yli-ikäisiä koivuja, jotka lahoavat ja katkeavat. Silloin niistä tulee rytöä metsään. Mieluummin valikoin riskiyksilöt kaadettaviksi ja saan niistä lämmityspuut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että hän osaa remontoida ja rakentaa kuin mies (tai jotain sellaista), mutta se ei kaikilta onnistu tai voi syntyä joku tapaturma osaamattomille ettei voi suositella kenelle tahansa. Eli torppa ilman mitään, ei sovi kaikille.

Vierailija
4/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa riittävän halvalla puut naapurista niin ei kannata kaataa omaa metsää. 

Vierailija
5/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin, artikkeli kuulosti ihanalle.

N53

Vierailija
6/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa riittävän halvalla puut naapurista niin ei kannata kaataa omaa metsää. 

Kai naapuri (tai muu klapinmyyjä) on myös nostanut hintojaan. Klapit maksaa nykyään niin paljon, että laskin mun olevan halvempi käyttää ilppiä.

Klapit 100€/heittomotti, sähkö 13c/kWh määräaikainen sopimus + siirto vajaa 5 c.

Mut joo, Elinalla ei ole vaihtoehtoja.

Vierailija
7/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä sähköttömään torppaan, mutta maalle kyllä ja vanhaan hirsitaloon olisi unelma päästä muuttamaan täältä betonikolhoosista.

Vierailija
8/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asteekkisuus ja Erakko asumisesta katoaa se juttu kun sillä pröystäillään julkisuudessa. Eli en kerro miten ja missä asun. Se kenellä on onni sen kätkeköön.

Vierailija
9/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi.

Vierailija
10/56 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Kyllä tuollakin naisella mieli muuttuu kun ikää ja kremppoja alkaa tulla ja kovia pakkastalvia olla jatkuvasti. Ei tuo sellaista herkkua ole miltä lehtijutuissa näyttää.

Vierailija
11/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena asunut sellaisessa. Nykyaika järjestäisin ainakin kuivakäymälän sisävessaksi ja vähintään aurinkopaneelin lähinnä tietotekniikkaa ja valoja varten. Talvella kuluisi lujasti kaasua tai valopetrolia, sillä sillä aurinkopaneelin sähkö ei riittäisi. Puulla saa kyllä asunnon lämpimäksi, mutta valaiseminen olisi vähän vaikeaa.

Pakkasesta kyllä uskoisin selviäväni, mutta talvella ei aurinko valaise kovin pitkään.

Vierailija
12/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska haluan käyttää tietokonetta ja muita sähkölaitteita.

Vierailija
13/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paras ratkaisu sisäilman kannalta käryttää öljylamppuja ja kynttilöitä

Vierailija
14/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi enää sähköttömään, vähintään pitäisin pientä aggregaattia valoja, tietotekniikkaa ym. varten.

Vierailija
15/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin jäi ristiriitainen fiilis jutusta. Inhoaa sähköyhtiöitä mutta kuitenkin käyttää moderneja laitteita jotka käy lataamassa muiden maksamalla sähköllä...

Haluaa säilyttää oman metsänsä koskemattomana joten ostaa polttopuut muualta. Eikö muilla metsillä ole väliä? Minä taas käyttäisin nimenomaan oman metsän puita kun voisin valita mitkä puut menee polttopuiksi ja mitkä kannattaa jättää pystyyn luonnonarvojen takia. Joku polttopuukauppias taas pistää kaiken mahdollisen sileäksi.

Jutussa on muutenkin paljon typerää ideologiaa. Olisi ihana elää tuollaisessa torpassa, mutta itse tekisin sen eri tavalla.

Vierailija
16/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, voisin kuvitella asuvani noin. Olen asunut 7-vuotiaaksi asti sähköttämässä talossa syrjäseudulla,  vesi tuli kaivosta pumppaamalla, vesijohto tuli vielä paljon myöhemmin kuin sähkö. Pesutilat olivat saunalla ja ulko-wc navetan nurkalla. Aivan olisi mahdollista palata elämään noin. Nykyisellään tietenkin kaipaisin puhelimen ja tabletin latauspaikkaa sekä talvella autolle lämmitystä. Ruuan valmistaminen puuhellalla  tai lämmitys puilla ei olisi mitään outoa. Pyykinpesu olisi tietenkin hieman työläämpää ilman automaattipesukonetta.

Vierailija
17/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. Minun loppuelämäni koti on kaupungin keskustassa.

Vierailija
18/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, voisin kuvitella asuvani noin. Olen asunut 7-vuotiaaksi asti sähköttämässä talossa syrjäseudulla,  vesi tuli kaivosta pumppaamalla, vesijohto tuli vielä paljon myöhemmin kuin sähkö. Pesutilat olivat saunalla ja ulko-wc navetan nurkalla. Aivan olisi mahdollista palata elämään noin. Nykyisellään tietenkin kaipaisin puhelimen ja tabletin latauspaikkaa sekä talvella autolle lämmitystä. Ruuan valmistaminen puuhellalla  tai lämmitys puilla ei olisi mitään outoa. Pyykinpesu olisi tietenkin hieman työläämpää ilman automaattipesukonetta.

Minä en kaipaa yhtään lapsuuttani vastaavissa olosuhteissa. Sisävessa tuli vuonna -96. Sähkö sentään vähän aikaisemmin. Yhtään puuta en takkaan enää laita. :D

Vierailija
19/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitä ihanaa tuossa elämässä on.

Vierailija
20/56 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noin askeettisesti, mutta en enää suostuisi myöskään muuttamaan kaupunkiin ja luopumaan nykyisestä puuhellasta, leivinuunista, pönttöuunista ja pihasaunasta. Juoksevan tiskiveden ja perussähkön kuitenkin tarvitsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän