Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko vielä 80-luvulla, kun puhelut saattoi yhdistyä väärin ja saatoit kuulla toisten puhelut (vai oliko mulla vaan erikoistapaus)

Vierailija
07.12.2022 |

Esim. mä soitin kerran kaverilleni, mutta se kytkeytyikin johonkin toiseen puheluun, jossa pieni poika ja hänen mummonsa (tai joku muu vanha nainen) juttelivat niitä näitä. Kuuntelin aikani, sit lopetin. En uskaltanut sanoa mitään, kun pelkäsin että kuulevat. Toisen kerran olin (niin ikään kasarilla) tätini luona ja puhelin soi, täti oli kädet taikinassa ja sanoi että mene vastaamaan. Kun vastasin, niin siellä puhui kaksi miestä keskenään. Eivät kuulleet minua vaikka huutelin haloo ja tätini sukunimeä. Mietin, kuinka harvinaisia nää jutut olivat tuohon aikaan. Ainakin muistan kavereiden kanssa puhuneeni, että muillakin oli vähän samaa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Näitä sattui silloin tällöin. Myös jos talossa oli kaksi puhelinta, pystyi kuuntelemaan toisen puhelua, kun nosti vain luurin ylös 😁

Vierailija
2/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

anyone?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kasarilta vain huohotus-soitot. Ne on jääneet kyllä kokonaan pois kännyköiden myötä ja varmaan muistakin syistä. Meillekin joku soitteli pilan päiten huohotus-soittoja. 

Vierailija
4/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän tapahtui myös koronan alussa siinä 2020 Microsoft Teamsissa, kun tapaamiseen alkoi kuulua muiden keskusteluja.

Vierailija
5/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa skitsofrenialta. Hae lääkkeet!

Vierailija
6/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että radiosta pystyi kuuntelemaan kaikenlaista. 

Vierailija
7/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai näitä tapahtui. Ihan vuosittain. Kasarilla ja ysärillä.

Samoin taloudessamme oli monta lankapuhelinta. Pystyi salakuuntelemaan toisen puhelua nostamalla vain luurin ylös toisessa huoneessa. Luuri piti nostaa hiljaa ja varoa, ettei kuulu niksahdusta. Samaten kun salakuuntelun lopetti, kantsi eka sormella hiljaa painaa se väkänen alas ja sit ujuttaa luuri paikoilleen.

Vierailija
8/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kävi niin yhden kerran. Pienellä maaseutupaikkakunnalla.

Kaksi naista puhuivat puhelimessa ja juorusivat ilmeisesti kaikki kylänsä ihmiset läpi. Vähän aikaa uteliaisuuttani kuuntelin, mutta sitten vain suljin puhelimen.

Vierailija
9/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Näitä sattui silloin tällöin. Myös jos talossa oli kaksi puhelinta, pystyi kuuntelemaan toisen puhelua, kun nosti vain luurin ylös 😁

Isosisko huusi aina pikkuveljelle gimbaantuneena yläkerrasta, että pistä luuri kiinni, kun puhui hempeitä poikaystävälleen. Oi niitä aikoja.

Vierailija
10/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muistan. Soitin äidilleni, meillä oli välimatkaa 600 km. Kesken puhelun mukaan liittyi joku nainen, joka oli soittamassa jollekin toiselle. Hän oli kolmannelta paikkakunnalta. Siinä sitten kolmistaan ihmeteltiin tilannetta ennen kuin kolmas nainen poistui linjoilta.

Vierailija
11/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai näitä tapahtui. Ihan vuosittain. Kasarilla ja ysärillä.

Samoin taloudessamme oli monta lankapuhelinta. Pystyi salakuuntelemaan toisen puhelua nostamalla vain luurin ylös toisessa huoneessa. Luuri piti nostaa hiljaa ja varoa, ettei kuulu niksahdusta. Samaten kun salakuuntelun lopetti, kantsi eka sormella hiljaa painaa se väkänen alas ja sit ujuttaa luuri paikoilleen.

Meillä naksui niin, että ei pystynyt salaa kuuntelemaan, sen huomasi heti.

Vierailija
12/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä muistan tapahtuneen useestikkin.

Oli aina jotenkin pelottavaa, olin lapsi silloin.

Kerran kuuntelin hetken jotain mummojen jorinoita kunnes sanoin jotain ja molemmat mummot alkoivat vihaisesti tivaamaan kuka siellä langoilla oikein on.

Vierailija
13/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko kaukopuhelut maksoi silloin???

Vierailija
14/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käynyt ikinä, ettei toinen puhuja olisi ollut kanssani samassa kahden puhelimen taloudessa.

Vierailija
15/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muistan. 

Muistatteko sitä, että puhelu ei katkennut ennen kuin soittaja laittoi luurin paikalleen? Mulla oli jotain "kavereita", jotka harrastivat pilapuheluita (joskus ala-asteen alimmilla luokilla) ja oli rasittavaa, kun suljit puhelimen ja yritit mennä vaikka soittamaan äidille töihin, niin se samat tollot roikkuu langan päässä edelleen.

Vierailija
16/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kasarilta vain huohotus-soitot. Ne on jääneet kyllä kokonaan pois kännyköiden myötä ja varmaan muistakin syistä. Meillekin joku soitteli pilan päiten huohotus-soittoja. 

Kaikista huohottajista joku voisi julkaista kasvokuvat. 80-luvulta tähän päivään. 

Vierailija
17/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanka puhelimella kun systeri soitti minulle Helsinki 87 -Helsinki 94. Linjalla oli kolmas henkilö ja useimiten Henkilö viellä Sieltä systerin alue 87.Sama kerros talo,tunsi äänen. Joten katkaistiin puhelu ja kun minä soitin syterille linja oli vapaa.Tosin systeri sano mistä tiedämme jos joku kolmas on linjalla ja kuuntelee meitä? Sanoin kuunelkot jos on niin utelijas ja  tahditon.Kun matkapuhelimet tuli joka talouteen,vältämättä singali ei asunossa.Joutu menen parvekelle puhumaan esim,silloin minulla Sonera jotta on singalia.

Vierailija
18/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut edelleen tällaista ainakin Elisan 4G-verkossa etenkin viime vuonna.

Elisan mukaan on täysin mahdotonta, mutta onko virheetöntä koodia olemassakaan?, sitä epäilen hyvin vahvasti.

Miettikää esim Android-käyttöjärjestelmää, jonka lähdekoodista löytyy jatkuvasti vakaviakin tietoturva-aukkoja, joita hyväksikäytetään todella vikkelästi.

Vierailija
19/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tapahtui outo sattuma lankapuhelinaikaan 80- luvulla. Soitin ystävälle ja työkaverille ja kuinka ollakaan myös hänen miehensä oli linjalla ja ei tahtonut uskoa, että vaimonsa ei ole kotona jossa oli ja vastasi. Mies soitti työpaikaltaan. Sitä hämmästeltiin kolmen kesken sillä jokainen oli kymmenien kilometrien päässä toisistaan. Selitys lienee se, että soitot tapahtuivat sattumalta täysin samanaikaisesti.

Vierailija
20/41 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Se, joka soitti, sillä oli valta.

Eli vaikka vastaaja laittoi luurin kiinni puhelun jälkeen, mutta jos soittaja jättiki oman luurinsa auki, niin seuraavan kerran, kun vastaaja nosti oman luurinsa soittaakseen jonnekkin, oli linjoilla vielä tämä soittaja, joka jätti puhelimensa auki.

Varmaan paljon riitelevät omissa asunnoissaan asuvat pariskunnat käyttivät tätä lyömäaseena.

Silloin se vastaaja oli tavallaan jumissa. Linja oli väkisinkin auki eikä pystynyt soittamaan mihinkään eikä vastaanottamaan puheluita, ennenkuin soittaja suostui laittamaan luurinsa kiinni.

Jossain kohtaa tuota epäkohtaa muutettiin.

Eli puhelu katkaistiin, jos vaikkapa oli kulunut 30 min siitä, kun vastaaja laittoi itse oman luurinsa kiinni.

Oli kyllä tosi kuumottavaa montaki kertaa, ku olin lopettanu puhelun ja kun nostin luurin ylös soittaakseni, siellä linjoilla oli jo valmiina odottamassa edellisen puhelun soittaja, ikäänkuin kyttäämässä, että koska soitan johonkin seuraavan kerran.

Lisäksi kerran perhetuttumme laittoi puhelimensa huonosti eli ei mennyt poikki. Linja jäi auki eikä saatu sitä siis poikki. Kuulimme kaikki keskustelut heillä eivätkä he tajunneet. Tällöin sitä aikakatkaisua ei ollut.

Lopulta piti hypätä autoon ja pimputtaa ovikelloo, että teidän luuri on auki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä