Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haukkuuko teini-ikäisenne teidät lyttyyn?

Vierailija
07.12.2022 |

Kuuluuko se ikään, että mikään mitä olette tehneet ei olekaan ollut hyvin.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkui teininä ja haukkuu edelleen nyt aikuisena, joten olen hänen kanssaan mahdollisimman vähän tekemisissä vaikka oma lapsi onkin.

Vierailija
62/96 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär haukkuu joo. En osaa pitää sitä niin ihmeelllisenä, itsekin haukuin omia vanhempiani siinä iässä. Se oli sellaista oman pahan olon purkamista. Paha olo taas johtui siitä kasvu- ja irtautumisprosessista joka liittyi ikään, ja meni itsestään ohi ajallaan.

Järkyttävää! Itsen en koskaan haukkunut vanhempiani päin naamaa. En uskaltanut.

Omat lapseni eivät myöskään hauku päin naamaa. Meillä on kotona mukava tunnelma yleensäkin, aivan erilainen kuin omassa lapsuudenkodissani.

Hieman järkyttyneenä kuuntelen esim. Työkavereita jotka kertovat lastensa haistattelevan ja huutavan olette maailman paskimmat vanhemmat yms. Aivan järkyttävää ja olen sitä mieltä että kasvatus on mennyt pahasti pieleen edellä mainituilla tapauksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun käymisestä mainitsin mm. tänä aamuna, kun en saanut häntä sinne lähtemään. Käynyt vain muutaman päivän amiskaa muutaman kuukauden ajalla. On kuulemma kurkku kipeä tällä kertaa ja osin ollut oikeasti kipeä mm. koronassa. Sanoin mitä se merkitsee loppuelämälle niin vastaukseksi sain, että niin lojun itsekin työttömänä kotona. Tosiasia. Enpä tiedä mitä tekisin, kun ei usko minua. Varsinaisesti ei hauku, mutta kertoo tosiasioita. Olen sanonut, että haluaako samanlaista sitten itselleen. Opiskelu ala on hänelle kiinnostava, mutta en tiedä kiusataanko koulussa. Ei tunnusta ainakaan kiusaamista, mutta voi olla, että näin on. Tekisi koulua etänä ja näin tekeekin osan. Tämä ainoa riidanaiheuttaja.

Sä olet surkea kasvattaja. Arvaanko oikein, isää ei ole maisemissa?

Vierailija
64/96 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meidän teiniä kasvatettu sellaiseksi

Vierailija
65/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun käymisestä mainitsin mm. tänä aamuna, kun en saanut häntä sinne lähtemään. Käynyt vain muutaman päivän amiskaa muutaman kuukauden ajalla. On kuulemma kurkku kipeä tällä kertaa ja osin ollut oikeasti kipeä mm. koronassa. Sanoin mitä se merkitsee loppuelämälle niin vastaukseksi sain, että niin lojun itsekin työttömänä kotona. Tosiasia. Enpä tiedä mitä tekisin, kun ei usko minua. Varsinaisesti ei hauku, mutta kertoo tosiasioita. Olen sanonut, että haluaako samanlaista sitten itselleen. Opiskelu ala on hänelle kiinnostava, mutta en tiedä kiusataanko koulussa. Ei tunnusta ainakaan kiusaamista, mutta voi olla, että näin on. Tekisi koulua etänä ja näin tekeekin osan. Tämä ainoa riidanaiheuttaja.

Näin se työttömyys periytyy ylisukupolvisesti. Jos ei ole työnteon mallia kotona, niin vaikeaahan se tietenkin on siihen kasvaa. 

Vierailija
66/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hauku, kun ei puhu juuri mitään muutakaan.

Vierailija
67/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on esikoinen ja keskimmäisen jotain lipsauttanut, mutta ei vain ohimennen. Ei siis mitään toistuvaa. Nuorin 17v ei koskaan.

Itse haukuin omia vanhempiani ja minulla oli syyni ja ajattelen vieläkin samoin, mutta en nyt enää möläyttäisi suustani. Kotoa pois muutto helpotti noita negatiivisia tuntemuksia.

Vierailija
68/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus tapahtuu esimerkillä, ei sillä, että vaatii lapselta sellaista mihin ei itse halua, kykene, jaksa. Näytä esimerkkiä, hae kouluun ja mene sinne kouluun. Ammattikouluissa on jatkuva haku.

Vierailija
69/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haukuin vanhempiani, koska oli syytäkin, alkoholismi. 

Minun kaksi poikaani eivät ole koskaan haukkuneet minua, vaikka erimielisyyksiä on ollutkin. 

Vierailija
70/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en haukkunut vanhempiani teininä tai lapsena, koska näin isosisaruksesta, mitä meidän kotona tapahtuu, jos uhmaa tai vastustaa vanhempaa. Silloin tuli turpaan, hakattiin nahkavyöllä, revittiin hiuksista pitkin lattioita, tukistettiin, lyötiin avokämmenellä, kiellettiin ruokailu ja suljettiin omaan huoneeseen, josta ei saanut poistua. Seuraava viikko oli täynnä työkomennuksia kuten puun pilkkomista, ruuan laittoa, tiskaamista, sauna pesua, siivoamista, auton pesua, ruohonleikkuuta, mattojen piiskaamista jne. Puhua ei saanut vaan huudettiin "Hiljaa!". Jos yritti tulla ulos huoneestaan, karjaistiin "Häviä!"

Isä toimi rangaistusten toimeenpanijana, äiti keksi syytteitä lapsia vastaan omasta päästään, manipuloimalla, provosoimalla ja houkuttelemalla tekemään jotakin, jonka sitten raportoi pyöveli-tuomarille. Sitten istui tai seisoi vieressä katsomassa kurinpitotoimia. Nautti lapsen kivusta. Toimenpiteiden jälkeen hän tuli kirvelevän desinfiointiaineen kanssa "hoitaman" vertavuotavat haavat, onkin sairaanhoitaja ammatiltaan. Selitti samalla, kuinka kannattaisi oppia olemaan kunnolla.

Aikuisena muutin ulos sieltä helvetistä. Ystäviä ei ole ikinä oikein ollut, koska aina kun meistä lapsista joku alkoi tutustua koulussa johonkin ja saada kodin ulkopuolisen sosiaalisen kontaktin, perhe muutti toiselle paikkakunnalle. Kotiin ei saanut tuoda ketään ja omat vierailut oli rajoitettu tiukasti. Minulla harrastuksia ei saanut olla, sisaruksilla sai, mutta ne saatettiin mielivaltaisesti kieltää tai lopettaa kustantamasta, juuri kun lapsi alkoi viihtyä. Jos valehtelit tai salasit jotain, seuraukset olivat hengenvaaralliset.

En pidä vanhempiini tai sisaruksiin mitään yhteyttä. Odotan, että heitä ei enää ole. Tai minua. Vain odotan. Terapeutti sanoi nyt aikuisena, että trauma on toisinaan niin suuri ja syvä, että voi olla parempi jättää sen käsittely tekemättä, sillä muistojen esiin tuleminen ja konkretisoituminen voi olla liian suuri kestettäväksi. Voi olla parempi kitua ns. räätälöidyllä pintatason kulissimallilla loppuun saakka. Omia lapsia en onneksi ikinä tehnyt. Ne ovat suojassa tältä sukurasitteelta. Sisarusteni perheet voivat huonosti.

Ei lapsia, mutta tulet oksentamaan pahan olosi juuri tähän ketjuun. Ei liity aiheeseen millään tavalla.

Vierailija
71/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät hauku. Minäkään en hauku heitä eikä todellakaan ole mitään riitoja. Lapseni ovat järkeviä ihmisiä ja osaavat puhua. Itse olin raivokas teini ihan vain siitä syystä, että vanhempani eivät kuunnelleet tai ymmärtäneet minua, määräilivät vaan ylhäältä päin ja tuhahtelivat, jos kritisoin.

Vierailija
72/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon kakarat haukkuvat minua. En ole vielä antanut takaisin, vaikka syytä olisi vaikka millä mitalla. Suurin osa siitä lähinnä huvittaa. Kostan sitten myöhemmin, kun ovat nuoria aikuisia. Minkäänlaista apua ja tukea ei heru, ellei käytös ala kohtapuoliin muuttua.

Vierailija
73/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä nyt samantien ottaa yhteyttä kotipaikkakunnan etsivää nuorisotyöhön. Heillä tuntuu olevan paljon monenlaista apua kotiin jääville tai muuten elämänhallinnan kanssa kamppaileville nuorille. Eikä edes maksa mitään. Olen seurannut sivusta kaverini nuorta ja suosittelen soittamaan heti tänään, ennen kuin tulee ikää lisää ja ongelmat lisääntyvät.

Vierailija
74/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukutteko itse lasta tai puolisoa ? Opittu malli on mahdollinen jos näin on . Meillä ei haukuta , puhutaan asioista suoraan ja rumasti sanomalla ei saavuta mitään, pahoittaa vain turhaa oman ja toisen mielen . Teini on nyt 17 eikä todellakaan hauku ketään . Sanoo kyllä selkeän mielipiteensä asiallisesti sekä kertoo jos joku asia harmittaa .

Mikset sano teinille ettei sinulle puhuta noin ? Pahan olon voi purkaa muullakin tavalla .

Vierailija
75/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh-iskä ja tyttö nyt jotakuinkin teini-iässä. Hän on tosi, siis tosi hyvä, koulussa ja käyttäytyy siellä todella fiksusti ja muuallakin. Olen luvannut että kotona saa olla ihan rennosti ja näyttää tunteita niin hyvässä kuin pahassakin. Ja joo, olen joskus tyhmä ja paska mutta sitten niistä yleensä jutellaan. Loppujen loppuksi, meillä on hyvät ja ihanan läheiset välit. On myös mukava että haluaa ja uskaltaa jakaa asioita kanssani

Vierailija
76/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se työttömyys periytyy ylisukupolvisesti. Jos ei ole työnteon mallia kotona, niin vaikeaahan se tietenkin on siihen kasvaa. 

Tästä olen eri mieltä . Olin työttömänä pitkän sairastumisen seurauksena muutaman vuoden . Nyt pääsin vihdoin kuntoutukseen . Poika näki miten tiukkaa oli rahasta . Kyllä se häntä ainakin motivoi panostamaan opiskeluun ettei tarvitse kituuttaa minimi tuilla . Eläkettäkin kertyy eri tavalla jos pääsee hyväpalkkaisiin töihin kiinni . Nykyjään on yrityksillä paljon rekrytointikoulutuksiakin .

Vierailija
77/96 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 19. Anteeksi ja olen pahoillani, mulla on samanlainen kasvutarina taustalla. Hirveää lukea tästä toiselta ihmiseltä :(

Olin perheeni musta lammas, johon kohdistettiin viha ja väkivalta mielivaltaisesti. Ainoat täysjärkiset olivat ukki ja mummi, jotka kuolivat liian aikaisin. Kotona ei sylitelty eikä hoivattu. Pikkusiskoon yritin luoda yhteyttä ja on samanlainen kuin äiti, joten mulle sisaruksia ja vanhempia ei ole enää olemassa. Itsekkäitä ja omahyväisiä ihmisiä. Toisinaan on vitunmoinen ahdistus ja suru kun on täysin juureton ja ilman ystäviä.

Vierailija
78/96 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haukkuu minua ja isäänsä ja koko perhettä. Uhkaa katkaista täysin välit kun pääsee muuttamaan omilleen:(

Vierailija
79/96 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä haukkuu minua ja isäänsä ja koko perhettä. Uhkaa katkaista täysin välit kun pääsee muuttamaan omilleen:(

18-v lahjaksi sitten teinin itse ostamat tavarat etupihalle oven vierelle.

Lapsettomana en voisi kuvitella tilannetta, että joku haukkuisi minua kotonani. Niinku.. vaan ei. Lentäisi lapsi sossulle hoitoon jo alle 18v jos tuollaista usein kävisi. Eksäkin haukkui vaan kerran ja sitten oli eksä.

Vierailija
80/96 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on kiittämättömiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi