IVF/ICSI vko 50
Moikka kaikille!!
Mukaan taas uudella innolla :O) Löytyykö enää piinailutovereita vuoden ehkä viimeiseen hoitopinoon??
Mun taustaa mua tuntemattomille... Minä pian 28v, mies 30v. Meillä lapsia alettu yrittämään v.2000 jouluna. Miehen siittiöissä tutkimusten mukaan vikaa, heikko laatu,määrä ja hitaita kavereita. Takana 2 tuloksetonta IUI:ta -03 ja yksi ekalla pitkän kaavan IVF:llä onnistunut raskaus, josta kahdesta siirretystä alkiosta syntyi poika (250104). Siitä asti yritetty toista lasta enemmän tai vähemmän. Vuoden -05 keväänä sainkin sitten tietää olevani yllättäen luomusti raskaana, mutta se ilo päättyi vuosi sitten syyskuun alussa, sain yllättävän keskenmenon ja " synnytin" toisen muuten täysin terveen poikamme pahan tulehduksen takia rv 17+5 :O( Se oli elämäni rankinta aikaa.. Sitten siitä taas noustiin ja helmikuussa meille tehtiin toinen IVF lyhyellä kaavalla ja siinä tulos oli huonompi, eikä yksi ainokainen hedelmöittynyt alkio kiinnittynyt :O( Pakkaseen ei koskaan ole alkioita saatu....Sitten tuli pakollinen klinikan määräämä 6kk:den tauko, ja kyllä ärsytti.. Kesällä taas tapahtui pieni ihme..yhden päivän iloitsin kahdesta viivasta testissä, menkat alkoi kuitenkin pari päivää myöhässä :O/
Nyt sitten tämän syksyn tilanteeseen...Odotin, odotin ja odotin...Niin se aika taas kuitenkin meni..mullahan piti olla meidän viimeinen julkisen puolen hoito, pitkän kaavan IVF/ICSI jo viikolla 42 alunperin, mutta se peruuntuikin sitten kokonaan ilmeisesti aivan alkuraskauden keskenmenon takia. Menkat oli Synarelan aikana 9 päivää myöhässä (sumuttelin 3 viikkoa) ja testiin tuli himmeä viiva. Kun menkat sit alkoivat, kestivät vain pari päivää.. ja limakalvo oli nollaultrassa paksu vaikka piti, olla ohut ym ym..Sitten sain terolutit aikaansaamaan kunnon menkat ja tulihan ne sieltä sit ihan kunnolla 10 päivän kuurin jälkeen n. 1-2 päivän päästä. Sitten olisinkin halunnutkin kokeilla mielenterveyteni takia (odotus on aivan kamalaa) lyhyttä kaavaa, mutta kohdussani olikin kysta, jonka takia sitten kuitenkin päädyttiin pitkään kaavaan..ja lisää odotusta :O/ Ja nyt sit syön uuden Terolut-kuurin taas tässä kierrossa varmuuden vuoksi, ettei sitten tarvii taas odotella niitä sumujen aikana.. meneillään on nyt kp 18.
Ensi viikon maanantaina alkaisi sitten taas Synarelan sumuttelu ja tosiaan siis viikolla 50 olisi tähän tietoon punktio. Kaikkeahan voi vielä tapahtua, mutta nyt on aika positiivinen olo kaiken suhteen..On tässä epäonnistumisia jo koettu ihan tarpeeksi tällekin syksylle, että eiköhän se ois meidän vuoro onnistua :O)
Että jos vaan joku on samassa aikataulussa mun kanssa, niin tänne vaan :O) Seura kelpaisi..
taas jo positiivisempi ja iloisempi, caliendre
Kommentit (274)
ILPO: Älä heitä kirvestä kaivoon!!! Saat vielä ilostua tädin tulosta...mutta mikä sen parempi jossei tulis ollenkaan;)
CALIENDRE: Mua nauratti niin se, että olit vetäny piikin ulos jo ennen kun ehdit edes pistää lääkkeet. Tää on just niin tätä ku jännittää...
Mäkin pistelen kerta toisen jälkeen yhtä jännissä fiiliksissa, ja voi sitte sen pregnylin sekotuksen kanssa. Se vasta on jännää...:)
Ja on se tosiaan niin kumma että näistä menkoista voi näin iloita...
EIRENE: Pidetään peukkuja pystyssä että ei olis kyse mistään pahemmasta. Mutta tosin niinku caliendre sanoi, niin hyvä että selviää jos on vikaa, sehän voi todellakin hyvin olla syynä tähän kaikkeen. Tsemppiä:)
ON: Äsken tulin kotiin suunnittelukäynniltä joka sujui hyvin. Lääkäri oli kyllä vähän yllättynyt että lähettiinkin tähän jo nyt joulukuussa, mutta selittelin sille sitä ja kait se läpi meni. Oli siis kuitenkin oma iloinen itsensä että ei sen puoleen.
Nyt sit lähetään huomenna pistelemään puregon 100 iu tiistaille asti, jolloin menen ultrattavaks. Sitte katotaan jatkon kanssa. Hain siis nyt puregonia vaan 1x600iu, vaikka kolminkertainen määrä on kirjoitettu valmiiks. Ja sitte kirjoitti orgalutrania, jota ilmeisesti alan piikittämään viikon päästä sunnuntaina. Ja sit tietty pregnylit irrotukseen, ja luget loppuun. Mut noi muut määrät siis päätetään ens tiistaina. Pistosajankohdaks valitsin klo 9 aamulla, koska nyt se sopii parhaiten aikatauluun; huomenna firman pikkujoulut ja lauantaina polttarit..huh huh mikä viikonloppu edessä. Kysyinkin lääkäriltä jos nyt vihdoin pitäis tehdä alkoholin suhteen nollalinjapäätös, ja hän sanoi että riippuu siitä että kuinka paljon normaalisti juon.
Eli että pari lasillista --> no problem...megakännit --> big problem :)
Arvon edelleen sen huomisen kanssa, jos sit vaan menisin autolla. Muuten tulee olemaan pahoja kuljetusongelmia. Lauantai onki sitte paljon pahempi juttu, kun pitäis tissutella koko päivän. ja tulee kyllä sanomista jos en sitä tee. Mutta, omapahan on asiani..löytyykö mitään hyviä tekosyitä juomattomuuteen (kuten jokin lääkekuuri)??????
Edelleen lääkäri mietti, että miksi en tule raskaaks. Nyt paperissa lukee että mulla PCO ovariot, ja miehellä T. Eli tais siinä tulla meidän kummankin viat peräkkäin. En kuitenkaan usko että se PCO häiritsee mulla siinä määrin, kun monilla. Ilmeisesti taipumusta kuitenkin on.
Mulla on nyt siis kaks uutta lääkettä tiedosaa, eli orgalutran ja luget. Muuten en kauheesti pelkää noita puregoneja ainakaan, koska tähän asti vedetyt 50 iu päivässä ei ole tuntunut yhtään missään. Joten ihan hyvin mielin lähdössä tähän, koska annos ei ole niin kauhean paljon suurempi nytkään. Mitenköhän toi orgalutran vaikuttaa???
Punktio ajoittuu näillä näkymin tiistaille 12.12 +/- 1 pvä, tai näin ainaki lääkäri epäili. No, sekin selviää sitte ens tiistaina. Sinänsä hyvä, koska mulla on sillä viikolla ti, ke ja to vapaata. Ennen punktiota olen töissä kaksi pitkää päivää 7-21...saa nähän tuleeko tukalat oltavat?!?
Tällä aikataululla tulokset selviää sitte heti joulun jälkeen...vou:) Tulee ainakin tipaton joulu, mutta se ei sinänsä haittaa. Meilläkun on alkoholiongelmainen perhepiirissä, niin ei paljon kiinnosta läträtä vähääkään hänen läsnäollessaan ikävä kyllä.
Mut hei, tulipa kerrottua paljon. Paljon tsemppiä teille ja kertokaa taas kuulumisia:)
-Nea
Täällähän oli taas ollu vilkasta keskustelua, hyvä niin...
Toivotaan Eirene, ettei ne sun vasta-aineet olisi mitään vakavaa ja, että homma selviäisi mahdollisimman pian.
Ilpolle täällä tsemppaillaan edelleen menkkoja alkavaksi. Hyvä kuitenkin, että Tays tekee hoitoja vielä viikolla 51.
Täällä siis pisteltiin eilen eka piikki ja ihan hyvin onnistui. Tosin en varmaan pitänyt sitä piikkiä sisällä ihan sitä 10 sekuntia, mikä ohjeissa luki. Pitää tänään olla vähä tarkempi.... Aika monella näytti olevan ultra-aika ens tiistai, joten sitte saadaan varmaan jonkinlaista viitettä, miten piikit on alkaneet vaikuttaa itse kullakin.
Missäs muuten te kaikki ootte hoidoissa? Ilpo ja Caliendre oli kans Tays:ssa, mutta entäs muut? Ettei vaan ens tiistaina istuskella samas odotushuonees...
Ihan samaa pelkään että emme ehdi hoitoihin enää, koska kuukautiset eivät ole vielä alkaneet (okei, niiden pitäisi alkaa huomenna) mutta mitään tyypillisiä menkka-oireita ei ole. Synarelaa olen suihkinut, mutta välillä tuntuu ettei siitä pullosta tule riittävästi lääkeainetta. Pää on vähän kipeä eikä tavallista PMS-kiukkua ole ollut (se on ollut aivan ihanaa!), muutoin on tosi realistinen jalat maassa päivä kerrallaan -olo.
Tsemppiä kaikille muillekin!
No niin kolmas piikki lähtee tänään illalla ja nyt on jo havaittavissa mekkamaisia tuntemuksia, joten " ihan innolla" odotan ensi viikkoa miten sitä sitten pärjää. Mulla on ollu aina tosi tukala olo, varsinkin viimeiset päivät ja olen joutunut ottamaan särkylääkettä että pääsen ylös sängystä töihin. No kaikki pitää kestää mitä tulee:)
Sitä niin hyvin unohtaa mitä tää hoito rumba on ja nyt taas muistuu kaikki mieleen, mutta onneksi toi rakennus touhu vie ajatukset muualle ja töissä on kiire, niin ei kyllä ehdi ollenkaan miettimään koko hoitoa, hyvä kun muistin tiistaina mennä lääkäriin !!!
Seuraava ultra on tiistaina ja sit perjantain uudestaan ja silloin pitäs saada tietää tarkka punktio päivä. Aijon muuten ottaa nukutuksen ja lääkärikin suositteli, koska mulla on niitä endomerioomia niin paljon, niin on helpompaa tehdä punktio kun nukun, saavat rauhassa ronkkia. Aikasemmilla kerroilla julkisella on vaan annettu rauhoittavaa ja kipulääkettä mutta ei ole kauheesti auttanut, Ainakin mun kohdalla on ollu toimenpide tosi kivulias. Jännää kun nyt ei tarvii pelätä yhtään ja voi mennä ihan rauhallisella mielellä. Joku kyseli hoitopaikkaa, niin ollaan helsingin väestöliitossa.
Ensi viikolla onkin sitten kaikilla enemmän kerrottavaa, joten kuulumisiin, nyt pitää lähteä sohvalle valmistautumaan Big Brotheriin:)
Tsemppiä kaikille
Taidan olla meistä ensimmäinen, joka ehtii kertomaan ultrakuulumisia. Mähän aloitin pistelyn jo tiistaina, joten lääkäri ei halunnut jättää ekaa ultraa maanantaille, vaan katsottiin tilannetta jo tänään. Ja hyvältä näyttää, munarakkuloita oli yhteensä 21! (ehkä sellaiset 13-15 kasvaa hyviksi, loput oli vielä aika pieniä). Mullahan on vain 112,5 IU annostus Gonal-f:ää ja ei yhtään osattu arvata, miten se toimisi, mutta näköjään vastin on ihan hyvä. Kohdun limakalvokin oli jo 6mm, joten hyvältä näyttää. Seuraava ultra on jo maanantaina, jolloin aloitan myös jarrulääkityksen (mulla se on Cetrotide). Jos mun munikset päättää viikonlopun aikana kasvaa oikein kunnolla, maanantaina voidaan tehdä päätös, että punkteeraus oliskin jo 8.12. Toivon kuitenkin, että menisi sinne 11.12., ehtis mieskin paremmin mukaan...
Puhuttiin niistä mun vasta-aineista ja autoimmuuniepäilyksistä ja päätettiin, ettei hoitoa keskeytetä, kun tilanne näytti niin hyvältä. Jos saadaan ensi viikon loppuun mennessä enemmän tietoa, saan alkionsiirron yhteyteen ehkä kortisonia. Jos nyt tästä hoitokierrosta ei tärppäisi, tiedetäänpä ensi kerralla jo paljon enemmän. Ja jos tärppäisi, voitaisiin alkuraskauden ajaksi katsoa oikea lääkitys mulle, ettei mene kesken.
Kyllä oli niin hyvä mieli ton jälkeen. Se alkuviikon aallonpohja oli kyllä tosi kamala, olin jo varma, että tähän se hoito nyt keskeytyy... Ohjeeksi annettiin ottaa viikonloppu rauhallisesti, ei enää mitään aerobicejä tai muuten turhaa riehuntaa, että munikset saa rauhassa kasvaa kunnolla (kun niitä on kuulema noin paljon). Olen yrittänyt ottaa kaiken tosi rauhallisesti, kahvin ja alkoholin olen jättänyt kokonaan pois jo jonkun aikaa sitten (enpä niitä kyllä käytä muutenkaan pahemmin) ja maailmalta on mukaan tarttunut ohje pitää vatsan seutu lämpimänä (mulla on villahuivi vyötäröllä), että lantion alueen verenkierto olisi hyvä. Kaikki konstit nyt vain, että päästäisiin hoito loppuun asti :)
Hyvää viikonloppua kaikille ja tulkaahan hyvin ultrakuulumisin takaisin ensi viikolla!
Eirene
Eirenellähän oli hyviä ultrakuulumisia, hieno homma!!! Sulle oli jo kasvanut tosi paljon muniksia. Onko sulla ollu jotain erikoisia tuntemuksia alavatsassa? Mulla ei ainakaan vielä oo tuntunu yhtään miltään... Aattelin vaan, että pitäisköhän?! En tosin oo pistäny vasta kuin kolme kertaa, mutta kaikkee sitä tässä tulee pohdittua... Vai pitäis vatsan seutu pitää lämpimänä... Pitää vissiin laittaa vähän enemmän päälle, kun mun tulee aina näin kotona heiluttua vaan lyhythiaisessa. Mulla ois tiedossa Helsingin reissu ens viikonlopulle. Kummityttö täyttää vuosia ja pitäis mennä synttäreille. Ollaan tavattu käydä siellä ihan päiväseltään ja matkoihin menee yhteensä semmonen 6,5-7 tuntia. Voinkohan istua niin kauaa sitten autossa, jos on paljon muniksia kasvamassa, mitäs luulette?
Nyt tekeen vähä joulusiivoja.. Ois tarkotus tänään laittaa vähän jouluvaloja ja -verhoja... Oottekos muut jo laitellu?
Heissan kaikille!!
Janese: Joko menkat alkoi??
Ilpo78: Entäs sulla, tuliko se täti? Onneksi sulla on vielä vähän aikaa..
Päivänsäde72: Mullakin on menkkatuntemuksia ollu tänään..ei mun mielestä ennen näissä hoidoissa oo juurikaan mitään tuntunu, ennen kuin vikoina piikkipäivinä jotain juilintaa. Mut annos onkin nyt ollu sen 200 IU ja ennen 150 IU, joten johtuiskohan siitä?! Välillä kovastikin sattuu ja jomottaa :O/ mutta hyvähän se on, et siellä jotain tapahtuu. Menkat muuten alkaa olla loppusuoralla, pientä tiputtelua enää, et ei jomotukset siitäkään voi johtua..
Eirene: Sullahan vaikuttaa hyvältä toi kasvuvauhti ja määrä.. Hienoa!! Eiköhän sieltä vauvatarpeita saada :O) Ja hienoa, että hoito jatkuu...On tää hoito tosiaan tälläistä vuoristorataa, välillä mennään pohjalle ja sit taas noustaan uudella innolla..
Snygg: Mäkin sen kolme päivää oon pistelly ja tosiaan tuntuu niitä jomotuksia..kai se riippuu ihan henkilöstä missä vaiheessa tuntuu, niin kuin sanoin, mulla ei aiemmin näin aikasessa vaiheessa oo tuntunu mitään..
Mä olen jotain joulukoristeita jo laitellu, mut jouluvaloja en vielä muualle kuin esikoisen ikkunaan ja yhden kynttelikön pöydälle. Ulos pitäis ostaa jotkut kivat. Siivoiluja ei pahemmin tarvii tehdä, kun jouluksi lähdetään Keski-Suomeen mummuloihin...
Ja sit nyt tulevana maanantainahan mulla on se ultra, mutta me lähdetään suoraan sieltä tonne Kainuuseen yhdelle mökille vähän lomailemaan, munkin pitäis Snygg autossa istua n.7h..et eiköhän sen jaksa, kun välillä pysähtyy. Palaan vasta torstaina sitten kertoilemaan ultrakuulumisia, ellen nettiä ennen sitä löydä jostain. Meidän piti reissuun lähteä jo tänään, mutta ton ultran takia joudutaan oottelee maanantaille..no mitäpä ei tekis tän hoidon takia. Sitä ei voinut siirtääkään muulle päivälle, on tärkeä ajankohta käydä siellä juuri silloin. Perjantaina onkin sit jo se ehkä vika ultra, jossa punktiopäivä sit määräytyy, toivon, et se olis maanantai, mutta koskaan ei tiedä....hui kuinka nopeeta tää aika menee :O)Mutta ihanaa päästä ehkä pian piinailemaan ;O)
Palailen sitten viimeistään loman jälkeen taas kertoilemaan kuulumisia. Ja tohon alkoholiasiaan, kyllä mä oon ottanu sumujen aikana ihan normaalisti, nytkin oli monet pikkujoulut. Piikitysten aikaan pyrin nyt ottamaan mahdollisimman vähän ehkä punaviiniä jos tilanne tulee tai glögiä, mut pyrin olemaan vähällä. Mut esikoisen yrityksen aikaan taisin silloinkin vappuna ihan kunnolla ottaa :O)Että kunhan muistaa sen piikin laittaa...Ja se lääkekuuri on ihan hyvä tekosyy olla selvinpäin, jos ei totuutta kerro. Nyt vaan on tullu niin paljon syksyllä mentyä, et ihan hyvä rauhoittaa tää joulunalusaika ja keskittyä tähän hoitoon!! Jospa se sit palkittais ihanimmalla joululahjalla ikinä, ja mulla on 25.12 synttäritkin :O)Mutta ei nuolaista ennen kuin tipahtaa...
Kyllä muuten päätty tylsästi toi BB....Kaarlo ois saanu voittaa..Viime vuonna se oli paljon parempi toi finaali. Perttu oli ihan ehdoton ykkönen koko ajan!! Nyt ei oikein ollu selvää voittaja-ainesta kukaan :O/ no eipähän tarvii sitäkään enää kattoo..
Mukavaa viikonloppua kaikille. Nyt lopetan tän romaanin tältä erää...
lomatunnelmissa, caliendre
Caliendre ¿ kiitos kysymästä, menkat alkoivat lauantaina eli kp 29, kierto venyi Synarelan vuoksi yhdellä päivällä. Olo oli rauhallisen odottava joten tiesin että kyllä se vuoto sieltä tulee. Lisäksi nautin pari lasia punaviiniä parina iltana, ja sitten konjakkia perjantai-iltana, ja tämä tepsi. Rentouttavaa lomaa!
Ilpo78 ¿ mikä on tilanne, toivottavasti vuoto on alkanut? Jos ei niin suosittelen lämmöllä konjakin tapaista lämmittävää ja rentouttavaa juomaa.
Nea_80 ¿ ihan samoja asioita pyörittelen mielessäni näin pikkujoulun ja joulun aikaan, lähtisikö ihan nollalinjalle alkoholin kanssa vai ottaisiko ihan kevyesti ja vähän. Jos ottaa kevyesti ja vähän niin sitten ¿olen lääkekuurilla¿ ¿selitys ei mene läpi. Jos taas ottaa nollalinjan niin se on itselle vähän tylsää. Tilkkanen punaviiniä tuntuu itsestä ainakin hyvältä rentoutumiskeinolta ja saattaa edistää tätä hedelmöittymistäkin. Toisaalta pikkujouluissa on vaikea selittää miksi ei ota toista tai kolmatta viinilasillista tai jonkun toisen tarjoamaa snapsia jos on lähtenyt juomalinjalle. Jos ei olisi pikkujoulu + joulun aika niin tällaisia ei tarvitsisi edes pohtia, sen verran harvoin tulee otettua ylipäätään. Toivottavasti selvisit viikonlopun juhlista ilman vihjaisuja/uteluja.
Snygg ¿ me käymme hoidossa Helsingin Diacorissa. Hyvä kun vinkkasit tuosta piikittämisestä ja 10 sekunnin varmistuksesta. Pitkään istumisesta ja matkustamisesta, omat tuntemukset varmaan kertovat, että jaksaako istua niin pitkään tai onko se hyvä idea. Olen ymmärtänyt että useimmat naiset elävät normaalia elämää eli matkustavat jne. hoitojen aikaan, paitsi että rasittava urheilu kielletään. Itse istun usein pelkääjän paikalla siten että lasken penkin selkänojan niin pitkälle ala-asentoon kuin se menee, laitan tyynyn pään alle ja viltin päälle, pitkät matkat taittuvat näin mukavammin. Siis jos en itse aja tai ei ole muita kyydissä.
Päivänsäde72 ¿ niitä tarinoita kuulee jatkuvasti että kun on riittävästi kiirettä muilla elämän osa-alueilla niin sitten se raskaus alkaa. Eli teidän rakennusprojektinne saattaa tosiaan toimia tässä asian edistäjänä, toivotaan ainakin. Kuulostaa mukavalta että saat nukutuksen, voin kuvitella että tieto siitä vähentää jo etukäteen stressiä.
Eirene ¿ vau, mahtava saalis munasoluja sinulla odottamassa keruuta. Kiva kun kerroit tuosta vatsan lämpimänä pitämisestä, aion ehdottomasti huolehtia samasta. Kuulostaa myös siltä että olet päässyt hyvin hoidon piiriin, usein jo se saa oloa vähän luottavaisemmaksi.
Itsellä on Synarelan sumuttelua takana jo reilun viikon ajan, ja olo on ollut mitä mainioin. Paljon parempi kuin tavallisesti, koska normaalisti kärsin pahoista PMS-oireista. Nyt olen säästynyt niiltä. Saa nähdä mitä piikitykset tuovat tullessaan. Aika jännää miten erilaisia lääke-coctaileja meillä kaikilla on. Itse alan piikittää seuraavaksi Gonal-F:ää 450 IU, sitten irrotuksena on Pregnyl. Koko ajan on kuitenkin jalat maassa ¿olo, en ole ollenkaan varma että päästäänkö koko punktioon, saati siirtoon. Varovainen päivä kerrallaan -fiilis siis. Maanantaina soitan klinikalle ja varaan ensimmäisen ultra-ajan.
Rentoa sunnuntaita!
Mulla on ollut perjantai illasta lähtien kauhean pinkeä tunne vatsassa. Ei se kuulema näy ulospäin, mutta farkut kiristää vyötäröltä ja vatsa on ihmeen kovan tuntuinen iholta, turvottaa. Eli kun aiemmin mietittiin, missä vaiheessa maha alkaa pömpöttää, mulla se näköjään tapahtui 4 piikin jälkeen. Eilisestä on ollut myös rinnat vähän aran tuntuiset. Mä kyllä edelleenkin ihmettelen, ettei ole tullut pahempia sivuoireita, aikoinaan clomeilla mua hikoilutti ja oli ihme näköharhoja ja ovulaation aikaan oli niin kipeät munasarjat, etten voinut kävellä portaita alas kunnolla. Nyt on muutaman kerran nippaillut oikeasta (PCO-) munasarjasta, mutta ei sen kummempaa. Mites teillä muilla?
Onko kenelläkään muulla kuin mulla hassuja ajatuksia, että jos ei ole kauhean hormonaalinen olo koko ajan tai tunnu jossain, sitä epäilee, että munikset on lakanneet kasvamasta tai on tehnyt jotain, ettei tilanne kehitykään oikeaan suuntaan? En ymmärrä, kun mulla on muuten kauhean rauhallinen ja positiivinen mieli, sitten välillä iskee epäilys. Hyvä pääsen huomenna taas ultraan, niin saan vakuutettua itselleni, että siellä ne munikset köllöttelee ja lihottaa itseään. Milloin te aloitatte jarrulääkkeen?
Tosta alkoholin käytöstä vielä. Mulla se oli hekilökohtainen päätös olla käyttämättä, juon muutenkin todella vähän ja harvoin ja totesin, että voin nyt olla muutaman viikon ihan hyvin ottamatta. Ei kai vähäistä käyttöä kiellä kukaan lääkäri. Muistan lukeneeni joitain vuosia sitten tanskalaisen tutkimuksen, jossa verrattiin raskaaksitulotilastoja naisten kesken, joista osa ei käyttänyt ollenkaan alkoholia ja osa otti muutaman lasillisen. Jälkimmäisessä ryhmässä oli enemmän raskauksia ja siinä epäiltiin, että muutama lasillinen rentoutti naisia ja se edesauttoi raskaaksitulemista. Oman fiiliksen mukaan sitä kai on parasta mennä. Mä saan punaviinisitä aina kauhean päänsäryn ja siinä on ihan tarpeeksi syytä olla juomatta sitä.
Pidempää matkustamisesta tuskin on haittaa, kannattaa varmaan vain pitää useita taukoja, venytellä jäseniä että saa veren kiertämään ja haukata raitista ilmaa välillä. Mulle sanottiin, että jos päästään siirtämään alkio viikolla 51 ja kaikki menee hyvin, voin lentää jo uuden vuoden jälkeen takaisin kotiin.
Hyvää sunnuntaita, tulispa lunta, että pääsisi talviseen maisemaan nauttimaan ulkoilusta raittiissa ilmassa!
Eirene
joo samat tuntemukset täällä. Olo on liiankin hyvä, joten vainoharhaisuus nostaa päätään ettei munat ole lähteneet kasvamaan. Varsinkin kun mulla oli ekat neljä päivää Gonal annos vähän suurempi eli 250 yksikköä. Jarrupiikki taas tuntuu vaikuttavan kovasti mielialaan, välillä melkein huomaan itkeväni töissä tavallisissa vastoinkäymisissä...välillä tulee kotona hirveä kiukku aaltona päälle.
Mä olen ihan normaalisti ottanut ruuan kanssa viiniä ja juhlia on vielä tiedossa. Jotenkin on kivampi elää hoitojen aikana normaalia elämää, edes suurelta osin. Onneksi töissäkin on kiirettä ja viimeiset rutistelut menossa ettei ehdi niin kovin itseään tarkkailemaan.
Terkut kaikille!
Nyt on siis vuoden viimenen " bileviikonloppu" hoidettu kunnialla kotiin; Perjantaina duunin pikkujouluissa join jonkun verran olutta ja siideriä, mutta eilen polttareissa vaan pari annosta. Eikä kukaan ihmetelly ihme kyllä sen enempää, vaikka vettä tuli runsaasti juotua. Kumpanakin yönä meni sinne klo 4 asti ja väsymys on ollu kauheeta...mutta hauskaa on ollu:)
Ja tosiaan näin muuten, niin nyt sitte meinaan vetää nollalinjalla ja se onnistuu hyvin koska oon viikonloput töissä kuitenkin. En siis muutenkaan ole mitenkään juoppo, mutta sillon kun on juhlia niin juon kyllä aika paljon. Mut sitte taas kotona en lipitä mitään kun enintään lauantaisin 1-2 siideriä ruoan kanssa.
Tänä aamuna pistin kolmannen piikin eikä mulla oo tuntemuksia suuntaan tai toiseen (annos siis 100 iu ja puregonia). Ainoastaan menkkakipuja ollu niinkun normaalisti. Mulla oli vaan vajaat kaks päivää kunnon vuotoa ja nyt on näillä näkymin taas ohi. Onneks..
Joku kyseli hoitopaikoista, me ollaan helsingissä fertinovassa. Ja tosi tyytyväinen olen saamaani palveluun siellä:)
Me ei olla joulua vielä alettu laittamaan täällä, mutta ehkä sitte joskus viikon päästä ku mulla on lomaa. Tai riippuu tietty siitä punktiostakin. Oon ihan jouluihminen, vaikka paljon näin joulun alla stressaankin!!
Miten muuten on, käykö teillä miehet mukana ultrissa ja muissa?? Mä käyn pitkälti yksin, lähinnä sen takia että meillä matkoihin kuluu jo pari tuntia. Ja koska teen vuorotyötä, niin samalla ku käyn klinikalla ni pyörin muutenkin stadissa samalla ja tapaan perhettä ja kavereita. Ja tiedän kyllä, ettei mies oo mitenkään erityisen innostunu juoksemaan siellä mun kanssa ja oon sen asian kanssa ihan sinut..ei häiritse. Mutta punktiosta sanoin, että sinne sen pitää tulla mukaan, koska ilmeisesti ei saa ite ajaa sen jälkeen...onko kokemuksia??
Tsemppi munien hautomiseen kaikille;)
Palaan kommentoimaan sitte tiistain ultran jälkeen..
-Nea
Niin että kuksut eivät sitten ole vieläkään alkaneet. Joten hoito jäi. Mun kehossa on vaan nyt hormonit jotenkin sekaisin. Että ei rentouttavat juomat nyt auta...:( toivotan teille muille paljon onnea.
... voi ei, tosi harmi. Ei tainnut meidän muiden hormonivibat riittää sinne sulle asti. Kyllä on hankalia nämä hoidot, sitä valmistautuu niin henkisesti kuin fyysisestikin jo etukäteen ja silti voi tulla ikäviä yllätyksiä. Toivon mukaan pääset alkuvuodesta uuteen yritykseen. Mistä sitä tietää, jos joku meistä on siellä sun kanssasi sitten... Rauhallista joulunodotusta ja tsemppiä sulle, pidä lippu korkealla!
Mä kävin aamulla taas ultrassa, nyt oli jo 15-16mm muniksia siellä, mutta ei silti tehty vielä päätöstä, onko punkteeraus perjantaina vai ensi maanantaina. Vähän ärsyttää... Itsenäisyyspäivän takia joudun menemään huomenna uudestaan, että nähdän, onko tänään aloittamani jarru hidastanut munisten kasvua niin, että voidaan jättää punkteeraus ensi viikolle. Tää tulee tosi kalliiksi! Kohdun limakalvo oli kivasti 9mm ja niitä mahdollisia punkteerattavia muniksia oli n. 12 (+ kymmenkunta pienempää, joista ei taida olla tähän hoitoon hyötyä). Mulla oli vähän nestettä vatsaontelossa ja sain ohjeeksi juoda 2-3 litraa vettä päivässä. Eli ei ihme, jos koko ajan on kauhean turpea olo ja saa juosta vessassa vähän väliä! Jarrulääke aiheutti vielä jonkunlaisen allergiareaktion, että nyt on navanalus kivan punainen!
Nea - kyselit miehen mukanaolosta. Meillä on kyllä mies ollut aina mukana, kun on siis paikalla ja samassa maassa. Ei tarvitse suostutella, tulee ihan mielellään mukaan ja katsoo innoissaan ultraa monitorista. Mä meen itse asiassa mielummin kahdestaan, multa kun tuntuu aina puolet informaatiosta menevän ohi, niin onpa sitten toinen, joka kuuntelee myös. Tosin mulla on sellainen tunne, että olen itse paremmin perillä terminologiasta kuin mieheni. Toivotaan nyt, että lennot menee hyvin ja mies ehtii perjantaiaamuun mennessä Suomeen. Se se oliskin, kun mä odottelen täällä valmiina punkteeraukseen ja tulis joku este lentää! Kauheaa.
Eirene
:( Voi itku. Ja kylläpäs alkoi harmittaa omat neuvoni, eivät ne juomat tai rentoutumiset tosiaan auta jos on systeemi sekaisin. Joskus itseä harmittaa nää suomalaiset jäykät käytännöt. Intiassa esimerkiksi on klinikka joka palvelee 24 h (ilmeisen tasokas sellainen) ympäri vuoden, että on siinä vähän eroa suomalaiseen " ei-inssejä-viikonloppuna" -asenteeseen. Kuinka monella onkaan hoidot menneet persiilleen klinikka-aikataulujen vuoksi.. Itse olisin valmis maksamaan extraa siitä että saisi palvelua silloin kun sitä tarvitsee, nämä hedelmöityshoidot ovat kuitenkin niin naisen ruumiin sykleistä kiinni. Toivottavasti pääset yrittämään sitten tammikuussa.
Ilpo: Harmi, etteivät menkkasi sitten alkaneetkaan ajallaan. Toivottavasti tosiaan pääset yrittämään sitten tammikuussa.
Tänään oli siis ultra. Toisella puolella oli 3 munarakkulaa ja toisella 4 eli ei mikään valtava " saalis" . Lisäksi munikset oli vain 7-8 mm, kun tähän aikaan yleensä pitäis olla n. 10 mm. Gonalin annosta siis suurennettiin 150:stä 225:een. Perjantaina sitten uudestaan ultraan. Toivotaan, että munikset olis silloin vähä suurempia. Lisäksi mulle määrättiin nenäsumute, Synarela, joka aloitetaan perjantaina. Mites muiden ultrat meni? Eikös tänään ollut monen ultrapäivä?
Pääsin miehen koneelle, modeemilla täältä mökiltä vähän kertoilemaan kuulumisia...
Voi mitä luinkaan täältä..ilpo syvimmät pahoitteluni, mulla oli sama tilanne syksyn alussa...tiedän miltä tuntuu, mut onneksi tammikuu tulee pian. Voimia.
Kävin siis eilen ultrassa aamulla ennen tänne pohjoiseen lähtöä..täällä on muuten lunta, eilen satoi n.20cm :O) Mutta asiaan...Siis vasemmalla puolella kasvoi yht 8kpl 4 kpl 10-11mm ja 4 kpl 7-9mm,sit oikealla puolen oli 7kpl muniksia 4 kpl 10-12mm ja 3kpl 7-8mm, eli hyvältä näytti,limiskin oli jo 7mm ja punktio ois tähän tietoon sit 11.12. maanantaina, annos edelleen 200IU.. Eli jäi tosi hyvä olo siitä käynnistä, meillä tää pitkä kaava sit on parempi :O) Hyvillä mielin nyt lomailen ja sitten perjantaina vielä se viimeinen ultra. Tulen sit kertooilemaan lisää kuulumisia.
Mutta nyt poistun perheen pariin ja ruuanlaittoon :O)
Koitetaan jaksaa...
lumisin terkuin Ukkohallasta, caliendre
minultakin: olen myös ollut ultrassa ja toisella puolella oli seitsemän josta muutama isompi ja toisella puolen viisi. Lääkärin mielestä näytti hyvältä. Tuli ihan kiva mieli että ainakin vielä näyttää hyvältä.
Onko muilla kuulumisia?
Hyvää itsenäisyyspäivää! Rentoudutaan!
Eirene ¿ meillä ei siitä jarrulääkkeestä ole ollut vielä mitään puhetta. Lääkäri epäili että punktioon päästään mahdollisesti jo perjantaina viikolla 50, tai viimeistään viikolla 51. Eikö olekin mukavaa ettei ole tullut mitään kammo-oireita noista hormoneista? Itse olin huolissani jo Synarelasta, mutta voi autuasta miten hyvän ja tasaisen olon se mulle toi. Taidat olla ensimmäinen, joka pääsee siirtoon tästä pinosta..? Ja hieno määrä muniksia sinulla. Toivotaan että ei tule mitään esteitä lentämiselle. Ymmärsinkö oikein että asutte ulkomailla ja Suomessa käytte hoidoissa?
_Champangne_ - miltä tuntuu ajatus tästä IVF:stä nyt kun hoito on pyörähtänyt käyntiin? Minusta on aika mielenkiintoista, miten nopeasti mieli sopeutuu. Itselle tämä tuntuu nyt jo aika luontevalta ja olen varovaisen odottavaisella kannalla ja kiitollinen siitä, että päästään kokeilemaan tätä hoitoa. Uskon että tästä ei ole kuin myönteisiä seurauksia, koska kaipaan lisätietoa siitä miksi luomutouhut eivät meillä onnistu kun kaikki on kuitenkin kunnossa. Eihän se välttämättä selviä mutta vähän enemmän tietoa saadaan. Ja parhaassa tapauksessa tulen raskaaksi. ? Hui, mahasta juilaisee kun sitä ajattelee.
Nea_80 ¿ minäkin käyn pääsääntöisesti yksin klinikalla. Mies oli kuitenkin halukas tulemaan mukaan punktioon mikä tuntuu mukavalta. Mun ymmärtääkseni punktion jälkeen pitäisi olla joku hakemassa.
Snygg ¿ minulle lääkäri sanoi, että näissä hoidoissa määrä syrjäyttää laadun, joten saattaa olla parempikin ettei tule kymmeniä muniksia vaan maltillinen määrä. Toivottavasti Gonal on tehonnut perjantaihin mennessä ja munikset kasvaneet sopivasti.
Caliendre ¿ sinullakin tilanne vaikuttaa tosi hyvältä. Minullakin mennään pitkällä kaavalla, enkä oikeastaan tiedä että miksi. Jännää kun alamme kaikki lähestyä punktiota ja siirtoja, mukavasti osuu piinailu juuri joulunpyhiin..
Kävin eilen nollaultrassa ja kaikki näytti hyvältä. Lääkäri ei tosin kertonut että kuinka monta munasolua olisi tulossa mutta ehkä sitä ei vielä kunnolla näe. Tänään alkoivat sitten pistokset, Gonal-F:ää annoksella 112,5 (eikä 450 niinkuin aikaisemmin luulin). Pistäminen oli todella helppoa ja kivutonta, hyvä niin. Maanantaina on sitten kontrolliultra. Töissä on raskasta ja tavallaan odotan sairaslomalle pääsyä. Olen jo pitkään toivonut raskautta senkin vuoksi, että pääsisi tuolta töistä pois, ja siten on vauvahaaveilla tupla-painolasti. IVF:ään yritän suhtautua mahdollisimman kevyesti ja ilman turhia odotuksia, mutta nyt on alkanut jo pikkuisen jännittää. Hyvät fiilikset kuitenkin pääosassa.
Rauhaisaa itsenäisyyspäivää kaikille!
Janese - joo, me ollaan asuttu jo vuosia ulkomailla, saatiin niin huonoa ja tehotonta hoitoa siellä (kunnallisella puolella) ja sitten tuli maanvaihtoa edes takaisin yms., joten päätettiin viime vuonna tulla Suomeen yksityiselle hoitoon. Aikataulu on ollut kyllä aika hidas meidän molempien tiukan työtahdin takia, mutta olen ollut hoitoon tosi tyytyväinen (ollaan Helsingissa Felicitaksella).
Olin eilen vikassa ultrassa ennen punkteerausta, mikä on nyt sitten maanantaiaamuna. Aikataulu on laitettiin minuutilleen valmiiksi, varasivat mulle jopa jo alkionsiirtoajankin torstaille 14.12. Aika jännää, näin lähellä raskautta en ole koskaan elämässäni ollut! Tulen varmaan nauttimaan jo siitä alkion kantamisesta kohdussani ihan älyttömästi :)
Mulla oli eilen ultrassa oikealla enemmän isompia, n. 17mm rakkuloita (n. 10 kpl) kuin vasemmalla, jossa oli 2 isoa 17mm munista ja 5-6 muutamaa milliä pienempää. Mullahan on PCO eli koko ajan on ollut seurantaa, ettei tule hyperi. Sen todennäköisyys on kuulema tosi pieni, ne alussa näkyneet pienet rakkulat on jotenkin surkastuneet ja nyt näkyi enää vain noi isot rakkulat. Sen tähden voidaan odottaa maanantaihin punkteerauksen kanssa, saadaan todennäköisemmin enemmän kypsiä munasoluja. Irroituspiikki lähtee lauantaina klo 21.30. Olo on etenkin iltaisin tosi turpea, mulla on edelleen nestettä vatsaontelossa ja yritän juoda paljon, mutta aamuisin on ihan ok olo. Piikittämiseen tottuu yllättävän hyvin, tänään ei jarrulääke edes enää saanut mahaa kirkuvan punaiseksi.
Nyt otan loppuviikon rennosti ja kypsyttelen muniksiani! Enpä olekaan ollut Suomessa itsenäisyyspäivänä kuuteen vuoteen, joten aion tänä iltana katsoa Linnan juhlat pitkästä aikaa!
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
Eirene
No onneksi se Tays tekee hoitoja vielä sillon viikolla 51...kyllä ne menkat siihen mennessä alkaa. Usko mua...Pakko alkaa!!!!!
Pakko nyt tietty kysyä vielä, et voisitko olla raskaana? Jos et niin..koita jaksaa vielä odottaa, vaikka se on vaikeeta!
Tsemppiä ja jaksuja sulle!!! :O)
menkkasäteitä lähetellen, caliendre