Työtön joka et löydä töitä vaikkapa vuosienkaan jälkeen. Mikset kouluttaudu lähihoitajaksi?
Taatusti työtä on, koulutus ei pitkä eikä vaativa, ei merkitystä onko taustalla korkeakoulututkinto tai ei koska opiskelemaan pääsee käytännössä kaikki, aina voi samalla yrittää hakea myös muuta työtä. Vai eikö lähihoitajan työ kelpaa sitten.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä on paljon tekosyitä. Niistä päästään vain tukiaiset lopettamalla. Jos haluaa syödä, on haluttava myös työskennellä.
Ei kaikki sovellu kaikille aloille!
Haluasitko sinä esim. lähihoitajan, joka ei osaa lääkelaskentaa? Jotkut eivät myöskään luonteensa puolesta sovellu hoiva-alalle. Ihmisten kanssa tehtävä työ on omalla tavallaan hyvinkin vaativaa työtä. Pitää olla oikeanlainen luonne. Ei ole kyse mistään tiskaushommista.
Sairaanhoitaja annostelee lääkkeet valmiiksi dosettiin. Ei se lähäri niitä ala itse laskeskella. Monessa paikassa lähihoitaja ei saa edes koskea lääkkeisiin.
Monessa paikassa ei edes ole sairaanhoitajia vaan lähihoitajat tekee kaiken. Lähihoitajan työnkuvassa on tosi isoja eroja riippuen minne menee töihin. Lääketentit ja -laskut pitää kyllä lähihoitajien suorittaa, ei muuten pääse edes koulusta läpi.
Koulu koulu ja koulu :D Sitten johki paskapalkka työhön. Mikseivät työttömät mielummin opiskelisi itse, että miten pelkällä läppärillä voi tehdä kotisohvalta helposti 3x enemmän kuussa, mitä noista paskahommista maksetaan?
Koska olen jo lähihoitaja mutta en saanut sittenkään töitä.
Pelkkää pätkää ja tosi satunnaista keikkaa. Ei se riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa 60-vuotiaankin vielä kouluttautua. Työikää on jäljellä, jos vaan jaksamista riittää. Eläkkeelläkin voi keikkailla ja saada lisätuloja. Etenkin terveysalalla on monia eläkeläisiä keikkailemassa.
Keksin kyllä parempaakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on täynnä "sairauksista ja muista vaivoista" kärsiviä ihmisiä. Kaikilla on jotain, ja sen kanssa on pärjättävä. Meillä töissä on esim. ms-tautia ja reumaa sairastavia, on selkäsairautta ja keuhkoahtaumaa. Itse kipukroonikkona koen, että joskus pärjään jopa paremmin töissä, kun ei tarvitse "kuunnella" sitä kipua niin kuin kotona tekisin. Olen myös huomannut, että vanhemmat työntekijät ovat paljon sitkeämpiä, nuoret saikuttavat ihan mitättömistä asioista. Paljon selityksiä tuntuu täältä löytyvän, että minkä takia ei ole työelämässä. Luulen, että se työelämä voisi jopa yllättää.
Töihin ei pääse, jos ei edes läpäise koulutusta. Monet nuoret jonottavat opiskelupaikkaa. Ei töihin noin vain mennä, jos siihen tarvitaan koulutus.
Paitsi ministeriksi ei tarvitse mitään alan koulutusta.
Ei ole olemassa ministerikoulua.
Mulla on vaikea nivelrikko toisessa kädessä enkä voi nostaa mitään painavaa. En myöskään naputella tietokoneella tuntia kauempaa, tai voin mutta siitä seuraa hirveää särkyä. Ei oo helppoa. Ja on jo lähihoitajankin tutkinto, en vaan voi tehdä sitä työtä.
Fyysinen terveyteni on mennyt, enkä voi nostella / kääntää ihmisiä tai nostella painavia esineitä. Tämän takia en voi toimia lähi- tai sairaanhoitajana tai varastossa tms. Se myös on vienyt mahdollisuuden kouluttautua toiseen unelma-ammattiini, joka oli toimintaterapeutti. T. työtön
Vierailija kirjoitti:
Paskanjauhantaa, lh voi työskennellä myös fyysisesti kevyissä töissä esim tekstinkäsittelyä, jononhoitoa, poliklinikkaa, puhelintyötä ja hoidonarviointia terveysasemilla, sanelujen purkua, päiväkotia (et nosta 150 kg mummoja sängystä paskalle) jne jne. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.
Tähän mennessä kaikki vastaukset ovat olleet puutaheinää.
Tässä on se ongelma että vaikka voisikin työskennellä siellä tekstinkäsittelyssä niin koulutus vaatii ne pakolliset harjoittelut esim hoitokodissa. Lähihoitajalla on ensimmäisenä vuonna kaikille pakolliset opinnot eikä harjoitteluista selviä tekstinkäsittelyllä. Eli opinnoista ei selviä vaikka itse työstä sitten selviäisikin. Tämä on ihan absurdia. Törmäsin tähän keväällä kun otin eri oppilaitoksiin yhteyttä ja kuvailin vammani. Eli vain yksi oppilaitos ja tutkinto näytti vihreää valoa ja nyt opiskelen tätä tutkintoa. Muista opinnoista en olisi selvinnyt fyysisesti vaikka siitä lopullisesta työstä olisinkin voinut selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ihmiseltä voi vaatia, että elättäisi itse itsensä.
6h alue ja brutto 1400e, että ei tällä itseään elätä, tukien varassa mennään.
Maksan veroja paljon vähemmän kuin saan tukia, tuntuu aika hölmöltä?
jotain 3-vuoro hommaa ja siinä menee viikonlout ja pyhäpäivätkin raataessa ja palkinnoksi saa jonkun muutaman satasen VÄHEMMÄN kuin tukina saa, ainakin jos osaa vähän lypsää sitä järjestelmää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, jos haluatte, että potilaita alkaa kuolla ihmeellisesti. Ei ne halua minua tuollaiselle alalle. Psykopaatin diagnoosi löytyy.
Valehtelu on sun ainoa vika
Oikeuspsykiatrian erikoislääkärin lausunnossa lukee etten ole työkykyinen mihinkään työhön vaikkakaan en ole sairas sellaisella tavalla joka oikeuttaisi eläkkeeseen. Olen hengenvaarallinen, mutten sairas. Olen ollut vankilassa henkirikoksesta. Liittyi kiusaajaani.
Ei kannata, Qohta julkaistaan medi pedit.
..l..
Liian raskas työ mulle. En voi tehdä vuorotyötä.
Nykyajan ihminen on niin kovin heikko ja hauras, ei kestä työtä. Ei jakseta herätä aamulla, kakka haisee pahalle, veren näkeminen pyörryttää, ei pystytä tekemään paria yövuoroa sillon tällöin jne. Olemattomia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ihminen on niin kovin heikko ja hauras, ei kestä työtä. Ei jakseta herätä aamulla, kakka haisee pahalle, veren näkeminen pyörryttää, ei pystytä tekemään paria yövuoroa sillon tällöin jne. Olemattomia syitä.
Kyllä noilla spekseillä ainakin influensserin työtä pystyisi tekemään. Siinä tienaakin paljon paremmin kuin lähärinä.
Vierailija kirjoitti:
Paskanjauhantaa, lh voi työskennellä myös fyysisesti kevyissä töissä esim tekstinkäsittelyä, jononhoitoa, poliklinikkaa, puhelintyötä ja hoidonarviointia terveysasemilla, sanelujen purkua, päiväkotia (et nosta 150 kg mummoja sängystä paskalle) jne jne. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.
Tähän mennessä kaikki vastaukset ovat olleet puutaheinää.
Siispä vastaan sinulle EN VIITSI KOSKA EI KIINNOSTA.
Olen kolme kertaa pyrkinyt hoitoalan koulutukseen, mutta en ole päässyt, soveltuvuustestissä narahtanut joka kerta vaikka oikeasti haluaisin alalle. 2016 jäin työttömäksi hr-työstä, olin silloin 44-vuotias ja ajattelin että nyt vaihdan kokonaan alaa, koska toimistotöissä työttömyys oli iso mun kotikaupungissa ja väkeä tyrkyllä alalle muutenkin pilvin pimein. Hain sekä lähihoitajan että sairaanhoitajan (amk) koulutuksiin, mutta en siis päässyt kumpaankaan. Meni puolisen vuotta ja ehdin jo tylsistyä työttömänä kun te-toimisto informoi alkavista työllisyyskoulutuksista joita oli tarjolla kaksi: lähihoitaja + kokoonpanija mikä tarkoitti taajuusmuuttajien ja jotain elektronisten osien kokoamista. Molemmat kesti 1,5 vuotta ja taustalla piti olla 2. asteen ammatillinen tutkinto tai amk-tutkinto sekä työttömyys vähintään 6 kk. Muuten normaalit hyväksymisprosessit eli terveys ja hoitoalalle soveltuvuuskoe. Hain tietysti lähihoitajan koulutukseen, mutta en päässyt. Hakijoita oli muutes aika paljon, te-virkailija kertoi myöhemmin että yli sata. Toki osa oli pakotettuja hakemaan tai olis työttömyyskorvaus mennyt ja totisesti toivon, että mun sijasta ei kukaan sellainen väkisin alalle työnnetty päässyt. Nyt minä sitten olen tehtävänimikkeeltäni käämijä ja kyllähän tämä menettelee. Perusduunarityötä, joka on ihan kohtuullisesti palkattua varsinkin kun ylityötä saa tehdä niin paljon kuin jaksaa, mutta on aika suhdanneherkkää. Valmistuin työttömyyskoulutuksesta 2020 keväällä ja sain heti vakipaikan, vaikka olin jo viidenkympin korvilla. Puoli vuotta ehdin olla työssä kun tuli ensimmäinen lomautus. Sitä kesti 5 kk, jona aikana tein hyllytystyötä osa-aikaisesti yhdessä tavaratalossa, sitten puoleksi vuodeksi töihin ja uusi lomautus, koska tuotteiden komponentit olivat jumissa jossain Aasiassa koska siellä oli tehdas kiinni koronan vuoksi. Tämän työn paras puoli on aivan ihana työyhteisö ja se, että kun työpäivän päätteeksi paiskaat perässäsi työpaikan oven kiinni, kukaan ei kitise perään mistään ennen seuraavan työvuoron alkua. Mutta kyllä mä edelleen hoitoalalle haikailen vaikka se ei enää iänkään puolesta ole mitenkään mahdollista. Sitä en tiedä, mikä kohta soveltuvuustestissä alalle mulla sakkaa. Mulla ei ole mitään rikostuomioita enkä ole väkivaltainen tai muutakaan, mutta aina jään pisteissä alle rajan.
"Kyllä noilla spekseillä ainakin influensserin työtä pystyisi tekemään."
Ei se ole oikeaa työtä enkä pysty millään höpö jutuilla ansaitsemaan. Ei varmaan moni muukaan
ei kiitos kirjoitti:
jotain 3-vuoro hommaa ja siinä menee viikonlout ja pyhäpäivätkin raataessa ja palkinnoksi saa jonkun muutaman satasen VÄHEMMÄN kuin tukina saa, ainakin jos osaa vähän lypsää sitä järjestelmää
Mulla lähihoitajana kolmivuorossa viime vuonna ansiotulot 37 000€. En mä tukina olisi tuollaisia rahoja saanut.
Olen lähihoitaja, mutta hoidan sairasta perheenjäsentä kotona.