Mysteerisairaus, jolle lääkärit eivät löydä diagnoosia: oudot puutumiset, pistelyt ja tuntemukset kiusana
Onko yhtään kohtalontovereita, jolla oireenkuva olisi jotenkuten samankaltainen: mitä diagnooseja olette saaneet?
Mulla ovat riesana olleet jo 1,5 vuotta oudot puutumiset, pistelyt ja aristavat tuntemukset (ei suoranaiset kivut) lähinnä sormissa ja varpaissa, mutta ajoittain myös esim. kaulalla. Välillä tulee outoja tuntomuutoksia, aivan kuin tuuli kävisi tai joku ötökkä kävelisi iholla vaikka mitään tällaista ei oikeasti tapahdu, tai esim. kämmenselkä tuntuu märältä vaikka se on oikeasti täysin kuiva. Välillä huimaa ja pyörryttää, joskus iskee ihan yhtäkkiä selittämättömän kova (mutta onneksi lyhytaikainen) väsymys joka on seuraavana päivänä yleensä poissa.
Lääkäreissä ravannut jo toistakymmentä kertaa (enimmäkseen kunnallisella, pari yksityistäkin kokeiltu) mutta verikokeissa ei mitään poikkeavaa (tutkittu verisolut, maksa, munuainen, kilpirauhanen, hemoglobiinit sun muut), sydänfilmikin otettiin kerran päivystyksessä eikä ainakaan yleislääkärin tutkimuksessa mitään normaalista poikkeavaa, ainoastaan syke oli yli viitearvojen (tämäkin laitettiin tuolloin lopulta stressin piikkiin). Diagnoosit ovat tasoa "määrittämätön ihon tuntohäiriö" tai sitten mielenterveyspuolen diagnooseilla vihjailua tyyliin ootko vaan masentunut tai ylistressaantunut (mitä en itse ainakaan koe olevani).
Lääkärit pistävät nämä oireet siis vain korvienvälin piikkiin. Esimerkiksi neurologian puolelle lähetettä en ole saanut vaikka tätä olen jo itsekin pyytänyt. Kuulemma kliinisesti ei mikään viittaa neurologisiin sairauksiin joten ei suostuta tätä puolta edes tutkimaan, vaikka oireet sopisivat ihan hyvin esim. ms-tautiin. Ja sen verran vielä, että mitään mielenterveysongelmia ei mulla ole, elämä ihan tasapainoista, on puoliso, vakityö, talousasiat kunnossa, ystäviä ja liikuntaharrastus. En juo, polta tai käytä mitään aineita.
Kuulostaako kenellekkään tutulta?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reuma verikokeet voisi kannattaa ottaa. Niskajumi tai kuluma on ihan mahdollinen syy.
Käytätkö mitään lääkitystä? Lääkkeen sivuvaikutuksilta kuulostaa.Kummankaan iho-oireistaan valittavan oireet eivät kyllä vaikuta reumalta. Kumpikaan ei esim. viitannut Raynaudin taudin tyyppisiin oireisiin.
Verikokeilla helppo sulkea pois reumapuoli.
Kannattaa välttää turhien kokeiden tekemistä. Tuossa ei taida olla yhtään mihinkään reumatautiin viittaavaa oiretta.
C5 ja c6 välillä nikamissa on kaikilla kulumia. Missä vaiheessa ja kenelle mitäkin aiheuttavat on sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reuma verikokeet voisi kannattaa ottaa. Niskajumi tai kuluma on ihan mahdollinen syy.
Käytätkö mitään lääkitystä? Lääkkeen sivuvaikutuksilta kuulostaa.Kummankaan iho-oireistaan valittavan oireet eivät kyllä vaikuta reumalta. Kumpikaan ei esim. viitannut Raynaudin taudin tyyppisiin oireisiin.
Kannattaa välttää turhien kokeiden tekemistä. Tuossa ei taida olla yhtään mihinkään reumatautiin viittaavaa oiretta.
Usein oikean diagnoosin löytyminen vaatii poissulkemista. Verikokeilla helppoa. Ylenmääräinen magneettikuvailu on turhaa. Jokaisella on kulumia. Jos niistä tietää, alkaa helposti kehittää oireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein oikean diagnoosin löytyminen vaatii poissulkemista. Verikokeilla helppoa. Ylenmääräinen magneettikuvailu on turhaa. Jokaisella on kulumia. Jos niistä tietää, alkaa helposti kehittää oireilua.
Ei asia ole niin simppeli. Reumafaktori ei aina reagoi reumataudin alkuvaiheessa. Jos mitään reumaan viittavia oireita ei ole, en näe järkevänä ottaa kokeita. Sairauksia poissulkiessakin on järjen käyttö sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän samanlaista, mutta tämä tuntuu vaan säärissä. Kihelmöintiä, kipua ja puutumista. Pahenee öisin. Toisaalta jalat eivät ole enää "rauhassa" lainkaan vaan aina tuntuu kuin esim mainitsemasi ötökät juoksisivat iholla. Samalla voi krampata tai vetää suonta. Vaikeaa nukkua tämän vuoksi ja nukkuminen muutenkin vaikeaa nykyisin. Vähän muistuttaa levottomia jalkoja. Toisaalta esim rauta arvot itsellä hyviä. Olen lääkärissä käynyt, mutta kaikki arvot hyviä. Pelkään sitä, ettei jalat enää koskaan ole ennallaan. Jo nuorempana tälläistä. Jopa lapsuudesta muistan kipua ja särkyä sekä kihelmöintiä säärissä varsinkin. Magneettia pitäisi ehkä joskus harkita jos syy löytyisi.
Minulla oli syynä samantapaiseen öiseen kihelmöintiin tuo ylihengittäminen. Olen siis se joka ensimmäisenä mainitsi ylihengittämisestä. Tai ainakin se loppui kun löysin tämän hengitysvinkin netistä ja laitoin elämäntapoja uusiksi ja kiinnitin huomiota hengitykseen. En enää löydä sitä hyvää lääketieteellistä tekstiä jossa kirjoitettiin tuosta ylihengittämisestä. Sen muistan, että se aiheuttamat oireet on moninaiset ja yllättävän rajutkin. Ja yksi mitä silloin mietin myös oli diabetes, mutta paastosokeri oli normaali jne. Diabeteksen mahdollisuus muille kihelmöinnistä kärsiville vinkiksi myös.
Alapeukuttajalle tiedoksi että parasta oli että tiedostin itsekin hengittäväni pinnallisesti ja koin siitä joskus huonoa, omaatuntoa. Kukapa ei olisi kuullut miten pitäisi hengitellä syvään ja rentouttaa itseään jne ja olin miettinyt että pitäisi kai viitsiä tehdä jotain rentoutusharjoituksia. En kuitenkaan osannut yhdistää öisiä tuntemuksia tuohon ollenkaan (yöllä ne huomaa helpommin), luin levottomista jaloista ja mietin ettei oireet siihenkään oikein sopineet varsinkin kun käsiäkin pisteli. Sitten kun törmäsin siihen tekstiin hitaasta hyperventiloinnista, älysin että ou shiiiit, pinnallinen hengitys ei olekaan mikään triviaali juttu vaan pystyy oikeasti aiheuttamaan asioita. Oireet loppui nopeasti kun aloin sanan tien työstää ahkerasti rauhallista ja tasaista hengitystä ja rauhoittumista jos huomasin taas alkavani stressihengittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi välttää "turhia" kokeita? Eihän etukäteen voi tietää mikä koe on turha, jos kyseessä on täysi mysteerisairaus. Reumataudit testataan verikokeella, mitä haittaa yhdestä neulanpistosta on?
Aloittajalle vinkiksi että ystäväni puutumiset ja oudot, virheelliset tuntemukset johtuivat lupuksesta. Reumapuolen juttuja sekin ja kovin omituinen tauti. Voi ilmetä lähes miten vaan ja missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asia ole niin simppeli. Reumafaktori ei aina reagoi reumataudin alkuvaiheessa. Jos mitään reumaan viittavia oireita ei ole, en näe järkevänä ottaa kokeita. Sairauksia poissulkiessakin on järjen käyttö sallittua.
Ei verikokeesta ole mitään haittaa. Vaikka ottaisi kerran kuussa huvin vuoksi ja urheilun kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli vuosia samankaltaisia oireita. Mitään järkevää selitystä ei löytynyt. Aloitin laadukkaan magnesiumlisän ja oireet katosivat parissa päivässä. Sellaisetkin oireet ja tuntemukset, joihin olin jo tottunut katosivat. Minusta suomalainen julkinen terveydenhuolto on kyllä surkea. Tutkitaan vähän sinne päin, mutta ei mitään kunnolla ja lopulta todetaan, että potilas on hullu. Varsinkin työikäisten terveydenhuolto on aivan laiminlyöty.
Sanoisin, että yksi isoimpia ongelmia on se, että joka kerta, kun menet valittamaan niitä samoja oireita lääkärille, otetaan samat verikokeet, vaikka niissä ei samoilla oireilla edelliselläkään kerralla ollut mitään vikaa.
Ja kun ei saa fyysisiin oireisiin mitään apua, alkaa se monella lopulta päässäkin heittämään. Ja sitten saadaan ne hullunpaperit, ja sen jälkeen kaikki fyysiset oireet johtuvatkin siitä mielenterveysongelmasta.
Mulla oli syksyllä sellaista "pirrittämistä", kun muutin käden asentoa, niin tuntui kuin joku muurahaislauma olisi hermoa pitkin mennyt kyynärpäästä sormiin. Siihen auttoi kalcium-lisä. (luin ohjeen jostain netistä ja kokeilin ja toimi. Toki voihan se sattumaakin olla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli vuosia samankaltaisia oireita. Mitään järkevää selitystä ei löytynyt. Aloitin laadukkaan magnesiumlisän ja oireet katosivat parissa päivässä. Sellaisetkin oireet ja tuntemukset, joihin olin jo tottunut katosivat. Minusta suomalainen julkinen terveydenhuolto on kyllä surkea. Tutkitaan vähän sinne päin, mutta ei mitään kunnolla ja lopulta todetaan, että potilas on hullu. Varsinkin työikäisten terveydenhuolto on aivan laiminlyöty.
Sanoisin, että yksi isoimpia ongelmia on se, että joka kerta, kun menet valittamaan niitä samoja oireita lääkärille, otetaan samat verikokeet, vaikka niissä ei samoilla oireilla edelliselläkään kerralla ollut mitään vikaa.
Ja kun ei saa fyysisiin oireisiin mitään apua, alkaa se monella lopulta päässäkin heittämään. Ja sitten saadaan ne hullunpaperit, ja sen jälkeen kaikki fyysiset oireet johtuvatkin siitä mielenterveysongelmasta.
Ja siinä vaiheessa kun hullun paperit on annettu, on turha enää fyysisiin vaivoihin pyytää mitään apua ellei jalka ole poikki. Yksi ongelma on mielestäni lääkäreiden vaihtuvuus. Joka kerta uusi lääkäri aloittaa alusta ja pyörittää sitä samaa labrasettiä ja Buranaa määrää. Olin itse aika tyrmistynyt, kun tajusin että apu vaivoihini löytyi ilman reseptiä vahingossa, jonka jälkeen pystyin jättämään reseptilääkkeet pois.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän samanlaista, mutta tämä tuntuu vaan säärissä. Kihelmöintiä, kipua ja puutumista. Pahenee öisin. Toisaalta jalat eivät ole enää "rauhassa" lainkaan vaan aina tuntuu kuin esim mainitsemasi ötökät juoksisivat iholla. Samalla voi krampata tai vetää suonta. Vaikeaa nukkua tämän vuoksi ja nukkuminen muutenkin vaikeaa nykyisin. Vähän muistuttaa levottomia jalkoja. Toisaalta esim rauta arvot itsellä hyviä. Olen lääkärissä käynyt, mutta kaikki arvot hyviä. Pelkään sitä, ettei jalat enää koskaan ole ennallaan. Jo nuorempana tälläistä. Jopa lapsuudesta muistan kipua ja särkyä sekä kihelmöintiä säärissä varsinkin. Magneettia pitäisi ehkä joskus harkita jos syy löytyisi.
Tutkituta hyperparatyreoosi (lisäkilpirauhasen liikatoiminta joka on eri juttu kuin kilpirauhaseen liittyvät sairaudet), mm. verikokeet PTH, ionisoitunut kalsium ja D-vitamiini kuuluu tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole levottomat jalat, sitten voi olla ihan vaan imusuonistoon liittyviä ongelmia. Onko taipumusta jalkojen turvotukseen ja kipuun, esim. jos joudut seisomaan pitkään tai lämpimällä, kostealla säällä?
Eivät jalkani kyllä turvoksissa ole. Liikun melko paljon ja normaali paino. Kuuma ilma pahentaa kuten sauna. Lämpötilan vaihtelut pahentavat muutenkin.
Fibromyalgia? Sään muutokset vaikuttavat fibroon.
Vierailija kirjoitti:
Mene magneettikuvaukseen, kokovartalo. Sieltä voi löytyä vastaus. Onko työterveyttä, sen kautta.
Työnantaja kustantaa työterveyden määräämät tutkimukset, ja kokovartalomagneetti ei varmastikaan kuulu näihin. Lähinnä pään magneetti olisi aiheellinen.
Lihasjumit, jotka vaikuttaa verenkiertoon
Multa poistettiin kilpirauhasen poiston yhteydessä vahingossa osa lisäkilpirauhasista. Siitä seurasi veren kalsium- pitoisuuden säätelyn häiriöt. Liian matala kalsium-taso aiheuttaa juuri tuollaista pistelyä sormiin ja varpaisiin. Välillä pistelee sieltä sun täältä muualtakin kohtaa kehoa, vaikka muka ei pitäisi. Voi toki olla muukin ongelma lisäksi, mutta heti kun kalsium-annosta muutetaan, alkaa taas pistellä ennenkuin keho tottuu.
Kalsiumin puutos? Oireena pistelyä, puuttumista, yms.
Mulla oli ennen pistelyitä ja puutumisia kehossa. Syytä en tiedä. On vähentynyt syötyäni nyt vuoden monivitamiinia ja rautaa. En tiedä johtuuko siitä vai jostain muusta. Muu ruokavalio pysynyt melko samana. Saattaa olla vaikutusta.
Kaikille vaivoille ei löydy selitystä saati hoitoa. Jos on suljettu vakavat sairaudet pois, niin ei varmaan mitään välitöntä hengen menon uhkaa ole.
Unettomuuskin aiheuttaa pitempään jatkuessa vaikka mitä. Kumpi on syy ja kumpi seuraus?
Koronan jälkioireita voi hyvinkin olla. Vielä ei tiedetäkään mitä kaikkea voi olla.