Mysteerisairaus, jolle lääkärit eivät löydä diagnoosia: oudot puutumiset, pistelyt ja tuntemukset kiusana
Onko yhtään kohtalontovereita, jolla oireenkuva olisi jotenkuten samankaltainen: mitä diagnooseja olette saaneet?
Mulla ovat riesana olleet jo 1,5 vuotta oudot puutumiset, pistelyt ja aristavat tuntemukset (ei suoranaiset kivut) lähinnä sormissa ja varpaissa, mutta ajoittain myös esim. kaulalla. Välillä tulee outoja tuntomuutoksia, aivan kuin tuuli kävisi tai joku ötökkä kävelisi iholla vaikka mitään tällaista ei oikeasti tapahdu, tai esim. kämmenselkä tuntuu märältä vaikka se on oikeasti täysin kuiva. Välillä huimaa ja pyörryttää, joskus iskee ihan yhtäkkiä selittämättömän kova (mutta onneksi lyhytaikainen) väsymys joka on seuraavana päivänä yleensä poissa.
Lääkäreissä ravannut jo toistakymmentä kertaa (enimmäkseen kunnallisella, pari yksityistäkin kokeiltu) mutta verikokeissa ei mitään poikkeavaa (tutkittu verisolut, maksa, munuainen, kilpirauhanen, hemoglobiinit sun muut), sydänfilmikin otettiin kerran päivystyksessä eikä ainakaan yleislääkärin tutkimuksessa mitään normaalista poikkeavaa, ainoastaan syke oli yli viitearvojen (tämäkin laitettiin tuolloin lopulta stressin piikkiin). Diagnoosit ovat tasoa "määrittämätön ihon tuntohäiriö" tai sitten mielenterveyspuolen diagnooseilla vihjailua tyyliin ootko vaan masentunut tai ylistressaantunut (mitä en itse ainakaan koe olevani).
Lääkärit pistävät nämä oireet siis vain korvienvälin piikkiin. Esimerkiksi neurologian puolelle lähetettä en ole saanut vaikka tätä olen jo itsekin pyytänyt. Kuulemma kliinisesti ei mikään viittaa neurologisiin sairauksiin joten ei suostuta tätä puolta edes tutkimaan, vaikka oireet sopisivat ihan hyvin esim. ms-tautiin. Ja sen verran vielä, että mitään mielenterveysongelmia ei mulla ole, elämä ihan tasapainoista, on puoliso, vakityö, talousasiat kunnossa, ystäviä ja liikuntaharrastus. En juo, polta tai käytä mitään aineita.
Kuulostaako kenellekkään tutulta?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Onko mitattu verikokeilla ettei mitään vitamiinipuutoksia?
Esim b12
No kyllähän tuo valitettavasti ms-taudilta kuulostaa. Onko teillä suvussa sitä?
Onhan noita pistelyitä, ilman että kyseessä on mikään sairaus. Eikö kaikilla ole?
Vierailija kirjoitti:
B12 puutos?
Kuulostaa tutulta. Paikka vielä vaihtuu. Ei löydetty syytä.
Väilevyn pullistuma tai joku muu selkärangan häiriö. Tutulla samankaltaisia oireita ja dg oli tuo pullistuma. Näkyy vain magneettikuvissa, mihin on julkisella puolella käytännössä mahdoton päästä. Kannattaa pyytää lähete ja maksaa muutama saturainen omasta pussista.
B12 puutos aiheuttaa pahimmillaan "permanent nerve damage". Siitä tuli mieleen että tuon voisi tarkistaa jos ei ole tarkistettu jo.
Voisi olla myös koronavirustartunnan seurauksia.
Mulla on ollut tuommoista varmaan koko elämän.
Vierailija kirjoitti:
Sykekin koholla, eli sydämessä ehkä sydänlihastulehdus kuten huomattiin sveitsiläisessä tutkimuksessa jokaisella koronapiikitetyllä olevan.
Voi älä nyt jaksa aikuinen ihminen...
Onko niska-hartiaseutusi missä kunnossa? Jos on kovinkin jumissa ja ryhti huonona niin se aiheuttaa paljo nepämääräisiä oireita.
Et kai vaan käytä Mirtazapiinia? Minulla oli tuollaisia kuvaamiasi oireita ja jättäessäni univaikeuksiin käyttämäni Mirtazapiinin (1/4 pilleriä 15 mg) pois ja viikossa oireet katosivat.
M 45
Minulla ollut samanlaisia oireita koko ikäni.
En usko että sopii tähän välttämättä, mutta jos on outoja pistelyjä ja moninaisia oireita, yksi aiheuttaja voi olla elimistön hiiliduoksidipuute. Ihminen nimittäin voi hengittää tietämättään ulos liikaa hiilidioksidia, eli tavallaan hyperventiloida, mutta hitaasti ja huomaamattomasti. Tätä voi tapahtua erityisesti stressaantuneena, mitä ap ei koe olevansa, eli ei ainakaan siitä johtuisi. Pitäisi siis tarkkailla hengitystään ja koettaa välttää stressaantumista, jolloin herkästi hengittää pinnallisesti nopean sisään ja suhteessa liian pitkän ulos, pitkiä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sykekin koholla, eli sydämessä ehkä sydänlihastulehdus kuten huomattiin sveitsiläisessä tutkimuksessa jokaisella koronapiikitetyllä olevan.
Voi älä nyt jaksa aikuinen ihminen...
Pelottaako tiedemehu joka tuli otettua?
Jo kielenkäytöstä näkee että siellä ollaan ihan kukkuu. Voin vain suositella lähdekritiikkiä ja ammattiapua paranoidiin persoonallisuuteen.
Mene magneettikuvaukseen, kokovartalo. Sieltä voi löytyä vastaus. Onko työterveyttä, sen kautta.
Minulla on noita ollut aina. Jotain neurologista ne on. Yleensä pahenee ylirasituksessa ja stressissä. Viimeksi oli pahimmillaan kun koitin olla kasvisruokavaliolla. Olo korjaantui kun lisäsin lihan takaisin ruokavalioon.
Jotain hermostollista häiriötä, joka voi johtua melkein mistä hyvänsä. Onko muuten HIV suljettu pois? Toisaalta voi olla yhtä hyvin lihakset jumissa ja huono ryhti.
Sama oirekuvaus, mutta ei syytä löydetty. On kuvattu pää ms-tauti pois sulkien. Nyt yli vuoden pistellyt 24/7 sormet ja keväästä 2022 soinut korvat tauotta. Hengitysvaikeuksia. Kuulo tutkittu ei vikaa. Ehlers danlosiin ei saa diagnoosia, vaikka on yliliikkuvat nivelet ja moni sopii siihen. Luulen jonkun pinteen pahentuneen niskassa ja yritäpä tässä saada hoitoa. Osa oireista kadonnut esim. iholla kävelytuntemukset.