Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mysteerisairaus, jolle lääkärit eivät löydä diagnoosia: oudot puutumiset, pistelyt ja tuntemukset kiusana

onko muilla kokemuksia
04.12.2022 |

Onko yhtään kohtalontovereita, jolla oireenkuva olisi jotenkuten samankaltainen: mitä diagnooseja olette saaneet?

Mulla ovat riesana olleet jo 1,5 vuotta oudot puutumiset, pistelyt ja aristavat tuntemukset (ei suoranaiset kivut) lähinnä sormissa ja varpaissa, mutta ajoittain myös esim. kaulalla. Välillä tulee outoja tuntomuutoksia, aivan kuin tuuli kävisi tai joku ötökkä kävelisi iholla vaikka mitään tällaista ei oikeasti tapahdu, tai esim. kämmenselkä tuntuu märältä vaikka se on oikeasti täysin kuiva. Välillä huimaa ja pyörryttää, joskus iskee ihan yhtäkkiä selittämättömän kova (mutta onneksi lyhytaikainen) väsymys joka on seuraavana päivänä yleensä poissa.

Lääkäreissä ravannut jo toistakymmentä kertaa (enimmäkseen kunnallisella, pari yksityistäkin kokeiltu) mutta verikokeissa ei mitään poikkeavaa (tutkittu verisolut, maksa, munuainen, kilpirauhanen, hemoglobiinit sun muut), sydänfilmikin otettiin kerran päivystyksessä eikä ainakaan yleislääkärin tutkimuksessa mitään normaalista poikkeavaa, ainoastaan syke oli yli viitearvojen (tämäkin laitettiin tuolloin lopulta stressin piikkiin). Diagnoosit ovat tasoa "määrittämätön ihon tuntohäiriö" tai sitten mielenterveyspuolen diagnooseilla vihjailua tyyliin ootko vaan masentunut tai ylistressaantunut (mitä en itse ainakaan koe olevani).

Lääkärit pistävät nämä oireet siis vain korvienvälin piikkiin. Esimerkiksi neurologian puolelle lähetettä en ole saanut vaikka tätä olen jo itsekin pyytänyt. Kuulemma kliinisesti ei mikään viittaa neurologisiin sairauksiin joten ei suostuta tätä puolta edes tutkimaan, vaikka oireet sopisivat ihan hyvin esim. ms-tautiin. Ja sen verran vielä, että mitään mielenterveysongelmia ei mulla ole, elämä ihan tasapainoista, on puoliso, vakityö, talousasiat kunnossa, ystäviä ja liikuntaharrastus. En juo, polta tai käytä mitään aineita.

Kuulostaako kenellekkään tutulta?

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on noita ollut aina. Jotain neurologista ne on. Yleensä pahenee ylirasituksessa ja stressissä. Viimeksi oli pahimmillaan kun koitin olla kasvisruokavaliolla. Olo korjaantui kun lisäsin lihan takaisin ruokavalioon.

Kannattaisi ehkä tarkistaa se B12. Se voi olla liian alhainen sekasyöjälläkin eikä vain vegaaneilla, ja mm vanhuksilla.

Vierailija
22/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lihava?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikuvausta kannatan minäkin. Itselläni on niskassa kulumia ja aiheutti oireita. Löydös oli itselleni yllätys. Joudun jossain vaiheessa leikkaukseen, sitten kun jalat lähtee alta.

Vierailija
24/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile mahdolliseen vitamiininpuutteeseen B12 - lisää kaupasta. Ennen oli kallista ja vain apteekista mutta nykyään Prismasta saa Betax B12 1mg purkin kohtuuhintaan ravintolisät - hyllystä. Meillä oli piirtopaukamointia, puutumista ja ihon kutinaa joka sitten osoittautui olevan peräisin todella matalasta B12 tasosta.

Vierailija
25/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini

B12

Onko tutkittu?

Vierailija
26/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sykekin koholla, eli sydämessä ehkä sydänlihastulehdus kuten huomattiin sveitsiläisessä tutkimuksessa jokaisella koronapiikitetyllä olevan.

Voi älä nyt jaksa aikuinen ihminen...

Pelottaako tiedemehu joka tuli otettua?

Ei noille rokotepropagandatrolleille kannata mitään vastata. Poistoon vaan ketjuja pilaamasta.

Vierailija
27/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile mahdolliseen vitamiininpuutteeseen B12 - lisää kaupasta. Ennen oli kallista ja vain apteekista mutta nykyään Prismasta saa Betax B12 1mg purkin kohtuuhintaan ravintolisät - hyllystä. Meillä oli piirtopaukamointia, puutumista ja ihon kutinaa joka sitten osoittautui olevan peräisin todella matalasta B12 tasosta.

Jos on vakavemmista sairauksista kyse niin silloin kyllä suosittelisin Solgarin tai Skipin vitamiineja jotka ovat tunnettuja laadustaan sekä riittävän vahvoista pitoisuuksista. 

Vierailija
28/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmeköhän ole osanneet jo otattaa B12 tason. HALOO!!!

Vierailija
29/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ns. normaalia tai johtua monestakin syystä. Eikö ole mitään muita oireita?

Minulla ihon pistelyä, polttelua, kutinaa tms. tuntemuksia on psorin takia.

Vierailija
30/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samanlaista, mutta tämä tuntuu vaan säärissä. Kihelmöintiä, kipua ja puutumista. Pahenee öisin. Toisaalta jalat eivät ole enää "rauhassa" lainkaan vaan aina tuntuu kuin esim mainitsemasi ötökät juoksisivat iholla. Samalla voi krampata tai vetää suonta. Vaikeaa nukkua tämän vuoksi ja nukkuminen muutenkin vaikeaa nykyisin. Vähän muistuttaa levottomia jalkoja. Toisaalta esim rauta arvot itsellä hyviä. Olen lääkärissä käynyt, mutta kaikki arvot hyviä. Pelkään sitä, ettei jalat enää koskaan ole ennallaan. Jo nuorempana tälläistä. Jopa lapsuudesta muistan kipua ja särkyä sekä kihelmöintiä säärissä varsinkin. Magneettia pitäisi ehkä joskus harkita jos syy löytyisi.

Vierailija
31/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen vielä lisään, että itse pelkään reumaa, kun suvussa on paljon sitä, mutta en tiedä sitten sopiiko oireet siihen.

Vierailija
32/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmeköhän ole osanneet jo otattaa B12 tason. HALOO!!!

Jos olet aloittaja niin et osannut kertoa tuota vaikka moni samaa ehdotteli aiemmin ketjussa.

Tuo B12 ohje on sitten kaikille muillekin avoin eli nykyisellään ihon kihelmöintiin voi sitä kokeilla huokealla hinnalla. 286

Vierailija
33/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vähän samanlaista, mutta tämä tuntuu vaan säärissä. Kihelmöintiä, kipua ja puutumista. Pahenee öisin. Toisaalta jalat eivät ole enää "rauhassa" lainkaan vaan aina tuntuu kuin esim mainitsemasi ötökät juoksisivat iholla. Samalla voi krampata tai vetää suonta. Vaikeaa nukkua tämän vuoksi ja nukkuminen muutenkin vaikeaa nykyisin. Vähän muistuttaa levottomia jalkoja. Toisaalta esim rauta arvot itsellä hyviä. Olen lääkärissä käynyt, mutta kaikki arvot hyviä. Pelkään sitä, ettei jalat enää koskaan ole ennallaan. Jo nuorempana tälläistä. Jopa lapsuudesta muistan kipua ja särkyä sekä kihelmöintiä säärissä varsinkin. Magneettia pitäisi ehkä joskus harkita jos syy löytyisi.

Jos ei ole levottomat jalat, sitten voi olla ihan vaan imusuonistoon liittyviä ongelmia. Onko taipumusta jalkojen turvotukseen ja kipuun, esim. jos joudut seisomaan pitkään tai lämpimällä, kostealla säällä?

Vierailija
34/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuropatia?

Vierailija
35/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magneettikuvausta kannatan minäkin. Itselläni on niskassa kulumia ja aiheutti oireita. Löydös oli itselleni yllätys. Joudun jossain vaiheessa leikkaukseen, sitten kun jalat lähtee alta.

Ja nimenomaan magneettikuvaus eikä CT. Magneettikuvauksella nähdään pehmytkudosten muutokset joille CT voi olla sokea. Magneetissa ei myöskään tule ylimääräistä ionisoivan säteilyn annosta lisäämään syöpäriskiä.

Vierailija
36/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole levottomat jalat, sitten voi olla ihan vaan imusuonistoon liittyviä ongelmia. Onko taipumusta jalkojen turvotukseen ja kipuun, esim. jos joudut seisomaan pitkään tai lämpimällä, kostealla säällä?

Eivät jalkani kyllä turvoksissa ole. Liikun melko paljon ja normaali paino. Kuuma ilma pahentaa kuten sauna. Lämpötilan vaihtelut pahentavat muutenkin.

Vierailija
37/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten B-vitamiinitasot, erit B12 ja folaatti? Onko testattu? Oiteisto hoi pitkälle edetessään muistuttaa ms-tautia

Vierailija
38/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kyse ylihengittämisestä, josta joku jo mainitsikin. Itse noin 20 vuotta sitten kärsin useita kuukausia puutumisista, huimauksesta, pistelyistä ym. Tutkittiin mm magneettikuvauksella ja olin aivan varma, että on ms. Ei kuitenkaan löytynyt mitään syytä oireilulle. Elin silloin vaikeaa elämänvaihetta ja näen selkeän syyn stressin ja ymihengittämisen välillä. Pikkuhiljaa oireet heikkenivät, mutta jollain tavoin oireilen vieläkin kausittain. Ja silloin huomaan, että ilma ikäänkuin loppuu ja joudun haukottelemaan ja vetämään luonnottoman kovaa henkeä. Tämä on juuri haitallista ja silloin pitäisi yrittää syvähengitystä tai hengittämistä esim pussiin.

Vierailija
39/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen vielä lisään, että itse pelkään reumaa, kun suvussa on paljon sitä, mutta en tiedä sitten sopiiko oireet siihen.

Ei kuulosta reumaoireilta. Reumataudit ovat tulehdussairauksia, joten kivut ovat enemmänkin särkyä nivelissä, turvotusta, kuumotusta, sekä jäykkyyttä, kipua ja arkuutta koskiessa ja jaloilla astuessa (etenkin aamuisin). Samoin silloin jos on niveltulehdus, nivelrikko, nivelpsori, niin nuo oireet ovat tyypillisempiä.

Vierailija
40/187 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, kyllähän paikat puutuu ja pistelee ilman mitään sairauksiakin, esimerkiksi nukut huonossa asennossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi