Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut naiset pitää ex-miehen sukunimen?

Vierailija
04.12.2022 |

Erosta jo vuosikausia ja silti ollaan eksän nimellä. Minusta kummallista.

Lesket asia erikseen.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti useampi vaihtaisi sukunimen jos se olisi helppoa. Erotilanteessa monella on muutenkin rahasta vääntöä ja raha tiukalla. Ei tarvita yhtään ylimääräistä.

Vierailija
142/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eroaisin, pitäisin miehen sukunimen. Olen elänyt kauemmin miehen sukunimellä kuin omalla tyttönimelläni, joten en koe enää sitä enää edes omaksi. Sitä paitsi, haluan olla samalla nimellä kuin lapseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tasan yhden ja syy oli niinkin omituinen, että aika pian eron jälkeen tuli toiselle miehelle raskaaksi yhden yön jutusta jonka nimeä ei edes tiennyt joten tämä lapsi sai sitten väkisin myös sen exän nimen. Sitten siinä kului aikaa ja muuta että sai asiansa järjestykseen ja oli siinä kädet aika täynnä ja yks kaks se lapsi olikin jo aikuinen mies ja nimenvaihtaminen tuntui vain kertakaikkisen oudolta kun sille lapselle jäisi kuitenkin sen exän, joka ei ole hänen isänsä, nimi. Niinpä huvittavasti piti tämän exänsä nimen vaikka meni sitten kypsemmällä iällä vielä uudestaan naimisiin.

"Eron jälkeen"

En toki ollut paikalla enkä ole varma oliko avioero teknisesti astunut jo voimaan, mutta melko varmasti suhde exään oli jo päättynyt kun lapsi syntyi reilu 1v erilleen muuton jälkeen, jos sillä nyt oli jotain väliä.

Vierailija
144/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas ymmärrä miksi jokua haluaa vaihtaa sukunimeään naimisiin mennessä. Pitäisi jo alun perin oman nimensä. 

Vierailija
145/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en taas ymmärrä miksi jokua haluaa vaihtaa sukunimeään naimisiin mennessä. Pitäisi jo alun perin oman nimensä. 

Minä taas en ymmärrä miksi niin monet nykyään on täysin lukutaidottomia.

Vierailija
146/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän joku af von Billuchen  hienomman kuuloinen kuin Virtanen.

Vierailija
147/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jaksetaan nähdä vaivaa ja pistää rahaa menemään miehen nimen eteen kun mennään naimisiin, mutta ei sitten enää kun tehdään siitä pesäeroa ja pitäis rakentaa omaa uutta identiteettiä sen myötä myös? Minusta vaan todella outoa.

En ikinä suostuisi olemaan merkattu eksän eksäksi ikuisesti, hänen nimensä kautta. Jotenkin vaan tosi outoa. Tai sit se tosiaan on vaan saamattomuutta. Ja vissiin naiset on sit tosi tiukoilla myös rahallisesti, jos vaan taloudellisista syistä pitää eksän nimeä pitää.

Mun mielestä on kans outoa että halutaan pitää se identiteetti ex-miehessä kiinni. 

Ihmiset saa sen kuvan ettet halua luopua miehestä. 

Vierailija
148/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtava red flag.

Kertoo siitä, että mies oli naisen se oikea, elämänsä rakkaus. Ei ole päässyt, tai ei edes yritä päästä yli miehestä.

Seuraavat miehet ovat tällaisille naisille pelkkiä pankkikortteja/kotiorjia/seksiobjekteja/statussymboleja.

Tai että ihan vaan se että nimi on vain nimi eikä sillä ole elämää suurempaa merkitystä.

Jos nimellä ei ole merkitystä niin miksi otit alunperin miehen nimen? 

Eli naimisiin mennessäsi nimi oli tärkeä ja näit vaivaa, mutta nyt olet sitä mieltä että "et halua nähdä vaivaa" eikä "nimi ole tärkeä", kun siitä pitäisi luopua. Haiskahtaa siltä, että yrität roikkua eksässäsi niin pitkään kuin mahdollista ja kaikin keinoin. 

Vierailija
149/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtava red flag.

Kertoo siitä, että mies oli naisen se oikea, elämänsä rakkaus. Ei ole päässyt, tai ei edes yritä päästä yli miehestä.

Seuraavat miehet ovat tällaisille naisille pelkkiä pankkikortteja/kotiorjia/seksiobjekteja/statussymboleja.

Tai että ihan vaan se että nimi on vain nimi eikä sillä ole elämää suurempaa merkitystä.

Eli naimisiin mennessäsi nimi oli tärkeä ja näit vaivaa, mutta nyt olet sitä mieltä että "et halua nähdä vaivaa" eikä "nimi ole tärkeä", kun siitä pitäisi luopua. Haiskahtaa siltä, että yrität roikkua eksässäsi niin pitkään kuin mahdollista ja kaikin keinoin. 

Ei mulla ole exää, ihan edelleen pitkässä liitossa. Halusin olla saman niminen lasteni kanssa.

Vierailija
150/168 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestakin syystä, mitkä varmasti täällä mainittu jo moneen kertaan. Raha ja vaiva, nimenvaihto tulee kalliiksi ja vaatii aikaa. Halutaan olla samalla nimellä lasten kanssa. Ja jos on hyvä, että nimi pysyy samana, eli on jokin pitkä ura tai firma tai muu jo siinä takana.

Vierailija
151/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oma on niin nolo

Vierailija
152/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyisin, että miksi vuonna 2023 nainen ottaa miehen sukunimen? Tai miksi ylipäätään pitää edes vaihtaa omaa sukunimeä? 

Vierailija
153/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei aikanaan vaihtanut takaisin erotessaan mutta anoppi vaihtoi ja minusta se on jotenkin oikein ja voimaannuttavaa. Pisteet anopille!

Vierailija
154/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi lähteä sukunimeäni vaihtamaan? Jos kerta sen olen ottanut ja vielä sen vaivan nähnyt, että kaikki passit ja muut tiedot vaihtanut uuteen sukunimeen, niin en todellakaan lähde eron myötä vaihtamaan sukunimeäni. Se pysyy samana siihen asti, kunnes tai jos menen uudelleen naimisiin ja puoliso tahtoo että vaihdan taas sukunimeni.

Vierailija
155/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin mies, niin vaatisin exää vaihtamaan nimeni pois. Mikä oikeus exällä on kulkea minun sukunimellä ympäriinsä?

Vierailija
156/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jossa äiti oli ollut aiemmin naimisissa ja pitänyt nimen. Uudelleen naimisiin mennessään ei ottanut uuden miehen nimeä. Ei siinä mitään, mutta tämän uuden suhteen lapset saivat äitinsä (tai oikeastaan äitinsä exän) nimen. Se minusta on jo outoa. 

Vierailija
157/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtava red flag.

Ei mulla ole exää

Ohis, mutta miksi et voisi olla saman niminen lasten kanssa, vaikka pitäisit oman nimen? Miksi lasten pitäisi saada aina isän nimi? Meillä (ja monella muulla nykyisin) lapsella on minun nimi ja miehen kanssa pidimme omat nimet naimisiin mennessä. 

Vierailija
158/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon akateemisia julkaisuja exän sukunimellä. Pyysin siksi exän suostumusta pitää hänen sukunimensä, eikä hänellä ollut mitään sitä vastaan.

Vierailija
159/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsilla on sama sukunimi myös. Siinä kohtaa kun nykyisen kanssa mennään naimisiin, vaihtuu sukunimi. Oli se sitten hänen sukunimi tai joku aiempi suvussa oleva jolloin molemmilla vaihtuisi.  

Vierailija
160/168 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi tason pudotus vaihtaa von alkuinen tai Fazer takaisin saastamoiseen tai mäkirintalaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme