Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut naiset pitää ex-miehen sukunimen?

Vierailija
04.12.2022 |

Erosta jo vuosikausia ja silti ollaan eksän nimellä. Minusta kummallista.

Lesket asia erikseen.

Kommentit (168)

Vierailija
61/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en vaan jaksa vaihtaa. Ei se ilmaistakaan ole. Yks sukunimi se vaan on.

Eikö nimi ole osa persoonaa, miten se voi olla merkityksetön.

Itse en ikinä ottaisi puolison nimeä, en ikinä.

Varmasti vaihtaisit, jos nimesi olisi joku aivan hirveä.

Eikä toisilla persoona riipu nimestä, vaikka itselläsi riippuukin. Ihme merkityksiä sitä nimelle laitetaankin...

Vierailija
62/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti mä jaksan ihmetellä vain sitä, että jollain on niin hirveästi mielenkiintoa ja energiaa toisen ihmisen henkilökohtaisiin valintoihin 🤯

-1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni siinä vaiheessa viimeistään eksän sukunimen pitäminen on outoa, kun eksällä on uusi vaimo samalla sukunimellä.

Eihän se tosiaan kivaa ole uusia suhteita ajatellen. Se voikin olla yksi syy eksän nimen pitämiseen; tehdä kiusaa eksän uusia liittoja ajatellen. Tapailin yhtä miestä, joka kertoi eronneensa ex-vaimon pohjattoman mustasukkaisuuden vuoksi. Heillä ei ollut edes yhteisiä lapsia, mutta kyseinen ex-rouva kuitenkin oli pitänyt miehensä sukunimen tietenkin eron jälkeenkin 😅 En missään nimessä olisi ottanut sitä nimeä, jos naimisiin olisimme päätyneet.

Vierailija
64/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti mä jaksan ihmetellä vain sitä, että jollain on niin hirveästi mielenkiintoa ja energiaa toisen ihmisen henkilökohtaisiin valintoihin 🤯

-1

Aivan. Koska sinä pohdit ja ajattelet aina vain super-tärkeitä asioita. Luonnollisesti. 😌

Vierailija
65/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jaksetaan nähdä vaivaa ja pistää rahaa menemään miehen nimen eteen kun mennään naimisiin, mutta ei sitten enää kun tehdään siitä pesäeroa ja pitäis rakentaa omaa uutta identiteettiä sen myötä myös? Minusta vaan todella outoa.

En ikinä suostuisi olemaan merkattu eksän eksäksi ikuisesti, hänen nimensä kautta. Jotenkin vaan tosi outoa. Tai sit se tosiaan on vaan saamattomuutta. Ja vissiin naiset on sit tosi tiukoilla myös rahallisesti, jos vaan taloudellisista syistä pitää eksän nimeä pitää.

Kukaan ei tiedä mistä se virallinen nimi on tullut. Onko eksältä vai iskältä vai naapurin Raimolta. Eikä sitä kukaan jaksakaan pohtia.

No tuttavat tietää. Vähintään. Ja kyllä me pohdimme sitä joskus.

Uskon ettei teiltä paljon tuon monimutkaisemmat pohdinnat sujukaan. Onnistuuko edes sanaristikko tai helppo sudoku?

Eli ei mitään kovin järkevää syytä pitää eksän nimeä ole. Niin ajattelinkin.

Järkevää? Sanoo ihminen, joka pohtii tuttaviensa kanssa toisten nimiä.

Vierailija
66/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni siinä vaiheessa viimeistään eksän sukunimen pitäminen on outoa, kun eksällä on uusi vaimo samalla sukunimellä.

Ehkä sitten jos he ovat ainoat kolme ihmistä Suomessa joilla on tuo kyseinen nimi. Muuten en ymmärrä miten se näkyy kenellekään että jossain 400km päästä on uusi rouva samalla nimellä kuin minä.

Vierailija
67/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kovinkin vaikeaa tajuta, että se on jokaisen oma asia, jonka syyt ja perusteet eivät kuulu kenellekään muulle?

Vierailija
68/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jaksetaan nähdä vaivaa ja pistää rahaa menemään miehen nimen eteen kun mennään naimisiin, mutta ei sitten enää kun tehdään siitä pesäeroa ja pitäis rakentaa omaa uutta identiteettiä sen myötä myös? Minusta vaan todella outoa.

En ikinä suostuisi olemaan merkattu eksän eksäksi ikuisesti, hänen nimensä kautta. Jotenkin vaan tosi outoa. Tai sit se tosiaan on vaan saamattomuutta. Ja vissiin naiset on sit tosi tiukoilla myös rahallisesti, jos vaan taloudellisista syistä pitää eksän nimeä pitää.

Kukaan ei tiedä mistä se virallinen nimi on tullut. Onko eksältä vai iskältä vai naapurin Raimolta. Eikä sitä kukaan jaksakaan pohtia.

Uskon ettei teiltä paljon tuon monimutkaisemmat pohdinnat sujukaan. Onnistuuko edes sanaristikko tai helppo sudoku?

Kovin paljon sinäkin tunnut ketjussa aikaasi viettävän

Vierailija
69/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kovinkin vaikeaa tajuta, että se on jokaisen oma asia, jonka syyt ja perusteet eivät kuulu kenellekään muulle?

Edelleenkään ei ole pakko vastata, saa, mut ei oo pakko.

Vierailija
70/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten ylitunteellisesti ihmiset suhtautuu nimiin. Minulle se on vain nimi, ei merkki kuulumisesta mihinkään tai kenellekään. Kaikki tietää muutenkin että olen exäni exä, mitä se nyt haittaa ketään jos se nimikin säilyy? Luojan kiitos exäni ja hänen uusi puolisonsa, myös saman niminen, ovat järkeviä ihmisiä eivätkä pelleile ja draamaile nimien kanssa.

Vierailija
71/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin paljon sinäkin tunnut ketjussa aikaasi viettävän

Mistäpä edes tiedät, kenelle vastaat 😄

Vierailija
72/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oma nimi pitäisi vaihtaa?

Niin miksi se on alunperin pitänyt vaihtaa?

Vierailija
73/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten ylitunteellisesti ihmiset suhtautuu nimiin. Minulle se on vain nimi, ei merkki kuulumisesta mihinkään tai kenellekään. Kaikki tietää muutenkin että olen exäni exä, mitä se nyt haittaa ketään jos se nimikin säilyy? Luojan kiitos exäni ja hänen uusi puolisonsa, myös saman niminen, ovat järkeviä ihmisiä eivätkä pelleile ja draamaile nimien kanssa.

Miksi sitten alunperin olet vaihtanut nimesi? 😜 Kauhea vaiva YHDEN NIMEN tähden 🤷

Vierailija
74/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni exä piti sukunimen eron tullessa. Kun minä otin mieheni sukunimen, suuttui exä että nyt hän joutuu omansa vaihtamaan.

Vierailija
75/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti siksi, että se on nyt minun nimeni. Kyllä, sain sen avioliiton myötä mieheltä, mutta otin sen silloin omakseni, adoptoin. Olen ollut käytännössä koko aikuisikäni tämän niminen ja minut tunnetaan mm. työelämässä tällä sukunimellä. Tämä sukunimi on osa identiteettiäni ja elämänhistoriaani.

Vierailija
76/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani naisen oli pakko ottaa naimisiin mennessä joko miehen sukunimi tai sitten yhdysnimi. Kun minä menin naimisiin, muistaakseni sai jo pitää oman nimensä (ehkä, en ole varma, milloin se tuli), mutta minä otin miehen nimen. Tyttönimeni oli sen verran erikoinen ja rumahko, etten sitä halunnut pitää.

Mutta kun ikää tuli lisää, aloin miettimään enemmän juuriani ja päädyin vaihtamaan sukunimeni äidinäitini tyttönimeen. Ja naimisissa olen siis edelleen saman miehen kanssa.

Olihan siinäkin joillain ihmettelemistä, mutta enpä pahemmin ala selittelemään. Oma asiani.

Vierailija
77/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein siksi että halutaan koko perheellä olevan sama sukunimi jos ja kun saadaan yhteistä jälkikasvua.

Vierailija
78/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nimi on vain nimi, miksi olet ottanut exäsi nimen?

Eikö se puolison nimi oteta juuri siksi, että "kuulut" toisen sukuun?

Vierailija
79/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska halusi? Tai on sen ikäinen, ettei naimisiin päässyt ottamatta miehen nimeä?

Vierailija
80/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdon parempaan (äänteellisesti). Kyllä se sitten äkkiä jäi kun toisen liiton miehellä oli vielä parempi nimi (ei ihmettelyjä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme