Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut naiset pitää ex-miehen sukunimen?

Vierailija
04.12.2022 |

Erosta jo vuosikausia ja silti ollaan eksän nimellä. Minusta kummallista.

Lesket asia erikseen.

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihtaa sukunimen takaisin pitäisi selitellä kaikille että on eronnut. 

Vierailija
42/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en vaan jaksa vaihtaa. Ei se ilmaistakaan ole. Yks sukunimi se vaan on.

Eron jälkeen oman tyttönimensä saa takaisin ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on nyt minun sukunimeni, ei se ole lainassa mieheltä vaan saatu ihan omaksi.

Se ei ole sun nimi. Se on sun eksän nimi.

Suomessa ihmisellä olla vain yksi sukunimi (joko yksöis- tai kaksoissukunimi). Silloin se nimi, mikä rekisterissä lukee, on täysin ikioma nimi.

Mutta onhan se tietysti hirveä kolaus itselle, kun joutuu olemaan isänsä rumalla nimellä koko elämän. Ei sitä uskalla tuosta vain vaihtaa ja kukaan ei huoli vaimoksi. Niin surullista.

Ja sinäkö menit naimisiin vain jotta sait uuden paremman nimen?

Minulla on ihan kaunis sukunimi, jota en ole vaihtanut naimisiinmennessä.

Eksän sukunimi ei ole sun nimi, vaan eksän. Ja se on outoa pitää sellainen nimi. Ymmärrän että jos se oma tyttönimi on tosi ruma, ei sitä ehkä halua ottaa takaisin. Mutta Suomessa saa ottaa itselleen myös ihan uuden nimen. Joten ei ole syytä roikottaa jotain eksän nimeä mukanaan

Vierailija
44/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nainen on ottanut ja tai saanut ex-miehensä nimen tai tosin päin se ei ole enää kumppanin nimi vaan se on naisen / miehen oma nimi. - Suomessa on se mukavaa, että nimilaki on aika joustava.  Esimerkiksi avioliittoon mennessä voi ottaa tai olla ottamatta kumppanin nimeä. Tai jos eroaa niin voi pitää ja säilyttää avioliiton kautta ottamansa nimen tai olla säilyttättä, Itseasiassa nimeään voi muuttaa jo avioliittonsakin aikana.  Nimeään voi vaihtaa (tai olla vaihtamatta) riippumatta siitä onko avioliitossa vai ei.

Uskovainen mies

Vierailija
45/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on täysi oikeus, kun sen nimen on kerran saanut. Ei se mitenkään lainassa ole, vaan ihan oma.

Vierailija
46/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jaksetaan nähdä vaivaa ja pistää rahaa menemään miehen nimen eteen kun mennään naimisiin, mutta ei sitten enää kun tehdään siitä pesäeroa ja pitäis rakentaa omaa uutta identiteettiä sen myötä myös? Minusta vaan todella outoa.

En ikinä suostuisi olemaan merkattu eksän eksäksi ikuisesti, hänen nimensä kautta. Jotenkin vaan tosi outoa. Tai sit se tosiaan on vaan saamattomuutta. Ja vissiin naiset on sit tosi tiukoilla myös rahallisesti, jos vaan taloudellisista syistä pitää eksän nimeä pitää.

Kukaan ei tiedä mistä se virallinen nimi on tullut. Onko eksältä vai iskältä vai naapurin Raimolta. Eikä sitä kukaan jaksakaan pohtia.

No tuttavat tietää. Vähintään. Ja kyllä me pohdimme sitä joskus.

Uskon ettei teiltä paljon tuon monimutkaisemmat pohdinnat sujukaan. Onnistuuko edes sanaristikko tai helppo sudoku?

Eli ei mitään kovin järkevää syytä pitää eksän nimeä ole. Niin ajattelinkin.

Vierailija
47/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni Haukiolla on oma nimensä käytössä, vaikka tuntuu aika konservatiiviselta naiselta.

Vierailija
48/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua jaksa kiinnostaa, mitä kautta ihmisen sukunimi on tullut, eikä pahoittaa siitä mieltään. Joskus olen kuullut mukavia sukunimiä, mutten jää miettimään asiaa sen enempää.

Vierailija
49/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksaisi lähteä vaihtamaan enää nimeä takaisin, varsinkin jos tykkään siitä sukunimestä. Siinä olisi kuitenkin iso rahallinen rumba edessä. 

Ja jos on lapsia niin mielummin niiden lasten kanssa omistaa saman sukunimen.

Ei lapsilla ole automaattisesti isän nimeä.

Vierailija
50/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ole kyllä eksällekkään kiva, jos ex pitää nimen eron jälkeenkin. Kiva sitten mennä naimisiin, kun on jo olemassa 2 ex-rouva Lehtosta 😂😂

Tai no, onhan ne miehelle ehkä vähän niinkuin sulkia hattuun keräisi.

Vierailija
51/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jaksetaan nähdä vaivaa ja pistää rahaa menemään miehen nimen eteen kun mennään naimisiin, mutta ei sitten enää kun tehdään siitä pesäeroa ja pitäis rakentaa omaa uutta identiteettiä sen myötä myös? Minusta vaan todella outoa.

En ikinä suostuisi olemaan merkattu eksän eksäksi ikuisesti, hänen nimensä kautta. Jotenkin vaan tosi outoa. Tai sit se tosiaan on vaan saamattomuutta. Ja vissiin naiset on sit tosi tiukoilla myös rahallisesti, jos vaan taloudellisista syistä pitää eksän nimeä pitää.

Naimisiin mennessä en ollut juurikaan vielä luonut omaa uraa. Nyt erottuani tunnen töiden kautta niin paljon ihmisiä jotka tietävät minut sillä ns. eksän nimellä, että olisi paljon vaivalloisempaa vaihtaa se nimi ja opettaa uusi nimi kaikille kontakteille. On myös eri asia selittää kaikille puolitutuille että vaihdoin nimeä koska menin naimisiin, kuin selittää että se vaihtui koska erosin. En jaksaisi niitä sääliviä katseita ja surkutteluita.

Vierailija
52/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on nyt minun sukunimeni, ei se ole lainassa mieheltä vaan saatu ihan omaksi.

Suomessa ihmisellä olla vain yksi sukunimi (joko yksöis- tai kaksoissukunimi). Silloin se nimi, mikä rekisterissä lukee, on täysin ikioma nimi.

Mutta onhan se tietysti hirveä kolaus itselle, kun joutuu olemaan isänsä rumalla nimellä koko elämän. Ei sitä uskalla tuosta vain vaihtaa ja kukaan ei huoli vaimoksi. Niin surullista.

Eksän sukunimi ei ole sun nimi, vaan eksän. Ja se on outoa pitää sellainen nimi. Ymmärrän että jos se oma tyttönimi on tosi ruma, ei sitä ehkä halua ottaa takaisin. Mutta Suomessa saa ottaa itselleen myös ihan uuden nimen. Joten ei ole syytä roikottaa jotain eksän nimeä mukanaan

Miksi se olisi vain exän nimi, jos sen voinut ja saanut ottaa itselleen avioliiton myötä? - Pitääkö exältä saadut muutkin hänen mahdollisesti antamat lahjat palauttaa?  - Totta on, että Suomessa voi ottaa itselleen myös kokonaan ihan uuden nimen mutta jos ja kiun on ollut exän nimi vuosia ja on sillä monin paikoin tunnettu tai pitää siitä muuten, esimerkiksi että sama nimi on mahd. yhteisllä lapsilla, niin miksi nimeääm pitäsi tuolloin vaihtaa.

Uskovainen mies

Vierailija
53/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenni Haukiolla on oma nimensä käytössä, vaikka tuntuu aika konservatiiviselta naiselta.

Hän onkin siitä huolimatta fiksu ja tyylikäs nainen.

Vierailija
54/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eron jälkeen oman tyttönimensä saa takaisin ilmaiseksi.

Henkkarit, pankkikortit jne. pitää vaihtaa. Se ei ole ilmaista.

Vierailija
55/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi paikallispoliitikko käyttää eksänsä sukunimeä. Vähän ihmetyttää, koska eksä petti häntä mitä törkeimmällä tavalla. No, ehkä ajattelee että hänet tunnetaan sillä nimellä, en tiedä. Lapset aikuisia ja asuvat omillaan.

Vierailija
56/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni siinä vaiheessa viimeistään eksän sukunimen pitäminen on outoa, kun eksällä on uusi vaimo samalla sukunimellä.

Vierailija
57/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nimi ole osa persoonaa, miten se voi olla merkityksetön.

Itse en ikinä ottaisi puolison nimeä, en ikinä.

Vierailija
58/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ollut pidempään mieheni sukunimellä varustettu, kuin kerkesin olla tyttönimelläni ja lapsilla on myös täämä nimi, joten pitäisin epätodennäköisenä nimen vaihtamista, jos ero tulisi.

Vierailija
59/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tullut omaksi nimeksi silloin kun sen on ottanut. Se on täysi oikeus pitää, jos haluaa. Muuta syytä ei tarvita.

Vierailija
60/168 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samasta syystä kuin aikanaan vaihdoin siihen: se on niin kaunis nimi. Paljon kauniimpi kuin tyttönimeni, tai muut nimet omasta suvustani. 

Ymmärrän. Mutta silti. Se ei ole sun nimi. Ei sinun suvun nimi.

Miksi ei sitten vaikka keksisi ihan uutta nimeä itselleen?

On se sun nimi, jos se on vaihtunut mennessäsi naimisiin. Se on osa sun historiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi