Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suurin osa ihmisistä vähättelee tuurin merkitystä elämässä?

Vierailija
03.12.2022 |

Moni asia on täysin sattumasta kiinni

Kommentit (864)

Vierailija
341/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa puhutaan aika paljon rahasta ja menestymisestä työelämässä. Ottaisin esille kuitenkin erään toisenlaisen asian, nimittäin rakkauden. Sen eteen et voi tehdä mitään, löydätkö elämässäsi aitoa sellaista vai et ja päädytkö hyvään parisuhteeseen sellaisen ihmisen kanssa. Paino sanalla aito, ihan ok parisuhteen voi halutessaan etsimällä etsiä kuka tahansa. Minulla on ollut aivan uskomattoman huono tuuri rakkaudessa eikä sille muuta selitystä ole. Se tuntuu ikävältä.

Kun rakastaaa itseään sen verran että ei hyväksy sellaista parisuhdetta missä ei ole tyytyväinen  ja kehittää myös itseään ja omia parisuhtetaitojaan niin alkaa vetää puoleensa parempia kumppaniehdokkaita.

Vierailija
342/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan tuurissaan mihin maailmanaikaan, mihin maahan ja mihin perheeseen syntyy, siihen ei voi vaikuttaa itse, mutta ne vaikuttavat elämääsi ihan perustavaa laatua olevalla tavalla. Saat geenit kaikkine virheineen joita et voi valita, ja joka voi vaikuttaa menestymiseesi elämässä.

Jos ei ole saanut huippuja älynlahjoja syntyessään, tässä erittäin vaikeassa yhteiskunnassa on lähes mahdotonta menestyä kun kaikki helpot ja yksinkertaiset työt on viety kiinaan :/

Sitten vielä kokoomuslaiset viisastelevat että tyhmyydestä sakotetaan, oma vikasi mitäs teit niin tai mites et tehnyt näin... ihan silkkaa tyhjänpäiväistä v1ttuilua vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen opiskellut ahkerasti, hyvät arvosanat ja paljon työtä, hikeä ja kyyneleitä, mutta siltikään en ole onnistunut millään saamaan oman alani työpaikkaa. Hakijoita on niin pirusti. Ehkä joskus onnistaa?

Puolison löysin sattumalta. Oltiin samoissa bileissä ja se oli love at first sight, heti yhteen ja naimisissakin jo 20 vuotta. Niin helppoa, muttei kaikille. Kaverini on etsinyt 20+ vuotta itselleen puolisoa ja kokeillut kaikki mahdolliset keinot. Ei ole ruma eikä vaikea ihminen.

Unelmien koti löytyi onnekkaasti. Olimme kiertäneet useissa asuntonäytöissä, mutta aina oli liikaa muitakin kiinnostuneita ja kämppä myytiin nenän edestä. Sitten kävi onnenkantamoinen: asuntonäyttöilmoitus oli merkitty väärälle päivälle, me olimme ainoat asiakkaat. Saatiin kaupat tehdyksi.

Lapset tulivat kertalaakista, kun ehkäisy jäi pois. Monella tuttavalla on asian kanssa vaikeuksia, syyttä suotta. Rahaa ja kyyneliä on heillä palanut, lasta ei suotu. Toivon, että suotaisiin.

Elämä on niin paljon kiinni siitä, miten kaikki sattuu menemään. Kukaan ei voi hallita sairauksia, onnettomuuksia, onnea, iloisia sattumia. Vaikka kuinka tekisi töitä asioiden eteen, niin ei ne vaan mene nappiin, jos ei tähtien asento ole kohdillaan. Usein kakkaa sataa niskaan monelta suunnalta ja sitten, kun helpottaa, niin asiat alkaakin loksahtaa kohdilleen helposti, kuin taikaiskusta, ja ihminen ihmettelee, että näinkö helppoa tämäkin sitten oli.

Vierailija
344/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman onnensa seppä kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että elämässään menestyneet korostavat oman toiminnan merkitystä ja epäonnistuneet korostavat tuurin vaikutusta?

Se on juuri näin. Ihmisillä on luontainen taipumus laittaa onnistumiset oman erinomaisuuden piikkiin ja epäonnistumiset tilanteen tai muiden ihmisten syyksi. Defenssiä parhaimmillaan.

Juu ja teistä jokainen voi olla seuraava Elon Musk kunhan tekee töitä lukion tokari takataskussaan 24/7.

Eihän kukaan voi hallita kaikkia niitä ulkoisia muuttujia joita menestyminen vaatii, ellei ole diktaattori banaanivaltiossa! Tuuri on moniulotteinen asia, ei Nykäsen sanoin 50-60%. Tuuri alkaa jo  ihmisellä niin alusta että syntyy henkevään mediaania paremmin tienaavaan lukiolaistaustaiseen perheeseen jossa kannustetaan joukkuelajiin lasta ja luetaan joka ilta.

Samoin tyypeillä joilla monen tienaavan mielestä menee huonosti, mene "omalla tuurilla" silti hyvin. 

Siihen mittautuu epätasa-arvoistuminen, kun verrokki on tesla-menestyjä sille työmarkkinatuki-erakolle. No kuka haluaa olla hyvin menestyjä looseri joka ei halua rahaa, mainetta ja menestystä. On sellaisia ihmisiä. 

Maailmassa on ihmisiä jotka eivät saaneet muuta kuin järkyttävät seuraukset mm. lottovoitosta.

Vierailija
345/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Olen tehnyt todella pitkäjänteisesti ja päämäärätietoisesti töitä onnistumisieni eteen. Ne eivät ole tuuria tai sattumaa.

Totta kai osaan elämäntapahtumista ja -kuluista voi vaikuttaa, mutta paljon on myös sattumaa. Keitä sattuu elämässä tapaamaan, mitä vaihtoehtoja esim. koulutuspoluiksi sattuu edes harkitsemaan, sattuuko väärään paikkaan väärään aikaan jne. Mutta totta on se, että huolellisella suunnittelulla ja mahdollisuudella saada viisasta tukea elämän käännekohdissa vähentää sattuman merkitystä.

Vierailija
346/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ne ketkä kovasti korostaa tekemäänsä työtä tuppaa unohtamaan, että joku tai jokin asia on mahdollistanut sen.

Olen minäkin tehnyt paljon työtä esimerkiksi arvosanojeni eteen. Mutta koulunkäynti oli helppoa kun kotona oli koulutusta arvostava ja opiskelemaan kannustava ilmapiiri sekä aina tarjolla apua ja tukea läksyihin ja koulunkäyntiin. Kotona oli myös hyvä olla, joten sai nukkua ja lukea kokeisiin rauhassa eikä tarvinut kuunnella örvääviä tai pelätä riehuvia vanhempia. Tuuri siis mahdollisti tämän.

Vierailija
347/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on annettu aika huonot kortit. Hajottava lapsuus, sairauksia, mutta kovalla työllä tässä vaan porskutan. Toki tuuriakin myös pelissä. Mutta kaikkia onnistaa silloin tällöin. Monesti ihmiset ajattelee, että menestymiseen riittää pelkkä hyvä tuuri, mutta ei se niin mene. Mikään ei tule ilmaiseksi ja jostain pitää aina uhrata. Minulla ei esimerkiksi ole perhettä, koska aikani ei riitä sellaiseen. Mutta olen valintani tehnyt ja olen tyytyväinen näin. 

Vierailija
348/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas Mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että elämässään menestyneet korostavat oman toiminnan merkitystä ja epäonnistuneet korostavat tuurin vaikutusta?

Se on juuri näin. Ihmisillä on luontainen taipumus laittaa onnistumiset oman erinomaisuuden piikkiin ja epäonnistumiset tilanteen tai muiden ihmisten syyksi. Defenssiä parhaimmillaan.

Juu ja teistä jokainen voi olla seuraava Elon Musk kunhan tekee töitä lukion tokari takataskussaan 24/7.

Eihän kukaan voi hallita kaikkia niitä ulkoisia muuttujia joita menestyminen vaatii, ellei ole diktaattori banaanivaltiossa! Tuuri on moniulotteinen asia, ei Nykäsen sanoin 50-60%. Tuuri alkaa jo  ihmisellä niin alusta että syntyy henkevään mediaania paremmin tienaavaan lukiolaistaustaiseen perheeseen jossa kannustetaan joukkuelajiin lasta ja luetaan joka ilta.

Samoin tyypeillä joilla monen tienaavan mielestä menee huonosti, mene "omalla tuurilla" silti hyvin. 

Siihen mittautuu epätasa-arvoistuminen, kun verrokki on tesla-menestyjä sille työmarkkinatuki-erakolle. No kuka haluaa olla hyvin menestyjä looseri joka ei halua rahaa, mainetta ja menestystä. On sellaisia ihmisiä. 

Maailmassa on ihmisiä jotka eivät saaneet muuta kuin järkyttävät seuraukset mm. lottovoitosta.

Sinusta ei voi ehkä tulla Elon Muskia, mutta voit menestyä hyvin jossain toisessa asiassa. 

Vierailija
349/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ihmiset ajattelee, että menestymiseen riittää pelkkä hyvä tuuri 

Todella harvoin kukaan ajattelee noin.

Vierailija
350/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnsaannissa ja työelämässä pärjää paljon paremmin, jos sattuu olemaan vaikusvaltaisia kontakteja. Nepotismi on auttanut monia hyviin virkoihin, vaikka omia avuja ja saavutuksia on vähän. Politiikkaan osallistuminen avaa ovia ja nostaa osaamisen statusta, kun osaa tyhjän puhumisen jalon taidon.

Jos työpaikkaan on vaikka 100 hakijaa, niin jonkun täytyisi osata erottaa sinut siitä joukosta parhaana, mutta valitettavasti valinta hyvin harvoin kohdistuu siihen parhaaseen kandidaattiin!

No, esim. itse oon hankkinut kaikki työpaikkani ilman suhteita. Ei se kaikkea määritä.

Vierailija
351/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on mahdollisuus aika hyvin vaikuttaa elämäänsä. Ehkä ihmisiä kyrpii kuin heidän tekemäänsä ja työtä vähätellään ja kuitataan saavutukset vain, että sulla kävi pelkästään hyvä mäihä. Urheilijan elämä on lähes pelkkää treeniä, kirjailija kirjoittaa, kirjoittaa ja kirjoittaa yms. Työtä ja työtä. Sitten joku sohvalla istuva vänisijä tulee sanomaan, että kaikki on vain hyvää tuuria. "Kyllä mäkin kirjan kirjoittaisin". "Ai eikö se olekaan kuukaudessa valmis." 

Vierailija
352/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole sattumaa, paitsi sattuma itse.

Vierailija
353/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa puhutaan aika paljon rahasta ja menestymisestä työelämässä. Ottaisin esille kuitenkin erään toisenlaisen asian, nimittäin rakkauden. Sen eteen et voi tehdä mitään, löydätkö elämässäsi aitoa sellaista vai et ja päädytkö hyvään parisuhteeseen sellaisen ihmisen kanssa. Paino sanalla aito, ihan ok parisuhteen voi halutessaan etsimällä etsiä kuka tahansa. Minulla on ollut aivan uskomattoman huono tuuri rakkaudessa eikä sille muuta selitystä ole. Se tuntuu ikävältä.

Kun rakastaaa itseään sen verran että ei hyväksy sellaista parisuhdetta missä ei ole tyytyväinen  ja kehittää myös itseään ja omia parisuhtetaitojaan niin alkaa vetää puoleensa parempia kumppaniehdokkaita.

Saadut parisuhdemallit vaikuttavat ja ihmissuhdetaidot. Huonoa kohtelua on voinut saada aina ja pitää sitä normaalina. Huonoon kohteluun voi myös tottua. Usein se taitaa alkaa suhteessa vähitellen. Irtautuminen voi olla vaikeaa. Henkisenväkivallan tunnistaminen on monesti vielä lapsenkengissä. Ihminen rakastuu usein tuttuihin piirteisiin ja voi vetää puoleensa tahtomattaan ongelmallisiksi osoittautuvia kumppani ehdokkaita. Sodasta toipuvan yhteiskunnan ihmiset olivat hajottavia kokemuksia kokeneita. Niiden jättämät seuraukset näkyvät jossain määrin kolme sukupolveakin eteenpäin.

Vierailija
354/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas Mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta ei voi ehkä tulla Elon Muskia, mutta voit menestyä hyvin jossain toisessa asiassa. 

Olen eri kuin tuo jolle vastasit. Enkä haluaisi olla Elon Musk. Miks joku muu haluaisi olla Elon Musk, se tyyppihän on kamala pelle. Minä ainakin olen mielummin vaan minä.

Vierailija
355/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on mahdollisuus aika hyvin vaikuttaa elämäänsä. Ehkä ihmisiä kyrpii kuin heidän tekemäänsä ja työtä vähätellään ja kuitataan saavutukset vain, että sulla kävi pelkästään hyvä mäihä. Urheilijan elämä on lähes pelkkää treeniä, kirjailija kirjoittaa, kirjoittaa ja kirjoittaa yms. Työtä ja työtä. Sitten joku sohvalla istuva vänisijä tulee sanomaan, että kaikki on vain hyvää tuuria. "Kyllä mäkin kirjan kirjoittaisin". "Ai eikö se olekaan kuukaudessa valmis." 

Rankka verotus kylläkin heikentää mahdollisuuksia kun heikon ostovoiman takia täällä ei juuri esim. pienet palveluyritykset kannata. Tarpeeksi varakkaita käyttäjiä on liian vähän, toimitilat liian kalliita, jne.

Vierailija
356/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä, että minulla on nykyinen työpaikka, on tietysti tuuria, että ne kaksi muuta minua ennen valittua eivät halunneet ottaa sitä vastaan.

Mutta siinä on enemmän työtä, koska minun on pitänyt hankkia oikea koulutus ja työkokemus vuosien aikana.

Opiskelemaan pääsyssä ei tarvittu paljon tuuria, koska menin yli riman oikein kunnolla. Se taas johtui siitä, että olin 12 vuotta käynyt kouluni tunnollisesti joka päivä.

Ne, jotka luottavat lottoon, vähättelevät sitä työtä, joka tarvitaan ensin 12 vuotta, sitten 10 vuotta, ja sitten vielä 10 vuotta, että ollaan tilanteessa, jossa voi vielä sen päälle käydä tuuri. Päivittäistä, johdonmukaista ja sitkeää työtä.

Jos minulla olisi vuosien varrella useammin käynyt tuuri, voisin olla vielä paremmassa tilanteessa. Ja huonolla tuurilla olisin tosi paljon huonommassa. Mutta ei tuota työtäkään voi pois selittää.

Jos tuuriksi sitten lasketaan geenilotto ja matikkapää, niin ei siitäkään mitään hyötyä ole ilman sitä työtä.

Jos sulla olisi ollut huonoa onnea, et olisi ehkä päässyt edes pääsykokeisiin, oisit ollut kipeä tai ajanut autolla ojaan juuri sinä koeaamuna.

Tietenkin omalla työllä on merkitystä, mutta myös onnella ja olosuhteilla.

Jos sinulla olisi huonoa tuuria, olisit vammautunut jo synnytyksessä ja ehkä kuollut. Jossitella voi loputtomiin tietenkin. Ei ole hyvää onnea, että opiskelee ahkerasti, menee pääsykokeisiin ja pääsee opiskelemaan, suorittaa opinnot hyvällä menestyksellä, verkostoituu jo opiskeluaikana ja löytää sitä kautta töitä. Ei se ole hyvää eikä huonoa tuuria, se on vaan työtä. Tuuria voi olla matkassa hyvään ja huonoon suuntaan, mutta jos kokonaiskuvaa katsoo, niin suurin osa niistä jotka näkee vaivaa myös pärjää. Poikkeavan huono ja hyvä onni on harvinaisempaa, tietenkin sitäkin sattuu että tulee onnenkantamoinen tai todellinen huono tuuri (vaikka se ojaanajo). Suurimmalle osalle tulee vastaan sekä hyvää että huonoa.

Mutta ehkä ihmiset myös mieltää eri tavoin sen, mikä on tuuria. Tuuriahan on jo se, että juuri se siittiö on sattunut hedelmöittämään juuri sen munasolun ja homma on siitä eteenpäin edennyt niinkuin pitää ja lopputuloksena lapsi, joka vielä säilyy hengissä aikuiseksi saakka.

Se, missä erehdyt, on tuo ajatuksesi, että "suurin osa niistä jotka näkee vaivaa myös pärjää". Se ei pidä paikkaansa. Suurin osa pärjää keskinkertaisesti, koska suurin osa ihmisistä on keskinkertaisia ja suurimmalla osalla on aika keskimääräisesti onnea. Tiedän itse ison joukon ihmisiä, jotka ovat olleet hyvinkin ahkeria ja lahjakkaita, mutta he ovat silti pärjänneet vain odotusten mukaisesti. Lääketieteen opiskelijasta on tullut lääkäri, opettajaksi opiskelleesta opettaja ja tutkijaksi halunneesta tutkija. Suurin osa pärjää alallaan ihan hyvin, mutta ei millään tavoin poikkeuksellisen hyvin. On ihmisiä, jotka ovat perustaneet omia yrityksiä, keksineet ideoita ja jopa patentoineet ne, mutta todellinen menestys on jäänyt haaveeksi.

Sitten on niitä, joilla on ollut pari onnenkantamoista eli he ovat olleet juuri oikealla hetkellä oikeassa paikassa. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Linus Torvalds, joka kehitti Linuxin ollessaan vielä opiskelija. Hän on taatusti lahjakas, mutta se, että juuri hän menestyi on jossain määrin sattumaa, sillä kilpailevia tuotteita oli olemassa tai kehitteillä. Oli mm. MINIX, Hurd ja 386BSD. Linus on itse sanonut, että jos Hurd tai 386BSD oli ollut saatavilla, hän ei olisi tehnyt Linuxia. MINIX oli kehitetty opetustarkoituksiin ja sen kehittämistä oli rajoitettu tiukasti. Hurd ei ollut valmis, mutta muuten GNUn puolella oli kehitelty iso liuta työkaluja, jotka ovat edelleenkin käytössä. 386BSD oli sekin vasta kehitteillä. On siis silkkaa sattumaa, että juuri silloin, kun Linus aloitti opiskelun ja tarvitsi unixin tapaista käyttöjärjestelmää, opiskelijabudjetille sopivaa järjestelmää ei ollut saatavilla. On myös silkkaa sattumaa, että hän onnistui kehittämään järjestelmänsä riittävän valmiiksi ennen kuin kilpailijat saivat omat järjestelmänsä saataville.

Linux ei luultavasti olisi koskaan päässyt alkua pitemmälle, jos Linus olisi ollut ahne ja yrittänyt tehdä Linuxista kaupallisen tuotteet. Koska se oli saatavilla ilmaiseksi, sen ympärillä rakentui nopeasti erilaisia asennuspaketteja ja muuta tarpeellista sälää. Erityisesti akateemisessa maailmassa ja tutkimuslaitoksissa ilmainen, mutta silti laadukas käyttöjärjestelmä oli erittäin toivottu. Monelle voi olla yllätys, että nykyään 500 maailman tehokkaimmasta supertietokoneesta 100% käyttöjärjestelmänä on jokin Linux-versio. Jokaisessa Android-puhelimessa on myös käytännössä käyttöjärjestelmänä Linux, vaikka toki vahvasti räätälöitynä. Linus on siis varmasti menestynyt alallaan, eikä hän ole millään järkevällä mittarilla köyhä, vaikka taloudellisesti hän on menestynyt varsin heikosti siihen nähden,  miten tärkeän järjestelmän hän on kehittänyt ja jonka kehitystä hän yhä johtaa.

Voi siis sanoa, että Linus on ollut äärimmäisen onnekas. Hän julkisti puhtaasti harrastuksena kehittämänsä käyttöjärjestelmän juuri oikealla hetkellä ja vielä ilmaiseksi. Järjestelmä sai suosiota ja kannattajia ja Linus avukseen lahjakkaita ihmisiä, joilla oli myös halua pitää huolta siitä, että Linus on taloudellisesti turvatussa asemassa.

Vierailija
357/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Olen tehnyt todella pitkäjänteisesti ja päämäärätietoisesti töitä onnistumisieni eteen. Ne eivät ole tuuria tai sattumaa.

Tarkoitat siis sitä että muut eivät ole tehneet pitkäjänteisesti ja päämäärätietoisesti töitä onnistumisensa eteen ja siksi heidän elämänsä on epäonnistunut?

Vierailija
358/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi yrittää kykyjensä mukaan kuin jättäytyä muiden armoille. Talouslama voi hyvinkin tulla taas. Yllättäen se tuli 1989 kesällä. Ok talokauppa pysähtyi samoin venekauppa yms.

Vierailija
359/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä, että minulla on nykyinen työpaikka, on tietysti tuuria, että ne kaksi muuta minua ennen valittua eivät halunneet ottaa sitä vastaan.

Mutta siinä on enemmän työtä, koska minun on pitänyt hankkia oikea koulutus ja työkokemus vuosien aikana.

Opiskelemaan pääsyssä ei tarvittu paljon tuuria, koska menin yli riman oikein kunnolla. Se taas johtui siitä, että olin 12 vuotta käynyt kouluni tunnollisesti joka päivä.

Ne, jotka luottavat lottoon, vähättelevät sitä työtä, joka tarvitaan ensin 12 vuotta, sitten 10 vuotta, ja sitten vielä 10 vuotta, että ollaan tilanteessa, jossa voi vielä sen päälle käydä tuuri. Päivittäistä, johdonmukaista ja sitkeää työtä.

Jos minulla olisi vuosien varrella useammin käynyt tuuri, voisin olla vielä paremmassa tilanteessa. Ja huonolla tuurilla olisin tosi paljon huonommassa. Mutta ei tuota työtäkään voi pois selittää.

Jos tuuriksi sitten lasketaan geenilotto ja matikkapää, niin ei siitäkään mitään hyötyä ole ilman sitä työtä.

Jos sulla olisi ollut huonoa onnea, et olisi ehkä päässyt edes pääsykokeisiin, oisit ollut kipeä tai ajanut autolla ojaan juuri sinä koeaamuna.

Tietenkin omalla työllä on merkitystä, mutta myös onnella ja olosuhteilla.

Jos sinulla olisi huonoa tuuria, olisit vammautunut jo synnytyksessä ja ehkä kuollut. Jossitella voi loputtomiin tietenkin. Ei ole hyvää onnea, että opiskelee ahkerasti, menee pääsykokeisiin ja pääsee opiskelemaan, suorittaa opinnot hyvällä menestyksellä, verkostoituu jo opiskeluaikana ja löytää sitä kautta töitä. Ei se ole hyvää eikä huonoa tuuria, se on vaan työtä. Tuuria voi olla matkassa hyvään ja huonoon suuntaan, mutta jos kokonaiskuvaa katsoo, niin suurin osa niistä jotka näkee vaivaa myös pärjää. Poikkeavan huono ja hyvä onni on harvinaisempaa, tietenkin sitäkin sattuu että tulee onnenkantamoinen tai todellinen huono tuuri (vaikka se ojaanajo). Suurimmalle osalle tulee vastaan sekä hyvää että huonoa.

Mutta ehkä ihmiset myös mieltää eri tavoin sen, mikä on tuuria. Tuuriahan on jo se, että juuri se siittiö on sattunut hedelmöittämään juuri sen munasolun ja homma on siitä eteenpäin edennyt niinkuin pitää ja lopputuloksena lapsi, joka vielä säilyy hengissä aikuiseksi saakka.

Se, missä erehdyt, on tuo ajatuksesi, että "suurin osa niistä jotka näkee vaivaa myös pärjää". Se ei pidä paikkaansa. Suurin osa pärjää keskinkertaisesti, koska suurin osa ihmisistä on keskinkertaisia ja suurimmalla osalla on aika keskimääräisesti onnea. Tiedän itse ison joukon ihmisiä, jotka ovat olleet hyvinkin ahkeria ja lahjakkaita, mutta he ovat silti pärjänneet vain odotusten mukaisesti. Lääketieteen opiskelijasta on tullut lääkäri, opettajaksi opiskelleesta opettaja ja tutkijaksi halunneesta tutkija. Suurin osa pärjää alallaan ihan hyvin, mutta ei millään tavoin poikkeuksellisen hyvin. On ihmisiä, jotka ovat perustaneet omia yrityksiä, keksineet ideoita ja jopa patentoineet ne, mutta todellinen menestys on jäänyt haaveeksi.

Sitten on niitä, joilla on ollut pari onnenkantamoista eli he ovat olleet juuri oikealla hetkellä oikeassa paikassa. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Linus Torvalds, joka kehitti Linuxin ollessaan vielä opiskelija. Hän on taatusti lahjakas, mutta se, että juuri hän menestyi on jossain määrin sattumaa, sillä kilpailevia tuotteita oli olemassa tai kehitteillä. Oli mm. MINIX, Hurd ja 386BSD. Linus on itse sanonut, että jos Hurd tai 386BSD oli ollut saatavilla, hän ei olisi tehnyt Linuxia. MINIX oli kehitetty opetustarkoituksiin ja sen kehittämistä oli rajoitettu tiukasti. Hurd ei ollut valmis, mutta muuten GNUn puolella oli kehitelty iso liuta työkaluja, jotka ovat edelleenkin käytössä. 386BSD oli sekin vasta kehitteillä. On siis silkkaa sattumaa, että juuri silloin, kun Linus aloitti opiskelun ja tarvitsi unixin tapaista käyttöjärjestelmää, opiskelijabudjetille sopivaa järjestelmää ei ollut saatavilla. On myös silkkaa sattumaa, että hän onnistui kehittämään järjestelmänsä riittävän valmiiksi ennen kuin kilpailijat saivat omat järjestelmänsä saataville.

Linux ei luultavasti olisi koskaan päässyt alkua pitemmälle, jos Linus olisi ollut ahne ja yrittänyt tehdä Linuxista kaupallisen tuotteet. Koska se oli saatavilla ilmaiseksi, sen ympärillä rakentui nopeasti erilaisia asennuspaketteja ja muuta tarpeellista sälää. Erityisesti akateemisessa maailmassa ja tutkimuslaitoksissa ilmainen, mutta silti laadukas käyttöjärjestelmä oli erittäin toivottu. Monelle voi olla yllätys, että nykyään 500 maailman tehokkaimmasta supertietokoneesta 100% käyttöjärjestelmänä on jokin Linux-versio. Jokaisessa Android-puhelimessa on myös käytännössä käyttöjärjestelmänä Linux, vaikka toki vahvasti räätälöitynä. Linus on siis varmasti menestynyt alallaan, eikä hän ole millään järkevällä mittarilla köyhä, vaikka taloudellisesti hän on menestynyt varsin heikosti siihen nähden,  miten tärkeän järjestelmän hän on kehittänyt ja jonka kehitystä hän yhä johtaa.

Voi siis sanoa, että Linus on ollut äärimmäisen onnekas. Hän julkisti puhtaasti harrastuksena kehittämänsä käyttöjärjestelmän juuri oikealla hetkellä ja vielä ilmaiseksi. Järjestelmä sai suosiota ja kannattajia ja Linus avukseen lahjakkaita ihmisiä, joilla oli myös halua pitää huolta siitä, että Linus on taloudellisesti turvatussa asemassa.

Lisäksi mr. Linuksella oli jo lapsena käytettävissä tietokoneita. Toki ansioksi on luettavissa, että käytti niitä ohjelmoinnin opetteluun kuin pelaamiseen ja loppu on historiaa...

Vierailija
360/864 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuurin merkitys elämässä on oikeastaan aika filosofinen kysymys. Onko esim. se tuuria, jos jollakulla on tietynlainen persoonallisuus, jonka vuoksi hän tekee parempia valintoja kuin muut? Tai että toinen on optimisti ja toinen pessimisti?

Itse tykkään ajatella juurikin niin, että omilla toimilla on vaikutusta, ihan siksi että olen optimisti ja koen, että elämä on parempaa kun huomaa omat "onnistumiset" (vaikka olisikin tosiasiassa sattumaa).

Tuo tuurikaan ei nimittäin ole mikään mustavalkoinen hyvä elämä - huono elämä -tilanne, vaan tietysti aina on joitakin asioita elämässä mitkä voisivat olla paremmin jos olisi parempi tuuri, tai huonommin jos olisi käynyt toisin. Kuitenkin (perusteetonkin) optimismi on ihmiselle terveellisempää kuin pessimismi. Ja vaikka sattumaan ei voi vaikuttaa, voi ihminen kuitenkin jossain määrin vaikuttaa onnistumisen todennäköisyyksiin. Mutta onhan tämäkin asenne minussa geenien ja ympäristön yhteisvaikutuksena syntynyttä sattumaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä