Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestäsi yleisin syy yksittäisen ihmisen köyhyyteen Suomessa?

Vierailija
02.12.2022 |

?

Kommentit (593)

Vierailija
461/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi oli kahden lapsen yksinhuoltaja.

Ihan omalla työllä, hakemalla vahvuuksiani ja nojaamalla niihin mä olen nostanut itseni (palkansaajana) korkeimpaan tulodesiiliin.

Vierailija
462/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on dissosiaatio- ja paniikkihäiriö ja siksi on ollut hankala työllistyä. Suurin este on sairaus. Kuntoutus meni perseelleen hoitovirheiden takia ja maksan pitkää senttiä itse siitä. Sairaus on ihan todellinen este työnteolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllästymiseen asti kuullut siitä, kuinka opiskelemalla saa parempaa elintasoa. Ja kuinka tässä yhteiskunnassa on jokaisella samat mahdollisuudet siihen opiskeluun. No ei ole!!

Esimerkkinä voisin tässä käyttää itseäni. Opin lukemaan vasta kahdeksanvuotiaana, matematiikkaa taistelin nelosilla ja vitosilla läpi, muistini ja keskittymiskykyni voisi olla parempi. Ja kirsikkana kakun päällä se, että duunarivanhemmiltani ei tullut mitään henkistä tukea. Ei kannustamista. Ei minkäänlaista sosiaalista eikä kulttuurista pääomaa. Kotona ei opetettu rahankäyttöä. Valitettiin kyllä koko ajan kuinka sitä ei ole. Isäni pelasi rahat ja äitini yritti sinnitellä.

Vaikka itselläni ei ollut samoja mahdollisuuksia opiskeluihin, ja sitä kautta korkeampaan elintasoon älykkyyteni ja taustani takia, niin olen kuitenkin mielestäni pärjännyt elämässäni perushyvin. Olen aina ollut töissä (matalalla palkalla tosin), maksanut veroja, saanut rahaa säästöön pahan päivän varalle ja elämäni on tasapainossa.

Eli kaikki eivät pysty saavuttamaan hyvää elintasoa, koska jos ei ole päätä lukea, niin se ei muuksi muutu.

Vierailija
464/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putinin hinnat.

Vierailija
465/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästymiseen asti kuullut siitä, kuinka opiskelemalla saa parempaa elintasoa. Ja kuinka tässä yhteiskunnassa on jokaisella samat mahdollisuudet siihen opiskeluun. No ei ole!!

Esimerkkinä voisin tässä käyttää itseäni. Opin lukemaan vasta kahdeksanvuotiaana, matematiikkaa taistelin nelosilla ja vitosilla läpi, muistini ja keskittymiskykyni voisi olla parempi. Ja kirsikkana kakun päällä se, että duunarivanhemmiltani ei tullut mitään henkistä tukea. Ei kannustamista. Ei minkäänlaista sosiaalista eikä kulttuurista pääomaa. Kotona ei opetettu rahankäyttöä. Valitettiin kyllä koko ajan kuinka sitä ei ole. Isäni pelasi rahat ja äitini yritti sinnitellä.

Vaikka itselläni ei ollut samoja mahdollisuuksia opiskeluihin, ja sitä kautta korkeampaan elintasoon älykkyyteni ja taustani takia, niin olen kuitenkin mielestäni pärjännyt elämässäni perushyvin. Olen aina ollut töissä (matalalla palkalla tosin), maksanut veroja, saanut rahaa säästöön pahan päivän varalle ja elämäni on tasapainossa.

Eli kaikki eivät pysty saavuttamaan hyvää elintasoa, koska jos ei ole päätä lukea, niin se ei muuksi muutu.

Eli syynä on tyhmyys. Niinkuin tässä on todettu ainakin 100 kertaa.

Vierailija
466/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vähätuloisimmat ihmiset täällä ovat tilastojen mukaan työttömät, opiskelijat, eläkeläiset, vammaiset/sairaat sekä yksinhuoltajat. Työn puute on siis yleisin syy köyhyyteen. Toinen syy (usein ensimmäisen lisäksi) on huonot palkat - tämä vaikuttaa siis etenkin työttömiin (eivät saa ansiopäivärahaa tai se on pieni) ja/tai tekevät osapäivätyötä tai ns. nollasopimuksella ja saavat heikon palkan lisäksi soviteltua päivärahaa), opiskelijoihin (matalapalkka-aloilla osa-aikatyössä), eläkeläiset (työeläke on heikko, koska tehty työuraa matalapalkkaisissa töissä), vammaiset (töitä vaikea saada, osalle maksetaan työstä lähinnä taskurahaa), sairaat (eivät kykene töihin, saavat kuntoutustukea) sekä yksinhuoltajilla (perheen kaikki kulut maksettava pienestä palkasta). Näiden ryhmien lisäksi ovat henkilöt, jotka ovat täysin tai lähes tulottomia, eli eivät ole statukseeltaan mikään yllä mainittu. Siis joko kodinhoidontukea saava, jota puoliso ei tue tai toimeentuloa saava (ei oikeutta työttömyysturvaan tms.).

Kolmas syy lienee yksin asuminen. Siinä missä kaksi aikuista puolittavat monet talouden kulut (netti, sähkö, asuminen, yms.), yksinasuva maksaa nämä kokonaan yksin. Lisäksi vuokra-asuntojen kalleus vaikuttaa tietysti siihen, että suuri osa kaikkien vähävaraisten tuloista menee asumiseen.

Neljäs köyhyyteen vaikuttava tekijä on sosiaaliturvajärjestelmän ja verotuksen luomat kannustinloukut. Ensimmäinen on jo se, että joka vuosi vuokrat, sähkö, ruoka, ynnä muut kallistuvat, mutta sosiaalietuudet ja huonot palkat ja eläkkeet eivät yleensä nouse samassa tahdissa. Tämä tarkoittaa, että olet joka vuosi heikommassa tilanteessa kuin edellisenä vuonna. Yksittäisiä kannustusloukkuja on se se, että jos olet työtön tai eläkeläinen yms. maksat suhteessa korkeampaa veroprosenttia kuin työssäkäyvä. Jos saat asumistukea/työttömyyskorvausta/eläkettä yms., niin kaikki muut tulot, joita pyrit saamaan lisää vähentävät asumistukea eli käytännössä kun pääset tuloillasi pari askelta ylöspäin, systeemi hilaa kuitenkin kokonaistulojasi siitä alaspäin.

Vierailija
467/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kylmä, tunneköyhä ja pahansuopa ihminen. Onneksi kaltaisiasi ei ole omassa lähipiirissäni.

Vierailija
468/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että olet poikkeustapaus. Eli että sinulla on sekä oppimisongelmia että kyvyttömät vanhemmat. Tai sanotaan vaikka, että olet yksi kulma nelikentässä. Oppimisongelmat/ei-oppimisongelmia ja kyvykkäät vanhemmat/kyvyttömät vanhemmat.

Joillakuilla on oppimisongelmia ja kyvykkäät vanhemmat. Joillakuilla (sinä) oppimisongelmia ja kyvyttömät vanhemmat. Joillakuilla ei-oppimisongelmaisilla on kyvyttömät vanhemmat ja joillakuilla kyvykkäät vanhemmat.

Noin kärjistäen. Sitä en osaa sanoa, tokikaan, onko jokainen nelikentän kulma sen 25% väestöstä.

Tottakai on selvää, että jos lapsella/nuorella ei ole oppimisongelmia ja tämän lisäksi hänellä on vielä kyvykkäät, koulutyön arvon ymmärtävät ja siinä tukevat vanhemmat, lapsen on helpompi pärjätä koulussa ja elämässä. Se on se ideaalitilanne.

Aiempina aikoina myös "kyvyttömät vanhemmat" (esim. köyhät, muutoin ongelmaiset) saattoivat ymmärtää oman kyvyttömyytensä sekä koulutuksen arvon ja halusivat lastensa nousevan ylös omasta alemmasta tilastaan. Vaikutelmani on, että tätä on nykyään vähemmän: vanhemmat eivät halua lapsilleen parasta, kuten sinun tapauksesi kertoo. Joskin sinähän kerrot, että sinulla menee hyvin. Eli itse asiassa sodit sitä ajatustasi vastaan, että muka omalla koulutyöllä ei voisi nousta parempaan tilanteeseen kuin vanhemmat. Sinähän olet nimenomaan tehnyt koulussa ja sen jälkeen töitä päästäksesi omaehtoiseen elämään. Olet myös riittävän fiksu havaitaksesi, että et ole (ollut) se penaalin terävin pää. Mutta tapauksesihan juuri kertoo, että meillä on systeemi, jossa kyvyttömillä vanhemmilla varustettu ei-niin-skarppi oppilas kuitenkin pärjää paremmin kuin vanhempansa ja pystyy nostamaan itsensä tilanteeseen, jossa hän tulee toimeen omalla työllään.

Eihän kukaan ole luvannut, että kutosen todistuksella pääsisi lukemaan maisteriksi asti. Vai onko?

Sinun tapauksesi -toisin kuin itse väität- todistaa sen puolesta, että koulutuksen kautta myös huonoista lähtökohdista tuleva lapsi ja nuori pystyy ilman huippuälykkyyttä saamaan opintojen ja työn kautta työpaikan ja tasapainoisen elämän.

Onnittelen sinua! Kaltaisiasi esimerkkejä tarvitaan lisää!

Vierailija
469/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vain uskot, että olet tyhmä. Oletko kokeillut aikuisopiskelua? Se, että lapsena menee koulu huonosti ei tarkoita, että välttämättä aikuisena menisi, ehkä sua vaan ei kotona tarpeeksi autettu lapsena koulun suhteen. Keskittymishäiriöhinkin on saatavissa apua, itsellä on takana aika pahoja keskittymisongelmia, mutta meditoinnin avulla olen saanut nuo hallintaan. Matalapalkka-alassa ei toki siinäkään mitään väärää, kunhan itse olet onnellinen.

Vierailija
470/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulosottokoronkiskuri kusipäät. Suomessa on lähemmäs 600k ihmistä ulosotossa, suuri osa noista makselee pelkkiä korkoja pois. matalapalkka-alalla ku on ni sama nostaa kelasta rahat. tulee halvaksi yhteiskunnalle kun joutuu elättämään näitä joiden ei ole mitään järkeä tehdä töitä.  jo 50k€velka riittää siihen ettei ole mitään järkeä maksaa matalapalkka-alalla velkoja takaisin. Elätys taas maksaa pitemmällä kaavalla satoja tuhansia euroja valtiolle. Suomalainen maksaa satasen siitä, ettei naapuri tienaa 50€ sopii kyllä tähän.

Vierailija
471/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo niin on. Tässä kirjoittaa toinen, jolta eivät vain opiskelut suju. Luuletko sinä, että en itse tiedä olevani tyhmä? Todellakin tiedän. Vaan mitäpä sille itse voisin tehdä? Olisiko Sinulla joitakin hyviä ehdotuksia?

Luuletko, että olen itse valinnut nämä oppimisvaikeudet joita minulla on?

Olen yrittänyt opiskella. Se ei onnistu. Nyt nelikymppisenä, viimeisimmän opiskeluyrityksen epäonnistuttua, päätin viimein, että nyt saa riittää. Minusta ei ole parantamaan asemaani vaan näillä on mentävä mitä minulla on. Teen matalapalkkatyötä. Itse asiassa kahta, koska palkka on niin huono, että muuten joutuisin hakemaan asumistukea vaikka olen kokopäivätyössä. Elän kädestä suuhun ja tiedän tasan tarkkaan, että se johtuu tyhmyydestäni. Mutta on täysin hyödytöntä ja myös epäreilua syyllistää ihmistä siitä, että hänellä on pärjäämistä vaikeuttavia älyllisiä rajoitteita. Kukaan ei ole niitä itse itselleen valinnut, ja teidän älykkäämpien luulisi niinkin yksinkertaisen asian ymmärtävän.

Vierailija
472/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohdat ja osaamattomuus. Myös sitä rahaa voi käyttää tyhmästi.

Vierailija
473/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolainen ajatusmaailma.

Vierailija
474/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyhallituksen paskat päätökset tietysti. Ne on tehneet päätöksiä jotka nostaneet hintoja suoraan sekä esimerkiksi täysin turhien ilmastopäätösten kautta. Vielä kun huomioi minkälaisilla selvillä valheilla sdp valtaan pääsi se on tässä myös.  Kannattaa katsoa ja tilata talkradio arto kanavaa sieltä tulee totuuksia.

Vierailija
475/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo niin on. Tässä kirjoittaa toinen, jolta eivät vain opiskelut suju. Luuletko sinä, että en itse tiedä olevani tyhmä? Todellakin tiedän. Vaan mitäpä sille itse voisin tehdä? Olisiko Sinulla joitakin hyviä ehdotuksia?

Luuletko, että olen itse valinnut nämä oppimisvaikeudet joita minulla on?

Olen yrittänyt opiskella. Se ei onnistu. Nyt nelikymppisenä, viimeisimmän opiskeluyrityksen epäonnistuttua, päätin viimein, että nyt saa riittää. Minusta ei ole parantamaan asemaani vaan näillä on mentävä mitä minulla on. Teen matalapalkkatyötä. Itse asiassa kahta, koska palkka on niin huono, että muuten joutuisin hakemaan asumistukea vaikka olen kokopäivätyössä. Elän kädestä suuhun ja tiedän tasan tarkkaan, että se johtuu tyhmyydestäni. Mutta on täysin hyödytöntä ja myös epäreilua syyllistää ihmistä siitä, että hänellä on pärjäämistä vaikeuttavia älyllisiä rajoitteita. Kukaan ei ole niitä itse itselleen valinnut, ja teidän älykkäämpien luulisi niinkin yksinkertaisen asian ymmärtävän.

Arvostan suuresti kaltaisiasi ihmisiä. Suurin osa nimittäin ei joko ymmärrä tai suostu myöntämään omia älyllisiä rajoitteitaan. Sen vuoksi täällä palstallakin usein jankataan. Jos ihminen on nimittäin riittävän älykäs, hän ottaa vastaan saamansa kritiikin eikä ala rähjätä vastaan. Keskustelutaito kertoo ihmisestä hyvin paljon.

Huonosti käyttäytyviä on kuitenkin myös älykkäissä ihmisissä, siitäkin tämä palsta on todiste. Sangen osuvasti osoitit sen viimeisessä virkkeessäsi. Monet älykkäät ihmiset eivät ymmärrä olevansa siltäkin osin etuoikeutettuja, varsinkin jos heillä on taustallaan vielä sitä "henkistä westendiläisyyttä" eli synnyinperheen varallisuutta ja sen tuomaa ylenkatsetta ja ymmärtämättömyyttä.

On myös hyvin hienoa, että sinulla on sisua yrittää (uskon ja toivon, että jossain kohtaa vielä ryhdyt yrittämään) ja että teet kaikkesi parantaaksesi omaa tilannettasi, vaikka sitten uuvuttavasti kahta työtä tehden. Se on huomattavan paljon enemmän kuin moni täällä palstalla kirjoitteleva tekee, aivan riippumatta omista taustoistaan, näennäisestä älykkyydestään tai konkreettisesta tilanteestaan. Täällä on toivonsa menettäneitä sekä kroonisia työnvieroksujia, sekä tietenkin omaa ylemmyyttään eri tavoin julistavia. 

Sinä et ole sellainen, ja se on hienoa! Kiitos, kun jaksoit tulla tänne vääntämään rautalangasta!

Vierailija
476/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuminen.

Päihteiden käyttö.

Vierailija
477/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistetaan: monet hyvin pitkään sairaat kroonikot ovat varakkaita. Suomessa ei sairaus vie ketään köyhyyteen.

Tyhmyys (huono älykkyysosamäärä, ei muka ymmärrä annettuja ohjeita tms) on jo mainitutkin.

Moni ihminen ei ole penaalin terävin kynä, mutta eivät he köyhiä ole.

Sairaat kroonikot on varakkaita?

Suomessa hyvin moni sairas on köyhä.

Tuttu kehitysvammainen (pyörätuolissa ja sydänongelmia) on todella kovatuloinen. Älyä riitti opiskella pitkälle ja starttasipa vielä hyvällä liikeidealla yrityksenkin.

Juu mutta hän ei ole kyllä kehitysvammainen jonka ÄO on 30-70. Ei sellainen kyllä opiskele todellakaan pitkälle ja suunnittele liikeideoita. Pyörätuolissa istuminen ei puolestaan tarkoita kehitysvammaisuutta, joten olet jossain asiassa väärässä. Hänellä on todennäköisesti jokin lihassairaus, MS-tauti, CP-vamma tai jotain muuta, mutta ei mitään kehitysvammaa, se on ihan varma asia.

Vierailija
478/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kylmä, tunneköyhä ja pahansuopa ihminen. Onneksi kaltaisiasi ei ole omassa lähipiirissäni.

Luultavasti hän on trolli joka päivä avaa näitä keskusteluita, joissa pyrkii väheksymään ja haukkumaan tiettyjä ihmisryhmiä.

Toiset ovat köyhiä rahallisesti, toiset ovat köyhiä henkisesti.

Vierailija
479/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei ole opetettu rahan käyttöä. Jos maailman rahat jaettaisiin kaikille tasan niin 2min päästä toiset olis rikkaita ja toiset perse auki!

Vierailija
480/593 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyhallituksen paskat päätökset tietysti. Ne on tehneet päätöksiä jotka nostaneet hintoja suoraan sekä esimerkiksi täysin turhien ilmastopäätösten kautta. Vielä kun huomioi minkälaisilla selvillä valheilla sdp valtaan pääsi se on tässä myös.  Kannattaa katsoa ja tilata talkradio arto kanavaa sieltä tulee totuuksia.

Höpsis.

Kyllä edellisn hallituksen (Sipilä siis) aiheutti aktiivimallillaan selvän laskun köyhien tuloihin. Pitäis näkyy ihan tilastokäyristä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä