Mikä on mielestäsi yleisin syy yksittäisen ihmisen köyhyyteen Suomessa?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Sairaudet ja päihderiippuvuudet. Joskus ne kulkee käsi kädessä, joskus ei.
Itse olen köyhä, koska olen mielenterveysongelmainen. Tältä pohjalta ei vain lähdetä opiskelemaan ja töihin ilman mittavaa tukiverkkoa ja apua. Minulla ei ole kumpaakaan, ja koska olen köyhä, en voi ostaa itselleni terapiaa.
Tämä viesti kertoo totuuden köyhistä. Sellaiset ihmiset, jotka olettavat saavansa apua ja tukea ja kaiken kuin manu illallisen ovat köyhiä ja tulevat pysymään köyhinä. Ei tässä maailmassa kaikilla työssäkäyvillä ole mitään hyvää lapsuutta ja rikasta perhettä vaan todella kovalla työnteolla on saavutettu parempi asema ja taloustilanne. On ihmisiä, jotka ovat oikeasti sairaita esim fyysisesti, että eivät voi tehdä mitään, mutta näitä mielenterveysongelmaisia alkaa tulla joka tuutista. Kuvitteleeko ihmiset nykyään, että pitäisi hymyillä ja leijailla pilvissä päivät pitkät että olisi työkuntoinen? Velkaannuin itse vajaa 10v sitten ja tein kolmea työtä yhtäaikaa, usein en ehtinyt nukkumaan kuin 2-3h yössä. Minulla ei ollut autoa tai rahaa kyytiin, julkisia ei kulkenut yöllä vaan kävelin 11km työmatkaa. Usein itkin matkalla, mutta en silti jäänyt kotiin tai yhteiskunnan varaan. Että siitä vaan syyttämään köyhyydestä muita/valtiota/perhettä/menneisyyttä/ahdistusta/päihteitä jne.
Anteeksi, että sanon näin vahvasti, mutta nykyään tuntuu olevan joku ihme harhaluulo ihmisillä, että valtion pitäisi hoitaa ja kustantaa jopa ihmisten mielenterveys. Suurimmalla osalla ihmisistä on jonkin asteisia ongelmia pään kanssa, mutta niistä on vain pakko selviytyä ja tajuta, että kukaan muu ei voi itseään auttaa kuin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylisukupolvinen köyhyys ja huono-osaisuus. Yhteiskunnan kykenemättömyys tukea huono-osaisia perheitä tarpeeksi hyvin, että tällaiset jatkumot saataisiin katkaistua. Perus elämisen kustannusten kallistuminen, liian pienet palkat.. onhan noita syitä.
Sen kannustamisen pitäisi olla konkreettista. Siis siinä mielessä, että talousongelmista kärsivä perhe otettaisiin jonkun instanssin (sosiaalitoimi?) kautta kotitalousopetukseen. (Vrt. päivän Hesarin juttu siitä, miten kotitalous oppiaineena pitäisi olla pakollinen 7. luokan lisäksi myös 8.-9. luokilla, koska siellä opetetaan kodin talousasioita, siis suomeksi raha-asioita.)
Kun on jo selvää, että Suomessa on paljon aikuisia, jotka eivät pärjää, ei käy laatuun, että heille osoitetaan vain rahaa tilille. Se on aivan samankaltainen ongelma kuin jos mt-ongelmaiselle annetaan pilleriresepti ja tarkastuskäynti vuoden päähän. Mitään keskusteluapua ei saa. Sama juttu suurella osalla köyhiä: jos on jouduttu siihen tilanteeseen, että ollaan köyhiä (ehkä jo n:nessä sukupolvessa), ei se rahan syytäminen auta. Ihmisen ongelmiin pitää paneutua kokonaisvaltaisesti. Ja ihmistä pitää opastaa, vaikka sitten kädestä pitäen.
Minusta masentuneetkin voisi pakottaa elämänhallintakurssille. Monella meinaan on elämänhallintaongelmia.
Jonkinlainen tyhmyys. Vaikka olisi tuloja, ne käytetään matkoihin, juhlimiseen, liian kalliiseen asuntoon, tupakkaan, viinaan, lukuisiin lemmikkieläimiä. Eli kaikkeen mikä ei ole välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielistä porukkaa täällä. Toivottavasti liukastutte ja vammaudutte pysyvästi ja vaikeasti heti huomenna niin pääsette näyttämään meille kaikille, miten kaikki on vaan itsestä kiinni.
Voiko jokainen köyhä aivan käsi sydämellä sanoa, että ei ole tehnyt yhtään huonoa, köyhyyteen johtavaa tai sitä pahentavaa valintaa elämässään?
Fakta on se, että rikkaammilla on enemmän varaa sössiä elämässään. Köyhistä oloista tulevilla ei oikeastaan olisi mahdollisuuksia tehdä virheitä. Se on epäoikeudenmukaista, mutta mitä sille voi tehdä?
Se, että jokainen meistä kasvattaisi myötätuntoaan, on tietenkin tarpeen. Mutta eipä sinultakaan löydy myötätuntoa tälle vastenmieliselle porukalle, joka täällä keskustelee, vaan toisin kuin valtaosa keskustelijoista, sinä toivot täällä julkisesti heille pysyvää vammautumista.
Millaisen ihmisen köyhyys on sinusta tehnytkään? Köyhyyskö vai jokin muu? Haluaisitko avata itseäsi ja ajattelusi taustoja hieman? Meinaan, että olet ensimmäinen väkivaltafantasioita tässä pitkässä ketjussa esittävä.
Köyhä voi olla onnellinen, rikas yksin rahoineen.
Työttömiä on työmarkkinatuella 560 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa ja laittamassa kirjoja hyllyyn kirjastossa, löytyy kelan sivuilta nimellä työkokeilu. Jos ei suostu niin tulee karenssi.
Isoimmat Suomen elätit ovat tukijussit, maataloutta pidetään näennäisesti pystyssä , liha menee kaatopaikoille.
Toinen on erilaiset yhdistykset ja järjestöt puuhapajoineen. Valtio maksaa valtavia summia, että nämä kuntouttaa ihmisiä ja pitäjät pistää rahat omaan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys suomessa. Suomalaiset on keskimäärin länsi-eurooppalaisia köyhempiä ja itä-eurooppalaisia varakkaampia, eli eurooppalaisittain puolivälissä mitä varakkuuteen tulee.
Valtio puolestaan on ollut varakas, tai sanoisinko vähävelkainen. Nyt valtiosta on tulossa (hallitus tekee ylivelkaista) myös köyhä valtavan velanoton vuoksi.
Ehkä meillä on paljon sitä kommunistista asennetta että ei tartte nähdä vaivaa rahan eteen kun valtio kuitentaa antaa perustoimeentulon ilman työntekoa. Raha tulee seinästä.
Ne jotka sitten käy töissä niin valtio puolestaan pitää huolen siitä ettei sitä varallisuutta pääse kertymään korkean veroasteen vuoksi. Yhdenlaista kommunismia valtion taholta tämä ettei kansalaiset pääse rikastumaan.
Valtio ei myöskään kannusta kansalaisiaan pahemmin yrittäjäksi, mikä voisi olla palkkatyötä jollain tavalla parempi väylä vaurastua.
Lottokansa. Moni tuhlaa ylimääräiset varansa veikkaukseen, mikä on miinussummapeliä. Eli veikkaamalla keskimäärin pelaajat häviävät. Voitot on muiden pelaajien tappioita.
Sijoittaminen on puolestaan mielikuvaltaan rikkaiden harrastus. Sijoittamalla voi toki hävitä rahansa, mutta keskimäärin sijoittajat vaurastuvat, toisin kuin lottoajat.
Suomalaiset olisivat keskimäärin paljon varakkaampia jos veikkausvarat sijoitettaisiin sijoituksiin.
Tässä joitain asioita mitkä tuli mieleen miksi olemme köyhempiä mitä voisimme olla.
Tuossapa kyllä asiaa. Pitkäjänteisyys varmaan se ero loton ja sijoittamisen ero. Osa ihmisistä tahtoo pikavoittoja ja siksi rahaa kuluu Veikkauksen tuotteisiin vaikka järjellä ajateltuna siinä ei ole järjen häivääkään ja sijoittaminen olisi monin verroin fiksumpaa.
Lottoa myös tyhmyysveroksi kutsutaan.
Työttömiä on palkkatuella myyjinä SPR Kontti myymälöissä.
Kyllä työttömyystuillakin pärjää hyvin jos ei käytä alkoholia tai polta tupakkaa muista päihteistä puhumattakaan, osaa ostaa ruuat ravintoarvojen perusteella eikä tuhlaile eineksiin, niin riittää ihan hyvin ylimääräistäki. Netissä keskustelen monen työttömän kanssa (varsinkin naisten) ja monet joutuneet köyhyyskierteeseen koska ostelevat lapsillee tai itselleen osareilla tavaraa... sitten meneekin pian 200€ joka kuukausi noihin lyhennykseen ja laskut päälle.
Facebookissa yksikin 53v nainen yrittää aina pummia rahaa minulta koska häneltä luottotiedot menneet kun aikuisille lapsille ostettu osarilla kaikkea "kivaa" ja koiraa hemmotellut jollain kalliilla pedillä vaikka rahaa piti säästää hätätilanteita varten.
Tämään viimeksi vihjaili messengerissä "voi kun saisi ostettua jotain kivaa. Olispa mukavia ketkä ostais jotain lahjaksi köyhälle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen köyhä, koska olen mielenterveysongelmainen. Tältä pohjalta ei vain lähdetä opiskelemaan ja töihin ilman mittavaa tukiverkkoa ja apua. Minulla ei ole kumpaakaan, ja koska olen köyhä, en voi ostaa itselleni terapiaa.
Tämä viesti kertoo totuuden köyhistä. Sellaiset ihmiset, jotka olettavat saavansa apua ja tukea ja kaiken kuin manu illallisen ovat köyhiä ja tulevat pysymään köyhinä. Ei tässä maailmassa kaikilla työssäkäyvillä ole mitään hyvää lapsuutta ja rikasta perhettä vaan todella kovalla työnteolla on saavutettu parempi asema ja taloustilanne. On ihmisiä, jotka ovat oikeasti sairaita esim fyysisesti, että eivät voi tehdä mitään, mutta näitä mielenterveysongelmaisia alkaa tulla joka tuutista. Kuvitteleeko ihmiset nykyään, että pitäisi hymyillä ja leijailla pilvissä päivät pitkät että olisi työkuntoinen? Velkaannuin itse vajaa 10v sitten ja tein kolmea työtä yhtäaikaa, usein en ehtinyt nukkumaan kuin 2-3h yössä. Minulla ei ollut autoa tai rahaa kyytiin, julkisia ei kulkenut yöllä vaan kävelin 11km työmatkaa. Usein itkin matkalla, mutta en silti jäänyt kotiin tai yhteiskunnan varaan. Että siitä vaan syyttämään köyhyydestä muita/valtiota/perhettä/menneisyyttä/ahdistusta/päihteitä jne.
Anteeksi, että sanon näin vahvasti, mutta nykyään tuntuu olevan joku ihme harhaluulo ihmisillä, että valtion pitäisi hoitaa ja kustantaa jopa ihmisten mielenterveys. Suurimmalla osalla ihmisistä on jonkin asteisia ongelmia pään kanssa, mutta niistä on vain pakko selviytyä ja tajuta, että kukaan muu ei voi itseään auttaa kuin itse.
Olen samaa mieltä tämän viimeisimmän kommentoijan kanssa. Hän vaikuttaa tietävän, mistä puhuu. Lisäksi tiedän ihmisiä, jotka ovat ottaneet velkaa (eivät pikavippejä) voidakseen käydä psykoterapiassa. Koska ovat ymmärtäneet, että he tarvitsevat sitä voidakseen toimia ja voidakseen myöhemmin ja pitkäkestoisesti paremmin.
Sitten on ihmisiä, jotka käyvät kampaajalla ja kuntosalilla, ostelevat vaatteita ja tilaavat suoratoistopalveluita ja sanovat, että heillä ei ole varaa mennä terapiaan. Ja valittavat, kun voivat huonosti. Ja oikeuttavat huonovoinnillaan nuo "hyvinvointiteot" itselleen. Vaikka halvemmaksi tulisi hoitaa se pää kuntoon ja nipistää muusta kulutuksesta.
Toki todella köyhät ovat asia erikseen, ja olen sitä mieltä, että Kela on tehnyt ja tekee väärin rajoittaessaan tukemansa terapian vain opiskelu- ja työssäkäyvien ikäisille. Moni opiskelija ja työssäkäyvä hyötyisi siitä, jos heidän ei-työssäkäyvä, ei-opiskeleva läheisensä saisi lähetteen Kela-tuettuun terapiaan.
Mutta vaihtoehtoja on aina, ja yksi vaihtoehto on se, että käyttää vähäiset rahansa Kelan ulkopuoliseen terapiaan.
Ongelma on vain se, että suurin osa ihmisistä väittää oman tilanteensa osalta, että vaihtoehtoja ei ole. Sitä ajattelumallia on tässä ketjussa ollut paljon esillä, jopa väittelyä siitä. Kannattaa puhua asioistaan ulkopuolisille ja kysyä neuvoa (ei sitä saatua neuvoa ole koskaan pakko noudattaa), koska ulkopuolinen pystyy näkemään huomattavasti enemmän vaihtoehtoja kuin tilanteessa itse sisällä oleva. Tämä kysymys on erityisen tärkeä mt-ongelmaisten osalta, koska masennus tunnetusti kaventaa näkökulmia entisestään.
Vaihtoehtoja on aina. Pitää yrittää pitää itsensä edes sellaisessa kunnossa, että pystyy näkemään useamman kuin kaksi vaihtoehtoa.
Kunnioitan sinua, edellinen kommentoija, näkemästäsi vaivasta ja tekemästäsi työstä. Ehkä ne 11 km:n työmatkat kävellen yöaikaan myös paradoksaalisesti auttoivat sinua, kasvattivat sinnikkyyttä ja raikas ulkoilma antoi ajatuksille (varmasti välillä lannistuneillekin) tilaa tulla ulos.
Kaltaisiasi kokemuksia on varmasti tässä maassa useampiakin, ja se on yksi syy siihen, että osittain tulee "kylmää kyytiä" eli kylmänoloisia kommentteja tämänkaltaisissa keskusteluissa. Mutta jos ne ja niiden takana olevat pohjaavat omakohtaisiin kokemuksiin, kuten tässä tapauksessa, niin kyllä ihmisellä pitää saada olla oikeus sanoa oma mielipiteensä. Nyt köyhien kannattaa kuunnella näiden kokemusasiantuntijoiden ääniä, jotka ovat saaneet itsensä kammettua omin voimin sieltä pohjalta ylös. Ei kannata kuunnella niitä ihmisiä, jotka ovat vain siellä pohjalla eivätkä aiokaan yrittää sieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielistä porukkaa täällä. Toivottavasti liukastutte ja vammaudutte pysyvästi ja vaikeasti heti huomenna niin pääsette näyttämään meille kaikille, miten kaikki on vaan itsestä kiinni.
Kyllä! Olen samaa mieltä. Ihminen voi köyhtyä esimerkiksi juuri näin, liukastuu ja vammautuu pahasti. Siinä sitten vuosien pompottelu eläkevakuutusyhtiön kanssa ja säästöt sulaa kun se paha päivä vaan jatkuu ja jatkuu. Uskomatonta porukkaa täällä kun kuvitellaan että elämä ei voi itsestä riippumattomista syistä muuttua täysin ja ihminen joutua köyhäksi täysin ilman omaa syytään.
Koira. Miksi lähes kaikilla köyhillä on koira?
Lyhyesti kertoen: Köyhdyttämisen ja totalitarismin agenda lähti liikkeelle kahdella asialla - eikö niin:
Koronahysteria ja sillä rahastaminen, kaikki pakotettiin ottamaan koronarokotteita ja hallinto teki yhteistyötä lääketehtaiden kanssa tehdäkseen valtavan rahastuksen hysterian varjolla... EU korruptio kukoisti... totalitarismin peruskivet luotiin, kaikki protestit koronarokotteita vastaan kiellettiin...
Ukrainan sota tekosyynä aloitettiin sitten varsinainen köyhdyttäminen, sitä käytettiin tekosyynä jotta katteita voitiin nostaa valtavasti kaikkialla ja alkaa tavallisten ihmisten köyhdyttäminen... tätä rahastusta ei saa lainkaan kyseenalaistaa ja media toistaa päivästä päivään samoja rahastusta tukevia otsikoita... tämän jälkeen suurin osa ihmisitä on ulosotossa ja lapsille ja tuleville lapsille ei tule jäämään muuta kuin valtava köyhyys...
Syy on sairauksista pahin, eli köyhyys
Vierailija kirjoitti:
Koira. Miksi lähes kaikilla köyhillä on koira?
Koska ihmisillä on kuulemma oikeus koiraan.
Jostain syystä ennen vanhaan ei ollut tarvetta koiraan.
Vapaaehtoisesti työtön kirjoitti:
Kyllä työttömyystuillakin pärjää hyvin jos ei käytä alkoholia tai polta tupakkaa muista päihteistä puhumattakaan, osaa ostaa ruuat ravintoarvojen perusteella eikä tuhlaile eineksiin, niin riittää ihan hyvin ylimääräistäki. Netissä keskustelen monen työttömän kanssa (varsinkin naisten) ja monet joutuneet köyhyyskierteeseen koska ostelevat lapsillee tai itselleen osareilla tavaraa... sitten meneekin pian 200€ joka kuukausi noihin lyhennykseen ja laskut päälle.
Facebookissa yksikin 53v nainen yrittää aina pummia rahaa minulta koska häneltä luottotiedot menneet kun aikuisille lapsille ostettu osarilla kaikkea "kivaa" ja koiraa hemmotellut jollain kalliilla pedillä vaikka rahaa piti säästää hätätilanteita varten.
Tämään viimeksi vihjaili messengerissä "voi kun saisi ostettua jotain kivaa. Olispa mukavia ketkä ostais jotain lahjaksi köyhälle".
"Olispa mukavia ketkä ostais jotain lahjaksi köyhälle" - tätä keskustelua käytiin tuolla Joulupuu-keräys -aiheen tiimoilta. Siellä tuli tavatonta raivoa meille, jotka koetimme ottaa esille, ettei ole hyvä asia totuttaa ihmisiä jo lapsesta asti hyväntekeväisyyteen ja ajatukseen siitä, että joku muu ostaisi ja antaisi köyhälle lahjoja tuosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos menee psykoosiin kun ei nuku ja on paljon stressiä? Joku toinen voisi olla sellaisessa tilanteessa kun tekee kolmea työtä päällekkäin että vintti alkaa heittää jos on sille herkkyys. Siitä tilasta on vähän hankala itse ratkoa tilannettaan. Vähintäänkin tuollaisesta kropan koettelusta jossa ei nuku, on paljon stressiä ja ylirasittuu voi jäädä kierrokset päälle niin että uniongelmat kroonistuu. Uniongelmaisena voi olla aika hankala kestää työelämää.
Siinä olen samaa mieltä että ihmiset ei osaa ehkä nykypäivänä kohdata kärsimystä. Kärsimys kuuluu elämään. Se on luonnollinen osa sitä. Ihmisillä on sisäänrakennettu kyky ratkoa vaikeuksia jonka he ulkoistaa jotenkin tosi vahvasti muualle nykypäivänä.
Näiden viestien totaalisen naiiviuden perusteella taas vähän epäilen, että täällä ei taida olla kauheasti täysi-ikäisiä paikalla. En ollut edes lukiossa noin pihalla.