Mikä on mielestäsi yleisin syy yksittäisen ihmisen köyhyyteen Suomessa?
Kommentit (593)
Pienet tulot, siinä muuta syytä tarvita.
Rikkaus on pahasta. Negatiiviset mielikuvat paremmin toimeentulevista ihmisistä. Ajatellaan, että kaiken rahan mikä tulee pitää mennä, koska niin se vain on. Itseensä ei saa käyttää rahaa, muuten on itsekäs jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli burn out (yli 20 v samassa työpaikassa), ikä, yt-neuvottelut ja irtisanominen, ikä edelleen, avoero, oman yrityksen perustaminen yksin kun töitä ei löytynyt, ikä siis edelleen esteenä, ei kannattanut, jäi vain velat, asunnon myynti ja jäi vielä silti asuntovelkaa kuin yritysvelkaakin, putoaminen työmarkkinatuelle, sairaseläke, vanhuuseläke, velat edelleen kun maksukyky pieni.
Töissä olen ollut koko ikäni, mutta pienellä palkalla, aikoinaan ei maalla köyhiä koulutettu ja menin siis töihin, mikä oli silloin tapana. Eläkettä alkoi kertyä vasta 23 v.
Perintöjä sun muita onnenkantamoisia ei ole tullut ikinä. Päinvastaisia kantamoisia kyllä.Muuten hämmästyttävän harvat ottavat huomioon perinnön kautta saamansa varallisuuden, asunnon tms. Se on ikäänkuin omaa ansiota ja fiksuutta. Myös vanhempiensa eläissään antamista avuista ei "muisteta" mainita.
Joillekin saattaa tulla isojakin perintöjä monesta suunnasta. Tai vanhemmat keränneet tileille rahaa tai osakkeita jne.
Mutta niistä ollaan hipihiljaa kun sitten tyhmistä köyhistä puhutaan.
Hyvä puoli on se, että nuo rahansa perineet eivät opi koskaan sydämen sivistystä, vaan päätyvät olemaan yksin hienossa kämpässään kiukuttelemassa köyhille vauva-palstalla.
Ihan vaan vinkkinä kaikille ONNEKKAASTI rikastuneille ihmisille: Teillä on käynyt vain tuuri, joten lopettakaa se köyhien mollaaminen. Te ette ole pätkääkään meitä parempia, ainoastaan ylimielisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat asiat mitä voi mielestäni lapsen pärjäämistä ajatellen tehdä on että opettaa lasta käyttään rahaa ja säästämään, palkitsee lasta pienistä töistä (eli oppii ansaitsemaan itse eli kaikki ei tuu ku manulle illallinen vaan siivouksestakin voi palkita kuin töistä), opettaa tekeen kotitöitä, kehuu lasta muttei epärealistisesti, auttaa nuorta etsimään töitä ja näyttää miten se tehdään. Sanoo että asiat mahdollisia kun yrittää mutta omasta itsestä huolenpito ja omat rajat tärkeitä.
Ylipäätään hyvä, tasapainoinen kantava lapsuus auttaa. Toki se voi aiheuttaa myös pullamössöstymistä jos lasta liikaa suojellaan.
Lapsen ottaminen mukaan aikuistenkin keskusteluihin ei niin että hei tää on lapsi ja menes nyt siitä leikkimään itseksesi. Sosiaaliset taidot on tärkeitä. Vanhempien suhteilla ja esimerkillä voi tukea lapsen pärjäämistä paljon.
Se että saa sen ekan duunin esim voi olla itsekäsitykselle tärkeää.
Koiriakin tavataan sosiaalistaa mutta lapsen kanssa pahimmillaan annetaan istua passiivisena ruudun edessä. Väittäisin että menestyneeksi pääseminen tarvii myös avartunutta maailmankuvaa jossa näkee ja kokee ja tehdään yhdessä. Konkretia auttaa menestymään.
Pelkkä koulu ei auta kaikessa.
Tehdään asioita konkreettisesti. Jos lapsi opetetaan olevaan passiivinen ei hänestä tule aktiivinen. Esim jos ei opi siivoamaan, ei opi elämänhallintaa, kaikki tehdään valmiiksi. Reissailut maailmalla avartaa. Näitä ei pääse köyhä kokemaan jonka elämä on pitkälti pahimmillaan lähiössä oloa. Luonnossa oleilu on ilmaista joka voi antaa elämyksiä. Köyhäkin voi elää virikkeellisempää elämää jos vanhemmilla on esim tuttuja on verkosto ihmisiä joiden ansiosta elämä virikkeellisempää tai hyödynnetään halpoja tai ilmaisia tapahtumia ym
Vaikka olisi kuinka hienoja harrastuksia tai materiaa tai reissuja se ei tosin korvaa rakkautta tai vanhempien kykyä kasvattaa.
Huono lapsuus. Vaikeat kotiolot, ja vanhemmat jotka ei kannustaneet ja tukeneet koulunkäyntiä. Ei ekä ole minkäänlaista mallia työssäkäymisestä ja arjen asioiden hoitamisesta. Liikaa stressiä ja kotioloista johtuvaa matalaa mielialaa, käytösoireilua jne. Johtaa usein ongelmiin myös kaverisuhteissa kun ei ole pienenä ohjattu sosiaalisissa taidoissa ja tunnetaidoissa. Niinpä ei sitten osaa toimia sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla, eikä hallita omia tunnereaktioitaan. Kaikki kurjuus yhdessä vie voimat, eikä resursseja jää oppimiseen. Koulu ei jaksa kiinnostaa. Peruskoulun jälkeen ajautuu sitten rikolliselle polulle, tai syrjäytyy köyhyyteen. Ja tämähän ei siis ole kaikkien kohtalona, eikä mitenkään automaattisesti käy näin, mutta vahva veikkaukseni on, että tämä on yleisin syy köyhyyteen aikuisena. Ei ainoa syy, mutta yleisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkemiiin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäantaavähästään kirjoitti:
Sairastuminen, ei peri, elä miesten siivellä tai ei ole suhteita saada työpaikkaa.
Pienillä paikkakunnilla työpaikat jaetaan vain suhteilla ja sukulaisuudella, ei koulutuksella tai kokemuksella.
Rikkaat taas ovat rikastuneet jollain tavalla korruptiolla. Koronatukia jaettiin rikkaille kokoomuslaisille yrittäjille. Eräs peri samaan aikaan sata tonnia jot ka matkusteli ulkomailla sitten sai koronatukea sata tonnia jolla maksoi firman velattomaksi. Oman köyhän ja sairaan mielen mielestä velat olisi pitänyt maksaa perinnöllä.Mikä estää muuttamasta pois sieltä pieneltä paikkakunnalta tai tekemään etätöitä?
Tuo etätyö on vähän klisee. Pitää osata todella hyvin ohjelmointia tms. Kaveri on tehnyt tätä vuoden kotonaan ja on nyt jo loppuunpalanut. Ulkomaille voin muuttaa, koska maksettu talo,käyn vain kesällä katsomassa teidän kärsimystä.
Tai vaikka puhelinmyyntiä, buukkausta jne. Ei vaadi mitään pohjakoulutusta, vaan ahkeruutta ja kohtalaista puhekykyä. Näistäkin ahkeruus on tärkeämpää. Palkka on provikkapalkkaa ja sitä ei saa, jos ei tee töitä, mutta ne jotka jaksavat olla ahkeria, tienaavat ihan hyvin. Lisäksi päälle voi saada soviteltua työttömyyskorvausta, jos tekee osa-aikaisena, eli mitään ei edes menetä, jo kokeilee.
Eihän se varmaan kenenkään unelmaduunia ole, mutta jos ei osaa yhtään mitään muutakaan, niin kannattaa kokeilla.
Oikeasti, jos ei omaa myyntihenkisyyttä niin puhelinmyynti ei onnistu. Oma kumppanini oli joskus puhelinmyynnissä ja ei hän siellä pärjännyt eli palkkaa ei provikan vuoksi tullut. On ujo ja ei myyntihenkinen. Ei helvetti kuka tahansa siinä onnistu. Itse nuorena kävin haastiksessa ja työedut oli aivan ihmeelliset. Jos jättää työkoulutuksen kesken, pitää maksaa firmalle iso summa, pieni pohjapalkka, provikkapalkka. Oli sentään työpaikalla baari-iltoja.😁 Esiteltiin jonkun huippumyyjän liksoja joka oli oikeasti kuin joku puhekone. Pitää olla tietty persoona että menestyy ja tienaa myyntityöllä.
Paikkakunnilla missä on paljon opiskelijoita ei kävellä mihinkä vain työpaikkoihin. Yritin nuorena vaikka ja vaikka mihin ja koskaan ei päässyt. Naurettavin syy oli "ei kassankäyttökokemusta".
Ei lisää itseluottamusta.Joo, lukion käynythän opiskelija ei opi kassaa käyttämään. Työpaikat mitä oli tarjolla oli jo aivan naurettavaa. Yhdessä työskenneltiin vaarallisissa (kyllä, vaarallisissa) olosuhteissa aikanaan n. 7 e tuntipalkalla kun lafka oli potkinut pois vakityöntekijänsä ja ottanut tilalle halpafirman. Tällaisia töitä tein.
Jotkut aloittaa vähän korkeammalta ja helpommalla suhteiden ansiosta. Olin äimän käkenä kun olin vaivoin kerran päässyt yhteen firmaan jossa joku oli päässyt isänsä ansiosta töihin kun tunsi pomon. Itse olin henkilöstövuokrauksen kautta vaivoin rämpinyt itseni lafkaan töihin.
Ei "myyntihenkisyys" ole mikään geenien mukana tullut ominaisuus, jota ei voi oppia. Lisäksi läheskään kaikki myyjät eivät ole sellaisia non-stop hölöttäjiä vaan myyjiä on todella monenlaisia. Itseasiassa rauhalliset asiakasta kuuntelevat yksilöt ovat yleensä myyntitilastojen kärjessä.
Lue uudelleen se vaatii sosiaalisia taitoja ja sosiaalista pelisilmää. Joku voi kokea tuon työn tosi raskaana esim ujouden vuoksi. On aspergereita, on sosiaalisesti ahdistuneita. Et voi kieltää tätä. Jokaisesta ei tule menestyvää puhelinmyyjää vaikka kuinka intät. Se on aika paska jobi monille. Kumppani lähti firmasta pois koska myyntiä ei tullut (eikä rahaakaan).
Ei puhelinmyyntityö ole työtä ollenkaan, kun siitä ei saa kiinteää, joka kuukausitulevaa palkkaa, vaan sen mukaan kuinka paljon olet onnistunut häiritsemään ihmisiä. Itse asiassa sinun täytyy olla aika sosiopaatti tykätäksesi puhelinmyyntityöstä.
Ei tuollaiseen työhön kuulu kenenkään menevän. Mieluummin elää tuilla kuin kiusaa ihmisiä myymällä heille paskaa, mitä he eivät oikeasti tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Jos niin kovasti kiinnostaa miten ihminen putoaa pohjalle niin käy hyvä ihminen haastattelemassa päihdeongelmaisia jossain asuntolassa tai päivätoiminnassa. Saattaa maailmakuva hieman avartua. Aa-kerhosta löytyy koko yhteiskunnan kirjo toimitusjohtajasta muurariin. Joten nämä "kerro miksi joku on köyhä" - tyyppiset aloitukset ovat aivan hirveän julmaa shittiä ja täysin turhaa jaarittelua.
Ketjun aloittaja tässä. Olen itsekin köyhä ja kiinnostaa tietää muiden mielipiteitä asiasta. Itse kyllä ainakin myönnän, että omat huonot valintani ovat vaikuttaneet hyvin pitkälti köyhyyteeni ja nyt mietinkin keinoja miten nousta pois köyhyydestä. Uskon, että jos vain syyttää muita omasta köyhyydestään eikä ota mitään vastuuta itse niin köyhänä tulee pysymäänkin.
Syitä suuremmin spekuloimatta, yksinkertaisesti kiteytettynä: menot ovat suuremmat kuin tulot.
Miten tuokin rikkaus määritellään 🤔 Isot tulot ,velkaa silmät ja korvat täynnä. Ammatti jossain epä määräisessä firmassa joka siirtyy kohta Puolaan tai Unkariin.
Itse olen työtön, useampi ammatti, ei velkaa ja maksettu talo. En näe itseäni mitenkään köyhänä, katto on aina pään päällä ja säästöjä.
En juo enkä polta, ne ovat työssä käyvien harrastuksia, ravintolassa hyppyyt.
Töitä ei ole. Jos menet katsomaan avoimia työpaikkoja niin siellä on paljon sellaisia mihin ei voi hakea esim. palomies, poliisi, hammashoitaja, puheterapeutti, putkimies, sähkömies, linja-autonkuljettaja, yhdistelmäajoneuvon kuljettaja.
Sairaanhoitajakouluun AMK haki keväällä 27000 ja pääsi alle 3000.
Lähihoitajakouluun on enemmän hakijoita kuin otetaan.
Pitäisi lapsuus olla viisaassa ympäristössä. Silloin ohjelmoituu alitajunta.
Kunnassa perityt virat sukupolvesta toiseen. Vaikka oisin inssi, menee putkimies haussa edelle.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun putkia ei korvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäantaavähästään kirjoitti:
Sairastuminen, ei peri, elä miesten siivellä tai ei ole suhteita saada työpaikkaa.
Pienillä paikkakunnilla työpaikat jaetaan vain suhteilla ja sukulaisuudella, ei koulutuksella tai kokemuksella.
Rikkaat taas ovat rikastuneet jollain tavalla korruptiolla. Koronatukia jaettiin rikkaille kokoomuslaisille yrittäjille. Eräs peri samaan aikaan sata tonnia jot ka matkusteli ulkomailla sitten sai koronatukea sata tonnia jolla maksoi firman velattomaksi. Oman köyhän ja sairaan mielen mielestä velat olisi pitänyt maksaa perinnöllä.Mikä estää muuttamasta pois sieltä pieneltä paikkakunnalta tai tekemään etätöitä?
Olen eri mutta en mä ainakaan muuttaisi perheen ja oman talon takia. Enkä tekisi etätöitä, olen käytännön ihminen enkä tee töitä koneella.
Miksi etä- tai kotona tehtävän työn pitäisi edes automaattisesti olla tietokoneella tehtävää työtä? Voithan sinä vaikka rakennella linnunpönttöjä kotonasi myyntiin. Voi tietenkin olla, että se pitää käytännössä toteuttaa yrittäjyytenä, mutta jos on älyä ja luovuutta, niin voi löytää monenlaisia ratkaisuja. Varmaa tietenkin on, että ei niitä tulla sulle sinne kotisohvalle esittelemään.
Voi rakas hupsuliini. Kyllä kuule yrittäjänä tarvitaan tietotaitoa ja ymmärrystä yrittäjyydestä. Harva millään pöntönrakentelulla elättää itseää ja osaa sellaisia pönttöjä rakennella mitkä myy. Saatika osaa pöntön rakentaa. Ja" rakentaako
verstaan" kerrostaloyksiöönsä? Osalle pöntön rakentaminen on erittäin iso saavutus jos ei osaa edes itsestään pitää huolra ja itseluottamus on nolla. Kun ei osannut edes sitä pönttöä rakentaa koulussa kun kaikesta alisuoriutui. Se vaatii tietoa. Se vaatii jaksamista. Se vaatii luovuutta, suhteitakin jos haluaa menestyä yrittäjänä.Kun aivot on urautuneet tietynlaiseen tilaan vastoinkäymisten takia ei kuule pönttöjen rakentelu ole ekana mielessä. Aivot "kalkkeutuu" eikä ihmiset oikeasti osaa niin paljon ajatella uutta kuin luulet jos on tietyllä tavalla elänyt elämänsä.
Tietenkin jos on lapsuudesta asti ollut yrittäjäperheessä, on tietotaitoa mitä myydä, on tietynlainen luonne. Usein yrittäjäperheen lapset on yrittäjiä.
Ei tuo tule kaikilta luonnostaan, vaikka luulet että näin on.
Menestyneen ja ei-menestyneen ihmisen välillä on se ero että jos menestynyt ihminen ei osaa jotain asiaa tehdä hän opettelee tekemään sen siinä missä ei-menestynyt ihminen ajattelee että ei kannata edes yrittää. Ei kellään menestyneistä ihmisistä ole ollut kaikkea mahdollista tietotaitoa heti syntyessään.
Ei niin, mutta se ero tulee siinä, että menestyneitä on kannustettu ja oltu positiivisia sille, että lapsi on halunnut yrittää tehdä jotakin.
Minäkin olen joutunut etsimään muista ihmisistä esimerkkiä siitä, miten ollaan itsevarmoja, mistä sitä saa, miten sen saa pysymään itsessä jne. Tähän menee paljon ylimääräistä aikaa, minkä voisi käyttää muuhukin elämässään, mutta onnekkaampi ihminen saa tämän luonnolista tietä vanhempiensa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys, jos ihan rehellisiä ollaan. 99% köyhistä tekee selvästi tyhmiä valintoja elämässään eivätkä ota niistä vastuuta. Sitten on se 1% joille käy huono tuuri esim. korona kaataa yrityksen.
Tyhmät valinnat, juuri tämä. Eli tyhmyys.
Mitäs jos me viisaammat ja älykkäämmät auttaisimme näitä tyhmempiä, jotta hekin joskus pääsisivät ylös sieltä kuopastaan? Miltä kuulostaa?
Ei, koska minä tunnen onnistuneeni paremmin kun nään toisten epäonnistuvan.
Sä voisit hyötyä kuntouttavasta työtoiminnasta? Saisit vähän uskoa omiin kykyihisi ja säännöllisen elämänrytmin. Ymmärrän kyllä, että jos elämältä on tullut turpiin, rauhoittaa omaa mieltä ajatella heitä, joilla on vielä huonommin. Mutta pystyt kyllä nostamaan itsesi tuosta suosta, olet varmasti henkilö, jonka lahjakkuus ei vain vielä ole päässyt kukoistamaan.
Ihan normaalisti menin amattikoulun jälkeen töihin ja kuukaudessa käteen jää noin 1300 euroa. Ei sillä kummoista elintasoa ylläpidetä. Tarkoitin tuolla edellisellä viestillä sitä että minulle tulee hyvä mieli kun nään itseäni huonommin pärjääviä ihmisiä.
Järkyttävää tuollainen palkka ja tuollaisia palkkoja ei pitäisi olla olemassakaan. Kuinka se palkanmaksaja oikein pärjää niin että kerääkö rikkaudet itselleen maksamalla alle köyhyys rajan palkkaa.
Minä katsoisin työnantajan varallisuutta jos alle köyhyysrajan palkalla töitä teetättää. Minä en ala raatamaan rikkauksia kenellekkään jollain paska palkalla. Tämä yhteiskunta on ihan sairas niin että rikkaat rikastuvat enemmän mitä ne tarvitsevat eikä sitä jaeta työntekijöille yhtään.
Ennen maksettiin jotain palkkaa työharjoittelijoillekkin eikä kukaan kehdannut ilmaiseksi teetättää mitään mutta nykyään on pahaa katsella kun köyhimpiä ihmisiä käytetään hyväksi saadakseen itselleen jätti omaisuuksia. Tämä on piilo orja yhteiskunta joilla jotkut tekevät jätti omaisuuksia. Ei paljoa eroa puuvilla plantaaseilla tekevistä orjista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein vanhemmat on lähtöisin köyhästä monilapsisesta perheestä. Kun köyhä perustaa perheen niin se toinenkin on köyhä. Kouluttamattomina he pääsevät töihin, joissa on huono palkka ja yhtään ylimääräistä rahaa ei jää säästöön.
Sitten tulee lapsia, mitä useamman tekee sitä enemmän saa lapsilisää, ja kaikki raha menee elämiseen. Köyhyyskuopasta on vaikea nousta, sillä kun lapset kasvaa he kuluttaa enemmän.
Kun perheen lapset lähtee kotoa, ne ovat samanlaisessa köyhyysloukussa kuin vanhempansa.
Mutta tyhmä on se, joka väittää, että köyhyys tyhmentää.Köyhä voi olla älyllisesti paljon korkeammalla tasolla kuin se joka toisin väittää.
Köyhä oppii laittamaan ruokaa vähistäkin aineksista siinä missä rikas on peukalo keskellä kämmentä.
Köyhä on tyhmä yleensä. Samoin näköalaton ja mukavuudenhaluinen, menee aina sieltä mistä aita on matalin. Ja sitten yllättyy, kun nollapanostuksella ei saakaan keskiluokkaista elämää.
Mutta koskaan en tule olemaan noin tyhmä, että menisin haukkumaan muita tyhmiksi (mitä he eivät ole, vain heikkolahjaisia huono-itsetuntoisia yleensä). Olen aina mieluummin minä itse kuin sinä, joka ei selvästi osaa asettua toisen ihmisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Konkurssi on tehokas tapa pudota köyhyysloukkuun, ja tiedoksenne että tämän hallituksen vuoksi tänäänkin kymmenkunta yrittäjää on tehnyt konkurssin, tilastoja voi seurata reaaliajassa www.konkurssit.com - sivustolta. Se on aina henkilökohtainen kriisi, joka koskee yrittäjän lisäksi koko perhettä, työntekijöitä ja heidän perheitään.
Amerikassa ilmeisesti konkurssia tehneitä kohdellaan paremmin?
Ilmaisilla työharjoittelijoilla käytetään sairaslomittajina niin ettei oteta vuokra firmasta.
Meille koulutuksessa sanottiin että te ette sitten ole mitään sairaslomittajia mutta työpaikalla me juurikin olimme niitä. Koululle soitettiin aina kesälomien aikaan että saisikohan sieltä työ harjoittelijoita.
Tuon kohdan kun moni suhteilla töihin päässyt lukee ajatuksella, niin voisi oppia vähän siitä faktasta, että jotkut joutuvat oikeasti tekemään TÖITÄ JO TYÖPAIKAN SAAMISEKSI itse työn teon lisäksi, kun vähän veikkaan että nuo suhteilla sisään pääsevät edes tekevät mitään töitä. Useinhan ne vaan kaveraa keskenään ja ovat tekevinään jotain, kun taas aina töitä tehnyt tekee jo automaattisesti työnsä ilman mitään turhan lässytystä.