Mikä on mielestäsi yleisin syy yksittäisen ihmisen köyhyyteen Suomessa?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäantaavähästään kirjoitti:
Sairastuminen, ei peri, elä miesten siivellä tai ei ole suhteita saada työpaikkaa.
Pienillä paikkakunnilla työpaikat jaetaan vain suhteilla ja sukulaisuudella, ei koulutuksella tai kokemuksella.
Rikkaat taas ovat rikastuneet jollain tavalla korruptiolla. Koronatukia jaettiin rikkaille kokoomuslaisille yrittäjille. Eräs peri samaan aikaan sata tonnia jot ka matkusteli ulkomailla sitten sai koronatukea sata tonnia jolla maksoi firman velattomaksi. Oman köyhän ja sairaan mielen mielestä velat olisi pitänyt maksaa perinnöllä.Mikä estää muuttamasta pois sieltä pieneltä paikkakunnalta tai tekemään etätöitä?
Olen eri mutta en mä ainakaan muuttaisi perheen ja oman talon takia. Enkä tekisi etätöitä, olen käytännön ihminen enkä tee töitä koneella.
Miksi etä- tai kotona tehtävän työn pitäisi edes automaattisesti olla tietokoneella tehtävää työtä? Voithan sinä vaikka rakennella linnunpönttöjä kotonasi myyntiin. Voi tietenkin olla, että se pitää käytännössä toteuttaa yrittäjyytenä, mutta jos on älyä ja luovuutta, niin voi löytää monenlaisia ratkaisuja. Varmaa tietenkin on, että ei niitä tulla sulle sinne kotisohvalle esittelemään.
Voi rakas hupsuliini. Kyllä kuule yrittäjänä tarvitaan tietotaitoa ja ymmärrystä yrittäjyydestä. Harva millään pöntönrakentelulla elättää itseää ja osaa sellaisia pönttöjä rakennella mitkä myy. Saatika osaa pöntön rakentaa. Ja" rakentaako
verstaan" kerrostaloyksiöönsä? Osalle pöntön rakentaminen on erittäin iso saavutus jos ei osaa edes itsestään pitää huolra ja itseluottamus on nolla. Kun ei osannut edes sitä pönttöä rakentaa koulussa kun kaikesta alisuoriutui. Se vaatii tietoa. Se vaatii jaksamista. Se vaatii luovuutta, suhteitakin jos haluaa menestyä yrittäjänä.Kun aivot on urautuneet tietynlaiseen tilaan vastoinkäymisten takia ei kuule pönttöjen rakentelu ole ekana mielessä. Aivot "kalkkeutuu" eikä ihmiset oikeasti osaa niin paljon ajatella uutta kuin luulet jos on tietyllä tavalla elänyt elämänsä.
Tietenkin jos on lapsuudesta asti ollut yrittäjäperheessä, on tietotaitoa mitä myydä, on tietynlainen luonne. Usein yrittäjäperheen lapset on yrittäjiä.
Ei tuo tule kaikilta luonnostaan, vaikka luulet että näin on.
Menestyneen ja ei-menestyneen ihmisen välillä on se ero että jos menestynyt ihminen ei osaa jotain asiaa tehdä hän opettelee tekemään sen siinä missä ei-menestynyt ihminen ajattelee että ei kannata edes yrittää. Ei kellään menestyneistä ihmisistä ole ollut kaikkea mahdollista tietotaitoa heti syntyessään.
Pidätkö sinä itseäsi menestyjänä vai luuserina, ja millä perusteella? Mitä taitoja olet itse opiskellut menestyksesi eteen?
Olin todella huonosti menestynyt ja työtön, mutta päätin, että aion tehdä elämälläni jotain joten opiskelin useita kursseja itsenäisesti. Muun muassa yrittäjyyttä, esiintymistaitoja, nettisivustojen tekemistä... Nyt olen mielestäni aivan mukavasti menestynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään yksittäistä syytä ihmisen köyhyydelle. Usein köyhyys on monien onnettomien tapahtumien summa. Periaatteessa kuka tahansa meistä voi pudota köyhyysloukkuun erottuaan, sairastuttuaan, mahdollisesti sen seurauksena alkoholisoiduttuaan, jouduttuaan pois työpaikasta ja niin edelleen ja niin edelleen.
Alkoholistoitumisen eron vuoksi voi välttää 100% ihan omilla valinnoilla. Ei vaan avaa sitä korkkia. ON oma valinta yrittää hoitaa yhtään mitään ongelmaa alkoholilla. Ja joo, se on sairaus sitten kun on 10 v juonut, mutta kun järkevä ei juo suruun sitä ekaakaan lasia.
Ehkä korjaan vastaustani, syy ei ole köyhyys vaan haluttomuus ottaa vastuuta omista valinnoista. Vika on muka aina jonkun muun.
Jos niin kovasti kiinnostaa miten ihminen putoaa pohjalle niin käy hyvä ihminen haastattelemassa päihdeongelmaisia jossain asuntolassa tai päivätoiminnassa. Saattaa maailmakuva hieman avartua. Aa-kerhosta löytyy koko yhteiskunnan kirjo toimitusjohtajasta muurariin. Joten nämä "kerro miksi joku on köyhä" - tyyppiset aloitukset ovat aivan hirveän julmaa shittiä ja täysin turhaa jaarittelua.
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle ei kelpaa ne keskituloiset ammatit, pitää suoraan saada kova palkka, tai ei tee mitään. Oikeasti sillä keskipalkalla ei ole köyhä, jos osaa yhtään käyttää rahaa.
Mihin perustat tämän näkemyksesi? Onko empiriaa muuta kuin Ylilauta, jossa toki Suomen juristit keskustelevat toisten juristien ja ekonomien kanssa.
Köyhillä vika on rahataidon puute.
Keskiluokalla liian kova verotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään yksittäistä syytä ihmisen köyhyydelle. Usein köyhyys on monien onnettomien tapahtumien summa. Periaatteessa kuka tahansa meistä voi pudota köyhyysloukkuun erottuaan, sairastuttuaan, mahdollisesti sen seurauksena alkoholisoiduttuaan, jouduttuaan pois työpaikasta ja niin edelleen ja niin edelleen.
Alkoholistoitumisen eron vuoksi voi välttää 100% ihan omilla valinnoilla. Ei vaan avaa sitä korkkia. ON oma valinta yrittää hoitaa yhtään mitään ongelmaa alkoholilla. Ja joo, se on sairaus sitten kun on 10 v juonut, mutta kun järkevä ei juo suruun sitä ekaakaan lasia.
Ehkä korjaan vastaustani, syy ei ole köyhyys vaan haluttomuus ottaa vastuuta omista valinnoista. Vika on muka aina jonkun muun.
Alkoholismin aiheuttaa geeni.
Yleisesti voi kai sanoa että väärät valinnat.
Konkurssi on tehokas tapa pudota köyhyysloukkuun, ja tiedoksenne että tämän hallituksen vuoksi tänäänkin kymmenkunta yrittäjää on tehnyt konkurssin, tilastoja voi seurata reaaliajassa www.konkurssit.com - sivustolta. Se on aina henkilökohtainen kriisi, joka koskee yrittäjän lisäksi koko perhettä, työntekijöitä ja heidän perheitään.
Jostain tulee sen tähden rikkaita koska suuri määrä köyhiä "tekee" niistä rikkaita.
Otetaan leikkimielisesti tämä skenaario esille:
Köyhien pitäisi muuttaa elintapoja niin ettei anna mitään valtiolle vaikka se pakottaa elättämään sen ja ei käytä mitään palveluita eikä tuotteita millä joku toinen rikastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono työnhakuohjaus kouluelämässä. Ainakin omassa nuoruudessa. Yläasteella ne mokomat pistivät vain pääni sekaisin, piti osata jo vastata kysymykseen "mitä haluat tehdä?" vaikkei edes tiennyt yhtään mitään siitä, mitä eri alat käytännössä tarkoittavat. Ja sitten tehtiin ammatinvalintatestiä. Minä sain näyttelijän (lol). No osasi sentään opettaja siihen sanoa, että ei kannata. Ei tosin myöskään osannut esittää mitään vaihtoehtoja.
Sitten joka tuutissa vain huudeltiin, että "menet opiskelemaan sitä, mistä olet aidosti kiinnostunut". No joo. Seurasin tätä nuoruuden ideologiaa ja valmistuin filosofian maisteriksi, humanistiksi. Museotöitä tehnyt kun onnistuu, mutta kyse aina ollut lyhyistä määräaikaisuuksista eikä sille oikein voi mitään kun on huomattavasti enemmän halukkaita työntekijöitä kun on resursseja ketään palkata. Ei tästä tietenkään mitään puhuttu kun opiskelin ja siinä vaiheessa netin käyttö ei ollut tällaista kuin nykyään, että olisi itse päässyt tutkimaan asiaa.
Nyt opiskelen toista tutkintoa. On se siperia opettanut, että pitääkin niistä omista intresseistä tinkiä jos oikeasti haluaa varman työpaikan. Tai sitten pitää vain iskeä onnenkantamoinen.
Lisäisin tähän vielä että tuttavuusverkostojen puute. Eli että kun valmistut yliopistosta, varsinkin johonkin humanistiselle alalle, jollei sulla ole lapsuudenperheen kautta tuttavia tai sukulaisia, jotka voi kertoa sopivista avautuvista työpaikoista ja mahdollisesti jopa suositella sinua, työpaikan saaminen on lottovoitto. Se voi toki osua kohdalle, mutta ei ole kovin todennäköistä.
Tätä varten on esim. verkostoitumistapahtumia.
Millaisissa verkostoitumistapahtumissa olet käynyt, ja millaisia kontakteja jäi haaviin? Mitä niistä poiki?
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei jaksa tehdä töitä, koska on elintavoillaan ajanut itsensä sairaaksi.
Kyllä on huvittavaa lukea näitä 😂. Itse just kävelin tai pyöräilin joka paikkaan, söin terveellisesti ja sit vissiin sen takia olen tässä jamassa. Eli kaaduin pyörällä pahasti ja sain niin pahat vammat että en enää pysty esim. tekemään töitä. Olis vissiin pitänyt autolla mennä sinne kauppaan... Elintavoilla itseni ajoin sairaaksi, tottahan tämä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys, jos ihan rehellisiä ollaan. 99% köyhistä tekee selvästi tyhmiä valintoja elämässään eivätkä ota niistä vastuuta. Sitten on se 1% joille käy huono tuuri esim. korona kaataa yrityksen.
Tyhmät valinnat, juuri tämä. Eli tyhmyys.
Juurikin tämä ja olen samaa mieltä. Ei pitäisi ahnehtia rasitteita ja harrastuksia ahneena enemmän mihinkä omat varat riittävät ja sitten valittaa köyhyyttään kun rahat eivät riitä. On ahnehdittu liikaa lapsia ja eläimiä tuloihinsa nähden niin tämmöistä en voi ymmärtää. Sitten pitää saada avustuksia ja kupata veronmaksajia.
Tämmöiset ruokapussi jaot suomessa ovat naurettavaa ja se pitäisi lopettaa kokonaan. Vanhentuneet yli jäämä tuotteet voisi kaupassa jo myydä jollain pikku hinnalla pois. Miksi niitä täytyy johonkin ruokapussi jakoon lahjoittaa ollenkaan.
Ikäsyrjintä aiheuttaa niin ikään köyhyyttä ilman työntekijän omia valintoja, kukaan kun ei voi omalle iälleen mitään, eikä sille ettei iän vuoksi kelpaa työnantajalle. Se on asia josta on ihan turha syyllistää ja ilkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavuuden halu, välitön tyydytys ja itsekurin puute.
Tämä! Ensimmäinen kommentoija osui heti asian ytimeen!
(Ja niin, jos jokainen vain viitsisi katsoa hiljaa hetken omaan sisimpäänsä ja sen jälkeen ympärilleen omassa kodissaan, joutuu myöntämään, että asia on juuri näin. Ole hetki hiljaa ja mieti, ennen kuin väität vastaan. Kiitos.)
Ole hetki hiljaa ja mieti, ennen kuin väität vastaan.
Kerro sen jälkeen meille, minkä alan töissä olet, millainen on työaikasi, mitä toimenkuvaasi kuuluu ja miten olet kouluttautunut. Muussa tapauksessa luokittelemme sinut työttömäksi sohvalla makaavaksi loiseksi, jolla ei ole muuta hupia kuin kirjoitella AV:lle ja vetää käteen.
Jos taas työajalla täällä kirjoittelet, niin olet uskomattoman huono työntekijä, tuottamaton ja laiska.
En väitä vastaan, enkä olisi tarvinnut hiljaista hetkeä sen toteamiseen.
Tottakai olen työtön, muutaman kuukauden ollut (ensimmäistä kertaa keski-ikäisessä elämässäni), ja heti kun sain TE-toimistoon nettilomakkeet täytettyä, tulin tänne AV-palstalle. Koska ajattelin, että sitä työttömät tekevät.
Minulla on itselläni ongelmia liiallisen mukavuudenhalun ja välittömän tyydytyksen toiveen kanssa, ja myös liian vähän itsekuria. Tiedän tämän, ja yritän saada takaisin sitä nuoruuden köyhemmän ihmisen draivia parantaa joka hetki tilannettaan joko opiskelemalla tai tekemällä hanttihommia. Nyt keski-iässä minusta on tullut liian mukavuudenhaluinen, se ärsyttää. Lisäksi tulin jokin aika sitten siihen tulokseen, että elintasoni, siis arkielämän olosuhteet kotona (vuokra-asunto, todettakoon) ovat niin korkealla kuin ne ihmisellä voivat olla. Minulla on kaikki kapistukset, joita tarvitsen, ja olen 20-40-vuotiaana matkustellut ulkomailla niin paljon, että enää ei ole tarvetta. Olen niitä ihmisiä, joille koronapandemia oli helpotus (mutta tunnen empatiaa heitä kohtaan, jotka siitä kärsivät). Minulla ei ole enää mitään materiaalisia syitä ponnistella kohti parempaa, ja jo vuosien ajan olen työskennellyt ammattitaitoni laajentamiseksi ja syventämiseksi, sekä yleissivistyksen parantamiseksi.
Eli voitte luokitella minut sohvalla makaavaksi loiseksi. Jostain vinkkelistä sitä varmaan olenkin, mutta paraikaa kouluttaudun omatoimisesti entistä pidemmälle. Tieteellisten oman ammattialan tekstien lukeminen on oikeastaan parempaa hupia kuin täällä palstalla pyöriminen, mutta joskus tekee mieli lukea ja kirjoittaa suomeksi. Lisäksi täällä käsitellään kuitenkin sangen kiinnostavasti hyvin laajoja yhteiskunnallisia kysymyksiä, ja osittain perustelen itselleni täällä roikkumista sillä, että saan tällä tavoin tietää, mitä Suomessa ajatellaan eri asioista. Omat sosiaaliset piirini ovat pk-seudun ylempää keskiluokkaa ja yliopistoihmisiä (osa tosin köyhiä hekin, aina koulutus ei korreloi taloudellisen toimeentulon kanssa).
Odotan toki, että tilanteeni oman aktiivisen toimintani kautta muuttuu ja että pääsen töihin, jolloin en aio olla kuvaamasi huono työntekijä, tuottamaton ja laiska. Ei kai kukaan työaikana roiku täällä palstalla? Tällä hetkellä elämässä palstan lukeminen parina päivänä viikossa on ihan hyvää ajanviettoa.
Muita kysymyksiä?
Mietin tässä, millainen elämä on mielestänne köyhää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäantaavähästään kirjoitti:
Sairastuminen, ei peri, elä miesten siivellä tai ei ole suhteita saada työpaikkaa.
Pienillä paikkakunnilla työpaikat jaetaan vain suhteilla ja sukulaisuudella, ei koulutuksella tai kokemuksella.
Rikkaat taas ovat rikastuneet jollain tavalla korruptiolla. Koronatukia jaettiin rikkaille kokoomuslaisille yrittäjille. Eräs peri samaan aikaan sata tonnia jot ka matkusteli ulkomailla sitten sai koronatukea sata tonnia jolla maksoi firman velattomaksi. Oman köyhän ja sairaan mielen mielestä velat olisi pitänyt maksaa perinnöllä.Mikä estää muuttamasta pois sieltä pieneltä paikkakunnalta tai tekemään etätöitä?
Olen eri mutta en mä ainakaan muuttaisi perheen ja oman talon takia. Enkä tekisi etätöitä, olen käytännön ihminen enkä tee töitä koneella.
Miksi etä- tai kotona tehtävän työn pitäisi edes automaattisesti olla tietokoneella tehtävää työtä? Voithan sinä vaikka rakennella linnunpönttöjä kotonasi myyntiin. Voi tietenkin olla, että se pitää käytännössä toteuttaa yrittäjyytenä, mutta jos on älyä ja luovuutta, niin voi löytää monenlaisia ratkaisuja. Varmaa tietenkin on, että ei niitä tulla sulle sinne kotisohvalle esittelemään.
Voi rakas hupsuliini. Kyllä kuule yrittäjänä tarvitaan tietotaitoa ja ymmärrystä yrittäjyydestä. Harva millään pöntönrakentelulla elättää itseää ja osaa sellaisia pönttöjä rakennella mitkä myy. Saatika osaa pöntön rakentaa. Ja" rakentaako
verstaan" kerrostaloyksiöönsä? Osalle pöntön rakentaminen on erittäin iso saavutus jos ei osaa edes itsestään pitää huolra ja itseluottamus on nolla. Kun ei osannut edes sitä pönttöä rakentaa koulussa kun kaikesta alisuoriutui. Se vaatii tietoa. Se vaatii jaksamista. Se vaatii luovuutta, suhteitakin jos haluaa menestyä yrittäjänä.Kun aivot on urautuneet tietynlaiseen tilaan vastoinkäymisten takia ei kuule pönttöjen rakentelu ole ekana mielessä. Aivot "kalkkeutuu" eikä ihmiset oikeasti osaa niin paljon ajatella uutta kuin luulet jos on tietyllä tavalla elänyt elämänsä.
Tietenkin jos on lapsuudesta asti ollut yrittäjäperheessä, on tietotaitoa mitä myydä, on tietynlainen luonne. Usein yrittäjäperheen lapset on yrittäjiä.
Ei tuo tule kaikilta luonnostaan, vaikka luulet että näin on.
Menestyneen ja ei-menestyneen ihmisen välillä on se ero että jos menestynyt ihminen ei osaa jotain asiaa tehdä hän opettelee tekemään sen siinä missä ei-menestynyt ihminen ajattelee että ei kannata edes yrittää. Ei kellään menestyneistä ihmisistä ole ollut kaikkea mahdollista tietotaitoa heti syntyessään.
Miksi jotkut kokee että ei kannata yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli aika surullinen olo näistä jutuista. Ihan hirveää porukkaa täällä. Siitähän on se melko tuore suomalainen tutkimuskin, että hyväosaiset ovat usein täysin sokeita omille etuoikeuksilleen ja viattomasti kuvittelevat, että kaikki on vain itsestä kiinni. Ja ikävintä on, että nämä ovat sitten myös sitä yhteiskunnan kermaa, jotka niiden muidenkin asioista päättävät.
Minulla on pitkäaikainen kaveri, jonka lähtökohdat elämään ovat olleet huonot. Todella fiksu tyyppi, mutta isänsä oli väkivaltainen juoppo, joten hän joutui muuttamaan omilleen lukion alussa ja meni töihin. Koko lukioaika oli hänelle selkeästi raskasta ja kaoottista aikaa, mutta kirjoitti silti kohtalaisin arvosanoin ylioppilaaksi. Jos kotiolot olisivat olleet kunnossa, sillä olisi taatusti ollut vähintään se kuuden ällän rivi. Joutui lukemaan kokoaikatöiden lomassa pääsykokeisiin eikä päässyt oikikseen, joten tyytyi sitten tutkintoon, joka ei korkea-asteen koulutuksesta huolimatta johda juuri kolmea tonnia suurempiin tuloihin. Köyhä hän ei toki varsinaisesti ole, mutta miten tyhmä pitää olla jos ei näe, että tällaisilla asioilla on ihan valtavasti vaikutusta?
Heh, minäkin luin oikikseen töiden ohella, asuin jo itsenäisesti koska MOLEMMAT vanhemmat juoppoja. Ja pääsin.
Toisekseen, miksi jokaisen pitäisi päästä kovapalkkaisiin töihin? Köyhälle ei kelpaa ne keskituloiset ammatit, pitää suoraan saada kova palkka, tai ei tee mitään. Oikeasti sillä keskipalkalla ei ole köyhä, jos osaa yhtään käyttää rahaa. Suurille palkoille ei ole kaikkien tarpeenkaan päästä.
Surullista on, että vanhemmat opettaa lapsille tämän mustavalkoisuuden, että jos et heti saa kovaa palkkaa, niin ei kannata tehdä mitään. Vaikka sillä keskipalkalla saa ihan ok elämän, jos rahaa käyttää fiksusti. Plus voi jatkokouluttautua, ja saada parempaa palkkaa kun on jo siellä töissä, pitkäaikaistyötön köyhä ei sieltä suoraan kovapalkkaiseksi tule koskaan.
Mitä ihmettä sönkötät? Eihän tässä kukaan sanonut, että ylipäätään kenenkään pitää päästä kovapalkkaisiin töihin vaan että ihmisen kasvuympäristö vaikuttaa. Noin huonon sisälukutaidon perusteella vähän rohkenen epäillä tuota oikikseen pääsyäkin, ja vaikka olisit sinne päässytkin niin sehän ei myöskään muuta edellä mainittua miksikään. Siinä tapauksessa sinulla vaan oli sitten jossain kohtaa enemmän tuuria, ehkä kotona tuli sitten turpaan vähän harvemmin tai ne tekemäsi työt oli luonteeltaan leppoisampia, mene ja tiedä. Ihme vänkäämistä, tosin sopii kieltämättä juristille hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys, jos ihan rehellisiä ollaan. 99% köyhistä tekee selvästi tyhmiä valintoja elämässään eivätkä ota niistä vastuuta. Sitten on se 1% joille käy huono tuuri esim. korona kaataa yrityksen.
Tyhmät valinnat, juuri tämä. Eli tyhmyys.
Mitäs jos me viisaammat ja älykkäämmät auttaisimme näitä tyhmempiä, jotta hekin joskus pääsisivät ylös sieltä kuopastaan? Miltä kuulostaa?
Ei, koska minä tunnen onnistuneeni paremmin kun nään toisten epäonnistuvan.
Sä voisit hyötyä kuntouttavasta työtoiminnasta? Saisit vähän uskoa omiin kykyihisi ja säännöllisen elämänrytmin. Ymmärrän kyllä, että jos elämältä on tullut turpiin, rauhoittaa omaa mieltä ajatella heitä, joilla on vielä huonommin. Mutta pystyt kyllä nostamaan itsesi tuosta suosta, olet varmasti henkilö, jonka lahjakkuus ei vain vielä ole päässyt kukoistamaan.
Ihan normaalisti menin amattikoulun jälkeen töihin ja kuukaudessa käteen jää noin 1300 euroa. Ei sillä kummoista elintasoa ylläpidetä. Tarkoitin tuolla edellisellä viestillä sitä että minulle tulee hyvä mieli kun nään itseäni huonommin pärjääviä ihmisiä.
Parhaat asiat mitä voi mielestäni lapsen pärjäämistä ajatellen tehdä on että opettaa lasta käyttään rahaa ja säästämään, palkitsee lasta pienistä töistä (eli oppii ansaitsemaan itse eli kaikki ei tuu ku manulle illallinen vaan siivouksestakin voi palkita kuin töistä), opettaa tekeen kotitöitä, kehuu lasta muttei epärealistisesti, auttaa nuorta etsimään töitä ja näyttää miten se tehdään. Sanoo että asiat mahdollisia kun yrittää mutta omasta itsestä huolenpito ja omat rajat tärkeitä.
Ylipäätään hyvä, tasapainoinen kantava lapsuus auttaa. Toki se voi aiheuttaa myös pullamössöstymistä jos lasta liikaa suojellaan.
Lapsen ottaminen mukaan aikuistenkin keskusteluihin ei niin että hei tää on lapsi ja menes nyt siitä leikkimään itseksesi. Sosiaaliset taidot on tärkeitä. Vanhempien suhteilla ja esimerkillä voi tukea lapsen pärjäämistä paljon.
Se että saa sen ekan duunin esim voi olla itsekäsitykselle tärkeää.