Endo + lapsihaaveet
Minulla todettiin äskettäin endometrioosi, molemmissa munasarjoissa. Olen 28-vuotias. Lääkäri ehdotti hoidoksi E-pillereitä, jotka estää endon leviämisen ja lieventää kipuja. Lapsihaaveista hän sanoi, että mitä nuorempana sen parempi.
Oma elämäntilanteeni ei välttämättä ole sellainen, että lähtisin hankkimaan tähän lasta. (Yliopisto-opinnot vielä vähän kesken) Olen kuitenkin parisuhteessa, joka on kestänyt muutaman vuoden. Haluaisin lapsen, ja surettaa jos endo tekee tuhoaan jos viivyttelen.
Olen syönyt aiemmin e-pillereitä useita vuosia, ja ne aiheuttivat minulle rankkoja mielialaoireita kuten masennusta ja myös pahoinvointia, erityisesti öisin. Lisäksi mietityttää, että kun sitten lopetan e-pillerit, ei raskautuminen varmaan tapahdu helposti, kun naisen keholla kestää palautua luomutilaan ovilaatioineen. Itselläni on lisäksi se tilanne, että ilmeisesti endon takia vain toinen munasarja ovuloi.
Antakaa mulle vertaistukea ja kertokaa, miten itse toimisitte. Onko yleistä, että diagnoosin saatua lähdetään yrittämään lasta?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käytössä nimenomaan matalahormoninen ehkäisypilleri, Dienorette. (Pahoinvoinnin takia) Vaikuttaakohan se yhtä tehokkaasti kuin voimakkaammat valmisteet?
Ap
Oletko muuten käynyt endoa ymmärtävällä gynellä? Vai millä vaan sattuu gynellä?
Gyneisä on valtavia eroja ja kaikki eivät todellakaan ymmärrä endosta yhtään mitään.
Miten montaa eri hormonia olet kokeillut? Niiden kokeileminen on todella rasittavaa, mutta kannattaa. Vaikka viisi merkkiä ei sopisi, niin kuudes voikin toimia.
Syöthän pillereitä ilman taukoviikkoa? Jos et, niin tarkista se sun gyne - onko tosiaan riittävästi asiantuntemusta endoon?
On niin vaikea sanoa tuosta gynestä, kun itselle kaikki on niin uutta. Luotan kyllä yleisesti Naistentautien poliklinikoihin julkisella puolella. Täältä olen saanut sen kuvan, että erityisesti yksityiseltä löytyisi tietoa endon hoidosta.
Olen kokeillut ennen diagnoosia kahta eri valmistetta, ja nyt kolmatta. Mikään näistä ei ole ollut oikein sopiva, joten en tiedä löytyykö sellaista edes. Tottahan se on, että kun kokeilee montaa, niin voi vasta sanoa ettei mikään sopinut.
Lääkäri sanoi että olisi hyvä olla kokonaan ilman taukoviikkoja, ensimmäistä liuskaa lukuunottamatta. Ja näin aion kyllä todellakin tehdä, minulla on todella runsaat vuodot ja olen mm. joutunut rautatiputukseen vuodon runsauden takia. Joten kyllä nautin paljon, kun ei ole enää kuukautisia :)
Ap
Kertoihan lääkäri, että myös raudanpuuteanemia estää raskautumista.
Itselläni todettiin myös endometrioosi molemmissa munasarjoissa. Päätin selvitttää, voiko ruokavaliolla olla vaikutusta endometrioosin leviämiseen ja asiaa tutkiessani useammassa yhteydessä tuli ilmi etenkin maidon ja sokerin negatiivinen vaikutus endometrioosia sairastavilla. Maitohan lypsetään juuri syynyttäneiltä lehmiltä, joilla on kehossaan kohonut määrä estrogeeniä, hormonia, joka vaikuttaa endon leviämiseen.
Eli endosta kärsivien tulisi välttää kaikkia maitotuotteita sekä sokeria, jonka on myös todettu olevan negatiivinen vaikutus sekä endon leviämisessä että kuukautiskipujen intensiteetissä. Maitotuotteiden sijaan, joissa on eläinperäistä estrogeeniä, tulisi suosia kasviperäisiä estrogeenejä, joita löytyy paljon esim. soijatuotteista.
Sama ruokavaliosuositus annetaan myös muuten vaihevuosisista kärsiville naisille, joiden oireet ovat tutkitusti vähentyneet yllämainituilla ruokavaliomuutoksilla. Lisäksi apteekista voi ostaa erikseen esim. LadyVita-tuotteita, joissa on kasviestrogeenejä ja vitamiiineja, jotka on tarkoitettu ikääntyvän naisen kropalle, jossa on vähemmän estrogeeniä. Lisäksi sinkin pitäisi jossain määrin vähentää ruokavaliomuutosten ohella kuukautiskipuja.
Netistä löytyy etsimällä paljon hyviä vinkkejä, mitä ruokatuotteita tulisi syödä hillitäkseen endoa ja myös, mitä kaikkia tuotteita tulisi välttää.
Itse viilasin omaa ruokavaliotani niin, että jätin pois sokerin, viljat sekä maitotuotteet ja lisäsin kasviestrogeenejä. Suurempi endomöykkyni, joka oli alunperin läpimitaltaan noin 5,5 cm pieneni puolessa vuodessa noin 1,5 cm. Lisäksi kuukautiskipuni hävisivät. Jos syön sokeria tai maitotuotteita huomaan, että kärsin pahemmista kuukautiskivuista seuraavien kuukautisten aikaan.
Eli viestini sinulle on se, että jo pelkällä ruokavalion muutoksella voit itse vaikuttaa endon leviämiseen. Jos omatkin endokasvustosi pienenevät noilla muutoksilla, niin oletettavasti myös raskaaksi tulemisen todennäköisyys kasvaa. Joten tsemppiä sinulle, toivoa on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käytössä nimenomaan matalahormoninen ehkäisypilleri, Dienorette. (Pahoinvoinnin takia) Vaikuttaakohan se yhtä tehokkaasti kuin voimakkaammat valmisteet?
Ap
Oletko muuten käynyt endoa ymmärtävällä gynellä? Vai millä vaan sattuu gynellä?
Gyneisä on valtavia eroja ja kaikki eivät todellakaan ymmärrä endosta yhtään mitään.
Miten montaa eri hormonia olet kokeillut? Niiden kokeileminen on todella rasittavaa, mutta kannattaa. Vaikka viisi merkkiä ei sopisi, niin kuudes voikin toimia.
Syöthän pillereitä ilman taukoviikkoa? Jos et, niin tarkista se sun gyne - onko tosiaan riittävästi asiantuntemusta endoon?
On niin vaikea sanoa tuosta gynestä, kun itselle kaikki on niin uutta. Luotan kyllä yleisesti Naistentautien poliklinikoihin julkisella puolella. Täältä olen saanut sen kuvan, että erityisesti yksityiseltä löytyisi tietoa endon hoidosta.
Olen kokeillut ennen diagnoosia kahta eri valmistetta, ja nyt kolmatta. Mikään näistä ei ole ollut oikein sopiva, joten en tiedä löytyykö sellaista edes. Tottahan se on, että kun kokeilee montaa, niin voi vasta sanoa ettei mikään sopinut.
Lääkäri sanoi että olisi hyvä olla kokonaan ilman taukoviikkoja, ensimmäistä liuskaa lukuunottamatta. Ja näin aion kyllä todellakin tehdä, minulla on todella runsaat vuodot ja olen mm. joutunut rautatiputukseen vuodon runsauden takia. Joten kyllä nautin paljon, kun ei ole enää kuukautisia :)
Ap
Kertoihan lääkäri, että myös raudanpuuteanemia estää raskautumista.
Ei! Nyt kuulin ensimmäistä kertaa. Sekin vielä. Netistä tosiaan löytyi tästäkin tietoa. Mun mahdollisuudet taitaa olla aika pienet
Ap
Kiitos hyvistä vinkeistä :) Joulun jälkeen alkaa sokerin, viljan ja maidon välttely 💪🏻
Ap
Lisään vielä, että onko joku muu ollut samassa tilanteessa eli että saa tiedon endosta ja ikää on, mutta mies ei suostu harkitsemaan lasta lähitulevaisuudessa? Onko normaalia tuntea ärsytystä tästä omaa puolisoa kohtaan? Tunnen tästäkin syyllisyyttä, että olen kohtuuton kun puhun lapsien hankinnasta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oireeton endo 29v, kasvanut silti vaikka teinistä asti pillerit käytössä. Näytti ultrassa olevan vaan toisessa munasarjassa pieni muutos. Sanottiin kans "älä lykkää liian kauan". Olikin sit molemmissa ja pahempi kuin luultiin, myös vaurioittanut munanjohtimet. Luomulapsen mahdollisuus 0. Nyt raskaana ivf-hoidosta. Ja ivf-hoito tuhosi ne loputkin mitä munasarjoista oli jäljellä, koska endo paheni todella paljon ivfn stimulaatiohormoneista. Onneks en jäänyt odottelemaan dgn jälkeen yhtään!
Miten sitten selvisi jo teininä vaikka oli oireeton?
Ei se selvinnyt jo teininä, vaan 29-vuotiaana. Mulla oli e-pillerit käytössä ilman taukoja teinistä asti ihan raskauden ehkäisyn takia, samoja pillereitä mitä nykyään määrätään endometrioosin hoitoon ja endon kasvun hidastamiseen monelle. Eli pointti oli se, ettei ne pillerit välttämättä todellakaan estä sen endon kasvamista. Lääkärit oli kuitenkin sitä mieltä, että niin laajalle ei olis mitenkään voinut kasvaa siinä puolessa vuodessa ilman pillereitä, eli oli olemassa jo pillereitä syödessäni.
Mä sain diagnoosin, kun oli oltu reilu puoli vuotta ilman ehkäisyä ja yritetty lasta, ovulaatiot tuli ajallaan aina, ja silti ei kuulunu raskautta. Menin yksityiselle tutkimuksiin koska aavistelin jotakin hormonaalista ongelmaa niin pitkään pillereitä syöneenä, no olikin endo ja lopullinen tilanne selvis kun lähdin siitä sitte yksityiselle lapsettomuushoitoon. Koskaan ei oo ollut kipuja, ei runsaat kuukautiset, ei mitään näitä mitä monella kuuluu olevan. Ovuloin kyllä kaikesta huolimatta, mutta koska endo on kasvattanut munatorvet kiinni, ei oo mahdollisuutta hedelmöittyä luonnnollisesti.
Ei kukaan ole niin tyhmä että nielee pölvästipillereitä ehkäisyyn. Niiden pieniä yhdisteitä ei saada juomavedestä puhdistettua, aikaistavat tyttöjen murrosikää, tekevät miehistä naismaisempia, pilaavat ympäristöä ja aiheuttavat terveyshaittoja nielijälleen..
Se oli pointti.
Mun kaksi tuttua ei saanut lasta, mutta he alkoivat yrittää myöhään.
Kannattaa kuunnella, jos lääkäri neuvoi noin.
Ohis: Itse en olisi pystynyt opiskelemaan vauvan kanssa, en todellakaan. Minusta opinnot äkkiä valmiiksi ja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Itse en olisi pystynyt opiskelemaan vauvan kanssa, en todellakaan. Minusta opinnot äkkiä valmiiksi ja sitten.
Täsmennän, että niillä tutuilla oli ehdottomasti, mulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Nuoruus on yliarvostettua. Nopeasti oravanpyörään kierimään kunnes kuolema siitä erottaa.
Voimia ja lämpöä! Tästä minä puhuin miehelle, mutta se ei vaikuta hänen päätökseen odottaa. Minä siis ryhtyisin toimeen, mutta ei taida onnistua. Ei se ole aina niin onnekasta kumppaninkaan kanssa :(
Ap