Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endo + lapsihaaveet

Vierailija
02.12.2022 |

Minulla todettiin äskettäin endometrioosi, molemmissa munasarjoissa. Olen 28-vuotias. Lääkäri ehdotti hoidoksi E-pillereitä, jotka estää endon leviämisen ja lieventää kipuja. Lapsihaaveista hän sanoi, että mitä nuorempana sen parempi.

Oma elämäntilanteeni ei välttämättä ole sellainen, että lähtisin hankkimaan tähän lasta. (Yliopisto-opinnot vielä vähän kesken) Olen kuitenkin parisuhteessa, joka on kestänyt muutaman vuoden. Haluaisin lapsen, ja surettaa jos endo tekee tuhoaan jos viivyttelen.

Olen syönyt aiemmin e-pillereitä useita vuosia, ja ne aiheuttivat minulle rankkoja mielialaoireita kuten masennusta ja myös pahoinvointia, erityisesti öisin. Lisäksi mietityttää, että kun sitten lopetan e-pillerit, ei raskautuminen varmaan tapahdu helposti, kun naisen keholla kestää palautua luomutilaan ovilaatioineen. Itselläni on lisäksi se tilanne, että ilmeisesti endon takia vain toinen munasarja ovuloi.

Antakaa mulle vertaistukea ja kertokaa, miten itse toimisitte. Onko yleistä, että diagnoosin saatua lähdetään yrittämään lasta?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkinukella leikkimisestä pitäisi tehdä sosiaalisesti hyväksyttävämpää. Sitä ei tarvitse saattohoitaa eikä haudata, mutta emä pääsee silti tuuppaamaan vankkureita ja terhakkaasti huoltamaan.

Vierailija
22/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani on vaikea endometrioosi. Hän alkoi yrittää lasta miehensä kanssa ollessaan sinun ikäinen, mutta jäi kokonaan lapsettomaksi hoidoista huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama tilanne kuin ap:lla. Sain 2 lasta luomuna ja vasta toisen lapsen jälkeen suurimmat vaikeudet tuli. 34-vuotiaana tehtiin kohdun radikaalileikkaus, kun edes lääkkeellisesti aiheutetut vaihdevuodet eivät estäneet endon leviämistä ja lopulta sitä oli palleassa ja keuhkoissa asti.

Lapsen saaminen on oikeasti onnenkauppaa endossa.

Vierailija
24/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama tilanne kuin ap:lla. Sain 2 lasta luomuna ja vasta toisen lapsen jälkeen suurimmat vaikeudet tuli. 34-vuotiaana tehtiin kohdun radikaalileikkaus, kun edes lääkkeellisesti aiheutetut vaihdevuodet eivät estäneet endon leviämistä ja lopulta sitä oli palleassa ja keuhkoissa asti.

Lapsen saaminen on oikeasti onnenkauppaa endossa.

Lapsen saaminen ylipäätään on (epä)onnenkauppaa tilanteessa jossa maapallolle ei mahdu enää enempää kuluttajia.

Vierailija
25/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään myös, että jos nämä e-pillerit ei autakaan ja endo saa levitä ihan vapaasti. Ilmeisesti tehon voi päätellä ainakin siitä, poistuvatko kivut? Tähän mennessä jatkuneet ihan normaalisti.

Ap

Vierailija
26/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään myös, että jos nämä e-pillerit ei autakaan ja endo saa levitä ihan vapaasti. Ilmeisesti tehon voi päätellä ainakin siitä, poistuvatko kivut? Tähän mennessä jatkuneet ihan normaalisti.

Ap

Kannattaa hakeutua endoon erikoistuneen lääkärin vastaanotolle. Tavalliset gynet harvemmin omaa oikeaa asiantuntemusta endon osalta.

Kivut ei aina kerro leviämisestä, mutta ne estää sitä kyllä tehokkaasti useimmilla. Jos ne eivät vie kipuja, on mahdollisuus myös esim. hormonikierukka +minipillerit vaihtoehtoon, mutta tästä endometrioosilääkäri osaa kertoa enemmän.

Liity Facebookissa korento ry:n ryhmään, jossa saat lisätietoa nopeastikin. Paremmin kuin täällä.

Älä vaivu epätoivoon, kukaan meistä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Tsemppiä!

Vierailija
27/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin endo ekan kerran 18v. Kolme lasta sain luomuna. Aikas yksilöllistä mitä tapahtuu.

Vierailija
28/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 tuttua on, joilla on endo, kahdella on kolme lasta, yhdellä kaksi. Jälkimmäinen käynyt läpi pitkät lapsettomuushoidot. Tämä ei tietenkään tarkoita mitään sun kohdalta, mutta toki sen tiedätkin.

Pillerit eivät muuten sotke hedelmällisyyttä. Niitähän saatetaan jopa määrätä lyhytkestoiseksi ajaksi, kun toivottua raskautta ei kuulu. Esim. yksi tuttu sai keskenmenon, raskautta ei sen jälkeen kuulunut, ja eka keino oli se, että hän söi hetken pillereitä.

Tuli mieleen, ovatko just pillerit se hormonaalinen ehkäisy, joka tuohon endoon auttaa, vai voisiko olla mahdollista, että kokeilisit jotain matalahormonisempaa, esim. rengasta?

Vierailija
29/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 tuttua on, joilla on endo, kahdella on kolme lasta, yhdellä kaksi. Jälkimmäinen käynyt läpi pitkät lapsettomuushoidot. Tämä ei tietenkään tarkoita mitään sun kohdalta, mutta toki sen tiedätkin.

Pillerit eivät muuten sotke hedelmällisyyttä. Niitähän saatetaan jopa määrätä lyhytkestoiseksi ajaksi, kun toivottua raskautta ei kuulu. Esim. yksi tuttu sai keskenmenon, raskautta ei sen jälkeen kuulunut, ja eka keino oli se, että hän söi hetken pillereitä.

Tuli mieleen, ovatko just pillerit se hormonaalinen ehkäisy, joka tuohon endoon auttaa, vai voisiko olla mahdollista, että kokeilisit jotain matalahormonisempaa, esim. rengasta?

Endo on hormoniriippuvainen sairaus ja se ei monillakaan sammu matalahormonisilla keinoilla. Lääkäri on taas oikea taho neuvomaan tässä, kun tietää ap :n tilanteen parhaiten.

Jos endo on päässyt pahaksi pitää sitä vastaan taistella myös yhtä vahvoin keinoin.

Mini-, e-pillerit ja hormonikierukka onkin tehokkaimmat monille. Sitten on vielä olemassa pistoshoidot ja lääkkeet, joilla aiheutetaan vaihdevuosien kaltainen tila.

Vierailija
30/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi varotoimenpide olisi myös munasolujen pakastaminen, kun niitä vielä on (etenkin, jos miehesi ei halua heti yrittää).

Vierailija
31/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käytössä nimenomaan matalahormoninen ehkäisypilleri, Dienorette. (Pahoinvoinnin takia) Vaikuttaakohan se yhtä tehokkaasti kuin voimakkaammat valmisteet?

Ap

Vierailija
32/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endon takia aloitin e-pillerit 18-vuotiaana. Sain lapset kun olin 27v ja 29v (tiesin että 30v jälkeen olisi huomattavasti vaikeampaa, siksi ei odoteltu). Molemmilla kerroilla tulin raskaaksi heti ekasta kierrosta, kun alettiin aktiivisesti yrittämään heti tyhjennysvuodon jälkeen.

Asiaan perehtynyt gyne sanoi, että munasarjat voivat käydä ylikierroksilla kun pillereiden aiheuttama lepotila loppuu. Ekan synnytyksen jälkeen sanoi myös, että ensimmäinen raskaus saattaa auttaa raskautumaan uudelleen, mikäli alan yrittämään muutaman vuoden sisään. Sanoi myös että olen onnekas, kun endosta huolimatta sain lapset helposti.

Vierailija
33/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endon takia aloitin e-pillerit 18-vuotiaana. Sain lapset kun olin 27v ja 29v (tiesin että 30v jälkeen olisi huomattavasti vaikeampaa, siksi ei odoteltu). Molemmilla kerroilla tulin raskaaksi heti ekasta kierrosta, kun alettiin aktiivisesti yrittämään heti tyhjennysvuodon jälkeen.

Asiaan perehtynyt gyne sanoi, että munasarjat voivat käydä ylikierroksilla kun pillereiden aiheuttama lepotila loppuu. Ekan synnytyksen jälkeen sanoi myös, että ensimmäinen raskaus saattaa auttaa raskautumaan uudelleen, mikäli alan yrittämään muutaman vuoden sisään. Sanoi myös että olen onnekas, kun endosta huolimatta sain lapset helposti.

Mitä tarkoittaa tämä "munasarjat ylikierroksilla"?

Että raskausen alkaminen on helpompaa?

Itselle juuri määrätty Slimda-pillerit enkä millään haluaisi aloittaa kun mieli on muutenkin sekava ja altis kaikille sivuvaikutuksille, käytän masennuslääkettä muutenkin.

Vierailija
34/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntymä on kuolemantuomio, mutta on se sen arvoista että joku sitten hoitaa vanhana.

Häh?  Eikö sillä elämällä siinä välissä ole sitten mitään merkitystä?

Vierailija
35/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta täysin ymmärrettävää, jos ei halua e-pillereitä niiden mielialavaikutusten takia. Minä tunnistan, että ero on olossa kuin yö ja päivä.

Nostan vielä, jos joku tietäisi matalahormonisten pillereiden tehosta endon hoidossa :)

Ap

Vierailija
36/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ne hormonit auttaa yleensä kipuun, ei ne estä endon leviämistä, voi kyllä hidastaa sitä, mutta sekään ei ole varmaa. Tiedän tapauksia jossa endo on villiintynyt hormoneista. Itse olen kokeillut hormoneja mutta saan niistä itsetuhoisia ajatuksia (masennun) . Minulta on leikattu endometriooma /suklaakysta/. Pelottaa jos se uusiutuu, ja endo leviää... Meitä on monia endoa sairastavia.. Voimia

Vierailija
37/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla leikattiin endo ekan kerran 18v. Kolme lasta sain luomuna. Aikas yksilöllistä mitä tapahtuu.

itse sain tietää vasta 30 vuotiaana, että mulla on vakava endometrioosi. Löytyi sattumalta iso suklaakysta munasarjasta gynen tutkimuksessa..  Ei mitään kipuja tai mitään. Ainoastaan jo nuoresta alkaneet runsaat kuukautisvuodot, niidenkin luulin vain kuuluvan naiseuteen tai niinhän ne jollain kai kuuluukin....

Vierailija
38/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuhannesti kaikesta vertaistuesta tähän asti. Harkitsen todella Korentoon mukaan menemistä :)

Minulla on toisessa munasarjassa endometriooma (noin 5cmx5cm), toisessa samankok. toiminnallinen kysta ja endoa munasarjojen ympärillä ja ehkä kohdussa. Kohtu liikkui huonosti ja oli arpeutunut. Munasarjat oli jotenkin liimautuneet kiinni kohtuun ja vuotaneet verta sisään. Kuulostaako tää ihan hoidettavissa olevalta (E-pillerit) tilanteelta?

Ap

Vierailija
39/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tähän maailmaan lapsia enempää tehdä. Hulluudeksi mennyt.

Vierailija
40/93 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntymä on kuolemantuomio, mutta on se sen arvoista että joku sitten hoitaa vanhana.

Eipä hoida jos lasten äiti on systemaattisesti erkaannuttanut lapset isästään, eli se isä ei ole enää mitään lapsilleen, vaikka se isä ei ole koskaan tehnyt mitään pahaa lapsilleen vaan päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi