Endo + lapsihaaveet
Minulla todettiin äskettäin endometrioosi, molemmissa munasarjoissa. Olen 28-vuotias. Lääkäri ehdotti hoidoksi E-pillereitä, jotka estää endon leviämisen ja lieventää kipuja. Lapsihaaveista hän sanoi, että mitä nuorempana sen parempi.
Oma elämäntilanteeni ei välttämättä ole sellainen, että lähtisin hankkimaan tähän lasta. (Yliopisto-opinnot vielä vähän kesken) Olen kuitenkin parisuhteessa, joka on kestänyt muutaman vuoden. Haluaisin lapsen, ja surettaa jos endo tekee tuhoaan jos viivyttelen.
Olen syönyt aiemmin e-pillereitä useita vuosia, ja ne aiheuttivat minulle rankkoja mielialaoireita kuten masennusta ja myös pahoinvointia, erityisesti öisin. Lisäksi mietityttää, että kun sitten lopetan e-pillerit, ei raskautuminen varmaan tapahdu helposti, kun naisen keholla kestää palautua luomutilaan ovilaatioineen. Itselläni on lisäksi se tilanne, että ilmeisesti endon takia vain toinen munasarja ovuloi.
Antakaa mulle vertaistukea ja kertokaa, miten itse toimisitte. Onko yleistä, että diagnoosin saatua lähdetään yrittämään lasta?
Kommentit (93)
Onko teillä muilla endoa sairastavilla ollut masentuneita ajatuksia? Kuuluuko se tähän juttuun?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta täysin ymmärrettävää, jos ei halua e-pillereitä niiden mielialavaikutusten takia. Minä tunnistan, että ero on olossa kuin yö ja päivä.
Nostan vielä, jos joku tietäisi matalahormonisten pillereiden tehosta endon hoidossa :)
Ap
Olisiko hormonikierukka parempi sitten, jos se aiheuttaisi vähemmän mielialaoireita? Minulla siis tämä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä muilla endoa sairastavilla ollut masentuneita ajatuksia? Kuuluuko se tähän juttuun?
Ap
Olen ollut masentunut koko ikäni. En tiedä johtuuko endosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä miettii, että kun endo leviää niin on jopa "todennäköistä" että se menee myös munanjohtimiin (kun sitä on nyt jo munasarjoissa, kohdussa). Koko taudin ajatteleminen ahdistaa ja kun nään pieniä lapsia, tunnen palan kurkussa.
Ap
Faktaa: e-oillerit on ainoa keino, jolla voit estää endoa leviämästä. Niiden ansiosta voit tulla raskaaksi sitten kun vauvaa yritätte. On ihan sulaa hulluutta jättää ainoa tehokas hoito käyttämättä.
Ei sitä ole todistettu estääkö ne e pillerit tosiaan endon kasvun.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on saanut tämä diagnoosi mielen tosi matalalle, googlailen ja mietin asiaa koko_ajan. E-pillerit myös selvästi vaikuttavat jo mielialaan ja herättävät minut öisin, kun on paha olla. Ei siis mitään uutta tässäkään valmisteessa.
Helpottaa silti kuulla, että noiden jälkeen kaikilla ei ole ollut vaikeuksia raskautua. :)
Ap
Minulle sanottiin 16-vuotiaana että tuskin lapsia saan, 25-vuotiaana sanottiin jo etten varmasti saa, jolloin jätin pillerit pois, koska en niitä enää ehkäisyyn tarvinnut. Endoa hoidettiin ensin leikkauksin ja lopulta vain kipuja särkylääkkein. 31-vuotiaana luomusti raskaaksi ja toisen sain 33-vuotiaana samoin luomusti. Naisen keho on erikoinen ja yllättävä. Älä menetä toivoasi.
Kiitos, toivoa ei kannata menettää :)
Ap
Hei!
Onpa kurjaa, että sinulla on endo.. Olen pahoillani!
Minäkin kannustan käyttämään hormonaalista ehkäisyä, jos et ole valmis yrittämään raskautta. Endo etenee ihan joka kuukausi ja hormoniton aika saattaa merkittävästi vähentää mahdollisuuksiasi saada lapsia. Jos haluat testailla hormonittomuutta, tee se sitten lasten saannin jälkeen.
On väärinkäsitys, että e-pillereiden jälkeen menisi aina monta kuukautta että oma kierto käynnistyisi. Ei välttämättä mene. Ja toisaalta endopotilaana pillerittömät kuukaudet puolestaan voivat antaa endolle tilaa kasvaa ja sitä kautta heikentää lastensaannin mahdollisuuksiasi.
Ja sitten vielä sellainen lisäys, että jos keskeneräiset opinnot on ainoa, mikä lastenhankintaa pidättelee, niin anna mennä vaan! Voi olla helpompaakin saada ne lapset nyt ja rakentaa uraa sitten yhtenäisempänä ilman vanhempainvapaita.
Omiin kokemuksiin - mulla on endo ja se on leikattukin. Mulle sanottiin, että en mitä todennäköisemmin kykenisi saamaan lapsia ilman hoitoja. Olin yli 30v ja tilanne oli aika paha. Olen kuitenkin saanut kaksi luomulasta, kumpikin raskaus alkoi lopulta ihan ekasta kierrosta pillereiden jälkeen. En olisi ikinä voinut uskoa, että näin käy. Todella itkin ja surin lapsettomuuttani diagnoosin jälkeen ja luulin, että edessä on pitkä ja kivinen tie hoidoissa ja tulee keskenmenoja ja pettymyksiä. Mutta ei, kaikki on näköjään mahdollista.
Ja noihin pillereihin vielä - kannattaa kokeilla eri merkkejä. Ja sitten koeta malttaa antaa niille aikaa. Sivuvaikutuksista kannattaa tehdä päätelmiä vasta joskus 3-4 kuukauden päästä aikaisintaan. Jos nyt hieman mielialat heittelee, niin se saattaa vielä tasaantua.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja on todellakin ollut masentuneita ajatuksia. Kuuluu ihan normaalina reaktiona siihen, että saa pitkäaikaissairaudesta diagnoosin. Heijastelee varmasti myös näitä tunteitasi lastensaannin suhteen. Kyllähän tuo epävarmuus pelottaa ja masentaa.
Minulla kesti raskautuminen vuosia. Alotin 25-vuotiaana ja 2 lasta minulla oli lopulta 37-vuotiaana. Eli voi viedä tosi pitkään. Minun neuvoni on, että aloita mahdollisimman pian.
Te joilla raskautuminen on ollut nopeaa tai vastaavasti kestänyt - onko endoa ollut esim munasarjoissa?
Toivoisin pääseväni leikkaukseen jossain vaiheessa.. lääkäri sanoi että se voi kylläkin heikentää munasarjojen toimintaa, koska endon kirurgia on tosi vaativaa ja voi lähteä myös tervettä kudosta. Mutta tälläkin hetkellä tuntuu että painaa kaksi painoa munasarjojen kohdalla. Tekisin kyllä mitä vaan, että pääsisi niistä eroon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla kesti raskautuminen vuosia. Alotin 25-vuotiaana ja 2 lasta minulla oli lopulta 37-vuotiaana. Eli voi viedä tosi pitkään. Minun neuvoni on, että aloita mahdollisimman pian.
Minulle lääkäri sanoi ensimmäisen raskauden alettua että on harhaluulo että kaikkien hedelmällisin ikä on siellä alle 30-vuotiaana. Minullakin lisäksi endo todennäköisesti siirsi hedelmällistä ikää sinne 30 päälle, silloin luonnollisesti hormonitoimintani hidasti endoa mutta ei laskenut hedelmällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla raskautuminen on ollut nopeaa tai vastaavasti kestänyt - onko endoa ollut esim munasarjoissa?
Toivoisin pääseväni leikkaukseen jossain vaiheessa.. lääkäri sanoi että se voi kylläkin heikentää munasarjojen toimintaa, koska endon kirurgia on tosi vaativaa ja voi lähteä myös tervettä kudosta. Mutta tälläkin hetkellä tuntuu että painaa kaksi painoa munasarjojen kohdalla. Tekisin kyllä mitä vaan, että pääsisi niistä eroon.
Ap
Munasarjojen avaus on parempi vaihtoehto kuin munasarjojen leikkaus. Leikkaus kohdistetaan yleensä lasta haaveileville muualle kuin munasarjoihin
Vierailija kirjoitti:
Ap
On ollut ja mulla toinen munasarja lähti leikkauksessa. Muutenkin endoa oli reippaasti ja tosiaan leikannut lääkäri arvioi, että ilman hoitoja ei tule onnistumaan. Sain sitten tosiaan kuitenkin kaksi lasta ihan luomusti. Endon pirullisuus on juuri siinä, että et voi mistään päätellä, miten tämä sinun kohdallasi menee. Sen näkee vasta kun yrität lasta.
Leikkaus voi muuten auttaa siinä raskaaksi tulossa, vaikka lähtisikin tervettä kudosta. Lähtee kuitenkin myös niin paljon sitä kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle lääkäri sanoi ensimmäisen raskauden alettua että on harhaluulo että kaikkien hedelmällisin ikä on siellä alle 30-vuotiaana. Minullakin lisäksi endo todennäköisesti siirsi hedelmällistä ikää sinne 30 päälle, silloin luonnollisesti hormonitoimintani hidasti endoa mutta ei laskenut hedelmällisyyttä.
Ei tässä voi muuta kuin uskoa ja luottaa siihen, että omallakin kohdalla olisi juuri näin. Yrittämisen aloitan näillä näkymin +30-vuotiaana, tai sitten kun miehelle sopii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käytössä nimenomaan matalahormoninen ehkäisypilleri, Dienorette. (Pahoinvoinnin takia) Vaikuttaakohan se yhtä tehokkaasti kuin voimakkaammat valmisteet?
Ap
Oletko muuten käynyt endoa ymmärtävällä gynellä? Vai millä vaan sattuu gynellä?
Gyneisä on valtavia eroja ja kaikki eivät todellakaan ymmärrä endosta yhtään mitään.
Miten montaa eri hormonia olet kokeillut? Niiden kokeileminen on todella rasittavaa, mutta kannattaa. Vaikka viisi merkkiä ei sopisi, niin kuudes voikin toimia.
Syöthän pillereitä ilman taukoviikkoa? Jos et, niin tarkista se sun gyne - onko tosiaan riittävästi asiantuntemusta endoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käytössä nimenomaan matalahormoninen ehkäisypilleri, Dienorette. (Pahoinvoinnin takia) Vaikuttaakohan se yhtä tehokkaasti kuin voimakkaammat valmisteet?
Ap
Oletko muuten käynyt endoa ymmärtävällä gynellä? Vai millä vaan sattuu gynellä?
Gyneisä on valtavia eroja ja kaikki eivät todellakaan ymmärrä endosta yhtään mitään.
Miten montaa eri hormonia olet kokeillut? Niiden kokeileminen on todella rasittavaa, mutta kannattaa. Vaikka viisi merkkiä ei sopisi, niin kuudes voikin toimia.
Syöthän pillereitä ilman taukoviikkoa? Jos et, niin tarkista se sun gyne - onko tosiaan riittävästi asiantuntemusta endoon?
On niin vaikea sanoa tuosta gynestä, kun itselle kaikki on niin uutta. Luotan kyllä yleisesti Naistentautien poliklinikoihin julkisella puolella. Täältä olen saanut sen kuvan, että erityisesti yksityiseltä löytyisi tietoa endon hoidosta.
Olen kokeillut ennen diagnoosia kahta eri valmistetta, ja nyt kolmatta. Mikään näistä ei ole ollut oikein sopiva, joten en tiedä löytyykö sellaista edes. Tottahan se on, että kun kokeilee montaa, niin voi vasta sanoa ettei mikään sopinut.
Lääkäri sanoi että olisi hyvä olla kokonaan ilman taukoviikkoja, ensimmäistä liuskaa lukuunottamatta. Ja näin aion kyllä todellakin tehdä, minulla on todella runsaat vuodot ja olen mm. joutunut rautatiputukseen vuodon runsauden takia. Joten kyllä nautin paljon, kun ei ole enää kuukautisia :)
Ap
Olen jäämässä lapsettomaksi endon takia. Jos oikeasti haluat äidiksi, niin laita toimeksi. Minulla ei ollut tuossa iässä vielä kumppania, eikä kukaan kertonut endosta. Olet siis onnekas. Nyt toimeen, jos lapsettomuus ei ole sinulle vaihtoehto.
Kyllähän sitä miettii, että kun endo leviää niin on jopa "todennäköistä" että se menee myös munanjohtimiin (kun sitä on nyt jo munasarjoissa, kohdussa). Koko taudin ajatteleminen ahdistaa ja kun nään pieniä lapsia, tunnen palan kurkussa.
Ap