Endo + lapsihaaveet
Minulla todettiin äskettäin endometrioosi, molemmissa munasarjoissa. Olen 28-vuotias. Lääkäri ehdotti hoidoksi E-pillereitä, jotka estää endon leviämisen ja lieventää kipuja. Lapsihaaveista hän sanoi, että mitä nuorempana sen parempi.
Oma elämäntilanteeni ei välttämättä ole sellainen, että lähtisin hankkimaan tähän lasta. (Yliopisto-opinnot vielä vähän kesken) Olen kuitenkin parisuhteessa, joka on kestänyt muutaman vuoden. Haluaisin lapsen, ja surettaa jos endo tekee tuhoaan jos viivyttelen.
Olen syönyt aiemmin e-pillereitä useita vuosia, ja ne aiheuttivat minulle rankkoja mielialaoireita kuten masennusta ja myös pahoinvointia, erityisesti öisin. Lisäksi mietityttää, että kun sitten lopetan e-pillerit, ei raskautuminen varmaan tapahdu helposti, kun naisen keholla kestää palautua luomutilaan ovilaatioineen. Itselläni on lisäksi se tilanne, että ilmeisesti endon takia vain toinen munasarja ovuloi.
Antakaa mulle vertaistukea ja kertokaa, miten itse toimisitte. Onko yleistä, että diagnoosin saatua lähdetään yrittämään lasta?
Kommentit (93)
Nostan vielä, jos jollakin on kokemuksia :)
Mulla ollut endometrioosi ja luomulapsi ei onnistunut. Luovutussoluilla tulin sitten raskaaksi.
Mulle sanottiin sama kun olin noin 19v. Sain kolme lasta luomuna. Älä usko kaikkea mitä sanotaan.
No mä raskauduin heti seuraavasta kierrosta, kun lopetin nappien syömisen, että se siitä pitkästä palautumisesta.
Itselleni on saanut tämä diagnoosi mielen tosi matalalle, googlailen ja mietin asiaa koko_ajan. E-pillerit myös selvästi vaikuttavat jo mielialaan ja herättävät minut öisin, kun on paha olla. Ei siis mitään uutta tässäkään valmisteessa.
Helpottaa silti kuulla, että noiden jälkeen kaikilla ei ole ollut vaikeuksia raskautua. :)
Ap
Keskity opintoihin, kyllä se aika tulee sullekin lapsihaaveineen tavalla tai toisella.
Itselläni on endon lisäksi pcos ja e-pillerit ovat olleet minulle suuri apu raskautumisessa, koska tasoittavat kierron ja kierron säännöllisyys pysyy myös muutaman kuukauden lopettamisen jälkeen. Yhtä lapsista ei yritetty kunnolla heti pillereiden lopetuksen jälkeen eikä mitään tapahtunut, joten söin pillereitä puoli vuotta ja raskauduin toisesta kierrosta lopettamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No mä raskauduin heti seuraavasta kierrosta, kun lopetin nappien syömisen, että se siitä pitkästä palautumisesta.
Meillä yritettiin kolme vuotta luomuna ja kaksi vuotta hoitojen kanssa, nyt on kolme lasta.
Anteeksi tästä.
Mun vinkkini on se, että mitä jos keskustelisit asiasta ihan ensimmäiseksi miehesi kanssa?
Minulta leikattiin endometrioosi heti kun se todettiin,endometrioosia oli paljon.Myöhemmin sain hormonihoitoa ja sitten lapsen.
Kiitos hyvästä vinkistä! Keskusteltu on miehen kanssa. Hän ei osaa vielä sanoa, että milloin haluaa lapsen.
Ap
Mulla on endo eikä ole ollut ikinä ongelmia raskaaksitulossa. Se on niin tapauskohtaista ja asiaan vaikuttaa moni muukin juttu.
Riippuu, kuinka tärkeää oman lapsen saanti sinulle on? Jos olet valmis odottamaan ja ottamaan sen riskin, että se ei välttämättä onnistukaan enää muutaman vuoden päästä niin ota.
Minulla endometrioosi ja olen aina tiennyt haluavani lapsia. En halunnut ottaa sitä riskiä, että vitkuttelun takia raskautuminen ei enää onnistuisikaan. Siksi en odotellut diagnoosin jälkeen vaikka opinnot olivat kesken. Sanoisin, että opintojen yhdistämisessä lapsiarkeen ei ole mitään sen vaikeampaa kuin työelämänkään, itseasiassa se on jopa paljon helpompaa! Olin siitä onnellisessa asemassa, että mies oli jo työelämässä, joten tultiin ihan hyvin toimeen taloudellisesti.
Mulla oireeton endo 29v, kasvanut silti vaikka teinistä asti pillerit käytössä. Näytti ultrassa olevan vaan toisessa munasarjassa pieni muutos. Sanottiin kans "älä lykkää liian kauan". Olikin sit molemmissa ja pahempi kuin luultiin, myös vaurioittanut munanjohtimet. Luomulapsen mahdollisuus 0. Nyt raskaana ivf-hoidosta. Ja ivf-hoito tuhosi ne loputkin mitä munasarjoista oli jäljellä, koska endo paheni todella paljon ivfn stimulaatiohormoneista. Onneks en jäänyt odottelemaan dgn jälkeen yhtään!
Syntymä on kuolemantuomio, mutta on se sen arvoista että joku sitten hoitaa vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oireeton endo 29v, kasvanut silti vaikka teinistä asti pillerit käytössä. Näytti ultrassa olevan vaan toisessa munasarjassa pieni muutos. Sanottiin kans "älä lykkää liian kauan". Olikin sit molemmissa ja pahempi kuin luultiin, myös vaurioittanut munanjohtimet. Luomulapsen mahdollisuus 0. Nyt raskaana ivf-hoidosta. Ja ivf-hoito tuhosi ne loputkin mitä munasarjoista oli jäljellä, koska endo paheni todella paljon ivfn stimulaatiohormoneista. Onneks en jäänyt odottelemaan dgn jälkeen yhtään!
Miten sitten selvisi jo teininä vaikka oli oireeton?
En osaa auttaa, mut katsoppa Tubesta Maria ja Tommi kanavaa. Marialla endo ja kertonut asiasta. Heillä kolme lasta.
En osaa sanoa muuta kuin että opintojen yhdistäminen perhe-elämään voi olla helpompaa kuin työelämän, eli ainakaan tuota valmistumista en ainakaan kuviossa stressaisi. Eli jos olette muuten valmiita niin siitä vaan yrittämään. Voimia ap!