Endo + lapsihaaveet
Minulla todettiin äskettäin endometrioosi, molemmissa munasarjoissa. Olen 28-vuotias. Lääkäri ehdotti hoidoksi E-pillereitä, jotka estää endon leviämisen ja lieventää kipuja. Lapsihaaveista hän sanoi, että mitä nuorempana sen parempi.
Oma elämäntilanteeni ei välttämättä ole sellainen, että lähtisin hankkimaan tähän lasta. (Yliopisto-opinnot vielä vähän kesken) Olen kuitenkin parisuhteessa, joka on kestänyt muutaman vuoden. Haluaisin lapsen, ja surettaa jos endo tekee tuhoaan jos viivyttelen.
Olen syönyt aiemmin e-pillereitä useita vuosia, ja ne aiheuttivat minulle rankkoja mielialaoireita kuten masennusta ja myös pahoinvointia, erityisesti öisin. Lisäksi mietityttää, että kun sitten lopetan e-pillerit, ei raskautuminen varmaan tapahdu helposti, kun naisen keholla kestää palautua luomutilaan ovilaatioineen. Itselläni on lisäksi se tilanne, että ilmeisesti endon takia vain toinen munasarja ovuloi.
Antakaa mulle vertaistukea ja kertokaa, miten itse toimisitte. Onko yleistä, että diagnoosin saatua lähdetään yrittämään lasta?
Kommentit (93)
Mulla myös endoa, jota ei diagnosoitu julkisella (kovat kk-kivut ja erittäin runsas vuoto nuoresta lähtien, kramppeja jotka sai kaksinkerroin sekä ns. ovulaatiokipuja, jotka paljastui aikuisena kystakivuiksi) vaan yksityiselle gynelle piti mennä, kun kivut alkoivat olla kaikista hormonihoidoista huolimatta elämää määräävä tekijä.
Kolme lasta luomuna silti (aina hormoniehkäisyn jälkeen) parin kk :n yrittämisajalla. Mutta myös kaksi keskenmenoa ekalla kolmanneksella, kun kohtu ei toiminutkaan kuten pitäisi.
Hakeudu osaaviin käsiin ajoissa JA keskustele vakavasti miehesi kanssa näkeekö hän itsensä sun lapsen isänä, jos sinä todella haluat lasta. Jollei näe, kannattaa erota ajoissa ja etsiä puoliso, joka haluaa lapsia.
Kun mulla todettiin endometrioosi, sanoi hyvin kokenut gyne mulle näin: Endometrioosia sairastava voi tulla raskaaksi ihan mennen tullen, mutta sitten taas kun aletaan tutkia lapsettomuuden syitä, löytyy noin puolelta naisista endometrioosia.
Mulla on syvä endometrioosi, jota on leikkattukin. Silti tulin todella nopeasti luomuna raskaaksi 32-vuotiaana. Ei siis kannata vaipua epätoivoon.
Jos jossain vaiheessa toivot leikkaukseen pääsyä, kannattaa se yrittää ajoittaa niin, että siitä toivuttua olisi mahdollista alkaa yrittää raskautta. Leikata voi toki useamman kerran, mutta hedelmällisyyden kannalta ensimmäisen leikkauksen jälkeen on parhaat mahdollisuudet tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oireeton endo 29v, kasvanut silti vaikka teinistä asti pillerit käytössä. Näytti ultrassa olevan vaan toisessa munasarjassa pieni muutos. Sanottiin kans "älä lykkää liian kauan". Olikin sit molemmissa ja pahempi kuin luultiin, myös vaurioittanut munanjohtimet. Luomulapsen mahdollisuus 0. Nyt raskaana ivf-hoidosta. Ja ivf-hoito tuhosi ne loputkin mitä munasarjoista oli jäljellä, koska endo paheni todella paljon ivfn stimulaatiohormoneista. Onneks en jäänyt odottelemaan dgn jälkeen yhtään!
Miten sitten selvisi jo teininä vaikka oli oireeton?
Ei se selvinnyt jo teininä, vaan 29-vuotiaana. Mulla oli e-pillerit käytössä ilman taukoja teinistä asti ihan raskauden ehkäisyn takia, samoja pillereitä mitä nykyään määrätään endometrioosin hoitoon ja endon kasvun hidastamiseen monelle. Eli pointti oli se, ettei ne pillerit välttämättä todellakaan estä sen endon kasvamista. Lääkärit oli kuitenkin sitä mieltä, että niin laajalle ei olis mitenkään voinut kasvaa siinä puolessa vuodessa ilman pillereitä, eli oli olemassa jo pillereitä syödessäni.
Mä sain diagnoosin, kun oli oltu reilu puoli vuotta ilman ehkäisyä ja yritetty lasta, ovulaatiot tuli ajallaan aina, ja silti ei kuulunu raskautta. Menin yksityiselle tutkimuksiin koska aavistelin jotakin hormonaalista ongelmaa niin pitkään pillereitä syöneenä, no olikin endo ja lopullinen tilanne selvis kun lähdin siitä sitte yksityiselle lapsettomuushoitoon. Koskaan ei oo ollut kipuja, ei runsaat kuukautiset, ei mitään näitä mitä monella kuuluu olevan. Ovuloin kyllä kaikesta huolimatta, mutta koska endo on kasvattanut munatorvet kiinni, ei oo mahdollisuutta hedelmöittyä luonnnollisesti.
Ehdottomasti varaisin ajan yksityiselle gynekologille, jos olisi varaa. Alan säästämään sitä varten.
Ja mitä lapsiin tulee, olemme keskustelleet miehen kanssa. Hän kyllä haluaa minun kanssa lapsia, mutta ei kuulemma edelleenkään lähitulevaisuudessa. Masentaa mua tietysti. Onhan täälläkin paljon tarinoita miten Ensosta huolimatta onnistui raskautua esim 32-35 vuotiaana, mutta en uskalla luottaa siihen, että mulle kävisi niin!
Ap
Minulla on endometrioosi. En tullut raskaaksi luomusti (aloin yrittää 24-vuotiaana kun endo todettiin ja olin jo vakiintuneessa parisuhteessa). Luomusti ei onnistunut, mutta hoidoilla lopulta onnistui, 29- ja 31-vuotiaana. Julkisella joudut jonottamaan hoitoihin, ei vaan kerran vaan joka välissä on jonotusta, ota se pohdinnoissa myös huomioon. Me jonotimme lapsettomuuspolin ensikäynnille noin puoli vuotta, sitten ivf-hoitoihin oli 8kk jono. Lopulta kun olisi ollut meidän vuoro päästä hoitoon, poli meni 2kk kesätauolle, mun menkat meni just niin, ettei ehditty päästä hoitoon ennen sulkua.
Olen kuullut, että pahimmillaan jonot hoitoihin voivat olla vuosia. Vielä kun ajattelee terveydenhuollon nykytilaa, niin varmasti asia on näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvästä vinkistä! Keskusteltu on miehen kanssa. Hän ei osaa vielä sanoa, että milloin haluaa lapsen.
Ap
Ethän jää odottamaan liian pitkään, että mies muodostaa mielipiteensä. Exällä saman kommentin taustalta paljastui vapaaehtoinen lapsettomuus, josta ei ollut uskaltanut kertoa. Nykyinen mieheni oli valmis puhumaan aikatauluista alusta asti. Hyvä olikin: ekassa raskaudessa multa löytyi oireeton iso myooma, joka olisi saattanut estää raskauden, jos olisimme odottaneet pitkään. Tsemppiä! Itse aloittaisin tilanteessasi yrittämisen heti, kun rinnalla on samoin ajatteleva kumppani - tai tarvittaessa hoidoilla yksinkin. Kaikki muut asiat ovat järjestettävissä, mutta luonnon kanssa ei voi neuvotella.
Hankala tilanne, kun en haluaisi painostaa. Haluaisin lapsia sellaisen henkilön kanssa, joka ajattelee minun kehoa ja terveyttä eniten tässä asiassa. Nyt tuntuu, että mies ja hänen ajatuksensa ovat se tärkein asia. En tiedä, montako vuotta kannattaa tosiaan enää odottaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne, kun en haluaisi painostaa. Haluaisin lapsia sellaisen henkilön kanssa, joka ajattelee minun kehoa ja terveyttä eniten tässä asiassa. Nyt tuntuu, että mies ja hänen ajatuksensa ovat se tärkein asia. En tiedä, montako vuotta kannattaa tosiaan enää odottaa.
Ap
Sinun kannattaa olla asiassa reippaasti itsekäs. Muista, että mies ei häviä mitään siirtämällä lastenhankintaa. Hän voi halutessaan tulla isäksi vaikka päälle nelikymppisenä jonkun nuoremman naisen kanssa. Voi myös olla niin, että mies ei pohjimmiltaan halua niitä lapsia juuri sinun kanssasi, niin karu kuin se ajatus onkin. Toisinaan lisääntymishaluton saakin yhtäkkiä lapsen uudessa suhteessa.
Endometrioosi ei automaattisesti tarkoita hedelmättömyyttä. Tiedän monia, jotka ovat tulleet raskaaksi ihan luomusti, moni vanhempanakin (ja vastoin lääkärien ennustuksia). Tietysti hirveän paljon merkitystä myös sillä, missä sitä endoa on. Toisilla sitä on pääosin muualla kuin munasarjoissa, esim. kohdun takana, suolistossa, vatsakalvolla tms., mikä ei välttämättä vaikuta raskautumiseen.
Itselläni muuten e-pillerit eivät riittäneet pitämään endometrioosia kurissa, mutta sen sijaan keltarauhashormonilla (tällä hetkellä Slinda), olen pysynyt vuodottomana ja lääkärin mukaan munasarjat ovat suppressiossa eikä endo leviä. Olen ollut myös useamman vuoden lähes täysin kivuton, mutta tiedän kyllä, että lääkkeen teho voi jossain vaiheessa lakata ja tilanne muuttua.
Nimenomaan olenkin miettinyt, että mikä endometrioosissa aihettaa lapsettomuutta? Onko ennuste siis huonompi, jos endoa on munasarjoissa ja kohdussa kuin silloin, jos vaikkapa vatsan alueella?
Ap
Hei Ap, minä olen myös endoa sairastanut ja itsellä toimi: Visanne, se ehkäisee endometrioosin leviämistä muttei suoraan raskaaksi tuloa. Itselläni tämä lääke ei ole aiheuttanut masennusta yms oireita kuten tuo sun mainitsema ja muut ehkäisyvalmisteet joita kokeilin useita.
Kannattaa keskustella tästäkin lääkevaihtoehdosta lääkärin kanssa. Minä pääsin ihan naistenpolin kautta endometrioosiin erikoistuneelle lääkärille sekä HML että TAYS:issa. Ovat osanneet asiansa.
Ystävälläni myös vaikea endometrioosi ja sai lapsia vielä 33-35v.
En ehkä painostaisi miestä suoraan, mutta puhuisin asiasta hänen kanssaan vakavasti, kertoisin tosiaan huolen asiasta ja ehkä voi jonkun takarajan, mitä itse pitäisit semmoisena viimeisenä ajankohtana alkaa perhettä perustamaan.
Koska voi olla, että mies ei vain koe nyt olevansa valmis jos ette ole aiheesta keskutelleet, että nyt tekisitte lapsia, vaan aihe nousi tämän huolen myötä esiin.
Mies saattaa itsekin lämmetä ajatukselle lapsesta nopeammin.<3
Kuitenkin aina kannattaa yrittää endosta huolimatta. Tunnen suuren joukon endoa sairastavia enkä tunne yhtään, joka ei olisi jollain keinolla saanut oman lapsen sairaudesta huolimatta.
Vanhin oli 40v joka sai vielä lapsen.
Tsemppiä!<3
Lisään vielä että Visanne pysäytti endometrioosin leviämisen, suht tehokkaasti ja minulla on syvää endoa kohdussa yms ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan olenkin miettinyt, että mikä endometrioosissa aihettaa lapsettomuutta? Onko ennuste siis huonompi, jos endoa on munasarjoissa ja kohdussa kuin silloin, jos vaikkapa vatsan alueella?
Ap
Yksi iso kysymys on varmaan se, onko endo tukkinut munanjohtimet.
Tuosta Visannesta en ole kuullutkaan, laitanpa korvan taakse. Kuulostaa hyvältä.
Näkyisivätköhän endosta tukkiutuneet munanjohtimet ultrassa? Minulla näkyi kaikki muu todettu siis ultrassa.
Ja edelleen tähän erikoistunut lääkäri olisi kullanarvoinen. Oliko teilläkin samanlaista, että kun sai diagnoosin niin lääkäri tyrkkäsi vaan lapun käteen ja ei kertonut mistään mitään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuosta Visannesta en ole kuullutkaan, laitanpa korvan taakse. Kuulostaa hyvältä.
Näkyisivätköhän endosta tukkiutuneet munanjohtimet ultrassa? Minulla näkyi kaikki muu todettu siis ultrassa.
Ja edelleen tähän erikoistunut lääkäri olisi kullanarvoinen. Oliko teilläkin samanlaista, että kun sai diagnoosin niin lääkäri tyrkkäsi vaan lapun käteen ja ei kertonut mistään mitään?
Ap
ymmärtääkseni eivät näy. Ultrassa näkyy muutenkin huonosti mitään. Ehkä just suurimmat endometrioomat. Lapsettomuushoitojen yhteydessä voidaan tehdä munanjohtimien aukiolotutkimus.
Niitä hormoneilla voi koittaa "kutistaa" kystaa, mutta mulla ei lähtenyt kuin leikkauksella. Mutta oli tosiaan isompikuin sulla. Mutta varmaan leikkaus sullakin edessä joskus, jos kipuja?