Nykyään näkee pankkitilinro kutsuissa
Onko tämä oikeasti näin nykyään, että raha suoraan tilille kiitos ja ei tarvi tulla edes kylään koska korona..
Ennen ei kyllä ollut mitään etukäteistoiveita?
En tiedä, miksi kyllä tökkii kutsussa tuollainen.
Kommentit (77)
Kyllä siinä tulee nolo tunne, varsinkin jos kuten moni on nykyään tosi tiukilla. Ja joku 20e voi tuntua liian vähäktä, mutta kukkamuistaminen jotenkin persoonallisempaa. Omalta ihan lähisuvulta siis tädit sedät ym voi rahalahjoja olettaa saavansa, mutta julkinen rahatoivopyyntö on aika röyhkeä kyllä nykyään. Tosin kuullut monen rippilapsenkin sanovan et siksi vaan rippileirillle, jotta saisi paljon massia juhlissa. Vanhemmat toki opettanutsiihen että ei tarvi omaa lähidukua itse muistaa tai kyläillä, mutta rahaa ja perintöä odotellaan kädi ojossa edes ilman pientä vaivannäköä kiitoksen verran.
Ennen opetettiin kiittämään vaikka ihan vaan postikortilla muistamisesta. Nykypolvi on kovin hemmoteltu liikaa itsekeskeisiksi ja tätiä saati enoa ei paljon muisteta edes kiittää tekstiviestin verran, koska ei jaksa plääh.
2004 sain kutsun serkkuni rippijuhliin. Päivämäärä ja aika oli mainittu, ei paikkaa, eikä osotteita, eikä mitään mihin jättää vastauspyyntö. MUTTA tilinumero oli saatteella rippilapsi ei tarvitse juuri nyt mitään, mutta tulevaisuudessa varmasti löytyy rahalle käyttökohteita.
Mummolle ja äidilleni olivat vielä valittaneet, etten ollut rahaa laittanut. Heidät oli kutsuttu ihan paikan päällekin, eikä vaan tilillä käymään.
Sen jälkeen näihin on törmännyt tasaisesti. Ettei nyt niinkään koronan tuoma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Olin häissä jossa hääparin toive oli ei lahjoja, mutta halutessaan voi muistaa osallistumalla häämatkan kustannuksiin ja tilinumero. Mielestäni se oli oikein hyvä.
Jotkut toivat silti lahjoja.
Olen ollut häissä, joissa nimenomaan pystyi osallistumaan häämatkaan. Heillä oli netissä tarkat tiedot häämatkasta ja me maksettiin pari hotelliyötä Singaporessa muistaakseni, kun olivat matkalla Australiaan. Tosi kiva idea mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Kaivoit sitten 2 vuotta vanhan uutisen tähän hämmästeltäväksi. Vastauksista päätellen kukaan ei ole tajunnut sitä, eli ihan onnistunut provo.
Tuo on siltä ensimmäiseltä koronakeväältä, kun koko maa meni kiinni ja ei ollut puhettakaan, että olisi ollut mahdollista pitää mitään ylppärijuhlia. Nuoret joutuivat kirjoittamaan itsensä ylioppilaiksi täysin poikkeusoloissa, joutuivat eristäytymään koteihinsa ja elämä oli muutenkin todella epävarmaa. Nyt sitten heiltä olisi vielä pitänyt viedä ylppärilahjatkin pois, kun sukulaistädit eivät saakaan pullaa.
Ainakin vielä 25 vuotta sitten, kun minä kirjoitin, pienemmissä kaupungeissa oli tapana, että ylppäreihin on avoin kutsu ja sinne sai tulla kuka tahansa käymään ja onnittelemaan ylioppilasta. Siellä sitten pyörähteli kaiken maailman perhetuttuja yms. Sama ilmaisen skumpan jakelu ei ehkä toimi Itä-Helsingin vuokrakerrostaloissa. Tässä nyt tarjotaan niille perhetutuille mahdollisuus muistaa ylioppilasta pikku summalla, kun kerran ei ollut mahdollista tulla fyysisesti paikalle.
Kyllä niitä näkee tänäkin vuonna ihan lehtikutsuissa. Ja on ollut jo vuonna 2017 luki jossain. Ei ollut ennen etiketin mukaista.
Jos olisit, ap, lukenut tuon artikkelin, niin olisit huomannut, että se on 2,5 vuoden takaa.
Tuo on helpotus tällaiselle, joka ei jaksa miettiä lahjoja.
Meillä on huomenna YO-juhlat. Kutsut laitoimme, mutta emme missään tapauksessa tilinumeroa. Ei tullut mieleenkään.
Nyt on sitten järjestäen kaikki sukulaiset, jotka eivät pääse paikalle soittaneet, että mikä se tilinumero on. Olisi ollut tosi kätevää, jos se olisi ollut jo kutsussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on huomenna YO-juhlat. Kutsut laitoimme, mutta emme missään tapauksessa tilinumeroa. Ei tullut mieleenkään.
Nyt on sitten järjestäen kaikki sukulaiset, jotka eivät pääse paikalle soittaneet, että mikä se tilinumero on. Olisi ollut tosi kätevää, jos se olisi ollut jo kutsussa.
Minäkin olen kysyny tilinumeroa, kun en juhliin ole menossa.
Jos erikseen mainitaan rahapyyntötoive, kyllä se latistaa. Muutoinhan moni veisi kirjekuoressa salaisuutena, jonkun summan. Kylmä laita tilille tuo nieleen jonkun onlyfans tyyppisen ajatuksen. Sanokaa mitä sanotte ei fiksua minusta ole. Vie sellaisen vapaaehtoisen lahjanantamisen tunteen.
Kai nykyään kaikki on vain rahan perään jajoka puolella vrt ruokalaskut ja kohtuuttomat sähkö
lämmityskulut.
Vierailija kirjoitti:
Kaivoit sitten 2 vuotta vanhan uutisen tähän hämmästeltäväksi. Vastauksista päätellen kukaan ei ole tajunnut sitä, eli ihan onnistunut provo.
Tuo on siltä ensimmäiseltä koronakeväältä, kun koko maa meni kiinni ja ei ollut puhettakaan, että olisi ollut mahdollista pitää mitään ylppärijuhlia. Nuoret joutuivat kirjoittamaan itsensä ylioppilaiksi täysin poikkeusoloissa, joutuivat eristäytymään koteihinsa ja elämä oli muutenkin todella epävarmaa. Nyt sitten heiltä olisi vielä pitänyt viedä ylppärilahjatkin pois, kun sukulaistädit eivät saakaan pullaa.
Ainakin vielä 25 vuotta sitten, kun minä kirjoitin, pienemmissä kaupungeissa oli tapana, että ylppäreihin on avoin kutsu ja sinne sai tulla kuka tahansa käymään ja onnittelemaan ylioppilasta. Siellä sitten pyörähteli kaiken maailman perhetuttuja yms. Sama ilmaisen skumpan jakelu ei ehkä toimi Itä-Helsingin vuokrakerrostaloissa. Tässä nyt tarjotaan niille perhetutuille mahdollisuus muistaa ylioppilasta pikku summalla, kun kerran ei ollut mahdollista tulla fyysisesti paikalle.
Mitä sä sekoilet? Aloitus ihan tätä päivää.
Jos tuota linkkiä meinaat, niin kuka niitä availee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, mulle oli tuokin uutta, että ihmiset osallistuvat vaikkei tuliskaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit, ap, lukenut tuon artikkelin, niin olisit huomannut, että se on 2,5 vuoden takaa.
Ap etsi googlella onko yleistä. Ja on yleistä ihan tänäpäivänäkin, vaikka korona ajalta tuo artikkeli. Ja ollut aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten se vuokrakerrostalo nyt tähän liittyy, samoin siellä ovet käy sisään ja ulos?
Ja skuppa ei ole ainoa tarjottava, nykyään tarjottavat ovat muuttuneet, eikä tädeille enää tarjota pullaa eikä sedille piirakoita.
Pitää huomioida myös, että kaikki ylioppilaat eivät asu Helsingissä, elämää on muuallakin.
Itse olen maalta ja minun ylioppilasjuhlissa oli ruokapidot. Sai tulla lahjan kanssa tai ilman. Tästä toki on aikaa.
Koronavuosi oli poikkeuksellinen, mutta varmaan perhetutut ja sukulaiset muisti ylioppilasta. Skumpalla tai ilman.
Ja myös muita juhlioita, korona koski kaikkia.
Joululahjanakin joku raha on kyllä aika kamala. Mut nykyään kaikki on vaan rahassa
Pointti on, että kyllähän sitä osallistuessaan jollain kirjekuorella sen ruusun lisäksi varmaan moni muistaisi, mutta persoonaton kaikille avoin kutsu tuo rahankeräysfiiliksen tilinumetolla, joka kai muutenkin tämän rahankeräyslain mukaan Suomessa kyseenalainen? Eihän täällä saa pyytää apua kuten muualla fundme tapaan.. tosin hyvä kysyä että miksi? Koska sossulandia ei pääse väliin kyttäämään ihmisen raha ahdinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olen antanut rahaa lahjaa lähisukulaisten ylioppilasjuhliin, kun asuin sen verran kaukana etten itse päässyt paikalle. Olen myös osallistunut häälahjoihin samasta syystä. He ovat kuitenkin läheisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Joululahjanakin joku raha on kyllä aika kamala. Mut nykyään kaikki on vaan rahassa
Sain isältä joululahjaksi hieman isomman summan rahaa jo 30 vuotta sitten. Kyllä sitä kirjekuoretta aina odotti. Äiti osti sitten perinteiset joululahjat, jotka nekin kyllä mieluisia olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa minusta outoa, jos ei muista muuten kuin osallistumalla juhliin. Jos vaikka sisaresi lapsi pääsee ylioppilaaksi, niin et muista, jos et itse pääse paikalle?
Mitä te vauhkoatte jostain vanhasta linkistä, tämä ilmiöhän on täysin ajankohtainen. Itse olen päättänyt etten enää lähde juhliin, joissa tämä epävirallinen pääsymaksu kerätään, ruoka ja ohjelma kun harvemmin ovat sen 50-100 euron väärti (plus siihen vielä bensat ym.) Lähisukulaisen häihin oli vielä viime kesänä pakko osallistua välien säilyttämiseksi, mutta jatkossa saa olla. Suomessa häätkin onnistutaan vetämään yhtä ankeiksi kuin hautajaiset.
Sitten on vielä juhlia, esim. ravintolassa, jossa ruoka pitää maksaa itse. Ruoka-annoksen saa toki itse valita. Kylkeen lisäksi rahalahja.
Ajat on muuttuneet.
Ennen juhlittava tarjosi ruoan, jota piti olla paljon ja hyvää. Näin kotona opetettiin ja sitä noudatan.
Ja lahja vietiin kirjekuoressa ellei tiedetty lahjatoiveita.
Jos ei ole varaa järjestää juhlia, ei sitten pidä juhliakaan. Tai järjestää juhlat, mihin on varaa. Nuorena rahattomana kylläkin juhlittiin nyyttäriperiaatteella milloin mitäkin kissanristiäisiä ilman lahjoja.